پارس ناز پورتال

آزمایش موفقیت آمیز واکسن زیکا

آزمایش موفقیت آمیز واکسن زیکا

آزمایش موفقیت آمیز واکسن زیکا 

واکسن زیکا که این روزها ترس آن در المپیک برزیل نیز پیچیده است,روی میمون ها آزمایش شده است و موفقیت آمیز گزارش شده است. همزمان با گسترش زیکا در سطح جهان، تلاش دانشمندان برای طراحی واکسن این ویروس رو به افزایش است. گروهی از محققان به نتایج تازه‌ای در این زمینه دست پیدا کرده‌اند که آنان را یک قدم دیگر به واکسن زیکا نزدیک‌تر می‌کند.

 

محققان WRAIR اعلام کردند که دور دوم آزمایش‌های پیش‌بالینی واکسن زیکا با موفقیت به پایان رسیده است و نتایج نهایی، محافظت کامل در مقابله با ویروس زیکا را در میمون‌ها نشان می‌دهند. گزارشی از این مطالعه در مجله Science انتشار یافته است.

 

این واکسن که ZPIV نام دارد، پیش از این در موش‌های آلوده به ویروس زیکا مورد آزمایش قرار گرفته و کارآیی بالای خود را به محققان نشان داده بود. خوش‌بختانه یافته‌های اخیر محققان، اثربخشی این واکسن را در پستانداران غیرانسان نشان می‌دهند که واکنش سیستم ایمنی‌شان به انسان‌ها بسیار نزدیک‌تر است.

 

در طول ۲ هفته پس از اولین واکسیانسیون، آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده‌ای در بدن میمون‌ها برای مقابله با ویروس زیکا تشکیل شد و سطح آنتی‌بادی‌ها در هفته چهارم (پس از دریافت دوز دوم واکسن) افزایش یافت. محققان در ادامه، میمون‌ها را به ویروس زیکا آلوده کردند و وضعیت خون، ادرار و ترشحات دیگر را در آنان مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند.

 

در بررسی نهایی، هیچ کدام از ویروس‌های زیکای برزیلی یا پورتوریکویی در میمون‌ها یافت نشدند و درنتیجه محققان به این نتیجه رسیدند که استفاده از این واکسن با محافظت کامل در مقابل ویروس زیکا همراه است. علاوه بر این، استفاده از واکسن ZPIV به عارضه جانبی در میمون‌ها منجر نشد.

 

براساس این یافته‌ها و نتایج قبلی، محققان اعلام کردند که واکسن ZPIV در اواخر امسال به فاز اول آزمایش‌های بالینی وارد خواهد شد.