پارس ناز پورتال

آزمون نظام مهندسی چیست؟ چگونه به راحتی قبول شویم؟

آزمون نظام مهندسی چیست؟ چگونه به راحتی قبول شویم؟

آزمون نظام مهندسی چیست؟ چگونه به راحتی قبول شویم؟

 

آزمون نظام مهندسی در ۷ شاخه اصلی که با ساختمان و شهرسازی ارتباط دارد برگزار می شود و بعد از قبولی در این آزمون به شما پروانه اشتغال به کار داده می شود با دریافت پروانه اشتغال به کار، یک شماره ی اختصاصی به شما در نظام مهندسی استان تعلق می گیرد و همچنین می توانید دفتر یا شرکت مهندسی خود را تاسیس کنید.

 

این آزمون چیزی شبیه به آزمونی است که فارغ التحصیلان رشته حقوق برای دریافت پروانه وکالت از کانون وکلا و یا فارغ التحصیلان پزشکی برای دریافت پروانه پزشکی از نظام پزشکی می گذرانند است. نکته ی مهم اینه که فقط فارغ التحصیلان رشته های مهندسی عمران , برق , مکانیک , نقشه برداری , معماری , ترافیک و شهرسازی می توانند در آزمون نظام مهندسی ثبت نام و شرکت کنند.

 

اگر متقاضیان شرایط شرکت در آزمون را نداشته باشند و حتی در صورت قبولی در آزمون نظام مهندسی, قبولی آنها باطل تلقی خواهد شد پس داوطلبان متقاضی شرکت در این آزمون, حتما قبل از اقدام جهت ثبت نام, قوانین و شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی را از سایت ثبت نام آزمون نظام مهندسی ۹۸ به آدرس inbr.ir کامل مطالعه کنند یا از طریق مشاوره تلفنی آزمون نظام مهندسی اطلاعات لازم را دریافت کنند.

آزمون نظام مهندسی چیست؟ چگونه به راحتی قبول شویم؟


۱۰ نکتۀ مهم در مورد آزمون نظام مهندسی

۱. پروانه اشتغال به کار مهندسی در ۴ درجه و به ترتیب با عنوان های “پایه ۳” , “پایه ۲” , “پایه ۱” و “ارشد” صادر می شود. برای دریافت پایه ۳ متقاضیان باید در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند و برای ارتقا به پایه های بالاتر سنوات سوابق کاری و شرکت در دوره های مربوطه ضروری است.

 

۲. آزمون ورود به حرفه معمولا در هر سال دو نوبت در فواصل زمانی مهرماه و بهمن ماه و با همکاری سازمان نظام مهندسی و سازمان سنجش کشور برگزار می شود.

 

۳. عضویت در نظام مهندسی برای شرکت در این آزمون اختیاری است.

 

۴. برای شرکت در این آزمون باید با توجه به مدرکی که دارید باید مدت زمان خاصی از تاریخ فارغ التحصیلی تان گذشته باشد یا به عبارت دیگر همان سابقه کار حرفه ای داشته باشید.

 

۵. آن دسته از مهندسانی که خدمت سربازی در پیش رو دارند هم می توانند در این آزمون شرکت کنند به صورتی که با قبولی در این آزمون تا ۴ سال فرصت دارند که خدمت سربازی را دی این مدت انجام دهند و کارت پایان خدمت خود را برای دریافت پروانه اشتغال به کار, به نظام مهندسی استان محل سکونت تحویل دهند.

 

۶. مثل هر کنکور دیگر سازمان سنجش, این آزمون هم نیاز به مطالعه, تمرین و شیوه های تست زنی کنکوری مختص به خود را دارد. بنابراین حتی اگر شرایط لازم برای دریافت پروانه اشتغال به کار, را نداشتید می توانید در صورت داشتن فرصت و البته حوصله, برای آشنایی بیشتر با نحوه ی برگزاری آزمون و همچنین محک زدن خودتان در این آزمون به صورت آزمایشی شرکت کنید.

 

۷. ثبت نام در هر کدام از صلاحیت ها مثلا نظارت , اجرا و یا محاسبات به صورت مجزا صورت می پذیرد یعنی اگر مهندسی بخواهد هر ۳ صلاحیت  نظارت , اجرا و محاسبات را داشته باشد باید ۳ بار در آزمون ثبت نام کند.

 

۸. آزمون نظام مهندسی در همه ی رشته ها به صورت تستی, چهارگزینه ای و جزوه باز برگزار می شود و حد نصاب قبولی شرکت کنندگان در آن ۵۰ % می باشد. یعنی از ۶۰ سوالی که در آزمون نظام مهندسی مظرح می شود. باید حداقل ۳۰ تا از سوالات را کاملا صحیح پاسخ بدهید.

 

۹. برای افرادی که مدرک کارشناسی ناپیوسته دارند باید عنوان مدرک کارشناسی و کاردانی آنها یکی باشد به عبارت دیگر هم نام باشد.

 

۱۰. برای افرادی که کارشناسی ارشد دارند هم باید عنوان کارشناسی و کار شناسی ارشد آنها هم نام و یکی باشد.

آزمون نظام مهندسی چیست؟ چگونه به راحتی قبول شویم؟

آزمون نظام مهندسی را چگونه به راحتی آب خوردن قبول شویم؟

 

آزمون نظام مهندسی آزمونی است که چندان هم سخت نیست باید یکسری اطلاعات و استراتژی داشت و با توجه به آن استراتژی ها عمل کنیم.

 

ابتدا باید بدانیم اصلا چرا باید خودمان را به زحمت بیاندازیم و در این آزمون شرکت کنیم و پروانه اشتغال به کار بگیریم؟

 

در سالهای قبل مهندسانی که پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی را دریافت می کردند درآمد بسیار عالی داشتند اما در سال های اخیر اولا به خاطر رکود در بازار مسکن و کم شدن ساخت و ساز ها و دوما به دلیل دریافت پروانه اشتغال به کار بسیاری از مهندسان جدیدی که به بازار کار وارد شده اند باعث شده است تا این درآمد خیلی کمتر شود.

 

ولی در کل داشتن حق امضا یا همان پروانه اشتغال به کار برای هر مهندسی ضروری و یک اعتبار به حساب می آید. با داشتن این پروانه می توانید شخصیت رسمی تر و قابل اعتماد تری در بین مردم و سایر مهندسین داشته باشید.

 

پیشنهاد می کنم برای مطالعه‌ی مقاله های مفید در زمینه مهندسی عمران و معماری به سایت عمران وب مراجعه کنید.

 

منبع: عمران وب