پارس ناز پورتال

آشنایی با خاصیت های مفید تخم کبک

آشنایی با خاصیت های مفید تخم کبک

آشنایی با خاصیت های مفید تخم کبک 

تخم کبک خاصیت هاي زیادی دارد، اکنون به صورت محدود میتوان آن را در بعضی از فروشگاه ها یافت. ما به شما خواص تغذیه اي آن را معرفی می‌کنیم.

 

 خواص و ارزش خوراکی تخم کبک:
تخم کبک در مقایسه با تخم مرغ، به مراتب ارزش خوراکی بالاتری دارد. تخم کبک به علت درصد پروتئین چندان و درصد چربی کم مصارف فراوانی داشته و برای درمان بعضی از مریضی ها مثل ضعف اعصاب ناراحتی هاي روانی و بیخوابی موثر هست. به علت سریع الهضم بودن تخم کبک، از آن برای برطرف نمودن ضعف عمومی بدن،

 

پرورش قوای فکری، تقویت قوای جنسی و تقویت دستگاه گوارش بهره گیری میشود. تخم کبک برای کودکان، مادران باردار و شیرده، افراد مسن و کسانی که نیاز به پروتئین با جذب بالا دارند بسیار خوب می باشد.

 

ترکیبات تخم کبک تقریباً شبیه تخم بلدرچین می باشد بنابراین از لحاظ فسفر، آهن، ویتامین B1«تیامین» ویتامین B2«ریبوفلاوین» بسیار غنی می باشد. وزن و اندازه تخم کبک حدود 1.5 برابر تخم بلدرچین و حدود یک سوم تخم مرغ می باشد.

 

تخم کبک به علت خصوصیات ژنتیکی کبک و شرایط پرورش بسیار خوش طعم، لذیذ و مقوی هست. انواع اسیدهای آمینه کمیاب که در سایر منابع پروتئینی محدود می باشند، در تخم این پرنده به وفور وجود دارد. به همین علت پزشکان برای افراد مسن که احتیاج به ترمیم سلول هاي از دست رفته بافت هاي خود دارند

 

و برای حفظ و بازیابی سلامت و شادابی ایشان، مصرف تخم کبک را تجویز می‌نمایند. از طرف دیگر وجود عناصر معدنی کمیاب و ویتامین هاي مورد نیاز بدن در تخم این پرنده آنرا به دارویی معجزه آسا برای درمان امراض صعب العلاجی همچون آسم، تشنج، فشار خون، ضعف اعصاب و یا حتی در ناراحتیهای روانی و عقب افتادگی‌هاي جسمی و همین طور بیخوابی تبدیل کرده هست.

 

به هر حال تخم کبک برای کودکان رشد سریع و صحیح، برای نوجوانان هیجان و جنب و جوش، برای جوانان نشاط، برای میانسالان تندرستی و اطمینان و برای کهنسالان سلامت مجدد و تمدید قوا و شادابی را به ارمغان می‌آورد.

 

تخم کبک از لحاظ ترکیبات بسیار متناسب با نیازهای بدن انسان بوده و مصرف چند عدد از آن در روز میتواند اکثر احتیاجات خوراکی بدن را فراهم سازی کند. برای بهره گیری از تخم کبک می‌توانید در وعده صبحانه خود 3 یا 4 عدد تخم کبک را بصورت آب پز و یا نیمرو بدون یا با روغن کم میل نمایید. این مقدار مصرف حداقل شما را حدود 5 ساعت سیر نگه داشته

 

و تقریباً تمام نیازهای بدن شما را فراهم سازی می‌کند. مصرف بیش از اندازه تخم کبک همانند تخم مرغ میتواند مشکلاتی را برای بدن ایجاد نماید بنابراین میتوانید از تخم کبک بصورت هرروز ولی در تعداد محدود بین 3 تا 5 عدد در روز بهره گیری نمایید. تخم کبک به علت اندازه نسبتاً کوچک آن حدود 6 دقیقه آب پز می‌شود. بنابراین از آب پز کردن طولانی مدت آن خودداری نمایید.

 

عدم وجود هر گونه مواد افزودنی غیرطبیعی و غیرمفید همچون هورمون ها و آنتی بیوتیک ها که جداً سلامت انسان را تهدید میکنند، علت دیگری بر کیفیت طبیعی و مطلوب تخم کبک می باشد. در طبیعت این پرنده تعداد 8 تا 15 عدد تخم ساخت می‌کند و روی انها برای ساخت جوجه میخوابد ولی در حالت پرورشی در هر دوره پرورش بیش از 30 تخم ساخت می‌کند.

 

امروزه در بعضی از مناطق دنیا پرورش کبک بصورت اهلی متعارف و توسعه یافته و علاقه مندی نسبت به پرورش آن نیز بصورت روز افزون در حال گسترش می باشد.

 

این خوراک ارزشمند به جهت محدود بودن ساخت آن در دسترس همۀ علاقه مندان نیست و تصور تعداد زیادی از مردم برای بدست آوردن تخم کبک از طریق شکار هست امروزه پرورش کبک در تعداد زیادی از کشورها در محیط بسته و خارج از زیستگاه طبیعی انجام میشود و تخم آن برای عموم مردم در دسترس هست ولی به جهت دوره نسبتا طولانی رشد این پرنده و ظرفیت هاي خاص در پرورش آن، تخم کبک جزو خوراک هاي با ارزش خوراکی بالا و نسبتاً گرانقیمت هست.

 

لازم به ذکر هست که اصولا نمی‌توان با ساخت تخم کبک جای تخم سایر پرندگان همانند مرغ و بلدرچین را گرفت ولی بهتر هست در مسیر تحقق تنوع ساخت، در کشور ما نیز امکان دسترسی به محصولات متنوع دام و طیور فراهم باشد تا از یک طرف امکان بهره گیری از این منابع برای مردم فراهم شود و از طرف دیگر با ساخت محصولات اخیر اساس گسترش اشتغال نیز فراهم شود.