پارس ناز پورتال

آموزش تهیه نخود پلو و گوشت غذای خوشمزه

مجموعه : آموزش آشپزی
آموزش تهیه نخود پلو و گوشت غذای خوشمزه

آموزش تهیه نخود پلو و گوشت غذای خوشمزه 

آموزش درست کردن نخود پلو و گوشت را برای شما داریم که خوراکی بسیار سالم و مغذی و همین طور خوشمزه هست و طرز تهیه آن هم آسان می باشد. در این مقاله طرز تهیه نخودپلوی ایرانی با گوشت را به شما آموزش داده ایم.

 

• زمان آماده سازی: 30 دقیقه
• زمان پخت: 2 ساعت
• سطح دشواری: آسان
• میزان سرو: 5 تا 6 نفر

 

مواد لازم:
نخود: یک دوم پیمانه
برنج: 3 پیمانه
زیره سیاه: 1 ق چ
گوشت سردست گوسفندی: 700 گرم
پیاز: 2 عدد متوسط
سیر: 6 حبه
زعفران ساییده شده: یک دوم ق چ
ادویه مخلوط: یک ق چ
گرد لیمو عمانی: یک ق چ
نمک: به میزان لازم
سیب زمینی: یک عدد متوسط
کره: 100 گرم
روغن: به میزان لازم

 

مواد لازم ادویه پلویی:
زیره سبز: 4 ق س
گل سرخ: 2 ق س
دارچین «پودر شده»: 2 ق س
زنجفیل «پودر شده»: یک ق س
جوز هندی «پودر شده»: یک دوم یک عدد
میخک: یک ق چ
هل ساییده: یک دوم ق چ

 

طرز تهیه:
1. نخود را به همراه نمک از شب گذشته خیس کنید. در این فاصله چند بار آبش را عوض کنید و بگذارید بپزد. گوشت، یک پیاز و نیمی از سیر را بگذارید با هم بپزند و در اواخر پخت نیز کمی نمک اضافه کنید.

 

2. برنج را با نمک به مدت 3 ساعت خیس کنید. سپس برنج را در آب جوش بریزید و وقتی هنگام آبکش کردنش نزدیک بود نخود پخته را اضافه کنید و هر دو را با هم آبکش کنید.

 

3. برنج را دم کنید و لا به لایش زیره سیاه، زعفران آب کرده و کره بریزید. پیاز و سیر باقی مانده را ریز خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید تا نرم شوند و بعد گوشت پخته و تکه شده، نمک، ادویه مخلوط و پودر لیمو عمانی را اضافه کنید و مفید تفت دهید.

 

4. سیب زمینی را نیز به صورت خلالی برش داده و جداگانه سرخ کنید. بعد از دم کشیدن پلو «که معمولا با حرارت متوسط حدود 30 دقیقه هست»، آن را در دیس سرو کشیده و لا به لایش و یا رویش از مواد گوشتی و سیب زمینی سرخ شده و کمی پیاز داغ بدهید.

 

طرز تهیه ادویه پلویی:

در جای جای دنیا، هر کشور ادویه اي مخصوص به خود دارد و حتی از شهری به شهر دیگر نوع ادویه فرق میکند. ما در این جا ادویه اي استاندارد را آموزش میدهیم. کم و چندان کردن انواع ادویه بستگی به ذائقه شما دارد. همۀ مواد را در آسیاب قهوه ریخته و پودر کنید سپس در ظرف در بسته ریخته و در جای خنک قرار دهید تا در موقع لزوم از آن بهره گیری کنید.

 

نکته:

1. این پلو را به صورت بومی اینگونه تهیه می‌کنند که: گوشت و نخود را با هم می پزند و با آب خود گوشت برنج را به صورت کته درست می‌کنند.

 

2. بنا به ذائقه خود می‌توانید ادویه، پودر لیمو عمانی و زیره پلو را کم و چندان کنید.

 

3. به جای گوشت سردست گوسفندی میتوانید از ماهیچه گوساله نیز بهره گیری کنید.