پارس ناز پورتال

آموزش رفع کردن صفحه آبی مرگ در ویندوز

آموزش رفع کردن صفحه آبی مرگ در ویندوز

آموزش رفع کردن صفحه آبی مرگ در ویندوز 

اگر مدت زمان زیادی باشد که با ویندوز کار می کنید حتما شما هم با صفحه آبی مرگ برخورد کرده اید. این صفحه مربوط به خطاهای ویندوزی است. صفحه آبی مرگ که ارور STOP نیز نام دارد، وقتی مشکل بسیار جدی است و ویندوز باید کاملا متوقف شود خود را نشان می دهد.

 

صفحه آبی مرگ معمولا مربوط به سخت افزار یا درایور است. بیشتر صفحه های آبی مرگ کد توقفی دارند که با آن می توان به ریشه مشکل پی برد.

 

کامپیوترتان بعد از صفحه آبی مرگ مجدد راه اندازی ( ریست شدن ) می شود؟ اگر صفحه آبی یک لحظه خود را نشان داد و پشت سرش کامپیوتر خودکار ریبوت شد و نتوانستید کد را بخوانید به نکته ای که در انتهای مقاله گفته شده مراجعه کنید.

 

بسیار مهم: در ادامه گام هایی برای عیب یابی عمومی صفحه آبی مرگ گفته می شود. صفحه آبی مرگ لیستی بلند بالا از کد دارد.

 

نکته: برخی از این مراحل شاید به این نیاز داشته باشد که ویندوز در حالت safe mode بالا بیاید. اگر چنین کاری ممکن نیست بنابراین آن مراحل را رد کنید.مدت زمان درست کردن یک صفحه آبی مرگ ممکن است بسته به نوع کدی که با آن سر و کار دارید چند ساعت طول بکشد.این مراحل را می تواند در انواع ویندوز از جمله ویندوز ۱۰، ویندوز ۸، ویندوز ۷، ویندوز ویستا و ویندوز XP انجام دهید.

 

خودتان نمی خواهید این مشکل را حل کنید؟

اگر علاقه دارید مشکل صفحه آبی مرگ را خودتان حل کنید بنابراین عیب یابی را در قسمت بعدی ادامه دهید. در غیر اینصورت باید به دنبال شخصی حرفه ای باشید که به او اعتماد کنید و کامپیوتر خود را برای تعمیر در اختیارش قرار دهید.

 

چگونه ارور صفحه آبی مرگ را درست کنیم؟

۱- مهمترین گام برای عیب یابی صفحه آبی مرگ این است که از خود بپرسید چه کاری انجام دادید.آیا فقط یک برنامه جدید یا یک سخت افزار نصب کردید، درایوری یا آپدیتی نصب کردید؟ اگر چنین است به احتمال زیاد تغییری که ایجاد کرده اید باعث بروز صفحه آبی مرگ شده.

 

تغییری که انجام داده اید را برگردانید و دوباره تست کنید تا ببینید ارور صفحه آبی می آید یا خیر. بسته به تغییری که انجام داده اید، برخی راه حل ها عبارتند از:

 

رجیستری و تغییرات درایور های اخیر را به آخرین پیکربندی مناسب برگردانید.

از System Restore استفاده کنید تا تغییرات اخیر را برگردانید.

درایور دستگاه را به ورژن قبل از آپدیت برگردانید.

 

۲- چک کنید روی درایوی که ویندوز را روی آن نصب کرده اید به اندازه کافی فضا وجود داشته باشد. صفحه آبی مرگ و دیگر مشکلات جدی مانند data corruption ، ممکن است زمانی اتفاق بیفتند که روی درایو سیستم عامل ویندوزتان فضای کافی نداشته باشید.

 

نکته: میکروسافت توصیه می کند حداقل ۱۰۰ مگابایت فضای خالی روی درایو ویندوز داشته باشید اما معمولا برای فضای آزادی به این کمی مشکل به وجود می آید. من به شخصه توصیه می کنم ۱۵ درصد از فضای این درایو را همیشه خالی نگه دارید.

 

۳- کامپیوتر خود را ویروس یابی کنید. برخی ویروس ها باعث بروز صفحه آبی مرگ می شوند، مخصوصا آنهایی که قسمت مستر بوت رکورد (master boot record ) یا بوت سکتور (boot sector ) را آلوده می کنند.

 

مهم: مطمئن شوید آنتی ویروسی که با آن کامپیوتر را اسکن می کنید به روز باشد و بتواند قسمت های بوت رکورد و بوت سکتور را هم اسکن کند.

 

نکته: اگر تا این اندازه نمی توانید پیش بروید که از داخل ویندوز ویروس یابی کنید پس بهتر است از نرم افزارهای آنتی ویروس Bootable  استفاده کنید.

 

۴- تمام Windows service packs و آپدیت های موجود برای ویندوز را قبول کنید. مایکروسافت گاهی برای سیستم عامل های خود پچ ها و سرویس پک هایی را عرضه می کند که ممکن است حاوی فیکس هایی برای مشکلات صفحه آبی مرگ باشد.

 

۵- درایورهای سخت افزار هود را آپدیت کنید. بسیاری از صفحه های آبی مرگ مربوط به سخت افزار یا درایورها می باشد، بنابراین آپدیت این موارد می تواند راه حل مشکل صفحه آبی مرگ باشد.

 

۶- لاگ های سیستم و اپلیکیشن ها را در Event Viewer چک کنید تا در صورت پیدا کردن ارور و هشدار خاصی بتوانید پی به علت اصلی ارور صفحه آبی مرگ ببرید.

 

۷- از Device Manager تنظیمات سخت افزار را به حالت default برگردانید. معمولا این بخش باید به حالت default یا پیش فرض باشد در برخی موارد تغییر در این تنظیمات باعث بروز صفحه آبی مرگ می شود.

 

۸- تنظیمات BIOS را به سطح default یا پیش فرض بازگردانید. BIOS اورکلاک یا دست کاری شده می تواند باعث بروز مشکلات متعددی از جمله صفحات آبی مرگ می شوند.

 

نکته: اگر در تنظیمات BIOS خود شخصی سازی های زیادی انجام داده اید و نمی خواهید به حالت پیش فرض ببریدش حداقل clock speed, voltage settings و BIOS memory را به حالت پیش فرض ببرید و ببینید مشکل حل می شود یا خیر.

 

۹- مطمئن شوید تمام کابل های داخلی و دیگر اجزا سر جای خود و نصب شده هستند. سخت افزارهایی که سفت در جای خود قرار نگرفته باشند ممکن است باعث بروز صفحه آبی مرگ شوند. بنابراین سعی کنید ابتدا این موارد را چک کنید و سپس دوباره امتحان نمایید.

 

۱۰- تمام سخت افزار هایی که امکان تست دارند را مورد آزمایش قرار دهید. ممکن است دلیل اصلی نمایش صفحه آبی مرگ مشکل در یکی از سخت افزارها باشد. حافظه سیستم را تست کنید. درایو سخت افزار را نیز تست کنید.

 

۱۱-  BIOS ها را آپدیت کنید در برخی موارد یک BIOS آپدیت نشده می تواند عامل بروز خطای صفحه آبی مرگ شود.

 

۱۲- کامپیوتر خود را فقط با سخت افزار های ضروری بالا بیاورید. یکی از روش های عیب یابی کاربردی در بسیاری موارد همین کار است. کامپیوتر را با حداقل سخت افزار ها بالا بیاورید اگر موفقیت آمیز کار کرد بنابراین مشکل یکی از سخت افزارهایی است که جدا کردید.

 

نکته: معمولا تنها سخت افزارهای ضروری برای بالا آوردن کامپیوتر عبارتند از مادربورد، CPU، RAM، هارد دیسک اصلی، کیبورد، کارت گرافیک، و مانیتور.

 

متوجه شدید عامل خطای صفحه آبی مرگ یکی از سخت افزارها است؟

یکی از این ایده ها را امتحان کنید:

سخت افزار را جایگزین کنید

سیستم عامل سخت افزار را آپدیت کنید

مطمئن شوید آن سخت افزار در قسمت Hardware Compatibility List قرار داشته باشد

با شرکت سازنده جهت پشتیبانی ارتباط برقرار کنید

 

متوجه شدید عامل خطای صفحه آبی مرگ یکی از نرم افزارها است؟

یکی از این موارد می تواند کمکتان کند:

نرم افزار را دوباره نصب کنید

چک کنید که آن نرم افزار آپدیتی برای نصب کردن دارد یا خیر.

با توسعه دهنده جهت اطلاعات پشتیبانی ارتباط برقرار کنید.

برنامه ای مشابه را امتحان کنید

 

قبل از اینکه بتوانید کد ارور را بخوانید کامپیوتر به صورت خودکار مجدد راه اندازی می شود؟

بسیاری از کامپیوترها پس از دریافت یکی از خطاهای جدی مانند صفحه آبی مرگ به صورت خودکار مجدد راه اندازی می شوند.با غیر فعال کردن تنظیمات the automatic restart on system failure می توانید از مجدد راه اندازی شدن کامپیوتر در مواجه با این خطاها جلوگیری کنید.