پارس ناز پورتال

آیا تعریق بیش از حد نشانه بیماری در بدن فرد است؟

آیا تعریق بیش از حد نشانه بیماری در بدن فرد است؟

آیا تعریق بیش از حد نشانه بیماری در بدن فرد است؟ 

بعضی افراد میباشند که بدنشان بیش از اندازه عرق می‌کند،در محیط هاي گرم یا مواقع اضطراب بیش از اندازه بدنشان خیس می‌شود. زمانی که هوا گرم هست و عرق می‌کنید کاملا طبیعی هست. اما موارد دیگری وجود دارند که عرق کردن بیش از اندازه میتواند باعث ایجاد نگرانی هایي شود.

 

پروفسور «کریاگ کرندال» از بخش داخلی دانشکده پزشکی دانشگاه تکزاس میگوید: “تفاوت هاي بیولوژیکی در افراد می‌تواند دلیلی بر میزان عرق کردن متفاوت در انها باشد.”وی ادامه میدهد، ممکن هست دو فرد با وزن، قد و جنسیت یکسان وجود داشته باشند که یکی از انها دو برابر دیگری عرق میکند

 

و علت این امر را به غدد عرق اکثر در فرد موردنظر ربط می‌دهند. وی در مورد رابطه تعرق و میزان سلامتی بر این باور هست که به سختی میتوان از میزان عرق کردن افراد به اوضاع سلامت انها پی برد.اما زمانی که جامعه آماری بزرگ تری مورد مطالعه قرار می‌گیرند، می‌توان به الگوهایی در این مورد نیز دست پیدا کرد.

 

در مطالعه اي که در سال ۲۰۱۰ میلادی و در ژاپن انجام پذیرفت، به بررسی دو متغییر میزان تعرق و تناسب اندام در افراد پرداخته شد. دکتر «یوشیمیتسو اینوئی» از دانشگاه بین المللی اوساکا، در مورد نتایج این پژوهش اذعان می دارد که نه تنها افرادی که از تناسب اندام بهتری برخوردارند، اکثر عرق میکنند بلکه انها در زمان شروع به تمرین هاي ورزشی هم نسبت به گروه مقابل خود که از اندام متناسبی برخوردار نیستند، زودتر به عرق کردن می افتند.

 

وی به این امر نیز اشاره کرد که در کل مردها اکثر از زن ها عرق میکنند.دکتر کرندل در این مورد می‌گوید: “عرق کردن با بالاتر رفتن حرارت بدن انجام میگیرد و کسانی که اکثر ورزش می‌کنند این حرارت در بدن شان اکثر ساخت می‌شود و در نتیجه اکثر عرق می‌کنند.”

 

به علت مشابهی هم هست که مردان در مقایسه با زنان تعرق بیشتری دارند. بزرگسالانی که وزن بیشتری دارند و چاق میباشند به علت ابعاد بزرگ تر بدنی که ساخت حرارت بیشتری نیز میکند، نسبت به سایر گروه ها، تعرق بیشتری دارند.مطالعات کرندل نشان می‌دهد که در کل افراد در معرض هوای گرم تر اکثر عرق می ریزند.

 

وی می‌گوید: “میان فردی که این جا و در تکزاس زندگی میکند با کسی که در مونتانا زندگی می‌کند به علت میزان دما و رطوبت هوا تفاوت هایي در میزان عرق کردن وجود دارد.”بنابراین باید گفت که اساسا عرق کردن مقوله پیچیده اي هست. با این حال اکثر مطالعات گواه بر این میباشند که تعرق به علت افزایش حرارت بدن به هر دلیلی چون ورزش کردن هست. بنابراین این که کم یا چندان عرق میکنید نمی‌تواند اطلاعات چندانی در مورد اوضاع سلامت تان بدهد.

 

بله درست هست، انواع دیگری از عرق کردن وجود دارد که ربط چندانی به تغییرات حرارتی بدن ندارند.بعنوان مثال زمانی که افراد مضطرب میشوند، اکثر عرق می‌کنند. کرندل در این باره می‌گوید، غدد عرقی که در مواقع استرس فعال می‌شوند با غدد عرقی که هنگام ورزش کردن یا بالارفتن دمای هوا به کار می افتند متفاوت میباشند.

 

دکتر کرندل در مورد محل قرار گرفتن غدد مرتبط با اضطراب میگوید: ” غددی که با احساسات ما در رابطه میباشند اغلب در زیر بغل، کف دست و پا قرار گرفته اند.” هنوز هم هیچ پژوهشی دال بر این که افرادی که بر اثر اضطراب اکثر عرق میکنند در مقابل آنهایی که بدن شان چنین تصویر العملی را نشان نمی‌دهد، در اوضاع بدتری از سلامت قرار دارند.

 

همین طور اوضاع دیگری به نام «تعرق شدید» یا «hyperhidrosis» وجود دارد که در آن بدن بیش از اندازه نورمال عرق میکند و این اتفاق خصوصا در اندام هایي چون زیر بغل و کف دست روی می‌دهد. دکتر «اَدم فریدمن»، متخصص پوست و رئیس برنامه هاي پژوهشی دانشکده پزشکی جورج واشنگتن می‌گوید منظور از عرق کردن شدید، چیزی حدود ۴ تا ۵ برابر افراد دیگر هست.

 

در اکثر موارد، علت اصلی این میزان عرق کردن غیرطبیعی دانسته نمیشود. دکتر فریدمن می‌گوید، در مواقعی هم مریضی هایي چون تروئید و یا مصرف بعضی از داروها می‌تواند عامل این تعرق باشد. به همین علت هم هست که افرادی که در تمام شبانه روز در حال عرق ریختن میباشند بهتر هست حتما با دکتر خود در این باره صحبت و از او مشورت بگیرند.

 

 به گزارش پارس ناز کرندل اضافه میکند.صرفنظر از این که چه میزان عرق میکنید، انچه به واسطه عرق کردن از بدن خارج میشود، تقریبا در تمام افراد یکی هست وی اضافه میکند ماده اصلی عرق، آب هست. سدیم کلراید و پتاسیم هم در آن وجود دارد. یعنی تمام آن موادی که پس از تعرق باید آن ها را دوباره به بدن برسانید.

 

برخلاف آن چه که شنیده اید و گمان میکنید که با عرق کردن، سموم از بدن شما خارج میشود، این طور نیست. کرندل در این مورد می‌گوید تصور نکنید بخشی از هله هوله اي راکه خورده اید با عرق کردن از بدن تان خارج میشود.وی تاکیید میکند هیچ شاهد علمی دال بر چنین تصور اشتباهی وجود ندارد.