پارس ناز پورتال

استرس می تواند منجر به سکته قلبی و مغزی شود

استرس می تواند منجر به سکته قلبی و مغزی شود

استرس می تواند منجر به سکته قلبی و مغزی شود 

استرس بعنوان یکی از خاموش ترین مریضی ها و مشکلات روانی می تواند منجر به آسیب هاي جدی به بدن انسان ها شود. پژوهش تازه دانشگاه هاروارد ایالات امریکا نشان میدهد استرس خطر سکته قلبی و مغزی را افزایش می دهد. این بررسی درمورد استرس مشخص می کند که هسته‌اي کوچک به نام آمیگدال «بادامه» در مغز مرکز استرس بدن هست.

 

استرس البته فشاری عصبی هست، اما به دلیل ویرانگری عمومی‌اش سراسر بدن را با ناراحتی روبرو میکند. کارشناسان پزشکی هنوز به طور کامل نمی دانند که فشارهای روحی و روانی دقیقا چه تاثیراتی بر روی مکانیسم بدن برجای می گذراند.روزنامه پزشکی “لانست” تحقیقی از پزشکان دانشگاه هاروارد ایالات امریکا را منتشر کرده هست. در این پژوهش مشخص شده که بازرسی استرس مزمن در مغز هست و ادامه استرس به قلب و عروق آسیب می رساند.

 

یک تیم پژوهشی در دانشگاه هاروارد زیر نظر احمد توکل، تحقیقی را روی حدود ۳۰۰ نفر فرد بالغ میان‌سال انجام داده هست. مشخص شده هست که فعالیت عصبی “هسته آمیگدال” مغز در بین کسانی که از استرس مزمن رنج می‌بردند، افزایش یافته هست. این تحقیق همین طور به این نتیجه رسیده هست که رگ‌هاي این افراد نیز به نسبت بقیه به شدت خشک و نفوذناپذیر شده بودند.

 

آمیگدال یا هسته آمیگدال «بادامه» قسمتی از سیستم لیمبیک در مغز هست که نقش مهمی در یادگیری و حافظه ایفا میکند و در درک احساساتی چون ترس و خشم و ایجاد پاسخ به انها نیز دخالت دارد.به نظر می رسد که از آمیگدال در شرایط استرس علائمی به مغز استخوان و مناطق دیگر بدن میرسند و در این علائم از ارگان‌ها خواسته می شود که ساخت گلبول‌هاي سفید و موادی از این دست برای از میان بردن عفونت در بدن افزایش یابد.

 

به این ترتیب بدون آن‌که عفونتی در بدن به‌وجود آمده باشد، امکانات مبارزه با آن آغاز می شود. این فرایند سبب می شود که بافت‌هاي بدن و بویژه دیواره‌ي عروق مورد حمله قرار گیرند و آن ها در پی این حملات سخت‌تر و ضخیم‌تر شوند. در چنین وضعیتی عروق منقبض میشوند و مریضی‌هایي چون سکته قلبی و مغزی نتایج مشخص این فرایند خواهند بود.

 

 به گزارش پارس ناز محققان با اسکن کردن از مغز و سایر قسمت‌هاي بدن نشان داده‌اند که افزایش فعالیت آمیگدال با افزایش غلظت موادی همراه هست که عفونت را در بدن حفظ میکنند. در تحقیقات بالینی نیز محققان متوجه شده‌اند که افزایش دائمی فعالیت آمیگدال ریسک سکته قلبی را در افراد مورد آزمایش تا ۶۰ درصد افزایش داده هست.

 

به طور مستقیم استرس خطر سکته قلبی و مغزی را افزایش می دهد

احمد توکل، رئیس تیم پژوهشی دانشگاه هاروارد ایالات امریکا، با تکیه بر نتایج این تحقیق میگوید: «در رابطه با دلایل مشکلات موجود برای نارسایی قلبی باید به استرس مزمن نیز بعنوان یکی از عوامل مریضی پرداخت.»احمد توکل در ادامه بر این نظر تاکید میکند که کاهش برنامه‌ریزی شده استرس نه تنها به احساسی پرنشاط در بدن انسان می‌انجامد، بلکه تاثیرات مستقیمی بر سلامتی بدن افراد دارد.

 

پژوهشی دیگر درمورد استرس

پیش از تحقیقات دانشگاه هاروارد در باره استرس، پژوهشگران بریتانیا در تحقیقی در همین باره به این نتیجه رسیده بودند که فشارهای روحی- روانی و افکار منفی میتوانند به اندازه سیگار خطر سکته قلبی و مغزی را افزایش دهند.این محققان همین طور اعلام کرده بودند که استرس و اضطراب طولانی میتواند به مریضی‌هایي چون فشار بالای خون، افزایش چربی خون و دیابت منجر شود

استرس می تواند منجر به سکته قلبی و مغزی شود