پارس ناز پورتال

افرادی که هنگام نماز از عمد ترتیب آن را برهم می زنند

مجموعه : مذهبی
افرادی که هنگام نماز از عمد ترتیب آن را برهم می زنند

افرادی که هنگام نماز از عمد ترتیب آن را برهم می زنند 

بسیاری از افراد هستند که از عمد وقتی نماز می خوانند ترتیب نماز خود را برهم می زنند. حال حکم این برهم زدن عمدی چیست؟ «موالات» در لغت یعنی «کاری را پی در پی و پشت سر هم انجام دادن» و در نماز نیز همان معنا را دارد؛ اجزای نماز را پی در پی و پشت سر هم انجام دادن.

 

موالات در نماز به چه معناست و حکم آن چیست:
 نمازگزار باید «موالات» و پیوستگی نماز را رعایت کند؛‌ بنابر این باید کارهای نماز – مانند: رکوع و سجود و تشهد – را پشت سر هم به جا آورد و چیزهایی را که در نماز می خواند، به طور معمول پشت سر هم بخواند. و [اگر کارهای نماز به گونه ایی باشد که عرف مردم] نگویند: نماز می خواند، [در اینصورت] نمازش باطل است.

 

توچه: طولانی شدن رکوع و سجود و خواندن سوره های بزرگ، موالات را به هم نمی زند؛ بلکه در روایات به طول دادن سجده توصیه نیز شده است؛ ولی اگر باعث شود قسمتی از نماز به خارج وقت بیفتد، جایز نیست.

 

اگر عمداً ترتیب نماز را به هم بزند، مثلًا سوره را پیش از حمد بخواند، یا سجود را پیش از رکوع به جا آورد، نماز باطل می شود ؟

 

آیت الله بهجت: بنا بر احتیاط باطل است.

 

آیات عظام گلپایگانی، صافی: مسأله اگر عمداً ترتیب نماز را به هم بزند و جزئی را که رکن نیست جلوتر به جا آورد مثلًا سوره را پیش از حمد بخواند احتیاط واجب آن است که بعد از حمد سوره را دوباره بخواند و نماز را تمام کند و اعاده نماید ولی اگر به همان سوره که پیش از حمد خوانده اکتفا کند یا آن که جزئی را که رکن است به غیر ترتیب به جا آورد و یا یک سجده را پیش از رکوع به جا آورد نماز باطل می شود.

 

آیت الله زنجانی: مسأله اگر عمداً ترتیب نماز را بهم بزند نمازش باطل می شود؛ چه در مورد اجزاء واجب باشد، مثلًا سجود را پیش از رکوع به جا آورد، چه در مورد اجزاء مستحب باشد، مثلًا سوره را پیش از حمد بخواند یا قنوت را پیش از سوره بخواند.

 

آیت الله مکارم: مسأله نمازگزار باید کارهای نماز را به ترتیبی که در مسائل گذشته گفته شد، انجام دهد و اگر عمداً بر خلاف آن انجام دهد مثلًا سجود را قبل از رکوع، یا تشهّد را قبل از سجده انجام دهد نمازش باطل است و اگر از روی فراموشی باشد باید تا داخل رکن بعد نشده برگردد و انجام دهد، به طوری که ترتیب حاصل شود

 

و اگر وارد رکن بعد شده نمازش صحیح است مگر آن که جزء فراموش شده از ارکان نماز باشد مثل این که رکوع را فراموش کند تا وارد سجده دوّم شود که در این صورت نمازش باطل است.

 

انسان باید نماز را با موالات بخواند:
مسأله 1114 انسان باید  نماز را با موالات بخواند، یعنی کارهای نماز مانند رکوع و سجود و تشهد را پشت سر هم به جا آورد و چیزهایی را که در نماز می خواند به طوری که معمول است پشت سر هم بخواند  و اگر به قدری بین آنها فاصله بیندازد که نگویند نماز می خواند، نمازش باطل است .

 

آیت الله زنجانی: و اگر موالات را رعایت نکند نمازش بنا بر احتیاط واجب باطل است..

 

آیت الله مکارم: مسأله نمازگزار باید «موالات» را رعایت کند، یعنی در میان کارهای نماز، مانند رکوع و سجود و تشهّد آن قدر فاصله نیندازد که از صورت نماز خارج شود و گر نه نمازش باطل است خواه عمداً باشد یا از روی سهو.

 

طول دادن رکوع و سجود:
مسأله 1116 طول دادن رکوع و سجود  و خواندن سوره های بزرگ، موالات را به هم نمی زند .

 

آیت الله بهجت: مگر آن قدر طول بدهد که وقت نماز فوت شود، مثل عمداً خواندن سوره بزرگ در نماز صبح.

 

اگر در نماز سهواً بین حرفها یا کلمات فاصله بیندازد:
مسأله 1115 اگر در نماز سهواً بین حرفها یا کلمات فاصله بیندازد و فاصله به قدری نباشد که صورت نماز از بین برود  چنانچه مشغول رکن بعد نشده باشد، باید آن حرفها یا کلمات را به طور معمول بخواند و اگر مشغول رکن بعد شده باشد، نمازش صحیح است .

 

 آیات عظام فاضل، نوری: اگر در نماز عمداً بین حرفها یا کلمات فاصله بیندازد و فاصله به قدری نباشد که صورت نماز از بین برود (فاضل: نمازش باطل نمی شود نوری: بنا بر احتیاط واجب نمازش باطل می شود) و اگر سهواً باشد..

 

آیت الله زنجانی: مسأله انسان در نماز نباید بین حروف یا کلمات فاصله بیندازد به طوری که صورت قرائت یا ذکر از بین برود و اگر عمداً به قدری فاصله بیندازد که نگویند که قرائت یا ذکر می خواند نمازش باطل است و اگر سهواً فاصله بیندازد و فاصله به قدری نباشد که صورت نماز از بین برود، چنانچه مشغول رکن بعد نشده باشد

 

باید آن کلمات را به طور معمول بخواند، و در صورتی که چیز واجبی بعد از آن خوانده شده لازم است تکرار نماید، و اگر مشغول رکن بعد شده باشد، نمازش را ادامه داده و صحیح است.

 

آیت الله مکارم: مسأله اگر در میان حرفها یا کلمات قرائت یا کلمات ذکر و تشهّد سهواً فاصله بیندازد که صورت قرائت و کلمات از بین برود، ولی صورت نماز از بین نرود باید برگردد و به طور صحیح بخواند، مگر آن که وارد رکن بعد شده باشد که نمازش صحیح است و بازگشت ندارد.