پارس ناز پورتال

ایجاد مراکز بهداشتی درمانی زنان روسپی در ایران

ایجاد مراکز بهداشتی درمانی زنان روسپی در ایران

ایجاد مراکز بهداشتی درمانی زنان روسپی در ایران 

پیشنهادی مبنی بر ایجاد مراکز بهداشتی و درمانی برای زنان روسپی به منظور سلامت بیشتر در جامعه ارائه شده است. معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش دو برابری انتقال جنسی ایدز خبر داد و گفت: حدود یک دهه پیش 15 درصد موارد انتقال ایدز از طریق جنسی بود و اکنون به 30 درصد افزایش یافته است.

 

به گزارش ایرنا، علی اکبر سیاری روز چهارشنبه در نشست خبری معاون سازمان بهداشت جهانی با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت بیماری ایدز گفت: الگوی انتقال جنسی ایدز رو به افزایش است و کنترل آن نیازمند اطلاع رسانی شفاف به مردم است.

 

وی اضافه کرد: موج اول انتقال بیماری ایدز از طریق سرنگ مشترک بین معتادان تزریقی بود که با توزیع سرنگ رایگان و متادون بین معتادان و در زندان ها کنترل شد که دستاورد بزرگی است.

 

سیاری گفت: مشکل جدی فعلی انتقال ویروس ایدز از طریق تماس جنسی است که میزان انتقال ایدز از این طریق در یک دهه گذشته دو برابر شده و از 15 درصد به 30 درصد رسیده است البته این مساله مختص ایران نیست و در تمام دنیا وجود دارد.

 

سیاری ادامه داد: علت ناموفق بودن در کنترل انتقال جنسی ایدز این است که نمی توانیم همه مسائل را عریان و شفاف به مردم بگوییم مثلا در مورد کاندوم نمی توانیم راحت صحبت کنیم. کنترل ایدز سه کلمه دارد اول خویشتنداری، دوم تشکیل خانواده و اگر تشکیل خانواده نشد باید وسایل پیشگیری را در اختیار مردم قرار دهیم.

 

معاون بهداشتی وزیر بهداشت همچنین از ارائه خدمات کاهش آسیب به زنان روسپی خبر داد و گفت: مراکز جدیدی در کنار مراکز شبکه بهداشتی برای معاینه زنان روسپی ایجاد شده است که این افراد را از نظر بیماری های قابل انتقال از طریق تماس جنسی مانند هپاتیت، ایدز و سایر بیماری های مقاربتی محافظت می کند.

 

وی گفت: در این مراکز پس از معاینه به زنان روسپی آموزش های لازم برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی به این افراد داده می شود و وسایل پیشگیری را به صورت رایگان در اختیار آنان قرار می دهیم.

 

سیاری همچنین از ارائه خدمات بهداشتی به کارتن خواب ها خبر داد و گفت: در مراکز DIC خدمات مختلفی به کارتن خواب ها ارائه می شود و هر جا که این افراد را پیدا کنیم خدمات مختلفی مانند یک صبحانه مفصل و دوش گرفتن به این افراد داده می شود و اگر نیاز داشته باشند سرنگ، دارو و در برخی جاها متادون برای تغییر اعتیاد تزریقی به مصرف خوراکی به این افراد داده می شود.

 

سیاری گفت: خاطرم هست که در سال 78 از زندان های کرمانشاه در زمان وزارت دکتر فرهادی بازدید داشتیم در آن زمان امکان توزیع سرنگ بین زندانیان وجود نداشت و مشاهده کردیم که زندانیان نوک خودکار را تیز می کردند و از آن برای تزریق استفاده می کردند این مساله را به قوه قضاییه منتقل کردیم و از آن پس قبول کردند که سرنگ رایگان و متادون بین زندانیان توزیع شود.

 

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: اگر نمی توانیم اعتیاد را از بین ببریم باید حداقل آن را تخفیف دهیم و مثلا تلاش کنیم اعتیاد تزریقی به خوراکی تبدیل شود تا خطر انتقال ایدز و بیماری های مقاربتی را نداشته باشیم.

 

وی گفت: در جمهوری اسلامی ایران تجربه موفقی در کنترل ایدز در زندان ها داشتیم و با ایجاد کلینیک های مثلثی هم اکنون پنج هزار پزشک عمومی خدمات درمان اعتیاد از جمله متادون تراپی را ارائه می دهند.

 

سیاری همچنین گفت: اولین مورد ایدز در ایران یک دختر خردسال بود که در سال 65 به علت استفاده از فاکتور 8 به این بیماری مبتلا شده بود.