پارس ناز پورتال

این بازیگران پس از مرگ هم فیلم بازی کرده اند

مجموعه : اخبار سینما
این بازیگران پس از مرگ هم فیلم بازی کرده اند

این بازیگران پس از مرگ هم فیلم بازی کرده اند 

شمار زیادی از بازیگران مشهور و ستاره بوده اند که پس از مرگ ناگهانی نیز کوشش بر آن شده تا فیلم هایشان ادامه پیدا کند. احتمالا تمام علاقه‌مندان به سینما بر سر این موضوع توافق نظر دارند که بازیگری چون پل نیومن تکرارنشدنی هست. این ستاره چشم آبی برای همۀ وقت} در ذهن ما با فیلم‌هایي چون «بوچ کسیدی و ساندنس کید» ماندگار شده هست،

 

اما نکته مهم عصر تکنولوژی اینجاست که او در انیمیشن «اتومبیل‌ها۳» محصول سال ۲۰۱۷ صداپیشگی کرده هست. نیومن که در سال ۲۰۰۸ دار فانی را وداع گفت با بهره گیری از تکنولوژی پیشرفته این روزها بار دیگر با صدایش به شخصیت داک هادسون جان بخشیده هست.

این بازیگران پس از مرگ هم فیلم بازی کرده اند

این مسئله تازه‌اي در سینما محسوب نمی‌‌شود و از سال ۱۹۵۹ توسط بدترین فیلمساز تاریخ سینما یعنی اد وود پایه‌ریزی شده هست. پس از آن در طول تاریخ فیلم‌هاي زیادی دیده‌ایم که میزبان برخی از بازیگران پس از درگذشت آن‌ها بوده‌اند. تجربه‌هاي پیروز در این اساس بسیار کم هست

 

زیرا از سویی این مسئله اتفاقی خاص و کمیاب هست که گاهی مسئولان استودیوها را تا مرز ورشکستگی پیش می برد و از سویی زمانی که همه ي‌چیز برای جان‌بخشیدن به بازیگر درگذشته در فیلمی نیمه‌کاره حاضر میشود باز هم هیچ تضمینی وجود ندارد که نتیجه کار موفقیت‌آمیز از کار در بیاید.

 

به همین علت لیست فیلم‌هاي پیروز در این مبحث چندان طولانی نیست ولی در مطلبی که پیش‌رو دارید با برترین و عجیب‌‌ترین این بازگشت‌ها آشنا میشویم. در کلامی دیگر ما در این لیست با بازیگرانی مواجه هستیم که به‌صورت واقعی و به‌معنی دقیق کلمه حتی مرگ نیز نمی‌‌تواند

 

آن‌ها را از پرده عریض سینماها دور کند. زیرا درنهایت سالن‌هاي سینما منزل اصلی بازیگران به شمار میرود و یاد آن‌ها برای همه ي وقت در ذهن و خاطره علاقه‌مندان باقی می ماند.

 

۱ – بروس لي در «بازی مرگ»

شیوه زنده‌کردن بازیگر: برشی از مقوا

این بازیگران پس از مرگ هم فیلم بازی کرده اند

سال ۱۹۷۸ فیلم «بازی مرگ» توسط رابرت کلوز توزیع شد. این در شرایطی بود که پنج سال از مرگ شوکه‌کننده بروس لي، ستاره فیلم‌هاي رزمی قبل بود. کلوز که تاکید داشت این پروژه را به بالاخره برساند با بهره گیری از بدل و عکس‌هایي که از برداشت‌هاي اصلی به‌جا باقیمانده بود شمار زیادی از صحنه‌هاي دلنازک اثرش را فیلم برداری کرد.

 

نکته دیدنی این‌جاست که کلوز برای ادامه فرآوری این پروژه سختی‌هاي بسیار زیادی را متحمل شد، او تنها ۱۱ دقیقه فیلم از ستاره جوانمرگ شده‌‌اش داشت، حتی برای درآوردن صحنه مبارزه‌ها در ساختمان پنج طبقه سندیکای جنایتکاران بازیگر جایگزینش را مجبور به بردباری جراحی پلاستیک کرد.

 

یکی از صحنه‌هاي سرشناس و بی‌نهایت غمگین‌کننده فیلم، مربوط می شود به نمایی بسته از بروس لي که در آن چهره‌‌اش روی مقوایی برش‌خورده بر صورت بازیگر بدل چسبیده شده هست.

 

۲ – فیلیپ سیمور هافمن در «بازی‌هاي عطش: مرغ مقلد قسمت دوم»

شیوه زنده‌کردن بازیگر: مقدار زیادی وودی هارلسون

این بازیگران پس از مرگ هم فیلم بازی کرده اند

سال ۲۰۱۴ فیلیپ سیمور هافمن، بازیگر برنده پاداش اسکار درگذشت. او که درحال نقش‌آفرینی در سری فیلم‌هاي «بازی‌هاي عطش» بود به ناگهان مسئولان کمپانی لایون گیتز را مجبور به نگارش مجدد فیلمنامه کرد. در نسخه‌هاي جدیدتر نقش وی برای شکل دادن به انقلابی که کتنس اوردین قصد به بالاخره رساندنش را داشت بسیار کم شد.

 

در هر صورت یکی از صحنه‌هاي کلیدی فیلم مربوط می‌شد به دیدار شخصیتی که سیمور هافمن نقش آن را ایفا میکرد با ستاره این سری فیلم‌ها یعنب جنیفر لارنس. مشخصا چهره این بازیگر توانا توسط مسئولان جلوه‌هاي ویژه کامپیوتری از بایگانی آثار برجسته وی قرض گرفته شد ولی نکته قابل‌دقت این‌جاست که وودی هارلسون بازیگری بود که چهره‌‌اش را برای بازگشت هافمن «برای آخرین‌بار» بر پرده‌هاي سینما در اختیار وی قرار داد.

 

۳ – روی شیدر در «صلیب آهنی»

شیوه زنده‌کردن بازیگر: ماسک لاتکس

این بازیگران پس از مرگ هم فیلم بازی کرده اند

زمانی که روی شیدر ستاره بلاک باستر به‌یادماندنی «آرواره‌ها» به‌شکل شوکه‌کننده‌اي در میانه راه فیلم برداری تریلر «صلیب آهنی» درگذشت، تهیه‌کنندگان فیلم تصمیم گرفتند برای ادامه دادن فرآیند فیلم برداری از بدلی که گریم شیدر را با ماسک لاتکس روی چهره داشت بهره گیری کنند.

 

شیدر برای چند صحنه پس از درگذشت‌‌اش در «صلیب آهنی» حضور داشت و بدلی که ماسک را برچهره داشت پیروز شد بار دیگر تا اتمام مرحله فیلم برداری خصوصیات منحصربه‌فرد این بازیگر دوست‌داشتنی را به عکس بکشد.

 

۴ – الیور رید در «گلادیاتور»

شیوه زنده‌کردن بازیگر: بدل و مقدار زیادی سی جی آی

این بازیگران پس از مرگ هم فیلم بازی کرده اند

زمانی که بازیگر افسانه‌اي انگلیسی در اواسط فیلم برداری اثر حماسی و بزرگ ریدلی اسکات درگذشت، این فیلمساز بزرگ نیز تمام تمرکز خود برای ادامه تولید «گلادیاتور» را از دست داده بود. پس از مدتی اسکات تصمیم گرفت از بدل در نماهای باز بهره گیری کند تا فرآیند فیلم برداری متوقف نشود،

 

کمی بعد ماجرای جلوه‌هاي ویژه کامپیوتری جدی‌تر شد و مسئولان این فرمایش پیروز شدند با بهره گیری از بایگانی فیلم برداری شده از الیور رید صحنه‌هاي باقی‌باقیمانده از او را فیلم برداری و تکمیل کنند. نکته دیدنی این‌جاست که پس از توزیع فیلم کمتر کسی متوجه واقعی نبودن حضور الیور رید در بیشتر صحنه‌هاي سی‌جی‌اي شد و این قضیه به اندازه‌اي پیش رفت که این بازیگر کهنه‌کار برای آخرین حضور سینمایی‌‌اش نامزد پاداش نقش مکمل بفتا شد.

 

الیور رید که نقش مربی برده‌داران و شخصیت محوری فیلم پروکسیمو را ایفا میکرد، در‌حقیقت تنها نامزدی جوایز بفتا را زمانی به‌دست آورد که درگذشته بود و نیمی از صحنه‌هاي حضورش را بدلی که چهره رید توسط شگرد سی‌جی‌اي روی سرش عکس شده بود بازی میکرد.

 

۵ – پیتر سلرز در «دنباله پلنگ صورتی»

شیوه زنده‌کردن بازیگر: بایگانی فیلم‌هاي قدیمی

این بازیگران پس از مرگ هم فیلم بازی کرده اند

پیتر سلرز در نقش بازرس جنایی فرانسوی ژاک کلوزو در «دنباله پلنگ صورتی» به دنیای این سری آثار دوست‌داشتنی بازگشت. این ششمین فیلم «پلنگ صورتی» محسوب می‌شد که سلرز در آن حضور پیدا میکرد و این حضور تفاوت زیادی با دیگر نقش‌آفرینی‌هاي وی در قالب کلوزو داشت.

 

پیتر سلرز تقریباً ۱۸ ماه پیش از مرحله فیلم برداری این اثر دار فانی را وداع گفته بود. تهیه‌کنندگان این اثر در سال ۱۹۸۲ تصمیم گرفتند با بهره گیری از آرشیوهای دیده نشده زیادی که از فیلم‌هاي قبلی «پلنگ صورتی» در اختیار داشتند ماجرای پس گرفتن الماس گران قیمتی توسط سربازرس کلوزو را به عکس بکشند.

 

نکته دیدنی این‌جاست که برت کوئک در نقش کاتو، دیوید نیون در نقش سِر چارلز لیتون و هربرت لم در نقش رئیس پلیس چارلز دریفوس تصمیم گرفتند اعتبار و هنر خود را در اختیار فیلمسازی چون بلیک ادواردز قرار داده و در این اثر عجیب ایفای نقش کنند. تمامی افراد دخیل در این پروژه علت مشارکت خود را احترام و ادای دینی

 

به هنر بی‌اتمام پیتر سلرز عنوان کرده اند. لیندا فریدریک تنها شخصی بود که به‌صورت جدی مخالف چنین بهره گیری‌اي از عکس پیتر سلرز بود و به مشارکت خود در این سری آثار ادامه نداد. ناگفته نماند دیگر اعضای گروه بازیگری نیز با دریافت مبلغ قابل‌توجهی جذب پروژه شدند.

 

۶ – پل واکر در «سریع و عصبانی۷»

شیوه زنده‌کردن بازیگر: بهره گیری از برادرانش به‌عنوان بدل و شگرد سی‌جی‌آی

این بازیگران پس از مرگ هم فیلم بازی کرده اند

سال ۲۰۱۵ کمپانی یونیورسال نزدیک به ۵۰ میلیون دلار خرج کرد تا صحنه‌هاي کلیدی باقی باقیمانده از ستاره سری فیلم‌هاي «سریع و عصبانی» یعنی پل واکر را به عکس بکشد. پل واکر که در تصادفی دلخراش در سال ۲۰۱۳ درگذشته بود، یکی از بزرگ‌ترین شوک‌هاي تمام دوران این کمپانی را به آن‌ها وارد کرد.

 

شوکی که نزدیک بود به فاجعه‌اي غیرقابل جبران برای آن‌ها مبدل شود. درنهایت مسئولان یونیورسال تصمیم گرفتند با بهره گیری از ترکیب برادران این بازیگر جوانمرگ شده یعنی کالیب و کودی واکر و شگرد سی‌جی‌اي اثر خود را به بالاخره برسانند.به این ترتیب پل واکر پس از مرگ شوکه‌کننده‌‌اش هم در فیلمی حضور پیدا کرد که نزدیک به ۱,۵ میلیارد دلار در سطح دنیا فروش داشت.

 

 به گزارش پارس ناز از سویی دیگر کالیب و کودی واکر برای حضور در قسمت‌هاي بعدی این سری فیلم‌ها با کمپانی یونیورسال وارد مذاکره شدند، آن‌ها علاقه داشتند کاراکتر برایان اوکانر را به‌یاد برادرشان زنده نگاه‌دارند، اتفاقی که رخ نداد و مسئولان فرمایش ترجیح دادند با پایانی متفاوت به عمر این شخصیت روی پرده عریض سالن‌هاي سینما اتمام دهند.

 

موفقیت عظیم قسمت هفتم سری فیلم‌هاي «سریع و عصبانی» باعث شد پرفروش‌‌ترین اثر پل واکر در کارنامه‌‌اش زمانی رقم بخورد که خودش در یک‌سوم پایانی اثر حضور نداشت.