پارس ناز پورتال

با باهوش ترین حیوانات دنیا آشنا شوید + عکس

با باهوش ترین حیوانات دنیا آشنا شوید + عکس

با باهوش ترین حیوانات دنیا آشنا شوید + عکس 

امروز کامل ترین مقاله درباره تحقیقات روی هوش حیوانات را در اختیار شـما قرار میدهیم. لیستی کـه امروز جمع آوری کرده ایم باهوش ترین حیوانات را معرفی می کند، خیلی ها فکر می کنند سگ ها باهوش ترین اند، خیلی ها فکر می کنند کلاغ باهوش ترین اسـت و برخی هم فکر می کنند دلفین ها هستند کـه باهوش ترین اند، در ادامه این فهرست هیجان انگیز را مرور می‌کنیم.

 

شامپانزه

شامپانزه‌ها توانایی‌هاي فکری قابل توجهی از خودشان نشان میدهند کـه برای انسان‌ها جذاب اسـت. شامپانزه‌ها قادر بـه ساختن و استفاده از ابزار، بکار بردن تکنیک‌هاي شکار گروهی و حل مساله در سطح پیش‌رفته هستند. شامپانزه‌ها با استفاده از زبان اشاره با انسان‌ها ارتباط موثری برقرار می کنند. آن‌ها می توانند اطلاعات را برای مدت طولانی بـه یاد بسپارند.

با باهوش ترین حیوانات دنیا آشنا شوید + عکس

آن‌ها میتوانند قبل از بکار بردن شگردهای هوشمندانه‌ي حمله در شکار، درباره‌ي آن فکر کنند. هم‌ چنین مشاهده شده‌اسـت شامپانزه‌ها برای اعضای خانواده‌شان از فنون نظارت ذهن استفاده می کنند. اخیرا پژوهش‌ها نشان داده‌اند شامپانزه‌ها بدون مداخله‌ي انسان بـه شامپانزه‌هاي جوان‌تر زبان اشاره را درس میدهند.

 

نهنگ

نهنگ‌ها با صداهای آوازگونه با یک‌دیگر صحبت میکنند. آن‌ها میتوانند صدای نهنگ‌هاي دیگر را از کیلومترها دورتر بشوند و پیام را دریافت کنند.

با باهوش ترین حیوانات دنیا آشنا شوید + عکس

نهنگ‌ها بـه صورت گروه‌هاي بزرگ سفر میکنند و ازآن‌جاکه برای گرفتن طعمه از شگردهای فریب‌دهنده استفاده میکنند، درطول شکار از یک‌دیگر کمک میگیرند. تغذیه‌ و حمله‌هاي گروهی فقط بعضی از تاکتیک‌هاي موفق و ویژگی‌هاي هوشمندانه‌اي اسـت کـه نهنگ‌ها استفاده میکنند.

 

طوطی

طوطی‌ها بعنوان گونه‌اي از باهوش ترین حیوانات جهان در گروه پرندگان شناخته می شوند. آن‌ها می توانند با منقارهای برجسته‌شان کارهای جالبی بکنند.

با باهوش ترین حیوانات دنیا آشنا شوید + عکس

طوطی‌ها میتوانند حرف‌هاي انسان را تقلید کنند، معنی آنرا بفهمند و حتی جمله‌هاي بامفهومی بسازند. یک طوطی می تواند اطلاعاتی راکه دریافت می کند، حفظ کند و هم‌ چنین قادر اسـت مسائل خیلی پیچیده را حل کند.

 

هشت‌ پا

هشت‌پاها یکی از باهوش ترین حیوانات جهان در گروه جانوران دریایی هستند. آن‌ها قادر بـه ابداع و پرداختن بـه بازی‌هاي جدید هستند و میتوانند مسائل پیچیده را حل کنند و حتی در مارپیچ‌ها راه‌شان را پیدا کنند.

با باهوش ترین حیوانات دنیا آشنا شوید + عکس

با توجه بـه حافظه‌ي کوتاه‌شان، هشت‌ پا ها می توانند بـه‌خوبی دیگران را تقلید کنند، و با استفاده از الگوها، فلاش‌هاي نور و رنگ‌ها اطلاعات فرهنگی را انتشار دهند و ارتباط برقرار کنند. آن‌ها قابلیت یادگیری فضایی و مهارت‌هاي جهت‌یابی خیلی پیش‌رفته‌اي دارند. هم‌ چنین در شکار و فریب طعمه خلاق هستند.

 

فیل

آیا میدانستید فیل‌ها خیلی شوخ‌طبع هستند؟ آن‌ها موجوداتی بینهایت احساساتی هستند. غم و شادی را درک می کنند و حتی برای مردگان‌شان عزاداری میکنند. از بازی‌هاي گوناگون از قبیل بازی با چوب‌دستی، و آب پاشیدن بـه دیگران با خرطوم‌شان لذت میبرند. آن‌ها زود یاد میگیرند و حتی با تشخیص خودشان در آینه، خودشناسی‌شان را نشان میدهند.

با باهوش ترین حیوانات دنیا آشنا شوید + عکس

آن‌ها میتوانند صداها را تقلید کنند و می توانند با استفاده از ابزارها مشکلات ناگهانی‌شان را حل کنند. صدای بعضی فیل‌ها را هنگام تقلید صدای وسایل نقلیه‌ي عبوری یا صدای مربی‌شان ضبط کرده‌اند. فیل‌ها قبل از اینکه غذای‌شان را بخورند آنرا تمیز میکنند. یک فیل باردار هنگام زایمان، برای تسریع زایمان خوددرمانی می کند«برگ درختانی از تیره‌ي گاوزبان‌ها را می‌جود».

 

سمور

یادگیری نحوه‌ي استفاده از ابزارها بـه وضوح نشان‌گر هوش بالا اسـت، و سمورها هنگام گرسنگی فقط اینکار را میکنند. مشاهده شده‌اسـت اینگونه حیوانات باهوش برای باز کردن صدف‌ها و حلزون‌هاي صدف دار از سنگ استفاده می کنند.

با باهوش ترین حیوانات دنیا آشنا شوید + عکس

سمورها بخاطر قابلیت‌هاي پیش‌رفته‌شان در برقراری ارتباط، تقاضای کمک هنگام خطر، و ایجاد سلسله‌مراتب اجتماعی، بعنوان یکی از باهوش ترین حیوانات جهان در دسته‌ي پستان‌داران شناخته شده‌اند.

 

راکون

راکون‌ها بخاطر زیرکی استثنایی‌شان معروف هستند. آن‌ها می توانند ساختارهای اجتماعی پیچیده‌اي تشکیل بدهند و هم‌ چنین می توانند برای حل مسائل از ابزارهای پیچیده‌اي استفاده کنند. راکون‌ها هم‌ چنین خانواده‌هاي کوچک تشکیل میدهند و روابط پیچیده‌اي رابا دیگر اعضای جامعه توسعه میدهند.

با باهوش ترین حیوانات دنیا آشنا شوید + عکس

اعتماد بـه‌نفس دارند و حیوانات جسوری هستند کـه از هم‌نوعان خود بـه شدت محافظت میکنند. معروف اسـت کـه راکون‌‌ها در هر اوضاعی کـه باشند تظاهر بـه اعتماد بـه‌نفس و سلطه می کنند.

 

خوک

این یک یافته‌ي شگفت‌انگیز دیگر اسـت. پژوهش‌ها نشان می دهند خوک‌ها مجموعه‌اي از احساسات را از جمله یک‌نواختی، زودرنجی، و درد احساسی را تجربه می کنند. آن‌ها در واقعیت بـه اسانی تعلیم‌پذیر هستند. توانایی آن‌ها در پرداختن بـه بازی‌هاي ویدیویی، حتی بهتر از کودک یک انسان، این را نشان می دهد.

با باهوش ترین حیوانات دنیا آشنا شوید + عکس

آیا می دانستید آن‌ها خواب هم میبینند و اسمی راکه برای‌شان انتخاب شده‌اسـت تشخیص می دهند؟ خوک‌هاي مادر هنگام پرستاری از بچه‌‌خوک‌هاي‌شان برای آن‌ها آواز میخوانند.

 

شیر دریایی

شیرهای دریایی قادر بـه عملکردهای شناختی سطح بالا هستند کـه طبق معمول فقط در انسان‌ها دیده می شود. آن‌ها می توانند بازی تمرکز خودشان مهارت پیدا کنند و نیز این قابلیت را دارند کـه اشکال مختلف را از طریق آزمون و خطا باهم تطبیق دهند. این مهارت بـه آن‌ها اجازه می دهد منبع غذا را تشخیص دهند و نیز دوست را از دشمن بشناسند.

با باهوش ترین حیوانات دنیا آشنا شوید + عکس

شـما میتوانید ترفندهای سرگرم‌کننده‌اي رابه شیرهای دریایی آموزش دهید و آن‌ها عملا برای کمک بـه نیازهای آبی نیروی دریایی ایالات امریکا تعلیم داده شده‌اند. خیلی جالب اسـت، شیرهای دریایی قادرند این معادله را حل کنند: a=b و b=c پس a=c.

 

موش

موش‌ها از جمله باهوش ترین حیوانات جهان هستند کـه چابکی و تحمل بالایی از خودشان نشان میدهند. موش‌هاي آزمایشگاهی، کـه ازآن‌ها بـه‌طور گسترده در پژوهش‌هاي علمی استفاده میشود، می توانند پناه‌گاه‌ها، میان‌برها، و حتی راه‌هاي گریز را در آزمایش‌هایي کـه توسط برترین دانشمندان مدرن طراحی شده‌اسـت، پیدا کنند.

با باهوش ترین حیوانات دنیا آشنا شوید + عکس

هنگامیکه غریزه‌ي بقا در موش‌ها فعال میشود، می توانند ۳ روز متوالی شنا کنند و حتی می توانند 5 برابر مسافت همیشگی‌ شان جهش کنند. قابلیت‌شان در ترسیم نقشه‌ي محیط اطراف و حتی بازسازی وقایع در ذهن‌شان همان‌ طور کـه رخ داده‌اند، با انسان‌ها هم قابل مقایسه نیست. کنجکاوی ذاتی‌شان بـه آن‌ها اجازه می دهد هنگام حل مشکلات از تفکر انتقادی استفاده کنند و برای مواقع ضروری طرح‌هاي پشتیبانی جای گزین داشته‌باشند.

 

بابون

قابلیت‌هاي شناختی بابون‌ها شبیه بـه اورانگوتان‌ها و شامپانزه‌ها اسـت. طرز رفتارشان نشان می دهد تا چـه حد شبیه بـه انسان هستند. پژوهش‌گران دریافته‌اند بابون‌ها، برخلاف جانوران دیگر، اوضاع پراسترس را تشخیص میدهند و با آن فوق‌العاده خوب کنار می آیند.

با باهوش ترین حیوانات دنیا آشنا شوید + عکس

آن‌ها ساختارهای اجتماعی پیچیده‌اي می‌سازند و مشهورند بـه اینکه در وضعیت‌هاي دشوار از تفکر انتقادی بهره میگیرند.

 

کلاغ

کلاغ‌ها یکی از باهوش‌ترین گونه‌اي پرندگان موجود بـه حساب می آیند. آن‌ها می توانند بشمارند، با تماشا کردن یاد بگیرند و حتی اجسام پیچیده را از هم متمایز کنند. پژوهش‌گران دریافته‌اند کلاغ‌ها میتوانند از علف‌هاي بریده‌شده، برگ‌ها چاقو، و از سیم‌هاي خمیده قلاب درست کنند تا غذا را از مخفی‌گاه بیرون بیاورند. آن‌ها هم‌ چنین دانه‌هاي سخت و صدف‌ها را در جاده‌ها می اندازند تا وسایل نقلیه‌ي عبوری از روی آن‌ها عبور کنند و آن‌ها را بشکنند.

با باهوش ترین حیوانات دنیا آشنا شوید + عکس

کلاغ‌ها برای اینکه بتوانند کارهای پیچیده مانند دام گذاشتن و ربودن رابه صورت گروهی انجام دهند، تفکری خلاق بکار می گیرند. آن‌ها مشکلات خیلی پیچیده را حل میکنند و هنگام جمع‌آوری غذا از تاکتیک‌هاي فکری‌شان استفاده میکنند. آن‌ها از اصل ارشمیدس نیز استفاده میکنند کـه آن‌ها را قادر می‌سازد برای دست یافتن بـه غذایی کـه زیر آب اسـت، سطح آب را تغییر دهند.

 

ماهی مرکب یا انکاس

گفته میشود انکاس‌ها از باهوش ترین حیوانات جهان در گروه نرم‌تان موجود در طبیعت هستند. ساختار مغز آن‌ها بعضی ویژگی‌هاي پیچیده شبیه بـه مغز انسان از خود نشان میدهد. آن‌ها طبق معمول درباره‌ي محیط‌شان خیلی کنجکاو هستند، خصیصه‌اي کـه عموما بـه انسان‌ها نسبت داده می شود.

با باهوش ترین حیوانات دنیا آشنا شوید + عکس

آن‌ها قابلیتی شگفت‌انگیز دارند کـه میتوانند بـه‌طور مهارت‌هاي جدید را یاد بگیرند و ابزارهای جدیدی بسازند کـه بتواند برای از بین بردن خستگی و یکنواختی و اهداف حفاظتی کمک‌شان کند.

 

سگ

در بیش‌تر موارد، سگ‌ها باهوش بنظر می آیند چون انسان‌ها سگ‌ها را طوری تربیت کرده‌اند رفتاری مشابه رفتار خودشان داشته‌باشند. روشن اسـت کـه می توان سگ را تعلیم داد تا خیلی چیزها را بفهمند، از جمله اشاره کردن، کـه یک مهارت شرطی‌سازی خیلی پیچیده اسـت.

با باهوش ترین حیوانات دنیا آشنا شوید + عکس

مفهوم معطوف کردن توجه بـه چیزی از طریق اشاره کردن بـه آن، بصورت خودکار ایجاد نمی شود؛ این مهارتی اسـت کـه باید تعلیم داده شود. نباید هوش سگ‌ها را دستکم بگیریم، آن‌ها قادرند در انجام کارهای مختلف از مهارت‌هاي تفکر خلاق‌شان بـه خوبی استفاده کنند؛ اما متاسفانه بـه پای دیگر حیوانات باهوش‌تر نمی رسند.

 

فالکون

با باهوش ترین حیوانات دنیا آشنا شوید + عکس

مهارت فوق‌العاده‌ي شاهین‌ها در شکار باعث میشود ازآن‌ها برای جست‌وجوها استفاده شود. قابلیت استثنایی‌شان در پیروی از دستورات و بخاطر سپردن منطقه این امکان را فراهم می کند کـه برای انتقال پیام مفید باشند.

 

اسب

اسب‌ها حافظه‌ي خیلی قوی‌اي دارند کـه بـه آن‌ها اجازه میدهد نه‌تنها تک‌تک کلمات را یاد بگیرند بلکه آن‌ها را حفظ کنند. آن‌ها می توانند صدای انسان را بهتر از صداهای دیگر بشنوند کـه باعث میشود شاگردان خیلی خوبی باشند.

با باهوش ترین حیوانات دنیا آشنا شوید + عکس

هم‌ چنین میتوانند خیلی خوب خودشان رابا محیط اطراف‌شان وفق دهند، و نشانه‌اش این اسـت کـه میتوانند حتی در شرایط پراسترس بـه سرعت بـه فرمان‌هاي پیچیده پاسخ دهند.

 

اورانگوتان

بازتاب هوش یک اورانگوتان طبق معمول در قابلیت بی‌همتای او در تقلید کارهای انسان‌ها مشهود اسـت. این هوش فوق‌العاده آن‌ها را قادر می‌سازد مهارت‌هاي جدید و پیچیده را یاد بگیرند تا چیزهایی کنار هم قرار دهند و چیز جدیدی درست کنند. این حیوانات باهوش هم‌ چنین این قابلیت بی‌همتا را دارند کـه مهارت‌هاي جدید و پیچیده‌ي دیگری از قبیل اره کردن چوب، یا استفاده چکش و میخ را یاد بگیرند و چیزهایی درست کنند.

با باهوش ترین حیوانات دنیا آشنا شوید + عکس

از میان مهارت‌هاي انسان‌گونه، آن‌ها می توانند میخ را در چوب بکوبند، موها را شانه کنند، چوب را اره کنند. ورانگوتان‌ها در آزمون آینه اثبات کرده‌اند از وجود خود آگاهی دارند. هم‌ چنین نقشه‌ي اطراف‌شان رابه خوبی در مغزشان ترسیم می کنند و هنگام سیاحت در محیط ازآن استفاده میکنند. اورانگوتان‌ها اگر در دسترس زبان اشاره قرار بگیرند میتوانند بـه خوبی آنرا یاد بگیرند و استفاده کنند.

 

دلفین پوزه‌ بطری

پژوهش‌ها نشان داده‌اند دلفین‌ها دومین پیچیده‌ترین و قوی ترین مغز را در بین حیوانات دارند- و البته مغز انسان همه ی‌ي آن‌ها را شکست میدهد. دلفین‌هاي پوزه‌بطری با تشخیص تصویر خودشان در آینه اثبات کرده‌اند دارای خودآگاهی هستند. دلفین‌هاي پوزه‌بطری علاوه بر اینکه متفکران مفهومی، بله متفکر، هستند؛ احساسات بنیادی را نیز تجربه می کنند و اقدام‌هاي‌شان را بادقت انتخاب می کنند.

با باهوش ترین حیوانات دنیا آشنا شوید + عکس

پژوهش‌گرها پی‌‌برده‌اند آن‌ها از طریق مشاهده و قابلیت‌شان در حل مشکلاتی کـه با آن مواجه می شوند چیزهای جدید را یاد می گیرند. هم‌ چنین می توانند بچه‌ها و بزرگ‌سالها را از هم تشخیص بدهند زیرا در برخورد با بچه‌ها صبورتر و ملایم‌تر هستند. دلفین‌هاي پوزه‌بطری بـه‌طور شگفت‌آوری موجوداتی اجتماعی هستند. بنظر می رسد از وجهه‌ي اجتماعی و هویت دیگر دلفین‌ها در گروه‌هاي جامعه‌ي خودشان کاملا آگاه هستند.

 

این دلفین‌ها را قادر می‌سازد رفتاری مناسب را گروه‌هاي مختلف جامعه داشته‌باشند. آن‌ها هم‌ چنین یک استعداد ویژه دارند و می توانند اقوام جداافتاده را در مسافت‌هاي دور پیدا کنند. دلفین‌هاي پوزه‌بطری بینهایت باارزش هستند. علاوه‌بر سوت‌زدن و صدای تیک‌تیک، می توانند صداهای مهیب نیز تولید کنند تا کوسه‌ها را دور کنند و بچه‌هاي‌شان را هم تربیت کنند.

 

آن‌ها شاگردان مستعدی هستند و استعداد عجیبی در تقلید دارند. می توانند از ابزارها برای راحت‌تر کردن کارها استفاده کنند-آن‌ها از اسفنج برای پوشاندن زخم‌ها استفاده میکنند. دلفین‌هاي پوزه‌بطری بـه تلویزیون هم خیلی علاقه‌مند هستند؛ واکنش مشتاقانه‌ي آن‌ها بـه عکسهای تلویزیون از همان نخستین مواجهه، این واقعیت را اثبات می کند.

 

آنول‌

آنول‌ ها ثابت کرده‌ اند هنگام گرفتاری میتوانند فکر کنند و مشکلات را حل کنند. آن‌ها میتوانند اشتباه‌هاي گذشته رابه یاد بیاورند و بجای تکرار آن‌ها، راه‌کارهای را جدید را امتحان کنند، یا میتوانند تکنیک‌هاي‌شان رابا شرایط و اوضاع مختلف «حتی سریع‌تر از بیش‌تر پرندگان و پستان‌داران» تطبیق دهند.

با باهوش ترین حیوانات دنیا آشنا شوید + عکس

گفته می شود مارمولک‌ها از پرنده‌ها باهوش‌تر هستند چون مغز پرنده‌ها نسبت بـه جثه‌شان کوچک اسـت. بیش از ۴۰۰ گونه آنول در گروه خزندگان وجوددارد و بنظر میرسد میتوانند با استفاده از مهارت ویژه‌اي خودشان رابا محیط‌هاي جدید وفق دهند.

 

طوطی کاکل‌ سفید

با اینکه طوطی‌هاي کاکل‌سفید بـه اندازه‌ي طوطی‌هاي دیگر حرف نمی زنند، اما با این وجود، بـه‌طور غیرقابل باوری حیوانات باهوشی هستند. آن‌ها می توانند شگردهای پیچیده را یاد بگیرند و عملا میتوانند قفل بیش‌تر قفس‌ها را باز کنند، بنابر این زندانی کردن‌شان در قفس سخت اسـت!

با باهوش ترین حیوانات دنیا آشنا شوید + عکس

آن‌ها برای حل مشکلات از نظام چندمرحله‌اي استفاده میکنند و میتوانند پس از مشاهده‌ي کارها، آن‌ها را تقلید کنند. این طوطی‌ها می توانند دامنه‌ي گسترده‌اي از صداها را تقلید کنند، اما توانایی سخن‌گفتن‌شان کاملا وابسته بـه نحوه‌ ي تعلیم‌ گرفتن‌ شان از انسان‌ها اسـت. آن‌ها می توانند کلماتی راکه بـه عادت‌هاي‌شان مرتبط اسـت بـه سهولت تقلید کنند.

 

زنبور

زنبورها “زبان رقص” دارند. آن‌ها اطراف کندو‌هاي‌شان رقص خاصی انجام می دهند تا محل قرارگیری شهد رابه زنبورهای دیگر منتقل کنند. این رقص در واقع یکسری حرکت‌هاي خیلی پیچیده اسـت کـه اطلاعات خیلی زیادی را انتقال می دهد. بعد از اینکه زنبورهای دیگر این رقص را می بینند، حتی اگر موقعیت فعلی‌شان مایل‌ها دورتر از کندو باشد میتوانند بـه سوی منبع شهد پرواز کنند کـه بـه‌طور معمول در محدوده‌ي چند مایلی قرار دارد.

با باهوش ترین حیوانات دنیا آشنا شوید + عکس

زنبورها چیزی دارند کـه”هوش جمعی”«یا هوش ازدحامی» نامیده میشود. این یعنی زنبورها بـه تنهایی درمورد “تصویر کلی” واقعا فکر نمی کنند بلکه وظایف کوچک رابه‌تنهایی بـه انجام می رسانند و از این طریق وظایف بزرگ تر را تکمیل میکنند.

 

گربه

گربه‌‌ها برای غذا یا حتی نظافت بـه حیوانات دیگر یا انسان‌ها نیازی ندارند. میتوان آن‌ها رابه اسانی تعلیم داد، و آن‌ها میتوانند حقه‌ها را از طریق مشاهده و تقلید یاد بگیرند. گربه‌ها حیواناتی منزوی هستند و نیاز بـه بقا بـه آن‌ها انگیزه میدهد و با همین انگیزه میتوانند خودرا با محیط‌هاي مختلف وفق دهند.

با باهوش ترین حیوانات دنیا آشنا شوید + عکس

پژوهش‌ها نشان داده‌اسـت گربه‌ها در مواجهه با اوضاع یا مشکلات جدید«از قبیل نیاز بـه برقراری ارتباط و تمایلات در بین یک گروه، یا پاسخ دادن اشاره‌هاي تعلیمی» می توانند اطلاعاتی راکه قبلا یاد گرفته‌اند بکار بگیرند. آن‌ها هوش حسی‌حرکتی دارند، یعنی میتوانند اشیا را در محیط اطراف حس کنند بدون اینکه واقعا آنرا دیده باشند.

 

جغد

جغدها استاد شکار هستند و نرخ کشتارشان بالای 85 درصد اسـت. جغدها دید خارق‌العاده‌اي دارند کـه حتی شب‌ها هم از قابلیت برجسته‌بینی بهره‌مند هستند. شنوایی جغدها نیز استثنایی اسـت و میتوانند موقعیت مکانی منشأ صدا رابا مقایسه‌ي شدت صدا و شکست‌هاي آن در کم‌تر از 1 میلی‌ثانیه تاخیر در صدا دقیقا تشخیص دهند.

با باهوش ترین حیوانات دنیا آشنا شوید + عکس

آن‌ها می توانند بالارفتن عمودی صدا را نیز تشخیص دهند چون گوش‌هاي‌شان در ارتفاع‌هاي متفاوتی واقع شده‌اسـت. این 2 قابلیت جغدها رابه شکارچی‌هاي شب فوق‌العاده‌اي تبدیل کرده‌اسـت.

 

گوسفند

پژوهش‌ها نشان داده‌اسـت مغز گوسفندها بیش ازآن‌چـه قبلا فکر میکردیم شبیه مغز انسان اسـت. بهمین دلیل، قسمت جلویی کورتکس مغز گوسفند نسبتا پیش‌رفته اسـت و هنگامیکه توانایی‌شان در یادگیری مجموعه مهارت‌هاي جدید و پیچیده آزمایش شد، توانستند آن‌ها را یاد بگیرند.

با باهوش ترین حیوانات دنیا آشنا شوید + عکس

گوسفندها میتوانند چهره‌ها را تشخیص دهند«و حتی گیاه‌هاي مختلف را شناسایی کنند» و حافظه‌ي بلندمدت نیز دارند. انسان‌ها کشف کرده‌اند گیج کردن یک گوسفند بی نهایت سخت اسـت. آن‌ها می توانند دریک مارپیچ راه‌شان را پیدا کنند، در حالیکه ممکن اسـت شـما بارها گیچ شوید!

 

مورچه

مورچه‌ها خیلی پیش‌تر از اینکه انسان‌ها حتی بـه فکر کاشتن محصولات کشاورزی باشند، کشاورز بودند. آن‌ها در واقع از تکنیک‌هاي کشاورزی بسیار پیچیده‌اي برای افزایش میزان تولید محصول‌شان استفاده میکنند. مورچه‌ها ماده‌هایي شیمیایی ترشح میکنند کـه خاصیت آنتی‌بیوتیکی دارند و از رشد کپک روی محصولات‌شان جلوگیري میکنند.

با باهوش ترین حیوانات دنیا آشنا شوید + عکس

بعضی مورچه‌ها برای فراهم کردن غذای مورد نیازشان، قارچ پرورش میدهند و پرورش قارچ بسیار دشوار اسـت کـه شامل ایجاد منافذ و تونل‌هایي برای بازرسی رطوبت و دما اسـت. بعد از فهمیدن این موضوع روشن اسـت مورچه‌ها یکی از باهوش ترین حیوانات جهان هستند کـه تا بحال شناخته‌ایم.

 

عنکبوت

عنکبوت پورشا بـه‌طور خاص بدلیل قابلیت ویژه‌ي شکار طعمه‌اش معروف اسـت. آن‌ها برای شکار عنکبوت‌هاي دیگر، ارتعاشاتی در تارهای آن عنکبوت‌ها ایجاد می کنند کـه گویی حشره‌اي در دام افتاده اسـت، و سعی می کنند طعمه را فریب دهند و توجه‌اش را جلب کنند.

با باهوش ترین حیوانات دنیا آشنا شوید + عکس

اگر یک روش را امتحان کنند و نتوانند طعمه را بگیرند، روش دیگری بکار میگیرند، روی عنکبوت از همه ی‌جا بی‌خبر می‌پرند و از نیش مرگ‌بارشان برای کشتن آن استفاده میکنند. جزییاتی مانند این اثبات میکند آن‌ها قادرند یاد بگیرند و بسته بـه نوع نیازشان، مشکلات را حل کنند.

 

سنجاب

این یک واقعیت اسـت کـه از هر طریقی حواس یک سنجاب را پرت کنید، بازهم بـه مخزن غذای پرنده‌تان راه پیدا می کند، و این بـه خوبی نشان می دهد سنجاب‌ها چـه‌قدر باهوش هستند ودر زمره‌ي باهوش ترین حیوانات جهان قراردارند. سنجاب‌ها واقعا سریع و فرز هستند و قادرند تنها از طریق مشاهده یاد بگیرند. آن‌ها حافظه‌اي فوق‌العاده دارند، زیرا دانه‌ها را جاهای مشخصی زیر خاک پنهان میکنند تا بعد ها سراغ آن بروند.

با باهوش ترین حیوانات دنیا آشنا شوید + عکس

آن‌ها هم‌ چنین می توانند راحت‌ترین مسیر برای بالارفتن از درخت و پایین آمدن ازآن رابه یاد بسپارند. سنجاب‌ها بـه‌خوبی مانع دزدها میشوند، زیرا همیشه مخفی‌گاه دانه‌هاي‌شان را عوض میکنند تا سنجاب‌ هاي دیگر راکه در پی دزدیدن آذوقه‌شان هستند گمراه کنند.