پارس ناز پورتال

با هم سمبوسه پیتزایی درست کنیم

مجموعه : آموزش آشپزی
با هم سمبوسه پیتزایی درست کنیم

با هم سمبوسه پیتزایی درست کنیم 

سمبوسه پیتزایی غذایی کـه از دیار خوزستان و ایتالیا باهم مخلوط شده اسـت و خوراکی خوشمزه اي از آب درآمده اسـت. سمبوسه ها از غذا هاي پر طرفداری هستند کـه خیلی راحت تهیه می‌شوند و خیلی هم خوشمزه هستند. اکثرا سمبوسه را خیلی دوست دارند. سمبوسه در انواع مدلها و طعم ها آماده میشود و چون موادی را داخل خمیری قرار می‌دهند، نوعی پای هم محسوب می‌شود.

 

سمبوسه را طبق معمول با خمیری مثل خمیر پیراشکی درست میکنند. ولی مـن دراین پست سمبوسه با نان لواش را قرار می‌دهم کـه خیلی آسانتر ودر معرض تر اسـت.

 

تاریخچه سمبوسه
سمبوسه از غذا هاي اصیل هست ودر تاریخ بیهقی ازآن اسم برده شده اسـت، کـه البته بـه صورت پخته شده بوده اسـت. ولی امروزه سرخ شده آن مرسوم هست. البته دربخش هایي از خراسان، هنوز هم بـه همان شکل پخته می‌شود.

 

اصل سمبوسه هندی هست و مواد آن سبزیجاتی مثل سیب زمینی و جعفری و فلفل سیاه اسـت. سمبوسه را می‌شود با هر موادی کـه دوست دارید درست کنید. یعنی بـه امتحان آن می ارزد. مـن دراین پست سمبوسه پیتزایی را قرار میدهم کـه خیلی هم مورد پسند آن هایي هست کـه مثل مـن پیتزا خیلی دوست دارند.

 

مواد لازم برای تهیه سمبوسه پیتزایی :

 گوشت چرخ کرده200 گرم
 قارچ500 گرم
 پیازیک شماره متوسط
 رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری
فلفل دلمهیک شماره متوسط
پنیر پیتزایک بسته
پودر آویشن و نمک و زردچوبهبـه مقدار لازم

طرز تهیه مواد سمبوسه پیتزایی :

برای تهیه مواد سمبوسه پیتزا، باید همه ی مواد را تفت بدهیم. بـه این صورت کـه در ماهی تابه چند قاشق روغن می ریزیم و پیاز را خرد می‌کنیم. کمی کـه با زردچوبه و روغن تفت خورد، گوشت چرخ کرده را اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم.

 

بهتر این اسـت کـه ده دقیقه اي گوشت و پیاز روی حرارت ملایم باهم تفت بخورند تا آب گوشت گرفته شود و پخته هم شود. قارچ ها رابه شکل دلخواه خرد می‌کنیم و بـه همراه فلفل دلمه نگینی خرد شده، بـه گوشت و پیاز اضافه میکنیم و تفت میدهیم.

 

قارچ ها کـه گرفته شد ودر اصطلاح سبک شد، رب گوجه را در گوشه اي از تابه کمی تفت می‌دهیم و با کل مواد مخلوط می‌کنیم. نمک و آویشن را هم اضافه میکنیم. فقط دقت داشته باشید کـه آویشن را زیاد استفاده نکنید، چون مقدار بیش از حد آن در غذا تـو ذوق میزند.

 

طرز پیچیدن سمبوسه :
مواد راکه آماده کردیم، نان لواش رابه دو قسمت طولی تقسیم میکنیم و دو مستطیل با طول زیاد بـه دست می‌آید. مواد را در انتهای نان مستطیل شکل می ریزیم و پنیر پیتزا را روی مواد می پاشیم و بـه شکل مثلثی، از یکی از گوشه ها شروع بـه پیچیدن سمبوسه میکنیم. وقتی کـه پیچیدن سمبوسه ها تموم شد، در تابه اي روغن می ریزیم و هردو طرف آنرا سرخ می‌کنیم.