پارس ناز پورتال

بدون نوشیدن قهوه خودتان را هشیار نگه دارید

مجموعه : رژیم و تغذیه
بدون نوشیدن قهوه خودتان را هشیار نگه دارید

بدون نوشیدن قهوه خودتان را هشیار نگه دارید 

حتما نیازی نیست تا در شب بیدار ماندن ها و لحظاتی که احتیاج داریم تا سطح هشیاری را بالا نگه داریم، به خوردن قهوه روی آوریم. آیا هوشیار ماندن بدون نوشیدن کافئین امکان دارد؟ بدانید که هزاران راه با پشتوانه‌ي علمی وجود دارد که شما را بدون نوشیدن یا مصرف هر نوع کافئین ، بیدار و هوشیار نگه می‌دارد. بعضی از این روش‌ها واقعا دیدنی میباشند.در زیر ۱۰ شگرد و ترفند را میخوانید که در هوشیار ماندن بدون نوشیدن کافئین در کل روز کمک‌تان می کنند.

 

۱. به جای بهره گیری از کافئین خواب نیم‌روزی داشته باشید.

خواب نیم‌روزی برای حدود ۵ تا ۲۵ دقیقه، اگر خیلی از زمان خواب‌تان نگذشته باشد یا خیلی به زمان آن نزدیک نباشد، حدود ۶ تا ۷ ساعت گذشته از وقتی که معمولا به رختخواب میروید، روش فوق‌العاده‌اي برای تجدید قواست.

 

در یک تحقیق که در ۲۰۰۸ انجام شده آمده هست خواب بعد ‌‌از‌ ظهر، هم از خوابیدن در شب و هم از مصرف کافئین برای فائق آمدن بر خستگی نیم‌روزی، بهتر هست. مطالعات دیگری نشان داده‌اند که خوابیدن، یادگیری، حافظه و تفکر خلاق را بهبود می‌بخشد و حتی به افراد کمک می کند اطلاعات را بهتر از زمانی که اصلا نخوابیده باشند، حفظ کنند.

 

۲. چاشت سالم بخورید.

قند خون پائین می تواند باعث سستی و بی‌حالی ذهنی شود. هضم غذای چندان هم‌چون انرژی بر هست، همان تاثیر را دارد. اگر سعی کنید این تاثیر را با غذا هاي شیرین و کافئین از بین ببرید، از چاله به چاه می‌افتید.خوردن چاشت‌هاي کوچک که موادمغذی مشخص و چربی‌هاي خوب دارند، روش خوبی برای بهره بردن از مزایای طبیعی هست.

 

یک مطالعه نشان داد صبحانه‌اي با فیبر بالا، مزیت زیادی در بالا بردن هوشیاری دارد، و پروتئین‌هایي با کیفیت بالا – مانند پروتئین موجود در تخم‌مرغ – نیز مهم میباشند. به هر حال غذا هاي متنوع زیادی وجود دارند که می توانند انرژی‌تان را در طول روز بالا نگه دارند.

 

۳. آب بنوشید.

کم شدن آب بدن، انرژی بسیار زیادی از جسم میکشد. این می تواند باعث خستگی، گیجی، ضربان بالای نامنظم قلب و ضعف شود.علائم بالا به این دلیل هست که بیش از ۶۰ درصد بدن انسان از آب تشکیل شده هست. اضافه بر روان کردن حرکت مفاصل و آبی که بر اثر دفع از بدن خارج میشود، گردش خون از آب برای انتقال موادی مانند اکسیژن و کربوهیدرات‌ها به قسمت‌هاي گوناگون بدن، مانند مغز بهره گیری میکند.

 

۴. در اینترنت، حیوانات ملوس و بامزه را تماشا کنید.

بعضی‌ها فکر می کنند نوازش موی بدن گربه‌ها، سرحال‌شان می کند و مانع خواب آلودگی‌شان می شود. «پژوهشی در سال ۲۰۱۲ دریافت که تماشای ویدئوهای حیوانات بامزه هم میتواند همان تاثیر را داشته باشد.»

 

مطالعه‌ي منتشر شده در ژوئن ۲۰۱۵ که در آن ۷۰۰۰ هوادار و مخاطب ویدئوی گربه‌ها پرسش کاوی شده‌اند، نشان می دهد تماشای ویدئوهای اینترنتی گربه‌ها سطح انرژی را بالا می برد، حس خوبی را القا می کند و احساسات بد را به حداقل میرساند.

 

۵. بیرون بروید.

اگر در محل کارتان خسته و بی‌رمق میشوید، قدم زدنی کوتاه زیر نور‌خورشید میتواند تمام چیزی باشد که برای تجدید قوا نیاز دارید. مطالعات نشان میدهند قرار‌گرفتن در معرض نور آبی– نوعی نور مرئی که از منابع‌ طبیعی مانند خورشید و منابع مصنوعی مانند تلویزیون‌ها، لپتاپ‌ها، تلفن‌هاي کوچک و نور ال‌اي دی‌ها می آید- فورا هوشیاری و عملکرد را بهبود می‌بخشد.

 

اما برای سرحالی هرروز، به چیزی بیش از یک صفحه‌ي درخشان احتیاج داریم‌«که میتواند در خواب شبانه‌مان اختلال ایجاد کند و ما را بیش از حد بیدار نگه دارد». زیرا مقداری نور خورشید ایده‌آل هست، اما نورهای داخلی کم‌ سوتر برای ممانعت از چرت زدن پشت میز کار، کافی نیستند.

 

۶. نفس عمیق بکشید.

کارمندان آرام و خونسرد، کارائی بیش‌تری دارند. تنفس عمیق، اکسیژن بیش‌تری به قسمت‌هاي گوناگون بدن می رساند، که میتواند قدم زدنیان را بالا ببرد و به حالات درونی‌تان کمک کند.تنفس عمیق هم‌چنین استرس و اضطراب را کاهش می دهد که در نتیجه به بالا بردن سیستم ایمنی کمک می کند، و شما را سالم و قوی نگه می‌دارد. اما باید تمرین کنید تا بتوانید سینه را کاملا از هوا پر کنید تا به مزایای آن دست یابید. همین هم اکنون چند بار تمرین کنید.

 

۷. به موسیقی گوش دهید.

عادت به گوش کردن آهنگ‌هاي مورد علاقه، باعث ترشح مواد شیمیایی در مغز میشود که حس خوبی می دهد و سرحال‌تان می کند.مطالعه‌ي ۲۰۱۱ نشان داد زمانی که افراد ۱۵‌دقیقه به موسیقی گوش میکنند، مغزشان دوپامین بیش‌تری ترشح میکند، ماده‌ي شیمیایی مغز که عامل لذت هست. آهنگ‌هاي مورد علاقه‌تان هم مواد شیمیایی مانند سروتونین و اکسی‌توسین را فعال می کنند.

 

۸. آدامس بجوید.

به نظر اگر دهان مدام بجنبد، مغز هم هوشیار می ماند. بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که جویدن آدامس ممکن هست روش موثری در کاهش کسالت هرروز باشد، شاید به این دلیل هست که عمل جویدن به نوعی گردش و فعالیت نواحی مشخصی از مغز را بالا می برد.

 

هم‌چنین مطالعات جدید نشان داده‌اند جویدن آدامس میتواند به تمرکز افراد در امتحانات، کاهش اضطراب و بالا بردن درک‌شان در هنگام خواندن مطالب کمک‌ کند. فقط مراقب باشید وقتی اطراف همکاران‌تان هستید، صدای جویدن آدامس‌تان به گوش‌شان نرسد.

 

۹. حرکات موزون کنید یا به پیاده روی سریع بروید.

حرکات موزون سریع و کوتاه، یا بالا و پائین رفتن سریع از پله‌هاي آپارتمان، روشی بینظیر برای بیدار نگه‌داشتن شما هست. مطالعه‌اي نشان داده هست زمانی که شرکت‌کنندگان “در بالاترین سطح خواب آلودگی‌شان ورزش کرده‌اند، خستگی ذهنی‌شان کاهش یافته هست.”

 

بیدار شدن و حرکت کردن نیز اندورفین را به جریان می‌اندازد. این انتقال دهنده‌هاي عصبی که احساس خوبی را القاء میکنند، به رهایی از استرس و خستگی کمک می کنند و حس رضایت را بالا میبرند.

 

۱۰. طولانی مدت خیره نشوید.

 به گزارش پارس ناز تماشای چیزی مانند صفحه‌ي رایانه برای طولانی مدت می تواند به چشم‌ها آسیب برساند و موجب شود برای باز نگه‌داشتن چشم‌هاي‌تان تقلا کنید.حدود ۹۵‌درصد از امریکائی‌ها در خطر سندروم تصویر هاي مجازی رایانه‌اي میباشند. این مدت زمان خیره شدن به صفحه میتواند باعث سوزش و خشکی چشم، خستگی چشم، تاری دید و دوبینی، سردرد و درد در شانه و گردن شود.

 

شما میتوانید خطر آسیب به چشم‌ها را با کاهش خیره شدن به صفحه، به روز کردن صفحه‌ي رایانه با یک ال سی دی جدید، پلک زدن متناوب، اصلاح اوضاع نشستن و هر ۲۰ دقیقه یک‌بار خیره شدن به دوردست، به حداقل برسانید.ممنون از این‌که این مقاله را خواندید – حالا دیگر چشم‌تان را برگردانید!