پارس ناز پورتال

بهترین فیلم های تاریخ سینما از نظر فیلمنامه

مجموعه : اخبار سینما
بهترین فیلم های تاریخ سینما از نظر فیلمنامه

بهترین فیلم های تاریخ سینما از نظر فیلمنامه 

وبسایت IMDB که بزرگترین و معتبرترین دیتا بیس فیلم های تاریخ سینما را در خود دارد طی اطلاعیه ای برترین فیلم های تاریخ سینما را از نظر فیلمنامه منتشز نمود. براساس این نظرسنجی “عامه پسند” نوشته “کوئینتین تارنتینو” در رتبه نخست قرار دارد. در این فهرست ۲۵۰ اثر رده بندی شده اند که رتبه های ابتدایی آن به شرح زیر است.

 

عامه پسند

بهترین فیلم های تاریخ سینما از نظر فیلمنامه

“عامه پسند” سال ۱۹۹۲ نوشته شد و دو سال بعد با بازی “جان تراوالتا” و “ساموئل ال جکسون” گیشه های جهان را فتح کرد. این فیلم که به اذعان بسیاری بهترین فیلمنامه تارانتینو می باشد از سوی تماشاگران به عنوان اول فیلمنامه رسیده است.

 

“عامه پسند” داستان دو تبهکار امریکایی است که در برخورد با همسر رئیسشان مشکلات متفاوتی را تجربه می کنند و در انتها نیز کشته می شوند. تارنتینو با این فیلمنامه جا پای خود را به عنوان یکی از فیلنامه نویسان معتبر در میان سینماگران محکم کرد. این فیلمنامه به صورت مشترک با “راجر آواری” نوشته شد و در همان سال اسکار بهترین فیلمنامه را از ان خود نمود.

 

زیبای امریکایی

بهترین فیلم های تاریخ سینما از نظر فیلمنامه

فیلمنامه “زیبای امریکایی را “آلن بال” در سال ۱۹۹۷ نوشته بود و آشنایی او با “سام مندس” باعث شد یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین آثار سینمایی جهان خلق شود. اثری که به سرعت اسکار فیلمنامه را به نویسنده اش تقدیم کرد.

 

فیلم به شکلی بسیار زیرکانه و دقیق مشکلات اجتماعی و خانوادگی جامعه امریکا در دهه نود را بررسی می کند. این فیلمنامه جوایز بسیاری را از آن خود نمود و “کوین اسپیسی” برای بازی در نقش اول آن اسکار بازیگر مرد را دریافت کرد. اما این تنها جایزه نبود. در همان سال علاوه بر بازیگری اول، اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین فیلمبرداری نیز به “زیبای امریکایی” رسید.

 

مظنونین همیشگی

بهترین فیلم های تاریخ سینما از نظر فیلمنامه

“کریستوفر مک کوایر” که به تازگی فیلم ماموریت غیر ممکن ۶ را در دست تولید دارد، در سال ۱۹۹۴ فیلمنامه “مظنونین همیشگی” را به “برایان سینگر” معرفی کرد و همان آشنایی یکی از معمایی ترین فیلم های ژانر جنایی را رقم بزند.

 

“کوین اسپیسی” بار دیگر و برای این فیلم توانست اسکار را به عنوان بازیگر نقش مکمل مرد از آن خود نماید. فیلمنامه مظونین همیشگی نیز در همان سال برنده اسکار شد.

 

مظنونین همیشگی داستان تبهکار افسانه ای “کایزه شوزه” است که پس از سال ها تعقیب و گریز توسط پلیس شناسایی می شود. وی به چندین تبهکار و خلافکار خرده پا ماموریتی می دهد که در پایان مشخص می شود، ماموریت برای نابودی تنها شاهدی است که وی را دیده است.

 

درخشش ابدی یک ذهن پاک

بهترین فیلم های تاریخ سینما از نظر فیلمنامه

فیلمی در ژانر رمانتیک علمی تخلیلی که در سال ۲۰۰۴ اکران شد. فیلمنامه ” درخشش ابدی یک ذهن پاک” را “چارلی کافمن” نویسنده برجسته سینمای هالیوود نوشت. وی پیش از آن با فیلمنامه “جان مالکوویچ بودن” در عرصه فیلمنامه نویسی هالیوود تغییرات عمده ای به وجود آورد و همان سال جوایز بسیاری را از آن خود نمود.

 

در این فیلم، دکتر هاوارد سرپرست یک کلینیک است که کار آن پاک کردن آن دسته از خاطرات افراد است که دوست ندارند آنها را در ذهن خود داشته باشند. کلینیکی که اغلب زوجها خصوصاً در روزهای نزدیک به ولنتاین به آن مراجعه می‌کنند تا خاطرات بدی را که از هم در ذهن خود دارند پاک کنند.

 

فیلمنامه توسط “مایکل گوندری” ساخته شد و “جیم کری” و “کیت وینسلت” در آن به ایفای نقش پرداختند. این فیلم نیز در سال اکران خود اسکار بهترین فیلمنامه را از آن خود نمود.

 

ویل هانتینگ نابغه

بهترین فیلم های تاریخ سینما از نظر فیلمنامه

“ویل هانتینگ نابغه” را یکی از معروف ترین بازیگران حال حاضر جهان نوشته است. وی که امروزه با فیلم “جیسون بورن” تماشاگران را مجذوب خود نموده در سال ۱۹۹۷ برای فیلمنامه “ویل هانتینگ نابغه” اسکار بهترین فیلمنامه را از آن خود نمود.

 

داستان فیلم در مورد ویل هانتینگ جوان ۲۰ ساله‌ای است که در دانشگاه ام‌آی‌تی سریدار است و نبوغی ذاتی در زمینه ریاضیات دارد اما استعداد خود را باور ندارد. استلا اشکارسگورد بازیگر سوئدی در نقش جرالد لمبیو پروفسور ریاضی دانشگاه ام‌آی‌تی که استعداد ویل هانتینگ را کشف می‌کند،

 

رابین ویلیامز در نقش روان‌شناسی که با ویل هانتینگ گفتگو می‌کند و بن افلک هم در نقش چاکی سالیوان دوست صمیمی ویل هانتینگ در این فیلم بازی می‌کنند.فیلم را “گاس ون سنت” ساخت و “مت دیمون” در کنار “رابین ویلیامز” در آن به ایفای نقش پرداخت. ویلیامز بازیگر فقید هالیوود برای این فیلم اسکار بازیگر مکمل مرد را از آن خود نمود.