پارس ناز پورتال

نکات مهم تربیت دینی فرزندان برای والدین

نکات مهم تربیت دینی فرزندان برای والدین

نکات مهم تربیت دینی فرزندان برای والدین 

همانگونه که میدانیم دین راهنمای زندگی و ستون حیات هر فردی است که باید از دوران کودکی به وی آموزش داده شود. 

 

نکاتی برای تربیت دینی کودکان

1- والدین باید فرزندان خودرا امانت به حساب آورند ودر جهت خداگرایی هدایت کنند.اغلب پدر و مادر ها گمان می کنند وظیفه آنان در حد سیر کردن شکم فرزندان و پوشش تن و حفظ آن ها از سرما و گرماست و مسئولیت دیگری ندارند. زندگی انها در حد زندگی مرغ و جوجه ها است که لانه اي آباد و شکمی آبادتر دارند.

 

2- فرزندان آنچه را می‌بینند می پذیرند نه انچه پدر و مادر می‌گویند.

 

3- والدین باید عقاید خویش را منطبق بر رضای خداوند عنوان نمایند نه بر سلیقه شخصی.

 

4- مناسب است والدین در گفتگوهای خانوادگی، داستانهای تربیتی و مذهبی مطرح کنند.

 

5- توصیه و سفارشهای دینی و اخلاقی پدر و مادر بسیار سازنده است و از سنتهای معصومان و بزرگان بوده است که با واژه هاي «یا بنی» «فرزندم» آمده است مانند نامه 31 نهج البلاغه یا سفارشهای لقمان به فرزندش در قرآن و یا سفارشهای سید بن طاووس در کتاب مستقلی به نام کشف المحجة به فرزندش و …

 

6- لازم است والدین کودکان خود رابه مجالس و محافل مذهبی ببرند.

 

7- والدین باید به مسائل مذهبی کودکان اهمیت دهند و انها را از نظر مذهبی واکسینه کنند. هم چون واکسنی که برای حفظ اطفال از بیماریهای مختلفی چون وبا، آبله، فلج، و… به کودک میدهند.

نکات مهم تربیت دینی فرزندان برای والدین

8- بر والدین لازم است کودکان خود رابه نمازهای جمعه و جماعت ببرند تا آن ها بتوانند صحنه هاي نماز را از نزدیک ببینند.

 

9- والدین باید مسائل دینی را غیر مستقیم بگویند زیرا خطابه هاي لفظی فراوان، کار ساز نیست و هرگز بینش دینی رابه کودک نمی آموزد حتی اگر با منطق و استدلال همراه باشد.

 

10- برای اینکه فرزندان مذهبی بار بیایند، باید وظایف دینی خودرا صادقانه و جدی انجام دهند.

 

11- در پرورش مذهبی رعایت اعتدال یک اصل اساسی است هرگز نباید تکلیف برای کودک سخت باشد اگر کودک رابا خود به مسجد می‌برید نباید طول بدهید پرورش دینی و مذهبی کودکان باید بدون اجبار و تحمیل باشد.

 

12- بهترین زمان برای آموزش مذهبی به کودکان هنگام اعیاد، سوگواریها، و مناسبتهای مذهبی است دراین اوقات ذهن کودک آمادگی دریافت مسائل مذهبی را بیشتر دارد.

 

13- تلاوت قرآن در حضور فرزندان بعد از انجام فرایض دینی نقش زیادی در گرایش مذهبی کودکان دارد.

 

14- معاشرت با خانواده هاي مذهبی در روحیات مذهبی کودکان مؤثر است.

 

یک کارشناس مسایل دینی و استاد حوزه و دانشگاه گفت: فرزندان ما آن چنان میشوند که ما هستیم، نه آن طور که دلمان می خواهد پس باید در تربیت آن ها به مسائل گوناگونی توجه داشته باشیم.حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود عالی در جمع عزاداران حسینی با اشاره به نقش خانواده در اسلام با محوریت چگونگی تربیت کودکان

 

و نوجوانانی که در حادثه عاشورا حضور داشتند، افزود: رسول خدا«ص» چهار راهکار برای تربیت فرزندان معرفی میکنند. یکی اینکه پدر و مادر ابتدا خود عامل به خیر و خوبی باشند. در خانه‌اي که پدر و مادر به واجبات، محرمات و حلال و حرام توجه نمیکنند یا به نماز اول وقت اهمیت نمیدهند نباید انتظار داشته باشند که فرزندانشان دینی تربیت شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: والدین باید صداقت، رفاقت، تدین و مهربانی و اهل عمل بودن به خیر و خوبی‌ها را از خود نشان دهند. بنابر این خوشا به حال پدر و مادری که دین را شوخی نگیرد و آنرا در عمل به فرزندانش بیاموزد.

 

این واعظ مجالس دینی افزود: راهکار دوم این است که فرزندانتان را متذکر خدا قرار دهید و این به معنی تسبیح دادن به دست فرزند نیست، بلکه باید بستر خانواده بستر ذکر و یاد خدا باشد و یاد خدا بطوری در آن خانه قوی باشد که کسی جرأت گناه نداشته باشد.

 

عالی با بیان اینکه «در خانه‌هایي که دینداری پررنگ می شود شهدایی هم چون شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تربیت می شوند» گفت: راهکار سوم این است که فرزندانتان را امر به مشهور و نهی از منکر کنید و بدانید با که می رود، کجا میرود و چه میکند. اما فرزندی که ازدواج کرد و رفت تلاش نکنید سلیقه‌ها و نظراتتان رابه او تحمیل کرده و زندگی وی را خراب کنید بلکه به آن ها نظر مشورتی بدهید زیرا امر به مشهور باید همراه با رفاقت باشد.

 

وی راهکار دیگر را رفیق بودن پدر و مادر با فرزندانشان عنوان کرد و گفت: کلید تربیت یک کلمه است و آن اینکه با فرزندانتان رفیق شوید و نگذارید قبل از شما کسان دیگری با انها رفیق شوند.

 

این کارشناس مسایل دینی و استاد حوزه و دانشگاه همچنین با توصیه به مادران برای بردن فرزندان به مجالس عزای سیدالشهدا«ع» تصریح کرد: بچه‌هایتان رابا خودتان به مجالس عزای سیدالشهدا«ع» ببرید که معنویت آن مجالس فرزندانتان را جذب می کند چرا که این محفل تردد ملائکه است و بی شک در تربیت دینی انها موثر خواهد بود.