پارس ناز پورتال

تصویر مغز انسان در حال حل مسائل ریاضی

تصویر مغز انسان در حال حل مسائل ریاضی

تصویر مغز انسان در حال حل مسائل ریاضی 

حل مسائل ریاضی که ذهن را به چالش و کند و کار مشغول می کند,چه بر سر ذهن انسان می آورد؟با هم ببینیم. دانشمندان از کشف مراحل ذهنی در مغز خبر دادند که طی آن مسایل ریاضی حل می شود. به گزارش خبرگزاری مهر، این دستاورد جدید توسط گروهی از دانشمندان دانشگاه کارنگی ملون آمریکا ارایه شده است.

 

آنها از نوعی روش تصویربرداری نورونی استفاده کرده اند که جزئیات مختلف مراحل ذهنی حل یک مسأله ریاضی در مغز را نشان می دهد.

 

این دانشمندان جزئیات مطالعه خود را در ژورنال Psychological Science منتشر کرده اند. آنها دو استراتژی آنالیزی را با یکدیگر ترکیب کرده تا از ام آر آی کاربردی برای تشخیص الگوهای مربوط به فعالیتهای مغزی استفاده کنند. این الگوها با چهار مرحله مختلف حل مسایل ریاضی در مغز در ارتباط تنگاتنگ هستند.

 

جان اندرسون از دانشگاه کارنگی ملون که این مطالعه را انجام داده می گوید: همواره این سؤال برایمان وجود داشت که دانش آموزان چگونه مسایل ریاضی را در ذهنشان تجزیه و تحلیل می کنند تا اینکه از روشهای جدید برای نفوذ به مغز استفاده کردیم.

 

وی ادامه می دهد: اکنون می توانیم بگوییم که دانش آموزی که در کلاس درس نشسته و مشغول حل مسایل ریاضی است این کار را چگونه انجام می دهد.

 

مطالعه اخیر اندرسون و همکارانش بر پایه تصویربرداری مغزی ارایه شده که در آن توالی فرآیندهایی که به «تفکر» منتهی می شوند را روشن می کنند.

 

در این مطالعه مشخص شده که با ترکیب دو استراتژی آنالیزی موسوم به آنالیز الگوی multivoxel (MVPA) و مدلهای پنهان نیمه مارکوف ( HSMM) می توان پی به اتفاقاتی برد که در مغز در حین حل مسایل مختلف ریاضی روی می دهد.

 

دانشگاه کارنگی ملون آمریکا همواره به واسطه تحقیقاتی که در زمینه علوم عصبی و شناختی انجام می دهد در میان سایر دانشگاههای شاخص دنیا به شمار می رود.