پارس ناز پورتال

تغییرات چشم ها که نشان از بیماری دارند

تغییرات چشم ها که نشان از بیماری دارند

تغییرات چشم ها که نشان از بیماری دارند 

برخی از تغییرات در چشم های انسان هستند که با بیماری ها رابطه مستقیم دارند و می توانند منشاء بیماری باشند و باید به ان ها توجه شود.چه در شرایط خاص و چه در شرایط عادی باید مراقب چشم هایمان باشیم و هر از چند گاهی آن ها را از نظر بیماری هایی مانند آب سیاه، آب مروارید و تورم ماکولا بررسی کنیم. اما گاهی تغییراتی در چشم ها رخ می دهد که نشان از بیماری های دیگر و البته جدی در درون بدن دارند.

 

کلسترول خون بالا
کسی که دچار کلسترول خون بالا است، می تواند دچار نابینایی موقتی شود که می آید و می رود، مانند کشیدن پرده روی چشم و یا عبور سایه از مقابل چشم . این حالت نشانه ی آن است که شریان کاروتید شما به وسیله ی پلاک های چربی مسدود شده و تلاش می کند خون را به چشم های شما برساند.

 

ممکن است در این حالت احساس درد چشم را نیز تجربه کنید، متوجه تشکیل حلقه ی خاکستری اطراف قرنیه شوید و یا در تنظیم نور روشن دچار مشکل شوید. در برخی موارد، رسوب کلسترول به شکل دانه های زردرنگی روی پلک چشم به نام گزانتلاسما (xanthelasma) شما دیده می شود.

 

مشکلات تیروئید
تیروئید یک غده پروانه ای شکل در ناحیه گردن است و هورمون های خاصی را تولید می کند که به تنظیم رشد و سوخت و ساز بدن کمک می کنند. اگر تیروئیدتان به درستی کار نکند، مشکلات متعددی ایجاد می شود که گاهی اوقات شامل ورم عضلات چشم و کاسه چشم است که باعث می شود چشم برآمده و بزرگ تر از حد معمول به نظر برسد. همچنین ممکن است دو بینی چشم نیز رخ دهد.

 

بیماری گریوز یک اختلال خودایمنی است که بر تیروئید شما تاثیر می گذارد و می تواند پلک چشم تان را جمع کند که چشم به نظر بزرگ تر از حد معمول به نظر می رسد. اگر پلک چشم تان به اندازه کافی جمع شود تا حدی که شما نتوانید چشم های خود را ببندید ممکن است دچار خشکی چشم شوید، زیرا پلک ها نمی توانند رطوبت چشم را حفظ کنند.

 

دیابت
معاینه منظم چشم یک ایده خوب برای هر کسی به حساب می آید، اما اگر دیابت دارید و یا در معرض خطر بالای ابتلا به این بیماری هستید، برای تأیید سلامت چشم هایتان، به طور منظم به چشم پزشک مراجعه کنید. دیابت می تواند سبب تورم ماکولا (بخشی از شبکیه چشم که دید مرکزی را کنترل می کند) شود. در عین حال ممکن است به طور کامل بینایی خود را از دست بدهید.

 

از دست دادن ناگهانی بینایی عجیب است و می تواند نشانه ی ابتلای شما به سکته ی مغزی باشد.افراد مبتلا به دیابت بیشتر دچار گلوکوم (آب سیاه چشم) و آب مروارید می شوند. همچنین باید مواظب رتینوپاتی دیابتی نیز باشند. این بیماری مجموعه ای از اختلالات است که بخش حساس به نور چشم را تحت تاثیر قرار می شود. رتینوپاتی می تواند مشکلاتی مانند تاری دید و یا حتی پارگی شبکیه را به دنبال داشته باشد.

 

سکته مغزی
از دست دادن ناگهانی بینایی عجیب است و می تواند نشانه ی ابتلای شما به سکته ی مغزی باشد. نابینایی به دلیل سکته ی مغزی معمولا در یک چشم اتفاق می افتد، اما می تواند هر دو چشم را نیز درگیر کند. گاهی اوقات سکته ی مغزی سبب تخریب اعصابی که موجب حرکت چشم ها می شوند، خواهد شد که به دوبینی ختم می شود.

 

عجیب و غریب است، اما سکته می تواند در خود چشم نیز رخ دهد که به آن سکته ی شبکیه می گویند و زمانی اتفاق می افتد که عروق خونی در شبکیه چشم با پلاک مسدود شوند. اگر شما دارای فشار خون بالا و یا بیماری شریان کاروتید هستید، با احتمال بیشتری به سکته ی چشمی دچار می شوید. هر نوع از سکته، نیازمند مراقبت های فوری است، بنابراین اگر به طور ناگهانی بینایی تان را در یک یا هر دو چشم از دست دادید، سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

 

میگرن شبکیه
نقاط کور موقت در بینایی می تواند به این معنا باشد که شما به میگرن چشم دچار هستید. این مشکل با سردرد میگرنی یکی نیست. میگرن شبکیه به علت “لکه های خالی” در بینایی به نام”اسکوتوماس” ایجاد می شود. نقاط کور تنها برای چند دقیقه طول می کشد و ممکن است با درد همراه باشد ( و ممکن است بدون درد باشد).

 

همچنین احتمال آن وجود دارد که شما نقاط نورانی را ببینید، دیدتان تار شود و یا سردرد قبل یا بعد از علائم چشم را تجربه کنید. اگر این حالات مدام تکرار می شوند، به خصوص اگر تنها در یک چشم اتفاق می افتند، با یک چشم پزشک دیدار داشته باشید.

 

بیماری خودایمنی
آیا شما دچار افتادگی پلک هستید؟ این می تواند نشانه ای از یک اختلال خودایمنی به نام میاستنی گراویس باشد که باعث ضعف عضلانی می شود و باز و بسته شدن پلک ها را سخت می کند. در عین حال، لوپوس و انواع خاصی از ورم مفاصل می تواند به یووئیت (التهاب و عفونت مشیمیه چشم) منجر گردند. گاهی اوقات تغییرات بینایی می تواند نشانه ی بیماری ام اس باشد.

 

اگر شما در طول یک دوره ی زمانی چند روزه تا چند هفته ای ، در یک چشم کاهش بینایی داشتید و یا در داخل یا اطراف چشم دردی احساس کردید، به ویژه زمانی که آن را حرکت می دادید، می تواند از اولین نشانه های بیماری ام اس در شما باشد.