پارس ناز پورتال

بعد از جراحی دندان عقل این کارها را انجام دهید

بعد از جراحی دندان عقل این کارها را انجام دهید

بعد از جراحی دندان عقل این کارها را انجام دهید 

اگر عمل جراحی دندان عقل انجام داده اید باید روزهای اول مراقبت هاي ویژه اي انجام دهید تا جای زخم این دندان التیام پیدا کند. عمل جراحی برای کشیدن دندان عقل یکی از رایج ‌ترین جراحی‌هاي دندان است که برای بهبودی تا دوهفته فرصت نیاز داشته و مراقبت درست از جراحت ‌ها میتواند به فرد کمک کند تا با سرعت بیشتری التیام یابد.

 

دندان‌هاي عقل، دندان‌هاي بزرگی هستند که در بیشتر افراد بین سنین 17 تا 25 سالگی در انتهای دهان رشد میکنند اما ممکن است برخی افراد دندان عقل نداشته باشند.در برخی موارد لثه‌ جای کافی برای رشد دندان‌هاي عقل ندارد که باعث میشود این دندان‌ها به صورت نصفه یا با زاویه‌اي نامناسب رشد کنند و باعث بروز مشکلاتی مانند درد یا عفونت شوند.

بعد از جراحی دندان عقل این کارها را انجام دهید

اثرات ناشی از جراحی دندان عقل به طور تدریجی التیام مییابد و کبودی، تورم و درد پس از جراحی برای التیام به زمان نیاز دارد. در عده اي از موارد پس از جراحی فرد به بخیه نیاز دارد که طبق معمول پس از یک هفته بخیه‌ها برداشته میشوند. فرایند التیام این جراحی بدین ترتیب است که:

 

– 24 ساعت اول: لخته‌هاي خون شکل می گیرند.

– دو تا سه روز: تورم دهان و گونه‌ها التیام مییابد.

– هفت روز: دندان دکتر بخیه‌ها را بر می‌دارد.

– هفت تا 10 روز: سفتی و خشکی فک از بین میرود.

– دوهفته: هرگونه کبودی روی صورت ناپدید میشود.

 

اگر چه زمان بهبودی برای افراد متفاوت است اما درصورت آلودگی زخم‌ها یا دستکاری لخته‌هاي خونی، روند بهبودی طولانی‌تر خواهد شد. لخته‌هاي خون بخش مهمی از روند التیام هستند چرا که از خون ریزی بیش از حد پیشگیری و از عفونت زخم محافظت کرده و اجازه میدهند که بافت جدید رشد کند و همچنین از استخوان‌هاي در دسترس هوا محافظت می کنند و بهمین دلیل نباید در ۲۴ ساعت اول از بین بروند.

 

بنابر این از مسواک زدن در محل جراحی، شست و شوی دهان، نوشیدن نوشیدنی‌هاي گرم، خوردن غذاهایی که به جویدن نیاز دارند، مکیدن با نی، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل حداقل تا ۲۴ ساعت خودداری کنید و پس از این مدت دهان خود رابه آرامی با محلول ضد عفونی شست و شو دهید.

 

بعد از جراحی اطلاعات دقیق مراقبت‌ها و طرز استفاده از داروهای تجویزی را از دندان دکتر خود بگیرید. به طور معمول دندانپزشکان توصیه‌هایي این چنینی بعد از عمل جراحی دندان عقل دارند:

 

– فشردن گاز استریل در ناحیه جراحی برای 30 دقیقه

 

– استفاده از کمپرس یخ روی صورت در محل جراحی تا چند ساعت پس از جراحی به صورتی که ۱۵ دقیقه آنرا روی صورت قرار داده و ۱۵ دقیقه صورت را استراحت دهید.

 

– استفاده از داروهای مسکن پس از جراحی دندان عقل

 

برخی افراد برای انجام این عمل جراحی به طور کامل بیهوش می شوند. این افراد تا 48 ساعت قادر به رانندگی نبوده و بهتر است یک الی دو روز مدرسه یا سرکار نروند.همچنین علاوه بر استفاده از محلول ضد عفونی کننده برای پیشگیري از عفونت میتوانید با شستشو با آب گرم و نمک به کاهش تورم و تسکین درد ناشی از زخم کمک کنید. استفاده از بالش بلند به هنگام خواب و پرهیز از ورزش در روزهای اول نیز توصیه میشود.

بعد از جراحی دندان عقل این کارها را انجام دهید

در چند روز اول از خوردن غذاهایی که به جویدن نیاز دارند اجتناب کرده و با سمت جراحی شده غذا نخورید.خوراکی‌هایي چون سوپ، ژله، رشته فرنگی نرم، تخم مرغ و موز له شده بسیار مناسب هستند.با مراقبت مناسب بهبودی به طور معمول حدود دوهفته زمان میبرد.

 

درصورت بروز عفونت مصرف آنتی بیوتیک‌ها الزامی است. از علائم عفونت، درد، تورم، درجه حرارت بالای بدن و زردی یا سفیدی اطراف زخم را میتوان نام برد.احتمال عوارض پس از این جراحی درصورت مراقبت‌هاي مناسب بعید است. اما در صورتی که فرد دچار درد شدید، خون ریزی‌هاي زیاد، تب یا هر نوع علائم غیرمنتظره شد باید به دکتر یا دندان دکتر مراجعه کند.

 

پس از کشیدن دندان عقل همانند دیگر جراحی ها نیاز به مراقبت هاي ویژه است. این مراقبت هاي ساده به التیام سلامت بیمار کمک کرده و حداقل اثرات جانبی را روی سلامت بیمار دارد. « در صورتی که بتازگی جراحی لثه انجام داده این مراقبت هاي پس از جراحی لثه را مطالعه کنید.

 

مراقبت های لازم در 24 اول پس از جراحی دندان عقل

گاز استریل روی زخم را تا یک ساعت به کمک دندان هاي مقابل با فشار نگه دارید.

از باز و بسته کردن و یا تعویض گاز خودداری نمایید.

آب دهان خود رابه طور معمول فرو ببرید

حتی الامکان سه تا چهار ساعت از صحبت کردن پرهیز کنید.

بلافاصله پس از جراحی، ناحیه عمل شده را از روی صورت با کیسه یخ به طور متناوب«ده دقیقه به ده دقیقه» تا چند ساعت کمپرس کنید.

خون ریزی خفیف تا ۶ ساعت پس از جراحی طبیعی است .

گاهی تا ۲۴ ساعت نیز ممکن است بزاق آغشته به خون باشد.

 

درصورت بروز خون ریزی شدید: گاز استریل را روی هم تا کرده ودر محل عمل شده به مدت یک ساعت به کمک دندان هاي مقابل فشار دهید.

 

غالبا” پس از عمل جراحی درد وجوددارد. بهتر است قبل از بروز دردو از بین رفتن اثر داروی بی حسی از داروهای مسکن استفاده نمایید.

 

درصورت ادامه درد طبق دستور دکتر از مسکن تجویز شده میل نمایید. بروز تب تا یک درجه پس از عمل جراحی نشانه عفونت نمی باشد.

 

از آنجا که بدن برای ترمیم و بهبودی زخم نیاز به مواد غذایی کافی و پر انرژی دارد هیچ یک از وعده هاي غذایی را حذف نکنید.در دوازده ساعت اول پس از جراحی غذا هاي سرد و مایع استفاده شود و از روزبعد، رژیم غذایی معمول را شروع نموده و تا یک هفته از جویدن غذا روی ناحیه جراحی شده خودداری کنید.

 

مراقبت های کلی پس از 24 ساعت اول جراحی دندان عقل

حداقل به مدت ۵ شبانه روز از کشیدن سیگار خودداری کنید.
تا ۲۴ ساعت از فعالیت شدید بدنی پرهیز نمایید.
بروز تورم و کبودی و محدودیت در باز کردن پس از جراحی امری طبیعی است.
طبق معمول از ۲ الی ۳ روز پس از جراحی افزایش یافته و سپس بتدریج با کمپرس گرم رو به کاهش می نهد.

 

همچنین وجود غشای سفید رنگ در محل زخم و مخاط اطراف آن همیشه دلیلی بر وجود عفونت نیست و پس از مدتی بخصوص با شست و شوی دهان از بین خواهد رفت.

 

شست و شوی دهان تا ۲۴ ساعت لازم نیست.

 

از روز دوم حداقل ۶ بار در روز و به خصوص بعد از صرف غذا دهان رابا سرم فیزیولوژی یا محلول آب نمک رقیق شستشو دهید.

 

از دستکاری محل زخم و بخیه ها و کنار زدن لب و گونه جهت دیدن محل زخم خودداری کنید.

 

مسواک زدن را در ۲۴ ساعت پس از عمل جراحی شروع نمایید. سعی شود محل زخم با مسواک تحریک نگردد.

 

اگر در محل عمل خمیر مخصوص جراحی قرار داده شده است، افتادن تمام یا قسمتی از خمیر پس از ۲۴ ساعت اشکالی ندارد. در غیر این صورت در ویزیت بعدی توسط جراح برداشته خواهد شد.

 

لطفا در زمان مقرر شده جهت ویزیت بعدی مراجعه نمایید.