پارس ناز پورتال

جشنواره های زیبا و متنوع در کشور سریلانکا

جشنواره های زیبا و متنوع در کشور سریلانکا

جشنواره های زیبا و متنوع در کشور سریلانکا 

کشور سریلانکا که آیین بودایی دارد دارای مراسم های بسیار است که در زمان های مختلفی طی جشنواره ها برگزار می شود. برخی از مقصدهای گردشگری کم تر شناخته شده آسیا، ظرفیت های باستانی، تاریخی، طبیعت گردی و اقتصادی بسیار دارند که در هیاهوی تبلیغات برای گردشگری لوکس و مناطق پر مخاطب آسیا و جهان، کم تر به آن توجه می شود.

 

سریلانکا، این نگین سرسبز جنوب شرق آسیا، یکی از مقصدهای بی نظیر و فوق العاده زیبای قاره کهن بوده که سالانه پذیرای میلیون ها گردشگری از سراسر جهان است. این اقلیم شگفت انگیز و تاریخی را که مملو از پتانسیل های گردشگری و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی بوده، سرزمین فیل و چای و لبخند خطاب می کنند.

 

در سریلانکا، همچون سرزمین باور نکردنی هندوستان، فیل، بخش جدایی ناپذیر از زندگی مردم و طبیعت دست نخورده این بخش از آسیا به شمار می رود و به نوعی، نمادی از زندگی و طبیعت در سریلانکا معرفی می شود. در این اقلیم، ۱۰ درصد کل جمعیت فیلم های آسیا قرار دارد و به همین خاطر، یکی از مقصد های فیل سواری دنیا، قطعا سریلانکا خواهد بود.

 

چای سریلانکا نیز که شهره خاص و عام است. همچون تایلند، مردمان سریلانکا به مهمان نوازی و لبخند معروف هستند و بنابراین، اطلاق این سه برند به ساختار گردشگری و سبک زندگی سریلانکایی ها، عجیب به نظر نمی رسد.

جشنواره های زیبا و متنوع در کشور سریلانکا

در سریلانکا، هر ماه، بنا به آیین و رسوم سنتی و مدرن این کشور، جشنواره هایی بر پا می شود که به همین خاطر، هزاران گردشگر به شهرهای مختلف این اقلیم جنوب شبه قاره هند رفته و از ظرفیت های سنتی و فرهنگی که در جشنواره ای از رنگ و طرح و نقش های جالب برپا می شود، دیدن می کنند.سرویس گردشگری پارس ناز، امروز نگاهی داشته به شماری از جشنواره های هیجانی و جذاب مردم سریلانکا.

 

سریلانکا یعنی چی؟

واژه سریلانکا (Seri Lanka) در زبان سانسکریت، به معنای جزیره باشکوه است. در ادبیات برهمنی، نام این دیار جذاب به نام لانکا و در یون باستان به نام TOPROBANE مطرح است. دریانوران، این کشور را در سیلان خطاب می کنند و در متون تاریخی، اعراب، این جزیره را سراندیب یا سراندیبیتی نامیدند.

جشنواره های زیبا و متنوع در کشور سریلانکا

البته دریانوردان پرتغالی نیز که با کشور کوچک خود و قدرت دریانوردی، جهان را در قرون قبل تحت سیطره خود قرار داده بودند، سریلانکا را ZAYLAN نامیدند. در نهایت در سال ۱۹۷۲ میلادی که نام این کشور به سریلانکا تغییر یافت و اکنون، جمهوری سریلانکا، یکی از مقصدهای گردشگری مهم آسیا به شمار می آید.اما سریلانکا کجاست و چه ظرفیت هایی برای گردشگران و تاجران دارد؟

 

سریلانکا کجاست؟

اگر برای نخستین بار است که با نام سریلانکا و فرصت های گردشگری آن آشنا می شوید، باید بدانید که این کشور ظرف دو دهه اخیر همچون مالزی، توانسته خود را در فهرست کشورهای مطرح گردشگری آسیا معرفی کرده و به لحاظ برخورداری از طبیعت زیبا، ۱۶ پارک طبیعی و صدها گونه از پستانداران که ۱۶ گونه آن منحصر به فرد است، یکی از مقصدهای گردشگری جذاب در قاره کهن شود.

جشنواره های زیبا و متنوع در کشور سریلانکا

اقلیمی با تاریخ سه هزار ساله، امروزه درآمد میلیاردی از صنعت گردشگری دارد. گر چه جنگ داخلی و شورش های متعدد، عاملی منفی برای رشد اقتصادی کشور شده است، اما همچنان سریلانکا، همچون ایران، در فهرست مقصدهای امن گردشگری آسیا قرار دارد.

 

جزیره ای به وسعت ۶۵ هزار کیلومتر مربع در جنوب اقیانوس هند با قریب به ۲۰ میلیون نفر جمعیت، دارای ۱۹ استان و بیست و پنج شهر بزرگ است و پایتخت آن کلمبو نام دارد. این شهر، پایتخت و یکی از مهم ترین بنادر تجاری سریلانکا بوده و در کنار شهر جایاوارداناپور، از مقصدهای گردشگری این کشور به شمار می روند.

جشنواره های زیبا و متنوع در کشور سریلانکا

از شهرهای مهم این کشور که می تواند مقصد گردشگری نوروز یا بهار ۹۶ هموطنان باشد، می توان به کندی، جفنا، ترینکومالی، باتیکولا، پوتلام، دهی والا اشاره کرد. چای، منسوجات،‌ صنایع دستی و سنگ های قیمتی، از جمله اقلام صادراتی این کشور به شمار می رود که در صورت سفر به این کشور،‌ از آن ها خریداری کنید.

 

نرخ با سوادی و آشنایی به زبان انگلیسی در این کشور به نسبت خوب است و جالب است که بدانید سه روز :‌عید فطر، عید قربان و میلاد پیامبر اسلام در این کشور تعطیل رسمی محسوب می شود.سریلانکا بیش از ۶۰ سال است که به استقلال رسیده و طبق قانون اساسی این کشور، جمهوری سوسیالیستی دموکراتیک دارد. طبق قانون اساسی این کشور، بودیسم، دین رسمی کشور بوده و ۷۰ درصد جمعیت این کشور را پیروان بودا تشکیل می دهند.

جشنواره های زیبا و متنوع در کشور سریلانکا

فستیوالی که در شهر کندی برگزار می شود

 

ما هر وقت از سریلانکا شنیدیم، کلید واژه هایی مانند: ببرهای تامیل، شورشیان تامیل، چای، فیل سواری و بودا، به گوش رسیده و به نظر می رسد، برندی برای این کشور باشند. سریلانکا همچون بسیاری از کشورهای جنوب شرق آسیا، آب و هوایی تک فصل دارد و به همین خاطر، جزیره برای همه فصول است.

 

قرار گیری سریلانکا در نزدیکی خط استوا باعث شده تا فصول مختلف سال، به معنی واقعی در این کشور مشاهده نشود و درجه حرارت در تمام مدت سال، بیش از ۳۰ درجه نباشد. اگر به این کشور زیبا سفر کردید، باید بدانید که نواجی جنوبی و جنوب غربی این کشور دارای آب و های گرم و مربوط است که اتفاقا برخی از مقصدهای گردشگری آن نیز، در این نواحی قرار دارد.

جشنواره های زیبا و متنوع در کشور سریلانکا

در مناطق شمالی سرزمین چای، فیل و لبخند، هوای گرم و خشکی را تجربه خواهید کرد. البته نواحی مرکزی سریلانکا، دارای هوای کوهستانی و معتدل است. سریلانکا همچنین در معرض وزش دو باد موسمی قرار دارد.

 

مثلث فرهنگی سریلانکا کجاست؟

کسانی که به این سرزمین سرسبز سفر کرده اند، از سه منطقه همواره یاد می کنند: دامبولا، سیجریا و پولوناروا. اسامی جالب که مثلث فرهنگی و گردشگری این دیار را تشکیل داده و به دلیل قرار گیری در زندگی یکدیگر و جذابیت های گردشگری تاریخی، مسافران بسیار دارد.

 

در سریلانکا، شش مقصد گردشگری، ثبت جهانی شده و در فهرست میراث یونسکو قرار دارند. این تعداد، یک سوم تعداد آثار باستانی ایران است که ثبت جهانی شده اند. گردشگرانی که به سریلانکا سفر کرده اند، سه شهر سین هاراجا، کندی وانارداپورا را نیز به عنوان مقصدهای جذاب و هیجانی گردشگری پیشنهاد می کنند.

جشنواره های زیبا و متنوع در کشور سریلانکا

برای آگاهی شما خوانندگان گرامی از ظرفیت های گردشگری و فرهنگی این شهر ها، درگاه های گردشگری هر یک،‌ بر روی نام این شهر ها لینک شده که می توانید از آن استفاده کنید و در ادامه گشتی میزنیم در ۶ شهر معروف این کشور.

جشنواره های زیبا و متنوع در کشور سریلانکا

سفر به داموبلا: سرزمین معابد طلایی

دامبولا، نامی مشهور در اقلیم چای و فیل و لبخند است. معابد قدیمی و معبد طلایی بودا، در این شهر زیبا قرار دارد. در صخره دامبولا،، پنج معبد غار مانند که نخستین آن در قرون اول میلادی ساخته شده، وجود دارد. ده ها مجسمه بودا در این معابد ارائه شده است که جالب توجه خواهد بود. برخی از مجسمه های بودا در این شهر، بیش از ۳۰ متر ارتفاع دارد.

جشنواره های زیبا و متنوع در کشور سریلانکا

برخی از مجسمه های بودا، بیش از ۲ هزار سال قدمت دارند و همچنان مورد ستایش شهروندان سریلانکایی قرار دارد. دامبولا علاوه بر این که شهر معابد است، شهر باغ های زیبا نیز به شمار می رود و محصولاتی نظیر لیمو و دارچین و ادویه جات، سوغات مشهورش هستند.

 

سیجریا

جشنواره های زیبا و متنوع در کشور سریلانکا

در صد و هفتاد کیلومتری کلمبو، پایتخت سریلانکا، شهری به نام سیجیریا (Sigiriya) قرار دارد که قله رویایی کوه شیر (Lion Rock) نیز در آن جا واقع شده است. روی این قلعه، قلعه نظامی در زمینی به مساحت یک هزار متر احداث شده است که برای رسیدن به آن باید بیش از یک هزار پله را طی کنید. قدمت این قلعه به پانزده قرن پیش باز می گردد.

 

پولوناروا

جشنواره های زیبا و متنوع در کشور سریلانکا

شهر تاریخی دیگری که در این کشور قرار دارد، POLONNARUWA نام دارد. در قرن های اول هزاره دوم میلادی، پایتخت این کشور بود و چهار مجسمه بودا در این شهر قرار دارد. یک مراسم قدیمی در این شهر وجود دارد . گردشگران برای مشاهده چهار مجسمه،‌ می بایست با پای برهنه در محوطه حاضر شوند. دانشگاه علوم دینی آلاهانا که بیش از هشتصد سال قدمت دارد، در این شهر واقع شده است که ثبت جهانی شده است.

 

کندی

شهر KANDY و نه CANDY، یکی از مقصدهای جذاب طبیعت گردی و تاریخی سریلانکا محسوب می شود. این شهر، در صد کیلومتری کلمبو، پایتخت قرار دارد و قریب به صد هزار نفر جمعیت در خود جای داده است. آب و هوای مناسب، ویژگی های طبیعی و خیره کننده و حضور پر شمار گردشگران، فضای گردشگری خاصی را در شهر حکمفرما کرده است.

 

معبد دالادا ماگی گاوا، که دندان مقدس است، در آنجا قرار دارد و قداست خاصی در میان بوداییان دارد. گفته شده که دندان مقدس منتسب به بودا در آنجا نگهداری می شود. در نزدیکی این معبد. موزه ای وجود دارد که پیکر مومیایی شده فیلی عظیم الجثه در آن واقع شده است.

جشنواره های زیبا و متنوع در کشور سریلانکا

جشنواره های شهر کندی سریلانکا

 

کندی را شهر جشنواره های باشکو سریلانکا می دانند که هر سال، پذیرای ۴ جشنواره است که اسالا یکی از آنها است.در این جشنواره که به مدت چهارصد سال در شهر کندی برگزار می‌شود، جایگاه و محفظه ‌ای که دندان منتسب به بودا در آن قرار دارد، به دور شهر گردانده می ‌شود. مردم این شهر نیز ضمن پوشیدن لباس‌ های سنتی و حمل مشعل با شرکت در این جشنواره به شادمانی می‌ پردازند.

جشنواره های زیبا و متنوع در کشور سریلانکا

تزیین فیل ها در جشنواره رنگارنگ شهر کندی سریلانکا

 

حضور بیش از یکصد راس فیل تزیین شده شکوه خاصی به این جشنواره سنتی می ‌دهد. باغ سلطنتی در شهر کندی یکی از سه باغ مشهور در سریلانکا و از دیگر جاذبه‌ های گردشگری این شهر است. این باغ زیبا در منطقه “پرادانیا” قرار دارد و مسئولیت نگهداری آن بر عهده وزارت کشاورزی سریلانکا است.

 

همچنین در این باغ درختانی که توسط سران، رهبران و مقامات مختلف جهان در سفر به سریلانکا کاشته شده‌اند، مشاهده می ‌شوند. شهر کندی مرکز خرید بهترین صنایع دستی، حکاکی، حجاری و صنایع چوبی و ظروف برنجی است. پیشنهادات لونلی پلنتی ها را در سفر به کندی در نظر داشته باشید.

جشنواره های زیبا و متنوع در کشور سریلانکاکلمبو

همان طور که گفتیم، پایتخت این کشور، کلمبو است. گفته شده که ابن بطوطه، جهانگرد معروف، در قرن چهاردهم از جزیره سریلانکا دیدن کرده بود که با نام کلانپو از این بندر یاد کرده است.

جشنواره های زیبا و متنوع در کشور سریلانکا

جهانگردان پرتغالی در قرن شانزدهم میلادی پا به جزیره سریلانکا گذاشتند و نیروهای هلندی در قرن هفدهم و نیروهای بریتانیایی در اواخر قرن هجدهم کلمبو را تسخیر کردند. نام «کلمبو» ، نخستین بار در سال ۱۵۰۵ میلادی توسط پرتغالی‌ها مطرح شد. باور بر این است که کلمبو از نام سنتی سینهالی کولون توته (Kolon thota) به معنی درگاه رود کلانی است، ریشه گرفته است.

 

همچنین به نظر می‌ رسد که این واژه از نام سینهالی کولا-آمبا-توته (Kola-amba-thota) به معنی «بندری از درختان پربرگ انبه» باشد. این شهر در کرانه ی غربی جزیره و نزدیک شهر “سری جایاواردنپورا کوته” ، پایتخت سیاسی سریلانکا جای دارد. کلمبو شهری شلوغ و پرجنب و جوش با آمیزه‌ای از زندگی مدرن و بناها و ویرانه‌های استعماری است.

 

جشنواره Duruthu Poya

جشنواره های زیبا و متنوع در کشور سریلانکا

نخستین فستیوالی که در سریلانکا باید در نظر داشته باشید، جشنواره ای به نام دورتوهو پویا است که در ژانویه هر سال برگزار می شود. این جشن، به جهت سپاس و ستایش از نخستین سفر بودا به سریلانکا که حدود بیست و پنج قرن پیش صورت گرفتو نشانگر آغاز بودیسم است، برگزار می شود. این جشن، جشن ستایش از بودا در سریلانکا خواهد بود.

 

جشنواره قدردانی از سوریا

جشنواره های زیبا و متنوع در کشور سریلانکا

یکی دیگر از جشن هایی که در ژانویه در این کشور برگزار می شود، جشن سوریا است که Thai Pongal نام دارد. در زمان برداشت کامل،‌ به جهت شکرگذاری و قدردانی از خورشید و گاو و محصول فراوان، جشن شکر گذاری برگزار می شود. در زیر، دو تصویر از این جشن مشاهده می کنید.

جشنواره های زیبا و متنوع در کشور سریلانکا

جشنواره شیوا

جشنواره های زیبا و متنوع در کشور سریلانکا

جشنواره شیوا یا MAHA SHIVARATHRI از جمله دیگر جشنواره های این کشور رنگارنگ و باستانی زیبا است که شب شیوا هم گفته می شود. شبی اختصاصی برای ادای احترام به لرد شیوا (LORD SHIVA) توسط هندویان.

 

جشنواره مدلین پویا

جشنواره دیگری که در کشور جشنواره ها مشاهده می شود، جشنواره ای به نام MEDLIN POYA است که در ماه مارچ هر سال در شهرهای این اقلیم جذاب و سرسبز برگزار می شود. سریلانکایی ها معتقدند که در این روز، بودا، پدرش را که پادشاه سودوهانا نام داشت، برای نخستین بار به طور رسمی ملاقات کرد.

 

جشن پیوستن به جهان

جشنواره های زیبا و متنوع در کشور سریلانکا

جشنی که GOOD FRIDAY نام دارد، معمولا در ماه آوریل در این کشور برگزار می شود. مسیحیان سریلانکا، بخاطر به صلیب کشیدن مسیح و نجات او جشن می گیرند.

 

جشنواره سینهالا

جشنواره های زیبا و متنوع در کشور سریلانکا

جشنواره سینهالا، هر ساله در ماه آوریل برگزار می شود و یکی از جشنواره های دیدنی اقلیم فیل، چای و لبخند است. جشنی است که به منظور پایان فصل برداشت در سریلانکا برگزار می شود و از دیدنی ترین جشنواره های این کشور به شمار می رود.

جشنواره های زیبا و متنوع در کشور سریلانکا

در این جشن، مهمان غذاها و شیرینی های خوشمزه و رنگارنگ سریلانکایی های مهمان نواز خواهید بود.

 

جشنواره چراغ ها

جشنواره های زیبا و متنوع در کشور سریلانکا

جشنواره چراغ ها که VESKA POYA نام دارد، در ماه می برگزار می شود و یادآور سه مرحله مهم از زندگی گوتاما بودا، تولد، روشنگری و نیروانا پس از مرگ است.

جشنواره های زیبا و متنوع در کشور سریلانکا

امیدواریم گردشگری مختصر ما در سریلانکا، شما را با گوشه هایی از ظرفیت های گردشگری و تاریخی آن آشنا کرده باشد.