پارس ناز پورتال

گفتن این حرف ها به افراد دارای اضافه وزن ممنوع

مجموعه : رژیم و تغذیه
گفتن این حرف ها به افراد دارای اضافه وزن ممنوع

گفتن این حرف ها به افراد دارای اضافه وزن ممنوع 

به کسانی که اضافه وزن دارند نباید شمار زیادی از حرف هایي را بزنید که باعث ناامیدی و اخلال در تصمیم گیری آنان برای لاغر شدن شود. گاهی وقت‌ها چیزهایی به رفقا‌مان میگوییم که بدون این که قصدی داشته باشیم یا حتی بفهمیم, انها را می‌رنجانیم. اضافه وزن داشتن, فرد را در معرض مریضی‌هاي مختلف قرار میدهد

 

و اغلب تاثیر منفی بر کیفیت زندگی‌شان میگذارد. احتمالا شما نیت‌تان خیر هست, اما کلمات و گفتارتان می تواند اکثر صدمه زننده باشد تا خوب و کمک کننده.در این مقاله به شما می گوییم چه حرف‌هایي را نباید به کسی که اضافه وزن دارد بگویید.

 

تو خودت را در معرض خطرِ … قرار میدهی

چیزی که شما فکر میکنید: دکتر, مادر و خودمانی‌ترین دوست او تا اکنون این موضوع را 400 بار به او نگفته‌اند!اضافه وزن داشتن, خطرناک هست. موسسه‌ي ملی قلب, خون و ریه میگوید اضافه وزن داشتن یا چاق بودن شما را در معرض سندرم متابولیک, دیابت, مریضی قلبی و حتی سرطان قرار می دهد.

 

اما اکثر افراد از عواقب وزن زیادشان بی‌خبر نیستند. یاد آوری این موضوع که مستعد ابتلا به مریضی‌ها میباشند, معمولاً کمکی به انها نمیکند تا طرز فکرشان را عوض کنند. آن ها حتماً قبلا هم بارها و بارها این را شنیده‌اند و گوش‌شان از این حرف‌ها پُر هست!

 

اگر درست غذا بخوری و اکثر ورزش کنی …

چیزی که شما فکر می کنید: عادت‌هاي خوراکی و ورزشی او, تنها علت اضافه وزن داشتن اوست.چیزهایی که یک نفر میخورد و نوع فعالیت‌هاي بدنی او, فقط تا اندازه ای تعیین کننده‌ي وزن او میباشند. یک نفر ممکن هست مریضی مثل سندرم روده‌ي تحریک پذیر داشته باشد که شما نتوانید با چشمان‌تان مشاهده نمایید و این, علت اضافه وزن و افزایش وزن

 

غیر قابل بازرسی او باشد. هم‌چنین یادتان باشد هر شخصی که تغذیه‌ي سالمی دارد و ورزش می کند, لزوما وزن کم نمی کند. این راهکار‌ها ممکن هست برای دوست شما یا غریبه‌اي که کنارتان در صف ایستاده پاسخ ندهند.

 

آیا تا اکنون … را آزمون کرده‌اي؟

چیزی که شما فکر میکنید: او تلاشی برای تغییر رفتار یا اوضاع خود نکرده هست یا اصلا نخواسته که تغییر کند.بله گرچه ممکن هست تصور شما درست باشد, یا علتی برای تغییر نکردنش داشته باشد. شمار زیادی از رژیم‌هاي خوراکی کاهش وزن, مخصوصا رژیم‌هاي مُد روز و زودگذر, تاثیری ندارند.

 

آزمون کردن یک روش دیگر برای کسی که قبلا چندین راه را آزمون کرده, کار راحتی نیست. ضمنا ممکن هست کسی اضافه وزن داشته باشد اما هیچ علاقه‌اي به کاهش وزن نداشته باشد, حتی اگر شما فکر می کنید او باید حتماً وزن کم کند! به هر حال احتمالا این خواسته‌ي او نباشد.

 

مطمئنی که میخواهی این را بخوری؟!

چیزی که شما فکر می کنید: او نمی داند چیزی که می خواهد بخورد ناسالم هست.اکثر افراد, نسبت به کیفیت خوراکی که میخورند کاملا مطلع نیستند و اشاره دیگران به این که این غذا «ناسالم» هست, احتمال این که از غذای مورد علاقه‌اش چشم پوشی کند را کم نمیکند. شما با این حرف‌تان اکثر وی را دلخور می کنید

 

تا این که کمکش کنید و این خوب نیست. قضاوت کردن در مورد روش تغذیه‌ي دیگران, مخصوصا وقتی که کوشش دارند غذا هاي تندرست‌تری بخورند, می تواند تلاش‌شان را بی‌اثر کند و از اعتماد بنفس‌شان بکاهد. به هر حال این انتخاب شما نیست!

 

اگر چند کیلو کم کنی خیلی بهتر به نظر خواهی رسید

چیزی که شما فکر می کنید: اضافه وزن داشتن, زیبایی یا ارزش فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.بله اضافه وزن داشتن می تواند خطرناک باشد و درست نیست که این خطرات را نادیده بگیریم. اما این هم قابل قبول نیست که ظاهر کسی را صرف داشتن اضافه وزن به انتقاد بگیریم و فرقی هم نمی کند غیر مستقیم باشد یا مستقیم. متخصص اضطراب پُرخوری, جنیفر رولین می گوید, شما نمی توانید خیال بزنید اظهار نظر کردن‌هاي اینچنینی تا چه حد می تواند

 

از نظر روانی روی فرد تاثیر بگذارد و شما نمیدانید پشت صحنه و در زندگی خصوصی فرد چه خبر هست. تذکر چیزهای منفی که خود ِ فرد هم پیش خودش به آن ها فکر میکند, وی را تشویق نخواهد کرد که روش‌هاي تندرست‌تری در پیش بگیرد, بلکه ممکن هست انجام اینکار را برایش سخت‌تر هم بکند.

 

فقط کافیست اراده کنی تا وزن کم کنی

چیزی که شما فکر میکنید: اراده, تمام آن چیزی هست که فرد برای تغییر و دگرگونی اساسی زندگی‌اش نیاز دارد.بنا به اعلام انجمن روانشناسی کشور آمریکا, برای شمار زیادی از افراد, اراده به تنهایی کافی نیست تا بتوانند تغییرات ماندگار در رفتارهای خود ایجاد کنند. اعتقادات و نگرش‌ها, نقش مهمی در سازگاری با عادت‌هاي تندرست‌تر دارند,

 

اما عوامل بیرونی هم میباشند که می توانند مانع شوند. ممکن هست برای کسب مهارت خود کنترلی و تغییر رفتار, به مدت زمان بسیار زیادی نیاز باشد و برخی از افراد بدون کمک حرفه‌اي نمیتوانند از پس اینکار بر بیایند.

 

چه کمکی می توانید بکنید

اگر واقعا میخواهید به کسی که کوشش دارد وزن کم کند کمک کنید, نقش تشویق کننده را داشته باشید, نه مربی. توصیه میکنیم وقتی که او پیروز میشود یا احساس ناامیدی می کند, تشویقش کنید و به او انگیزه بدهید, نه این که بابت اشتباهاتش وی را نقد کنید. این هم ایده‌ي بسیار خوبی هست

 

که همراهی‌اش کنید, به او غذا هاي اخیر و تندرست توصیه بدهید, در باشگاه همراهی‌اش کنید و یک شنونده‌ي خوب برای حرف‌هایش باشید اما هرگز وی را قضاوت نکنید. پشتیبانی‌تان را نشان دهید و در دسترسش باشید, اما زمانی که آمادگی تغییر کردن را ندارد, مجبورش نکنید.