پارس ناز پورتال

حقایق جالب درباره هرم جیزه در کشور مصر

حقایق جالب درباره هرم جیزه در کشور مصر

حقایق جالب درباره هرم جیزه در کشور مصر 

اهرام ثلاثه مصر نشانه های تمدن قدیمی مردم مصر در جهان هستند که بعنوان عجایب جهانی نیز همیشه از آن ها نام برده می شود. هرم جیزه در مصر ، یکی از آخرین بازمانده‌های عجایب هفتگانه در دنیاست. گفته می‌شود که هرم جیزه (خوفو)، آرامگاه فرعون خوفو از دودمان چهارم بوده است. هرم بزرگ جیزه، یکی از شاهکارهای

 

واقعی‌ست که از آن می‌توان به عنوان یک اثر “شگفت‌انگیز” نام برد. بنابر اظهارات مورخان، هرم جیزه در مصر ، با به کارگیری تعداد 100 هزار کارگر در طول 20 سال بنا شده، اما دقت این بنای شگفت‌انگیز به گونه‌ای است که تصور ساخت آن با ابزارهای ساده و سنتی را غیرممکن می‌سازد! بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند

 

که حتی با تکنولوژی فعلی انسان نیز نمی‌توان چنین بنای بزرگی را با این دقت برپا کرد! تجزیه و تحلیل‌های تاریخی نشان می‌دهند که این هرم بین 2589 تا 2504 سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده باشد. شایعات و واقعیت‌های بسیاری پیرامون این هرم شگفت‌انگیز وجود دارند که باستان شناسان، ستاره‌شناسان، دانشمندان و گردشگران را با سوال‌های بسیاری گمراه کرده‌اند. در اینجا قصد داریم به بررسی 25 واقعیت عجیب در مورد این هرم بپردازیم.

 

1- طبق برآوردها، هرم خوفو دارای بیش از 2 میلیون و 300 هزار بلوک سنگی است که هریک وزنی بین 2 الی 30 تُن دارند! البته وزن برخی از این بلوک‌های سنگی، به بالای 50 تُن نیز می‌رسد!

حقایق جالب درباره هرم جیزه در کشور مصر

2- هرم منکورع (Pyramid of Menkaure) و هرم بزرگ خوفو (Great Pyramid of Khufu) به طور دقیق در زیر صورت فلکی شکارچی واقع شده‌اند.

 

3- این هرم، سطحی برابر با 55 هزار متر مربع داشته و مساحت هر سمت از آن، برابر با 20 متر مربع است.

 

4- درجه حرارت داخلی این هرم ثابت بوده و دمای آن برابر با دمای متوسط زمین (20 درجه سانتی گراد) است.

 

5- قسمت بیرونی این هرم، از تعداد 144 هزار بلوک سنگی تشکیل شده است. هر یک از این بلوک‌های سنگی با دقت بسیار بالایی به صورت تخت درآمده‌اند. ضخامت هر بلوک سنگی 100 اینچ و وزن متوسط هریک از آنان به 15 تُن می‌رسد.

 

6- سنگ بنای این هرم در هر 4 طرف، در قالب یک سازه‌ی توپی شکل سنگی ساخته شده که در برابر تغییرات آب و هوایی و زلزله‌ مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

 

7- ملاتی که در ساخت این هرم مورد استفاده قرار گرفته، منبعی ناشناخته دارد! تجزیه و تحلیل‌ها، ترکیبات شیمیایی آن را مشخص ساخته‌اند، اما ساخت آن امکان‌پذیر نیست! ملات مورد استفاده در ساخت این هرم، حتی از سنگ‌های به کار گرفته شده در آن نیز مستحکم‌تر است! آیا این احتمال وجود دارد که ملات به کار رفته در ساخت هرم جیزه در مصر ، منبعی غیر زمینی داشته باشد؟

 

8- این هرم با پوششی از سنگ‌های آهکی، با سطح صیقلی ساخته شده بود. با تابش نور خورشید به سطح این هرم، سنگ‌های آن نور خورشید را منعکس کرده و هرم همچون یک جواهر خودنمایی می‌کرد. اینگونه پوشش‌های سنگی، از قرن 14 میلادی به بعد مورد استفاده قرار نگرفت. گفته می‌شود استفاده از اینگونه‌ سنگ‌ها،

 

موجب سست شدن بنای مساجد اعراب در قرن چهاردهم بوده است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن هستند که با انعکاس نور خورشید توسط این هرم، درخشش آن از کره‌ی ماه نیز قابل رویت بوده است. در واقع این هرم بر روی کره‌ی زمین، از نقطه‌ای دور از فضا، همچون یک ستاره‌ی پر نور به چشم می‌آمد!

 

در نوشته‌های مصر باستان، از این هرم به عنوان هرم بزرگ “Ikhet” به معنای “نور باشکوه” نام برده شده است؛ اینکه چگونه این سنگ‌ها را با این دقت در کنار هم قرار داده‌ و این بنای خارق‌العاده را بنا نهاده‌اند، یکی از بزرگ‌ترین سوالات بی پاسخ انسان بوده است.

حقایق جالب درباره هرم جیزه در کشور مصر

9- هرم جیزه در مصر ، یکی از دقیق‌ترین سازه‌های موجود در دنیاست. قسمت رو به روی‌ این هرم، با دقتی بسیار بالا به سمت قطب شمال است. موقعیت قطب شمال متناسب با زمان تغییر می‌کند، اما هرم جیزه در مصر در آن دوران، درست رو به روی قطب شمال قرار داشت.

 

10- هرم بزرگ خوفو، دقیقا در مرکز زمین قرار گرفته، این بدان معناست که از سمت شمال/جنوب و شرق/غرب درست در قسمت مرکز قرار دارد.

 

11- چهار گوشه‌ی این هرم به شکل مقعر ساخته‌اند، این تنها‌ هرمی‌ست که به این شکل ساخته شده است.

 

12- چهار قسمت کناری هرم جیزه به گونه‌ای تراش داده شده است که آن را به شکل یک هرم 8 وجهی نمایش می‌دهند. البته این اثر را تنها می‌توان از فضا و در شرایط نوری مناسب مشاهده کرد.پدیده‌ی مذکور در فصل بهار و پاییز و در هنگام طلوغ و غروب آفتاب به خوبی قابل مشاهده است.

 

13- صندوق سنگی در اتاق پادشاه، به اندازه‌ای است که از مسیرهای داخلی هرم قابل عبور نیست. از این رو به نظر می‌رسد که آن را در حین ساختن، درون هرم قرار داده‌اند.

حقایق جالب درباره هرم جیزه در کشور مصر

14- این صندوق سنگی، از جنس گرانیت بوده و برای ساخت آن، ترکیبی از برنز و یاقوت کبود به کار رفته است. به نظر می‌رسد برای خالی کردن محدوده داخلی آن، دریل‌هایی پیشرفته و بسیار نیرومند به کار رفته‌اند!

 

15- مته‌ی مورد استفاده در این دریل‌ها از موادی بسیار سرسخت با نیروی حفاری 2 تُن ساخته شده است.

 

16- در آن دوران، هرم بزرگ جیزه دارای یک درب ورودی به صورت گردنده بود. درب‌های گردنده در 2 هرم دیگر یعنی آرامگاه پدر و پدر بزرگ “خوفو” همچنان وجود دارند.

 

17- گفته می‌شود درب 20 تُنی این هرم از محیط داخل هرم با کمترین میزان فشار قابل باز شدن بود. این در حالیست که در هنگام بسته بودن، از نمای خارجی هیچ شکاف یا اثری از این درب پیدا نبود.

حقایق جالب درباره هرم جیزه در کشور مصر

18- این هرم را می‌توان از کوهستان‌های اسرائیل و یا حتی سطح ماه نیز مشاهده کرد!

 

19- وزن کلی این هرم، چیزی در حدود 6 میلیون تُن پیش‌بینی شده است.

 

20- گذرگاه شیب‌دار داخل این هرم، در آن زمان درست در مقابل ستاره قطبی آلفا دراکونیس قرار داشت. این ستاره در آن زمان، ستاره‌ شمال بود. هیچ ستاره‌ی دیگر از آن تاریخ به بعد، هم‌تراز با این گذرگاه شیب‌دار قرار نگرفته است.

 

21- در حدود 2450 سال پیش از میلاد مسیح، قسمت جنوبی در اتاق پادشاه، در امتداد ستاره ال نیتاک (Al Nitak) در صورت فلکی شکارچی قرار داشته است. هیچ ستاره‌ی دیگر از آن تاریخ به بعد، هم‌تراز با این قسمت قرار نگرفته است.

حقایق جالب درباره هرم جیزه در کشور مصر

22- حاصل ضرب دو برابر قسمت پایینی صندوق گرانیتی در اتاق پادشاه، در عدد 10 به توان 8 برابر است با مقدار شعاع خورشید!

 

23- خمیدگی‌های طراحی شده در سمت‌های مختلف این هرم، به طور دقیق با شعاع زمین هم‌خوانی دارد.

 

24- هرم جیزه در مصر که آن را با عنوان هرم خوفو می‌شناسند، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین سازه‌ی باستانی با ارتفاع 146 متر است. باستان‌شناسان می‌گویند که این هرم، بلند‌ترین سازه‌ی دنیا در طول 3800 سال بوده است.

 

25- در ساخت این هرم از دنبال‌ی فیبوناچی و یا عدد طلایی استفاده شده است.

حقایق جالب درباره هرم جیزه در کشور مصر