پارس ناز پورتال

خستگی چشم ها در اثر کار زیاد و راه حل آن

خستگی چشم ها در اثر کار زیاد و راه حل آن

خستگی چشم ها در اثر کار زیاد و راه حل آن 

در اثر کار چندان با رایانه و نگاه کردن به مانیتور چشم ها به شدت خسته خواهند شد که برای پیش گیری از این خستگی باید کارهای زیرا را انجام دهید. مابین کارها، به خودتان استراحت بدهید و برای مدتی چشم از مانیتور بردارید. توصیه متخصصان چشم به شما این هست که هر ۴۵ دقیقه،‌ ۵ دقیقه به چشمان‌تان استراحت دهید و یا هر ۲ساعت، ۱۵ دقیقه.

 

سردرد، احساس سوزش و خستگی در چشم‌ها، معمولا‌ دشوار تمام افرادی هست که هرروز با مانیتور کار می کنند. برای حل این قبیل دشواری های، راهکارهای زیادی وجود دارد: از جمله درمان‌هاي مربوط به چشم پزشکی و یا ایجاد تغییراتی در محل کار که به شما این امکان را می دهد تا دید و قدرت بینایی بهتری داشته باشید!

 

در دنیا نوین امروز، رایانه جزء لاینفک زندگی کاری تمام افراد شده‌هست. تقریبا همه ي، مانیتور را متهم رده اول در ایجاد دشواری های بینایی، خشکی چشم و… می دانند. اما آیا براستی آن گونه هست؟ برای جواب به این سؤال، در کنار ما بمانید.

 

انواع خستگی:
خستگی چشمی که از کار با مانیتور ناشی میشود، با محل قرارگرفتن مانیتور و نیز با مدت زمانی که شخص روبه‌روی مانیتور سپری می کند، رابطه مستقیم دارد. اما بطورکلی خستگی کار با مانیتور، به سه شکل بروز میکند:

 

خستگی بصری:
این پدیده بسیار متعارف هست، بطوریکه فرد مبتلا احساس میکند که هم از نظر بینایی دچار دشوار شده‌هست و هم فکری. در این حالت در قدرت دید هر دو چشم نوعی عدم تعادل شکل می گیرد و معمولا با تاری دید و یا دو بینی همراه هست. اگر مریضی دوربینی و یا کم بینی معالجه نشود، در درازمدت به یک چنین مشکلی ختم می شود.

 

خستگی چشمی:
سوزش و احساس خشکی در چشم‌ها و نیز آزردگی چشم،‌ همگی ناشی از نارسایی غدد اشکی و یا عدم ترشح اشک از این غدد میباشد.معمولا‌ هر چشم در دقیقه ۱۲ تا ۲۰ مرتبه پلک می زند و این امکان را بوجود می‌آورد تا لایه اشکی جدیدی در سطح چشم تشکیل شود. اما کار با مانیتور شکل گیری لایه‌هاي اشکی را کاهش می دهد و در نتیجه سطح چشم‌ها دچار خشکی میشود.

 

خستگی عمومی:
این خستگی غالباً با سردرد و نیز دردهای ستون فقرات «کمردرد» همراه هست و با نحوه نشستن شما رابطه مستقیم دارد. یادتان باشد که خستگی، کیفیت کار شما را پایین می‌آورد.بطورکلی اگر زمان کار با مانیتور، بسیار طولانی باشد، خستگی به دو صورت بروز میکند: یکی خستگی چشم‌ها که ناشی از نگاه مستقیم به مانیتور هست و دیگری خستگی ناشی از نشستن‌هاي طولانی یا شکل نشستن.

 

اما خستگی کار با مانیتور ممکن هست زودتر از موعد بروزکند و آن هنگامی‌هست که کاربر رایانه، دچار یک نقص بینایی درمان نشده باشد: مانند آستیگماتیسم یا دوربینی چشم.

 

راه‌کارهایی برای غلبه بر خستگی:
اگر میخواهید خستگی چشمان‌تان را به دست کم برسانید، بهتر هست که ابتدا نقص‌هاي بینایی خود را برطرف کنید: اگر دوربین هستید، از عینک‌هاي نزدیک‌ بین بهره گیری کنید و یا لنزهایی که امروزه بسیار مرسوم هم میباشند و یا اگر نزدیک بین هستید، این امکان برای شما وجوددارد که چشمتان را عمل کنید.

 

شما حتی میتوانید شرایط و دکور محل کارتان را تغییردهید:
از تابش مستقیم نور بر روی مانیتور پیشگیري کنید. تنها زمانی به سراغ فیلترهای ضدانعکاس بروید که هیچ امکان دیگری برای پیش گیری از تابش نور در اختیار ندارید. این فیلترها، کنتراست یا همان وضوح رنگ‌ها و تصویر هاي را پایین می‌آورد و در نهایت دید شما در خواندن را با دشوار مواجه می کند.

 

به هنگام کار با مانیتور،‌ در برابر پنجره یا نور مستقیم قرارنگیرید چون به تاری چشم دچارخواهیدشد. پنجره اتاق کارتان حتما کرکره یا پرده متحرک داشته باشد که در صورت نیاز، از بازتاب نور پیشگیري کند. بعنوان منبع نور اتاق، از نورهای غیرمستقیم «هالوژن» یا چراغ مطالعه بهره گیری کنید.لامپ‌هاي سقفی نیز در صورتی مناسبند که در یک چارچوب شبکه‌اي محصورباشند تا دشواری های مربوط به بازتاب نور به دست کم ممکن برسد.

 

مابین کارها، به خودتان استراحت بدهید و برای مدتی چشم از مانیتور بردارید. توصیه متخصصان چشم به شما این هست که هر ۴۵ دقیقه،‌ ۵ دقیقه به چشمان‌تان استراحت دهید و یا هر ۲ساعت، ۱۵ دقیقه. اگر این توصیه ها را جدی بگیرید و درنهایت عملی کنید، خستگی چشمان شما کم کم بهبود مییابد.