پارس ناز پورتال

چگونه خشکی چشم را درمان کنیم؟

چگونه خشکی چشم را درمان کنیم؟

چگونه خشکی چشم را درمان کنیم؟ 

اگر غده های اشکی ما درست کار خود را انجام ندهند چشمان ما به خشکی دچار میشوند و این امر میتواند به قرنیه چشم آسیب بزند. خشکی چشم به علت کاهش یا فقدان مزمن اشک و رطوبت سطح چشم ایجاد می‌شود. این وضعیت ممکن است سبب تحریک و ناراحتی خفیف ولی دائمی و یا التهاب قسمت قدامی چشم شود.

 

علایم
احساس خشکی، سوزش، خراشیدگی و کاهش دید گذرا (معمولاً با چند بار پلک زدن برطرف می‌شود) از علائم خشکی چشم هستند. پزشک ممکن است برای تائید بیماری میزان اشک را اندازه‌گیری کند. در بعضی بیماران گاهی خشکی زیاد چشم باعث تحریک بیش از حد جزء آبکی اشک شده و منجر به آبریزش می‌شود. گاهی نیز بیمار احساس وجود جسم خارجی در چشم می‌کند.

 

علل
در این بیماری اشک به میزان کافی و یا با ترکیب مناسب تولید نمی‌شود. همچنین ممکن است به دلیل وضعیت غیر طبیعی پلک‌ها و یا ترکیب نامناسب اشک به سرعت تبخیر شود.

 

علل خشکی چشم متفاوت است. بسیاری از اوقات با افزایش سن در برخی افراد (به ویژه خانم‌ها) میزان ترشح اشک کم شده و علائم ایجاد می‌شود. گاهی ممکن است از عوارض داروها مثل ترکیبات آنتی‌هیستامین، ضد افسردگی، ضد فشار خون و… باشد.

 

عوامل خطرساز
این بیماری ممکن است در جاهای گرم و خشک، بادخیز و پر گرد و غبار نیز ایجاد شود. از دیگر دلایل می‌توان به کم پلک زدن نیز اشاره کرد مثلاً به هنگام کار مداوم با رایانه و یا بیماران دچار پارکینسون که تعداد دفعات پلک‌زدنشان کم است، اشک به مقدار زیادی تبخیر شده و سطح چشم خشک می‌شود.

 

خشکی چشم گاهی یک علامت بیماری سیتمیک مثل لوپوس، آرتریت روماتوئید، روزاسه و یا سندروم شوگرن است.استفاده طولانی از لنز تماسی نیز از علل دیگر است. در مطالعات اخیر استعمال دخانیات نیز جزء عوامل موثر در خشکی چشم شناخته شده است.

 

عوارض
عوارض این بیماری ممکن است از سوزش و خارش خفیف چشم در موقع انجام کارهای چشمی تا ایجاد سوراخ قرنیه در موارد خیلی شدید متغییر باشد. بیماران مبتلا به خشکی چشم، اغلب با شکایاتی مانند ترس از نور، احساس وجود شن یا جسم خارجی در چشم، سوزش، خارش، خستگی و درد چشم مراجعه می‌کنند.

 

در موارد شدیدتر ممکن است تاری دید، قرمزی، تحمل نکردن لنز تماسی و ترشح از چشم نیز گزارش شود.

 

درمان
این بیماری معمولاً وضعیتی در حال پیشرفت است که بسته به علت آن ممکن است قابل درمان نباشد ولی با تمهیداتی می‌توان علائم سوزش، تحریک و احساس جسم خارجی را بر طرف نمود و یا کم کرد. قطرهٔ اشک مصنوعی و پمادهای مرطوب و چرب کننده معمولاً در درمان این وضعیت استفاده می‌شوند.

 

پیشگیری
از قرار گرفتن در مسیر باد مستقیم دوری کنید . همچنین محیط غبار آلود و قرار گرفتن در کنار دود و محیط‌های خشک می تواند موجب تشدید خشکی چشم شما شود.سعی کنید در اتاق محل کار شما دستگاه تهویه هوا وجود داشته باشد البته شما می توانید دستگاه های مرطوب کننده‌های هوا بکار ببرید .

 

در هنگام کار طولانی‌مدت بادر هنگام کار با رایانه حتما فواصل استراحت در نظر بگیرید.همچنین استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی می تواند از شروع علایم و خشکی چشم پیشگیری کند.به یاد داشته باشید که استفاده از بعضی داروها مانند آنتی‌هیستامین و ضداحتقان‌های موضعی یا داروهایی که خاصیت آنتی‌کولینرژیک دارند، ممکن است خشکی چشم شما را تشدید کند.

 

همیشه پلک‌های خود را تمیز نگه دارید به خصوص اگر با اختلال عملکرد غده میبومین روبرو هستید در این صورت استفاده از کمپرس گرم، ماساژ پلک و شست‌وشوی پلک با صابون‌هایی که تحریک کننده نیستند، برای شما مفید است.