پارس ناز پورتال

خواص گیاه بابونه را بشناسیم

خواص گیاه بابونه را بشناسیم

خواص گیاه بابونه را بشناسیم 

خواص گیاه بابونه بسیار زیاد است و این گیاه دارویی برای درمان امراض بسیاری به کار میرود . 

 

مزایای بابونه

بابونه را می‌توان به صورت موضعی یا خوراکی و برای درمان چند بیماری رایج مانند بیماری‌های زیر مورد استفاده قرار داد.

– بی‌خوابی و اختلالات دیگر خواب

– اضطراب و حملات عصبی

– درد ماهیچه‌ها

– زخم، سوختگی و خراش

– بیماری‌های پوستی مانند سوریاس، اگزما، آبله‌مرغان و جوش‌های ناشی از سوختگی ادرار در نوزادان

– بیماری‌های معده مانند انقباض عضلات به هنگام عادت ماهیانه، آنفولانزا و زخم معده

 

کاربردهای بابونه :

درمان خانگی برای انقباضات معده
بابونه دارای ترکیبات ضدالتهاب و ضداسپاسم قوی است. در نتیجه برای درمان انقباضات روده و معده مؤثر است. کافی است یک فنجان چای بابونه آماده کرده و روزی دو بار بنوشید.

 

درمان خانگی برای بی‌خوابی
بابونه برای درمان اختلالات خواب مانند بی‌خوابی فوق‌العاده مؤثر است. کافی است ۳۰ الی ۴۵ دقیقه قبل از خواب، چای بابونه بنوشید تا راحت بخوابید.

 

درمان خانگی برای سندرم روده تحریک‌پذیر
بابونه انقباضات و درد روده را کاهش داده و به خروج گاز و باد اضافی روده کمک می‌کند. در نتیجه یک فنجان چای بابونه برای درمان سندرم روده تحریک‌پذیر، حالت تهوع، ورم معده و روده و آنفولانزای معده بسیار مفید است.

 

درمان خانگی برای سردردهای میگرنی
بابونه برای درمان میگرن نیز به کار می‌رود. زمانی که علائم میگرن در حال شروع بودند، یک فنجان چای بابونه بنوشید. اگر قبل از تشدید سردرد، چای بابونه بنوشید، بهتر عمل می‌کند.

 

استفاده از بابونه برای بهبود سوختگی و خراش
این گیاه در درمان سوختگی و خراش نیز تأثیر دارد. کافی است روزی یک‌بار مقدار کمی از روغن بابونه را به آرامی روی ناحیه سوختگی بمالید. همچنین می‌توانید ۳ چای کیسه‌ای بابونه را در یک فنجان آب جوش بیندازید و پس از خنک شدن آب، پارچه تمیزی را به آن آغشته کنید و روی محل سوختگی یا خراش بگذارید.

 

روشن کردن پوست با بابونه
گیاه بابونه رنگ پوست را روشن می‌کند. ۲ چای کیسه‌ای بابونه در ۲ لیتر آب جوش بیندازید. سپس صورت خود را در معرض بخار آب قرار دهید. استفاده از چای بابونه در آب وان نیز به روشن شدن پوست کمک می‌کند.

 

کاهش ناحیه تیره دور چشم
چای بابونه خستگی چشم را برطرف کرده و حلقه‌های سیاه دور چشم را از بین می‌برد. ۲ چای کیسه‌ای بابونه داخل آب ولرم بگذارید. پس از ۵ دقیقه، کیسه‌ها را از آب درآورده و منتظر بمانید تا خنک شوند. سپس آن‌ها را شب‌ها روی چشم‌هایتان بگذارید.

 

عوارض جانبی بابونه :

بهتر است به هنگام استفاده از تمام گیاهان دارویی، محتاطانه عمل کنید و میانه‌رو باشید. یکی از عوارض جانبی چای بابونه عبارت است از خواب‌آلودگی، در نتیجه اگر می‌خواهید رانندگی کنید یا اپراتور یک دستگاه خاص هستید، از این چای استفاده نکنید.

 

میزان زیاد بابونه می‌تواند باعث ایجاد تحریک پوستی در برخی افراد شود. اگر به گرده گیاهان رگ وید حساسیت دارید یا دچار تب یونجه هستید، بهتر است از بابونه استفاده نکنید.

استفاده از بابونه در دوران بارداری پیشنهاد نمی‌شود؛ زیرا این گیاه باعث سقط جنین می‌شود. همچنین اگر در حال حاضر از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنید، هرگز بابونه مصرف نکنید؛ زیرا بابونه دارای ماده‌ای به نام کومارین است که یک رقیق‌کننده خون محسوب می‌شود.

 

از کجا می‌توان بابونه تهیه کرد؟

این گیاه را می‌توانید به صورت گلبرگ‌های خشک‌شده، چای، عصاره مایع، روغن، تنتور، کرم و پماد تهیه کنید. چای کیسه‌ای رایج‌ترین نوع این گیاه است و در اکثر سوپرمارکت‌ها و داروخانه‌‌ها به فروش می‌رسد.