پارس ناز پورتال

فایده های خوردن غذاهای سرشار از پروتئین

مجموعه : رژیم و تغذیه
فایده های خوردن غذاهای سرشار از پروتئین

فایده های خوردن غذاهای سرشار از پروتئین 

مصرف غذا هاي سرشار از پروتئین در زندگی روزمره لازم و ضروری هست, درمورد خوردن غذا هاي پروتئینی برایتان نکاتی داریم. رژیم هاي خوراکی با محتوای پروتئین بالا از جمله رژیم هاي خوراکی با محتوای کربوهیدارت پایین نیز میباشند, زیرا مصرف کربوهیدارت ها را محدود کرده و مواد خوراکی سرشار از پروتئین را برای دریافت کالری و انرژی جایگزین میکنند.

 

احتمالاً سرشناس ترین رژیم خوراکی با محتوای بالای پروتئین رژیم اتکینز باشد. بخش قابل توجهی«20 تا 30 درصد» از کالری هاي مصرفی در این رژیم خوراکی از منابع پروتئینی فراهم سازی میشوند. در مقام سنجش, رژیم هاي خوراکی سنتی‌تر فراهم سازی 10 تا 15 درصد از کالری ها را از مواد خوراکی سرشار از پروتئین, مثل گوشت, پیشنهاد کرده اند.

 

درمورد هر رژیم خوراکی باید به این نکته دقت داشته باشید که همواره جوانب مثبت و منفی وجود دارند. بعنوان مثال, دنبال کردن یک رژیم خوراکی با محتوای بالای پروتئین در بلند مدت با مریضی قلبی, سکته مغزی, کلسترول بالا, انواع مشخصی از سرطان, کمبود کلسیم که موجب پوکی استخوان میشود, و سنگ هاي کلیه پیوند خورده هست. با این وجود, در این مطلب روی فواید یک رژیم خوراکی با محتوای پروتئین بالا متمرکز میشویم.

 

سهولت در اطاعت از رژیم خوراکی

اکثر رژیم هاي خوراکی می‌توانند خرج هاي زیادی را روی دست شما بگذارند, زیرا نیازمند خرید مواد خوراکی و محصولاتی خاص و عجیب هستید, که احتمالاً حتی اسم آن ها را تا به حال نشنیده باشید. اما رژیم هاي خوراکی با محتوای بالای پروتئین به منابع شناخته شده پروتئین وابسته میباشند و از این جهت, می‌توانید مصرف مواد خوراکی سرشار از پروتئین که احتمالا تا پیش از این نیز در برنامه خوراکی شما جای داشته اند را به سادگی دنبال نمایید.

 

احساس سیری برای مدت زمانی طولانی‌تر

رژیم هاي خوراکی با محتوای بالای پروتئین اغلب برای کسانی که بین وعده خوراکی خود به مصرف تنقلات علاقه دارند, خوب میباشند. این رژیم هاي خوراکی احساس سیری را برای مدت زمانی طولانی‌تر در فرد ایجاد میکنند و از این جهت, نیاز به خوردن میان وعده کاهش مییابد. این شرایط میتواند به کاهش مصرف کالری هاي هرروز نیز منجر شود و در تسریع روند کاهش وزن کمک حال شما باشد.

 

تسریع کاهش وزن

رژیم خوراکی با محتوای بالای پروتئین در کوتاه مدت به تسریع کاهش وزن کمک خواهد کرد. این به معنای آن هست که ابتدا روند سریع کاهش وزن را تجربه خواهید کرد, اما اگر این رژیم خوراکی که اکثر از پروتئین تشکیل شده هست را ادامه دهید, در نهایت, بدن پروتئین اضافی را به صورت چربی ذخیره خواهد کرد. بر همین زمینه, افزایش وزن مجدد را تجربه خواهید کرد که میتواند به کلسترول بالا و دیگر دشواری های سلامت منجر شود.

 

از فواید رژیم‌هاي خوراکی با محتوای بالای پروتئین

ترمیم پوست, مو و عضله
رژیم هاي خوراکی با محتوای بالای پروتئین می‌توانند به درخشش هرچه اکثر پوست, بهبود شرایط مو, و بهره‌مندی از عضلاتی قوی کمک کنند, زیرا پروتئین یکی از بلوک هاي سازنده اساسی برای رشد و بازسازی سلولی هست. پروتئین برای حفظ گردش خون, بازسازی پوست, ترمیم عضلات و بهره‌مندی از استخوان هایي قوی نیاز هست.

 

تقویت انرژی
پروتئین یک درشت مغذی محسوب میشود, که به معنای آن هست بدن برترین اندوخته هاي انرژی خود را از پروتئین فراهم سازی میکند. پروتئین برای حرکات هرروز, حافظه, تفکر و فعالیت جسمانی ضروری هست.

 

سلامت قلب
اگر یک رژیم خوراکی با محتوای بالای پروتئین را دنبال میکنید, ماهی به طور معمول یکی از عناصر اصلی این رژیم خوراکی محسوب می‌شود. ماهی نه تنها از محتوای چربی کم سود می‌برد, بلکه سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 هست که دوستدار قلب بوده و به کاهش کلسترول, بهبود کاهش وزن, و کاهش احتمال ابتلا به مریضی قلبی, سرطان, و آرتریت کمک میکنند.

 

احتباس آب کمتر
یکی دیگر از فواید کاهش مصرف کربوهیدارت ها و تمرکز بر مواد خوراکی سرشار از پروتئین کاهش نفخ و وزن آبی هست. اما دنبال کردن یک رژیم خوراکی تهی از کربوهیدارت هاي پیچیده به معنای آن هست که با نخست مصرف مجدد انها به سرعت بازگشت وزن آبی را تجربه خواهید کرد.

 

کاهش کلسترول با سویا
بسیاری بر این مساله متمرکز می‌شوند که دنیال کردن یک رژیم خوراکی سرشار از پروتئین می‌تواند به شکل گیری کلسترول بالا و مریضی قلبی منجر شود. با این وجود, تمرکز بر منابع پروتئین که از گیاهان سرچشمه می‌گیرند, مثل سویا, میتواند به کاهش وزن و کلسترول کمک کند.