پارس ناز پورتال

دختر فوتبالیست ایرانی که لقب دیوید بکهام دارد

دختر فوتبالیست ایرانی که لقب دیوید بکهام دارد

دختر فوتبالیست ایرانی که لقب دیوید بکهام دارد 

الهام فرهمند بانوی ورزشکار ایرانی هست که در اساس فوتبال نام و نشان خوبی در ایران دارد و با وی در این مقاله به گفتگو نشسته ایم.حضور الهام فرهمند با چمدانی در دست، در یکی از روزهای سرد زمستان 1395 یعنی اینکه او به قولش وفا کرده هست دختری که چند ماه پیش به گزینه کنفدراسیون فوتبال آسیا برترین بازیکن فوتبال غرب آسیا شده بود

 

بعد از پایان اردوی شهر تهران در مسیر بازگشت به اصفهان چند ساعتی را مهمان ما شد و از دغدغه ها و آرزوهایش گفت دغدغه هایي که اگر صدها بار هم گفته شوند باز هم کم میباشند و باید راهکاری برای شان پیدا کرد. الهام فرهمند، خانم پاس گل ایران یا دیوید بکام غرب آسیا در گفتگو با ما از روزهای خوبش در نجف آباد و سختیهای فوتبالیست بودن در ایران گفت.

 

اینکه یک دختر بتواند فوتبال را در سطح ملی و حرفه اي بازی کند، مسلما کار خیلی سختی هست. گاهی خانواده گاهی جامعه و بعضی وقت ها فضای داخل ورزش بانوان، آدم را دلسرد منی کنند. چطور دوام آوردی و شدي خانم پاس گل ایران؟

 

– پدرم مربی فوتبال بود و مادرم هم معلم تربیت بدنی بود و در رشته بسکتبال فعالیت داشت.اینکه در چنین خانواده اي من هم به یک ورزشکار تبدیل شوم خیلی طبیعی بود. از بچگی عاشق فوتبال بودم. به بازی کردن علاقه زیادی داشتم. به قول مشهور از زمین هاي خاکی و کوچه ها فوتبال را شروع کردم.

 

تا یک سنی با بچه هاي فامیل فوتبال بازی می‌کردم و ازشان بهتر بودم. راستش وقتی این طور خانواده اي داشته باشی کارت خیلی راحت تر هست. مشکلی راکه خیلی از بچه هاي تیم ملی دارند و من می‌بینم خوشبختانه من نداشتم و همۀ وقت} حمایت شده ام.

 

چه جوری از بازی توی کوچه ها و زمین هاي خاکی به تیم ملی فوتبال بانوان رسیدی؟

 

از سال 83 به کلاس هاي تابستانی آموزش فوتبال رفتم و به تدریج در مسابقات مناطق آموزش و پرورش بازی کردم. گرچه رشته ام فوتسال بود و تا سال 89 هم توی تیم فوتسال بودم تا اینکه همان سال برای نخستین بار به اردوی تیم ملی زیر 19 سال دعوت شدم.

 

آمدن از تیم فوتسال به فوتبال کمی عجیب نیست؟ چون معمولا بازیکنان این رشته ها توی رشته شان تخصصی بازی میکنند و کسی از فوتبال به فوتسال یا بالعکس نمی‌رود؟

 

– چند سال پیش واقعا بازیکن حرفه اي فوتبال کم بود و کادر فنی تیم ملی برای تکمیل تیم فوتبال از بازیکنان فوتسال کمک می‌گرفت اما در حال حاضر دیگر چنین جابجایی هایي رخ نمی‌دهد چون توی همۀ رده هاي سنی فوتبال بانوان تیم هاي خوبی داریم.

 

شما فوتبال را از شهر نجف آباد در استان اصفهان شروع کردید، با دقت به جو مذهبی شهر، فعالیت توی این رشته سخت نبود؟

 

من از بابت خانواده و حتی نزدیکان هیچ مشکلی نداشتم اما توی یکی دو سال اول شروع کار واقعا سخت بود. شهر نجف آباد بافت سنتی و مذهبی دارد و اینکه تعدادی دختر با لباس فوتبال توی زمین چمن بازی کنند برای خیلی از مردم قابل قبول نبود. حتی خیلی ها به لباسهای ورزشی ما ایراد میگرفتند و طعنه می زدند

 

یا می‌گفتند مگر دختر باید با این لباس ها تمرین کند یا در شهر بچرخد اما بعد از گذشت شش سال جو شهر کاملا عوض شده تا حدی که وقتی سوار تاکسی یا وسایل نقلیه می‌شویم، مردم از نتایج تیم می پرسند و برای بازی هاي مان تشویق می‌کنند.

 

مدتی پیش عکسی از تیم ملی بانوان در فضای مجازی منتشر شد و بعضی ملی پوشان به تغییر جنسیت متهم شدند ماجرای این قضیه چه بود؟

 

– این قضیه اصلا درست نبود. مردم هم خیلی در مورد این ماجرا از من سوال می‌کنند. من با همه ي آن بازیکنان که متهم به این قضیه بودند بارها حرف زدم و با هم اردو بودیم. مطمئنم همه ي آن ها زن میباشند. حتی وقتی یکی از شبکه هاي مجازی آن تصویر غوغایی را کار کرد، به آن ها گفتم تصویر را بردارید چرا که اصلا درست نیست.

 

حتی ماجرای انحلال تیم استقلال هم به این موضوع مربوط می شد که آن هم در واقع به دلیل اختلافات داخلی خود باشگاه بود نه جنسیت بازیکنان.

 

شهر نجف آباد جزء نخستین شهرهایی بود که یک تیم مستقل برای فوتبال بانوان دارد؛ توی بازی هاي خانگی تماشاگر دارید؟

 

– متاسفانه ورزشگاه خانگی ما سکوی تماشاگر ندارد. اگر هم کسی برای مشاهده بازی هاي ما بیاید مجبور هست روی جدول هاي اطراف زمین بنشیند اما چند هفته پیش با تیم ذوب آهن توی زمین خودشان بازی داشتیم. با اتوبوس هایي که توی شهر گذاشته بودند حدود 500 نفر از هواداران ما برای تشویق به اصفهان آمدند.

 

واقعا جو خیلی خوبی بود. انشاالله امکان حضور تماشاگر برای همه ي بازی ها به وجود بیاید. گرچه همه ي تماشاچی هاي ما خانم ها میباشند و نیروی انتظامی اجازه حضور هیچ مردی را نمی‌دهد؛ حتی عکاسان و خبرنگاران هم خانم میباشند. همین مسئله جو بی نظیر اي را توی بازی هاي ما ایجاد کرده.

دختر فوتبالیست ایرانی که لقب دیوید بکهام دارد

تا به حال شده توی مسابقات بانوان درگیری بین بازیکنان پیش بیاید یا از روی سکوها تماشاگری فحاشی کنند؟

 

– معمولا بازیکنان با هم درگیر نمیشوند. گرچه اعتراض به داوری هست تا حدی که همین چند هفته پیش یکی از تیم ها در اعتراض به داور زمین را ترک کرد. در مورد تماشاچی ها هم هیچ وقت فحاشی ها مثل استادیوم هاي مردان نیست. گرچه گاهی اوقات تماشاگران از اشتباهات بازیکن عصبانی می‌شوند و بعضی کلمات را به زبان می آورند که اصلا فحش به حساب نمی‌آید.

 

تیم آینده سازان نجف آباد از برترین تیم هاي حال حاضر فوتبال بانوان هست و ملی پوشان زیادی دارد. یک جورهایی بارسلونای لیگ برتر بانوان ایران هستید؟

 

– مدیرعامل باشگاه ما شش سال هست که تمام هزینه هاي تیم را از جیب خودش داده و فقط هدفش کمک به ورزش بوده. گرچه جدیدا یک شرکت صنعتی اسپانسر تیم ما شده و وعده داده اند که از این به بعد پرداخت هاي مالی با کمک اسپانسر به موقع انجام شود.

 

اصطلاحی توی فوتبال هست که میگویند قراردادهای مالی فوتبال بانوان مثل مهریه هست کی داده و کی گرفته. واقعا اوضاع مالی باشگاه ها این قدر بد هست؟

 

– بله من هم این جمله را از مسئولان یکی از باشگاه ها شنیدم. علنا به ما گفتند که پاداش تیم هاي فوتبال مردان برای آن ها اولویت اول هست نسبت به پرداخت قراردادهای ما ولی خدا را شکر باشگاه ما از این نظر مشکل زیادی ندارد. گرچه پرداخت ها خیلی سر وقت نیست. خود من تازه قرارداد پارسالم را گرفتم. مبلغ قرارداد ما توی برترین حالت 25 میلیون تومان اکثر نیست. گرچه درآمدم به من اجازه داده تا از نظر مالی از خانواده ام مستقل شوم.

 

بین فوتبالیست هاي مرد ایرانی چه کسی را بعنوان الگو گزینه کردی و به بازی اش علاقه داری؟

 

من اصفهانی هستم و به همین دلیل روی فوتبالیست هاي همشهری ام تعصب دارم. نخستین الگوی من محرم نویدکیا هست. سبک بازی قاسم حدادی فر را هم خیلی دوست دارم اما شرایط آقایان و بانوان کاملا متفاوت هست و من به هیچ عنوان نمی‌توانم کاملا شبیه الگوهای فوتبالی خودم بازی کنم.

 

الهام فرهمند همین حالا خانم پاس گل لیگ هست؛ دیوید بکام ایران؟

 

– من توی این فصل 14 پاس گل دادم که 9 تای این پاس ها روی ضربات شروع مجدد و ایستگاهی بوده. خوشبختانه قدرت پاهایم خیلی چندان هست و برای همین خیلی راحت می‌توانم سانتر کنم به همان نقطه اي که مهاجمان تیم منتظر پاسم میباشند.

 

لقب دیوید بکام از کجا آمد؟

 

– سال قبل گل من بین گل هاي منتخب برنامه نود قرار گرفت و سوم شد. لقب دیوید بکام را آن موقع به من دادند.

 

تا به حال شده از مربیان تیم هاي ذوب آهن و سپاهان برای بهتر شدن بازی ات کمک و مشاوره فنی بگیری؟

 

– چند باری یکی از بازیکنان تیم مردان سپاهان در مورد موضوعات مختلفی از قرارداد بستن تا بعضی نکات فنی به من مشاوره داد اما تا به حال هیچ کدام از مربیان مرد سر تمرینات ما نیامده اند. خیلی دوست دارم این اتفاق بیفتد چون بانوان فوتبالیست واقعا به کمک هاي فنی و روحی روانی نیاز دارند. گرچه اخیرا پاتریشیا گونزالس مدرس فیفا با قراردادی سه ماهه برای مشاوره به ایران آمد که واقعا مربی خوبی بود و انشاالله این ماجرا باز هم تکرار شود.
دختر فوتبالیست ایرانی که لقب دیوید بکهام دارد

با دقت به اینکه قبلا فوتسال بازی می‌کردی، باز هم علاقه داری توی این رشته فعالیت کنی؟

 

نه اصلا. چون سبک بازی من با فوتسال جور در نمی‌آید. من علاقه زیادی به سانتر کردن و پاس هاي بلند دارم که توی زمین کوچک فوتسال امکانش نیست.

 

نگاهت به فوتبال بعنوان شغل و منبع درآمد هست یا علاقه؟

 

– همین حالا شرایط فوتبال بانوان طوری نیست که بشود به آن بعنوان شغل نگاه کرد. هدفم این هست که توی رشته تربیت بدنی که همین حالا توی مقطع ارشد هستم درسم را ادامه بدهم تا بتوانم برای آینده ام یک شغل مناسب داشته باشم.

 

از اینکه فوتبال نمیتواند آینده ات را فراهم سازی کند اما این همۀ وقت صرفش می‌کنی، ناراضی نیستی؟

 

– من و بچه هاي هم نسل من واقعا برای رسیدن به این جایگاه سختیهای زیادی کشیده ایم. درست هست که شاید فوتبال نتوانسته آینده ما را فراهم سازی کند اما نسل من به نوعی خط شکن نسل هاي بعدی شد. اگر قرار بود من و بازیکنان هم نسل من انصراف بدهیم، کلا رشته فوتبال بانوان باید تعطیل می شد. خوشبختانه هم اکنون تیم هاي پایه بی نظیر اي داریم و میتوانم این ادعا را داشته باشم حتی از نظر فنی از تیم هاي پایه مردان جلوتر میباشند.

 

یک روز کاری الهام فرهمند بعنوان فوتبالیست حرفه اي چطور شروع شده و به اتمام میرسد؟

 

– ما هر روز دو ساعت تمرین داریم. گرچه مجبورم برای تمرین به اصفهان بروم که یک ساعت مسیر نجف آباد هم به این یک ساعت اضافه میشود. دو روز در هفته هم باید به دانشگاه بروم. برای همین وقتی به منزل بر می‌گردم، واقعا فرصت انجام هیچ کاری را ندارم و باید بخوابم.

 

این مسئله حضور نداشتن کنار خانواده برایت سخت نیست؟

 

– مدت هاست به هیچ عروسی، تولد و مراسمی نرفته ام. حتی وقتی مادربزرگم فوت کرد خانواده ام به من خبر ندادند. وقتی از مسابقه برگشتم متوجه فوت مادربزرگم شدم.

 

برای خودتان سوال نیست که چرا مسابقات فوتبال بانوان از تلویزیون اکران نمیشود؟

 

– واقعا دلیلش را نمیدانم. همۀ ما با حجاب بازی می‌کنیم. گرچه قبلا توی اخبار تصویر بازی هاي ما را نشان هم نمی دادند اما هم اکنون فیلم گل هاي مان از برنامه اي مثل نود اکران میشود.

 

برخورد مردم توی فضای مجازی چطور هست؟ تا به حال از هواداران نظر منفی یا عجیبی گرفته اي؟

 

– خوشبختانه اکثر نظرات حامی میباشند و حمایت میکنند اما اگر کسی هم بیاید و از من انتقاد کند یا حتی مسخره ام کند کامنت ها را پاک نمیکنم. گرچه توهین به ندرت اتفاق میوفتد.

 

هم اکنون توی فوتبال بانوان چه چیزی شما را اذیت میکند؟

 

– تبعیضی که بین مردان و زنان وجود دارد. توی تابستان بدترین زمان تمرین یعنی از ساعت 12 تا 2 بعدازظهر برای ماست و خیلی از بچه ها مدام گرمازده میشوند. حتی مدارس فوتبال هم به ما ارجحیت دارند. برای باشگاه ها تیم هاي مردان اولویت دارند. گرچه آقای کی روش اخیرا به تیم بانوان خیلی کمک کردند.

 

چند باز زمین شماره یک آزادی را با تمام امکانات در اختیار تیم ملی گذاشتند. اي کاش می توانستیم از حضور مربیانی مثل کی روش برای کمک به تیم بانوان بهره گیری کنیم.

 

دوست داری تا چه زمانی فوتبال بازی کنی؟

 

– تا هر زمانی که بدنم جواب بدهد. هم اکنون توی اردوی تیم ملی از بازیکن متولد 58 تا 80 بین بچه هاي حاضر در اردو داریم.

 

بزرگترین رویای فوتبالی ات چیست؟

 

– بازی کردن در جام جهانی که واقعا فعلا غیرقابل دسترس هست. متاسفانه ما از تیم هاي شرق آسیا واقعا عقب هستیم. بازیکنان انها خیلی سرعتی و تکنیکی میباشند و زمان می‌برد به سطح انها برسیم.
دختر فوتبالیست ایرانی که لقب دیوید بکهام دارد

دیوید بکام ایران از الگوها و بازیکنان مورد علاقه اش در جهان می‌گوید

عاشق سبک بازی پیرلو هستم

 

برای الهام فرهمند مثل آقایان فوتبالیست، پیگیری فوتبال هاي خارجی مثل فوتبال ایرانی هست. ستاره هاي بانوان را پیگیری می‌کند و گرچه از ستاره هاي فوتبال مردان الگو میگیرد.

 

فوتبال بانوان کشورهای خارجی را دنبال میکنی؟ الگو و بازیکن مورد علاقه ات بین آن بازیکن ها چه کسی هست؟

 

– بازی «کلری لوید» که امسال هم برترین بازیکن جهان شد و «الکس مورگان» بازیکن تیم ملی ایالات امریکا را دوست دارم. خیلی دوست دارم فیلم بازی هاي ملی و باشگاهی خارجی را دنبال کنم اما متاسفانه کلیپ بازی هاي آن ها به سختی پیدا میشود.

 

بین کشورهای خارجی آرزوی بازی در کدام کشور را داری؟

 

عاشق ایتالیا و تیم یوونتوس هستم. از بازیکنان قدیمی عاشق سبک بازی آندره پیرلو هستم. توی اسپانیا بارسا را دوست دارم و در انگلیس هم منچستریونایتد. از بازیکنان نسل اخیر هم پل پوگبا واقعا بینظیر هست. گرچه اولویت اولم برای رفتن از ایران ادامه تحصیل توی مقطع دکترای رشته دانشگاهی ام هست اما اگر شرایط فوتبال هم برایم فراهم شود، با یک تیر دو نشان زده ام.

 

مدتی قبل چند بازیکن ما به لیگ عراق رفتند، شرایط لیگ عراق بهتر از ایران هست؟

 

– واقعا نمی شد اسم مسابقات انها را لیگ گذاشت. چهار یا پنج تیم بودند که با هم بازی میکردند و سطح مسابقات شان واقعا پایین بود. بازی توی لیگ عراق هیچ چیزی به بچه هاي ما اضافه نمی‌کند.

 

غیر از فوتبال و ورزش به چه چیزی علاقه داری و برایش وقت میگذاری؟

دختر فوتبالیست ایرانی که لقب دیوید بکهام دارد

– موسیقی را دوست دارم؛ خصوصا سازهای سنتی. حتی مدتی هم میخواستم سه تار یاد بگیرم که فرصت ادامه اش را نداشتم و سازی هست که باید برایش وقت بگذاری. همچنین عاشق عکاسی و فیلم مشاهده خصوصا فیلمهای جنایی هستم. به علت کمبود وقت هم خیلی وقت هست کتابی نخوانده ام.

 

آخرین کتابی که خواندم، «بیشعوری» بود که آن هم نصفه ماند. با اینکه خیلی وقتی برای تماشای فیلم و سریال ندارم اما همۀ انیمیشن هاي شرکت دیزنی را نگاه میکنم.

 

به نظرتان چه زمانی سطح فوتبال مردان و زنان ما یکی میشود؟

 

– واقعا از نظر امکانات در مضیقه هستیم. اگر با برنامه و امکانات کامل کار کنیم شاید 10 سال دیگر به سطح سایر رقبای قدرتمندمان برسیم. متاسفانه هم اکنون حتی زمین تمرین هم نداریم و مجبوریم روی زمین چمن مصنوعی تمرین کنیم. توی کشورهای منطقه هم اکنون کشور امارات بازیکنان خوبی دارد که گرچه اکثرا ملیت خارجی دارند

 

اما ما یک امتیاز نسبت به رقبای مان داریم و آن هم برگزاری لیگ هست. فکر میکنم توی کل خاورمیانه هیچ کشوری لیگ بانوان نداشته باشد و همین یک امتیاز مثبت برای ما محسوب می‌شود.