پارس ناز پورتال

علل و راه های مختلف خانگی درمان پف زیر چشم

علل و راه های مختلف خانگی درمان پف زیر چشم

علل و راه های خانگی درمان پف زیر چشم 

در اینبخش با علل و راه هاي خانگی درمان پف زیر چشم ها آشنا میشویم. علت پف زیر چشم ها می تواند دلایل روحی داشته باشد و هم چنین می تواند بدلیل موارد جسمی مثل خستگی، عدم تعادل در رژیم غذایی، سوء هاضمه و ضعف و هم چنین برخی بیماری ها باشد. در ادامه بـه طور کامل با علل بوجود آمدن پف زیر چشم ها و بهترین راه هاي درمان خانگی آن آشنا میشویم. با مجله پارس ناز همراه باشید.

 

در ابتدا علل بوجود آمدن پف زیر چشم

پف زیر چشم یا چشم هاي باد کرده اصطلاحی اسـت کـه اغلب برای چشم هایي بکار می رود کـه اطراف آن متورم بوده و گاهی حالت التهاب هم دارد. افرادی کـه چشم هاي پف کرده دارند گاهی خودشان هم از علت آن سردر نمی آورند. چشم ها در زیبایی صورت نقش مهمی ایفا می کنند و هرگونه عارضه یا نقصی در آن می تواند جذابیت صورت را تحت شعاع قرار دهد.

 

گل مژه

علل و راه های مختلف خانگی درمان پف زیر چشم

گل مژه یک عفونت غده در پلک اسـت. رایج ‌ترین نوع گل مژه غده اشکی را آلوده می کند کـه در رأس مژه قرار دارد. گل مژه گاهی درون پلک تشکیل می شود کـه بخاطر غده چربی اسـت. گل مژه اغلب با یک جوش قرمز، خارش و متورم شروع میشود. پس از گذشت چند ساعت یا چند روز، شروع بـه تغییر شکل می دهد. بعضی ازآن‌ها سرسفید رنگی دارند.

 

آلرژی

اگر یک چشم خارش، قرمز همراه با تورم چشم باشد، علت میتواند نوعی از حساسیت چشمی باشد. گردوغبار، گرده گیاهان و دیگر آلرژی‌هاي معمول میتوانند باعث اذيت چشم شوند و منجر بـه واکنش آلرژیک چشمی شوند.

 

پرکاری تیروئید

چشم‌هاي متورم می تواند از اثرات جانبی یک تیروئید پر کار باشد کـه باعث ضخیم شدن چربی در اطراف چشم شده و باعث ایجاد پف چشم می شود.

 

گرمای بیش از حد

علل و راه های مختلف خانگی درمان پف زیر چشم

هوای سردی باعث می شود گرمای خانه را افزایش دهیم. میتواند باعث خشک شدن و بالا رفتن حساسیت چشم شود. بدلیل این کـه این گرما باعث خشک شدن غشای مخاطی چشم می شود ودر نهایت باعث ضخیم تر شدن بافت چشم می شود. نتیجه همه ی این اتفاقات پف آلود شدن چشم اسـت.

 

گریه

علل و راه های مختلف خانگی درمان پف زیر چشم

هنگامیکه شـما گریه می کنید چشمان شـما سخت کار میکنند تا تولید اشک کنند. از آنجا کـه غدد چشم باید بیش از اندازه کار کند تا اشک تولید کند و این غدد اشک‌هایي را تولید میکنند کـه بیشتر از آب تشکیل شده تا نمک. تفاوت غلظت نمک بین اشک و بافت‌هاي اطرافشان باعث ایجاد تورم چشم میشود.

 

محصولات آرایشی و مراقبت پوست

علل و راه های مختلف خانگی درمان پف زیر چشم

وقتی فرآورده ‎‌هاي آرایشی و مراقبت از پوست وارد چشم ‎‌ها می ‎ شوند، می ‎ توانند باعث تحریک چشم ‎‌ها و بافت اطراف آن‌ها شوند، کـه این سبب بروز ورم، سرخی و آلودگی دردناک می ‎ شود. واکنش ‎‌هاي آلرژیک نسبت بـه این فرآورده‌ها نیز می ‎ توانند محرک ورم پلک چشم شوند.

 

استفاده طولانی مدت از لنز تماسی

اگر لنز خودرا زیاد در چشم نگه دارید، دچار پف چشم میشوید. لنز تماسی مثل یک پوشش برای چشم عمل می کند و مانع از رسیدن اکسیژن بـه چشم و تورم قرنیه می شود. اگر با لنز بخوابید، فشار بیشتری بـه چشم وارد و تورم را بدتر می کنید.

 

سلولیتیس چشمی

سلولیتیس «سلولیت» چشمی یک عفونت عمیق در بافت پلک چشم اسـت. این عارضه می ‎ تواند بـه سرعت گسترش یابد و بسیار دردناک اسـت. حتی بروز یک شکاف کوچک می ‎ تواند برای باکتری ‎‌ها در مسیر تحریک ایجاد سلولیت چشمی کافی باشد

 

بلفاریت

علل و راه های مختلف خانگی درمان پف زیر چشم

عده اي از مردم در مقایسه با دیگران مقدار بیشتری میکرب درون و اطراف چشم ‎‌هاي خود دارند. این باکتری ‎‌ها می ‎توانند موجل بروز بلفاریت شوند. مردم دچار بلفاریت ممکن اسـت پلک ‎‌هاي چشم روغنی و پوسته ‎‌هاي شبه شوره در اطراف مژه ‎‌هاي خود داشته باشند. عده اي از افراد مبتلا بـه بلفاریت دچار التهاب دردناک پلک چشم میشوند.

 

خستگی

علل و راه های مختلف خانگی درمان پف زیر چشم

خستگی و کوفتگی میتواند باعث تورم چشم‌ها شود. نگه داشتن آب در طول شب هم میتواند بـه چشم‌ها آسیب بزند. این مورد می تواند باعث متورم شدن چشم‌ها در صبح شود. بـه خصوص اگر فرد خوب نخوابیده باشد.

 

بیماری چشم صورتی

اگر دچار عارضه چشم صورتی «ورم ملتحمه» شده اید، باید بدانید کـه عارضه‌اي فوق العاه مسری اسـت و طبق معمول غشای مخاطی پوشش چشم‌ها را دچار تورم، ترشح و رنگ صورتی مایل بـه قرمز می کند.

 

مصرف زیاد سدیم

رابطه مصرف سدیم و پف چشم واضح و روشن اسـت. سدیم باعث احتباس زیاد آب در بدن میشود و این احتباس دراطراف چشم‌ها نیز دیده میشود.

 

مصرف بالای الکل

علل و راه های مختلف خانگی درمان پف زیر چشم

مصرف زیاد الکل مشکلات زیادی در بر خواهد داشت. یکی ازآن‌ها ورم بدن اسـت؛ بنابر این پف چشم نیز یکی از عوارض آن خواهد بود. الکل ترشح هورمون ضد ادرار «آنتی دیورتیک» را در بدن کاهش می دهد و موجب پف کردن میشود.

 

سالمندی

علل و راه های مختلف خانگی درمان پف زیر چشم

وقتی سنتان بالا میرود رسوبات چربی کـه از چشم محافظت می کنند شروع بـه شل شدن کرده و ایجاد پف زیر چشم میکنند. در سنین بالا بافت و ماهیچه‌هاي اطراف چشم نیز ضعیف شده و پف چشم را دو چندان می کند.

 

روز‌هاي نزدیک بـه عادت ماهانه

علل و راه های مختلف خانگی درمان پف زیر چشم

همان طور کـه میدانید یک هفته قبل از عادت ماهانه و روز‌هاي اول کـه خونریزی زیاد اسـت، دچار تورم زیادی هستید. این تجمع آب میتواند روی چشم‌ها نیز تاثیر بگذارد. این تورم بعلت نوسانات هورمونی این دوره اسـت، تغییرات استروژن و پروژسترون منجر بـه احتباس آب در بدن ودر چشم‌ها می شود.

 

مهم ترین علت ها:

مصرف بیش از حد نمک

آلرژی‌هایي کـه سبب التهاب و تورم می شوند

مشکلات سینوسی

کمبود آب

خستگی و کمبود خواب

استرس و فشار عصبی

گریه کردن

کهولت سن

ویژگی‌هاي ارثی صورت

خستگی چشم‌ها

 

چه هنگام ورم چشم‌ ها نشانه بیماری است؟

پف آلود بودن چشم‌ها بـه طور غیر منتظره، گاهی اوقات نشان دهنده یک بیماری در شماست. بعنوان مثال افرادی کـه بـه بیماری تیروئید چشمی مبتلا هستند، تورم بافت‌ها و عضلات اطراف چشم شان بیشتر اسـت. هم چنین چشم‌هاي برجسته میتوانند نشانه‌اي از بیماری تیروئید چشمی باشد کـه بـه بیماری گریوس مشهور اسـت. آلرژی‌هاي چشمی وابسته بـه شرایط محیطی، مانند تب یونجه، می توانند باعث تورم چشم‌ها شوند.

 

انواع دیگر آلرژی‌ها مانند واکنش بـه برخی غذا‌ها یا مواد شیمیایی باعث تورم پلک‌ها میشوند. در طی یک واکنش آلرژیک، عده اي از سلول‌هاي بدن، ماده‌اي شیمیایی بـه نام آنتی هیستامین آزاد می کنند کـه اثرات نامطلوب زیادی را بر روی بافت‌هاي بدن، بـه جا می گذارد از جمله نشت مایع از رگ‌هاي خونی. این مایعات در بافت‌هاي اطراف بـه دام افتاده و باعث ایجاد ورم میشوند.

 

چشم‌هاي پف کرده و حلقه‌هاي تیره دور چشم، ممکن اسـت بر اثر یک نوع عفونت چشمی باشد کـه در آن چشم‌ها بر اثر آلوده شدن با ویروس، قرمز میشوند. این چشم‌هاي متورم ناشی از التهاب، همراه با عفونت هستند کـه بـه طور مستقیم بر روی پلک‌ها تاثیر میگذارند. هم چنین چشم‌هاي خشک نیز می توانند پف آلود و متورم شوند.

 


 

راه های درمان پف زیر چشم چیست؟

 

پف زیر چشم اگر بدلیل انباشت مایعات باشد، می تواند در نتیجه ي عوامل مختلفی مثل نامناسب بودن رژیم غذایی یا کمبود خواب بـه وجود آمده باشد. اگر چشم ها را پنجره ي روح انسان بدانیم، بـه این ترتیب روح بعضی آدم ها پف کرده، تیره، خسته و چروک خورده بنظر میرسد! با چند راهکار ساده برای رفع پف زیر چشم ها همراه باشید.

 

قطره چشم

علل و راه های مختلف خانگی درمان پف زیر چشم

گاهی یک واکنش آلرژیک باعث پف زیر چشم ها می شود. اگر فکر می کنید کـه دلیل پف زیر چشم هایتان این اسـت می‌توانید از قطره هاي چشم بدون نسخه و آنتی هیستامین ها برای رفع آن استفاده کنید. آنتی هیستامین ها خواص ضد التهابی قوی اي دارند کـه طراحی شده اند تا هیستامینی کـه هنگام واکنش هاي آلرژیک در بدن آزاد می شود را بی اثر کنند.

 

تغییر رژیم غذایی

اگر دائماً با مشکل پف زیر چشم مواجه هستید و میخواهید ازآن خلاص شوید، تغییر رژیم غذایی تان بهترین روش برای شروع اسـت. تنها راه خلاص شدن از پف و سیاهی زیر چشم ها محدود کردن مصرف نمک و الکل اسـت.

علل و راه های مختلف خانگی درمان پف زیر چشم

از سبزیجات خوش رنگ و لعابی مثل کلم کیل، خیار، هویج و گوجه فرنگی برای زهر زدایی بدن و دفع نفخ و سموم ناخواسته استفاده کنید. مواد غذایی حاوی پتاسیم مثل موز و کلم بروکلی مصرف کنید تا مایعات اضافه ي بدنتان از بین برود. علاوه بر این بخاطر داشته باشید کـه در طول روز یک بطری آب همراه داشته باشید تا آب بدنتان را حفظ کنید.

 

قاشق سرد

علل و راه های مختلف خانگی درمان پف زیر چشم

دو قاشق را در طول روز در فریزر قرار دهید و هنگام شب آنها را روی چشم هاي خود بگذارید. سرمای قاشق ها چشم ها را خنک می کند و پف آنها را از بین می‌برد.

 

سفیده تخم مرغ

علل و راه های مختلف خانگی درمان پف زیر چشم

با استفاده از سفیده تخم مرغ میتوانید پف زیر چشم هایتان را از بین ببرید. سفیده ي تخم مرغ را آن قدر هم بزنید تا نسبتاً سفت شود، سپس بـه وسیله ي یک برس نرم آن رابا احتیاط زیر چشم هایتان بمالید. ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس صورت خودرا با آب گرم بشویید. مراقب باشید کـه سفیده ي تخم مرغ وارد چشم هایتان نشود چون در اینصورت می تواند باعث تحریک چشم ها شود.

 

خیار

خیار نه فقط یک سبزی خوشمزه اسـت، بلکه بـه کاهش پف زیر چشم ها هم کمک می کند. این ماده ي غذایی حاوی اسیدهای طبیعی آسکوربیک و کافئیک اسـت کـه مایعات محبوس شده در بدن را کاهش میدهند. بـه علاوه، خیار تا حدی قابض اسـت و حاوی آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید اسـت، بهمین دلیل التهاب را کاهش می دهد.

علل و راه های مختلف خانگی درمان پف زیر چشم

اگر خیار رابه صورت سرد استفاده کنید، تأثیر آن بیشتر خواهد بود. برای استفاده از خیار کافی اسـت دو برش ازآن رابه مدت ۲۵ دقیقه روی چشم هاي خود قرار دهید.

 

کمپرس سرد

علل و راه های مختلف خانگی درمان پف زیر چشم

یک روش ساده برای کاهش پف زیر چشم ها، قرار دادن کمپرس سرد روی آنها اسـت. کمپرس سرد گردش خون در ناحیه ي چشم ها را محدود می کند، مسأله اي کـه باعث کاهش التهاب و ورم می شود.

 

چای کیسه اي

علل و راه های مختلف خانگی درمان پف زیر چشم

دو شماره چای کیسه اي را ابتدا بـه مدت یک دقیقه درون آب داغ قرار دهید، سپس آنها را از آب خارج کنید و اجازه دهید خنک شوند. چای هاي کیسه اي رابه مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی چشم هاي خود قرار دهید. آنتی اکسیدان ها، ماده ي تیانین و کافئین موجود در چای بـه انقباض عروق خونی و فروکش کردن پف پوست کمک می کند.

 

تغییر حالت خوابیدن

علل و راه های مختلف خانگی درمان پف زیر چشم

برای کاهش پف زیر چشم هایتان می‌توانید شبها در هنگام خواب سر خودرا بالاتر ازبدن تان قرار دهید. برای اینکار، بالش هاي خودرا روی هم بچینید و مطمئن شوید سرتان بالاترین نقطه بدنتان قرار گرفته باشد.

 

زردچوبه

علل و راه های مختلف خانگی درمان پف زیر چشم

با کمی آب و زردچوبه، مقداری خمیر زردچوبه درست کنید و آنرا زیر چشم هایتان بمالید. خواص ضد التهابی طبیعی این ماده ي غذایی بـه از بین رفتن پف زیر چشم ها کمک می کند.

 

آلوئه ورا

علل و راه های مختلف خانگی درمان پف زیر چشم

آلوئه ورا فقط بـه درمان آفتاب سوختگی کمک نمی‌کند. این گیاه حاوی آنتی اکسیدان موثری بـه نام ویتامین E و بسیار مرطوب کننده بوده و بـه طور طبیعی از خواص ضد قارچ – ضد باکتری و بهبود بخش برای پوست برخوردار اسـت. پیش از مالیدن ژل آلوئه ورا بـه زیر چشم ها آنرا در فریزر بگذارید تا سرد شود.