پارس ناز پورتال

راه های درمان خانگی دردهای عصبی دست و پا

راه های درمان خانگی دردهای عصبی دست و پا

راه های درمان خانگی دردهای عصبی دست و پا 

دردهای عصبی یا نوروپاتیک که بصورت تیک هاي عصبی در بدن همراه با درد ظاهر می شوند معمولا در دست و پا اکثر رخ می دهند. نوروپاتی محیطی وضعیتی هست که در آن سیستم عصبی محیطی که اطلاعات را از مغز و طناب نخاعی به سایر قسمت‌هاي بدن منتقل می کند، دچار آسیب می شود. این امر می تواند منجر به ایجاد درد،

 

از دست دادن حواس، و ناتوانی در بازرسی ماهیچه‌ها شود. مثل هر مریضی دیگری، یک درمان جامع برای همۀ‌ي افراد مبتلا به این مریضی وجود ندارد و درمان ممکن هست با دقت به علت و شدت مریضی متفاوت باشد. با این حال، تعداد زیادی از افراد با بهره گیری از درمان‌هاي خانگی تسکین پیدا می کنند. در این نوشتار درمورد درد عصبی و ۲۴ درمان خانگی درد نوروپاتیک یا عصبی در پاها و دست ها به طور کامل برای شما توضیح می‌دهیم.

 

نگاهی به نوروپاتی ـ علائم و علت‌ها

نوروپاتی محیطی معمولا منجر به بی‌حسی و درد در پاها و دست‌ها می شود. آدم‌ها اغلب درد نوروپاتیک محیطی را سوزاننده یا مور مور شدن توصیف می کنند، و بی‌حسی آن را با زمانی مقایسه میکنند که دستکش هاي نازک پویده باشند.آسیب عصبی علت اصلی نوروپاتی محیطی هست و ممکن هست نتیجه‌ي مشکلاتی مثل ضربه، عفونت، قرار گرفتن در معرض مواد سمی، و مشکلات متابولیک باشد. یکی از محبوب‌ترین محرک‌هاي این مریضی دیابت هست.

 

در تعداد زیادی از موقعیت‌ها، علائم نوروپاتی محیطی می تواند با گذر زمان بهبود پیدا کند ـ به ویژه اگر بر اثر یک مریضی اساس‌اي قابل درمان ایجاد شده باشد. در این نوشتار، می خواهیم دانشی پایه از نوروپاتی را همراه با درمان‌هاي خانگی ساده و بی‌خطر آن در اختیار خوانندگان قرار دهیم. ابتدا نگاهی می‌اندازیم به علت‌هاي ایجاد این مریضی.

 

۱. علت‌هاي ایجاد درد عصبی یا درد نوروپاتیک

عوامل خطر زیادی میتوانند باعث ابتلای یک فرد به مریضی نوروپاتی شوند. تعیین دلایل نوروپاتی محیطی همه ي وقت کار آسانی نیست، زیرا عوامل بی‌شماری میتوانند منجر به ایجاد آن شوند. محرک‌هاي آن شامل موارد زیر هست:

 

الف» قرار گرفتن در معرض سموم:

این مورد میتواند شامل تعدادی از مواد سمی مثل داروهای خاص و فلزات سنگین باشد ـ به ويژه داروهای درمان سرطان «شیمی‌درمانی»

 

ب» تومورها:

رشد تومورها ممکن هست به صورت مستقیم بر اعصاب تاثیر بگذارد، یا تومورها ممکن هست بر اعصاب اطراف‌شان فشار وارد کنند. هم تومورهای سرطانی «بدخیم» و هم تومورهای غیرسرطانی «خوش‌خیم» می توانند در نوروپاتی محیطی نقش داشته باشند.

 

پ» اختلالات ژنتیکی:‌

از جمله پلی نوروپاتی آمیلوئید و مریضی شارکو-ماری-توث.

 

ت» مریضی‌هاي دیگر:

مریضی‌هاي کبدی، مریضی‌هاي کلیه، و غده‌ي تیروئید کم‌کار می توانند منجر به ایجاد نوروپاتی محیطی شوند.

 

ث» مریضی‌هاي خودایمنی:‌

از جمله لوپوس، آرتریت روماتوئید، و نشانگان گیلن باره .

 

ج» عفونت‌ها:

بعضی عفونت‌هاي باکتریایی یا ویروسی می توانند منجر به ایجاد این مریضی شوند، از جمله هپاتیت سی، اپشتین بار ویروس، زونا «ویروس واریسلا زوستر»، مریضی لایم، و اچ‌آی‌وی/ ایدز.

 

چ» اعتیاد به الکل:

تعداد زیادی از افراد الکلی به نوروپاتی محیطی مبتلا می شوند زیرا برنامه‌ي خوراکی افتضاح و ناسالمی دارند، که منجر به کمبود شدید بعضی ویتامین‌ها می شود.

 

ح» کمبود ویتامین‌ها:

ویتامین ب، ب۱، ب۶ و ب۱۲ برای سلامت اعصاب اهمیت ویژه‌اي دارند. ویتامین اي و نیاسین هم برای سلامت اعصاب ضروری میباشند.

 

خ» دیابت:

وقتی بعضی از اعصاب آسیب می بینند، اغلب به دلیل دیابت ایجاد شده هست. حداقل نیمی از بیماران دیابتی به نوروپاتی هم مبتلا میشوند.

 

د» آسیب یا فشار بر اعصاب:

ضربه، مثل آسیب‌هاي ورزشی، افتادن، یا تصادفات موتور سیکلت، میتوانند باعث قطع شدن یا آسیب اعصاب محیطی شوند. اعصاب ممکن هست هنگام بهره گیری از عصای زیر بغل، کار کردن طولانی‌مدت در وضعیتی غیرطبیعی، یا با انجام حرکات مکرر ـ مثل تایپ کردن ـ تحت فشار قرار بگیرند.

 

چگونه به صورت طبیعی و بدون قرص و جراحی به درد عصبی دیابت و نوروپاتی محیطی پایان دهیم؟ راه چاره‌ي نوروپاتی یک برنامه‌ي درمانی ۶ مرحله‌اي فوق العاده برای پایان دادن به درد و ترمیم اعصاب آسیب‌دیده هست. کاملا تضمین شده!

 

۲. علائم ایجاد درد عصبی یا درد نوروپاتیک

سیستم عصبی به دو بخش برگ تقسیم میشود. سیستم عصبی مرکزی شامل طناب نخاعی و مغز هست. تمام اعصاب دیگر بدن به سیستم عصبی محیطی تعلق دارند. نوروپاتی محیطی می تواند بر اعصاب اثر بگذارد، از جمله:عصب خودمختار عملکردهای خودکاری مثل فشار خون، عملکرد مثانه، گوارش، و ضربان قلب را بازرسی می کند

 

اعصاب حرکتی حرکت ماهیچه‌ها را بازرسی میکنند

 

اعصاب حسی به ما کمک می کنند حس کنیم؛ برای مثال گرما یا لمس را حس کنیم.

 

نورپاتی محیطی معمولا ممکن هست از طولانی‌ترین اعصاب شروع شود ـ انگشتان پا. علائم مختص ان با دقت به نوع اعصاب درگیر متفاوت هست. علائم و نشانه‌هاي آن شامل موارد زیر هست:

 

احساس کرختی و مور مور شدن به مرور در کف دست‌ها و کف پاها، که میتواند به بازوها و پاها منتقل شود.
اگر اعصاب حرکتی تحت تاثیر قرار گرفته باشند، بیماران دچار فلج یا ضعف ماهیچه‌ها می شوند

 

درد سوزاننده
درد سوزن‌مثل شبیه الکتریسیته
حساسیت قوی به لمس، حتی لمس خفیف
عدم هماهنگی

 

مشکلات مثانه یا روده در صورتی که سیستم خودمختار درگیر شده باشد

 

درمان‌هاي خانگی برای درد عصبی یا درد نوروپاتیک : تمرین‌هاي ساده و مواد طبیعی

اگرچه تعداد زیادی از نوروپاتی‌ها بی علت شناخته شده‌اند، اغلب با مشکلات دیگری در رابطه هست؛ برای مثال، سوءتغذیه، نشانگان مجرای مچ دست، مشکلات عصب شناختی، اختلالات خودایمنی، سموم، زونا، ایدز، و دیابت. شیمی‌درمانی و داروهای استاتین، میتوانند منجر به نوروپاتی شوند. بنابراین، امروز چند سبک زندگی سالم و درمان خانگی را برای نوروپاتی محیطی و سایر نوروپاتی‌ها معرفی می کنیم.

 

۱. سطح قند خون‌تان را چک کنید

نخستین مورد از درمان‌هاي خانگی نوروپاتی که می خواهم به شما گوشزد کنم آن هست که سطح قند «گلوکز» خون‌تان را چک کنید.اگر دیابت دارید، برای بهبود نوروپاتی باید بر سطح قند خون‌تان نظارت و آن را نظارت کنید. اینکار به شدت حائز اهمیت هست و به همین علت در صدر لیست درمان‌هاي خانگی نوروپاتی قرار گرفته هست.

 

۲. وعده‌هاي سالم بخورید:

دنبال کردن یک رژیم سالم برای تضمین دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز بدن ضروری هست. یادتان باشد محصولات لبنی و گوشت‌هاي کم‌چرب بیش‌تری را به رژیم هرروز‌تان اضافه کنید و سبزیجات، میوه‌ها، و غلات کامل فراوانی را به صورت منظم مصرف کنید تا خطر و اثرات نوروپاتی را کاهش دهید. این یکی از برترین درمان‌هاي خانگی نوروپاتی هست که نباید از آن غافل شد!

 

۳. ترک سیگار

سیگار کشیدن میتواند بر گردش خون تاثیر بگذارد، و خطر مشکلات سلامتی پا و دیگر مسائل مربوط به نوروپاتی را افزایش دهد. بنابراین، اگر افراد مبتلا به نوروپاتی می خواهند سالم زندگی کنند باید سیگار را ترک کنند.

 

۴. ویتامین ب۶

ویتامین ب۶ تحت عنوان پیروکسیدین شناخته میشود که به کاهش دردهای نوروپاتیک مفصل ران، و مور مور شدن و کرختی عصب سیاتیک کمک میکند؛ هم‌چنین به ترمیم آسیب عصب سیاتیک کمک می کند که ساخت گلبول‌هاي قرمز، سنتز پروتئین، و افزایش ساخت سروتونین و دوپامین ـ انتقا‌ل‌دهنده‌هاي عصبی که از سیستم عصبی مرکزی حمایت می کنند ـ را تقویت میکند.

 

خوراکی‌هاي غنی از ب۶ شامل این موارد هست: موز، نخود، کره‌ي بادام زمینی، آب گوجه‌فرنگی، اسفناج، دانه‌هاي سویا، تخمه‌ي آفتابگردان، گردو، ماکیان و سبوس گندم هست.

 

۵. ویتامین ب۹

ویتامین ب۹ یا اسید فولیک میتواند ساخت گلبول‌هاي قرمز خون را افزایش دهد، به تکثیر سلول‌ها کمک کند، از سنتز دی‌ان‌اي پشتیبانی کند، و درد عصب سیاتیک را در کمر و دست‌ها و پاها کاهش دهد. هم چنین برای هماهنگی عضلات، محافظت از عصب سیاتیک در هنگام آسیب دیدگی، حمایت موثر از رشد عصبی جنین، و کمک به شکل‌گیری لوله‌ي عصبی که در نهایت به سیستم عصبی مرکزی جنین تبدیل میشود نیز، مورد بهره گیری قرار می گیرد.

 

خوراکی هاي سرشار از ویتامین ب۹ شامل مارچوبه، لوبیا، نخودفرنگی، باقالا، ذرت، قارچ، جگر، بروکلی، آب‌پرتقال، آووکادو، و شلغم سبز هست. در حقیقت، مصرف بیش‌تر خوراکی‌هاي سرشار از ویتامین ب۹ نیز یکی از برترین درمان‌هاي نوروپاتی هست که نباید از آن غافل شد!

 

۶. ویتامین سی

ویتامین سی میتواند به تقویت سیستم ایمنی و محافظت از عصب سیاتیک شما کمک کند. ویتامین سی می تواند به کاهش درد عصب سیاتیک، ترمیم آسیب عصبی، تسریع فرآیند درمان، بهبود عملکرد سیستم عصبی، و کاهش التهاب عصب‌ها کمک کند.

 

خوراکی‌هاي سرشار از ویتامین سی شامل پرتقال، گریپ‌فروت، آناناس، گوجه‌فرنگی، اسفناج، خردل، توت‌فرنگی، گیلاس، طالبی و کلم‌برگ هست. مصرف بیش‌تر خوراکی‌هاي سرشار از ویتامین سی یکی از برترین درمان‌هاي خانگی برای کسانی هست که با درد عصبی یا درد نوروپاتیک زندگی می کنند.

 

۷. پروتئین بدون چربی

در واقع، پروتئین به ترمیم بافت کمک میکند و به بدن اجازه مي‌دهد بافت ماهیچه‌اي بدون چربی بسازد. تعداد زیادی از کارشناسان سلامت و نوروپاتی توصیه میکنند افراد، بیش‌تر خوراکی‌هاي پروتئینی کم‌چرب بخورند، مثل محصولات لبنی کم‌چرب و ماکیان که عناصر مهمی از یک برنامه‌ي خوراکی هرروز سالم را تشکیل می دهند

 

و برای کسانی که از نوروپاتی محیطی و دیگر انواع نوروپاتی رنج می برند، ضروری میباشند. خوراکی‌هایي که چربی‌هاي ترانس و اشباع شده‌ي بالایی دارند، مثل خوراکی‌هاي به شدت فرآوری شده، پنیر، کره، شیر کامل، و گوشت پرچرب یا سرخ شده، میتوانند خطر ابتلا به دیابت، مریضی‌هاي قلبی و مشکلات دیگر را افزایش دهند، از این رو باید از آن‌ها دوری کرد.

 

بنابراین باید مقدار زیادی خوراکی پروتئینی کم‌چرب مثل ماهی، حبوبات، توفو، ماست، شیر کم‌چرب، و ماکیان بدون پوست را به رژیم خوراکی هرروز‌تان اضافه کنید. اگر اضافه بر نوروپاتی، از دیابت نیز رنج میبرید، باید خوراکی‌هاي پروتئینی بدون چربی بخورید، زیرا اثبات شده هست که برای این مشکل خوب میباشند.هم چنین تاثیر خفیفی نیز بر سطح قند خون میگذارند.

 

وقتی خوراکی‌هاي پرچرب مصرف می کنید، باید اندازه‌ي وعده‌تان را محدود ساخته و سعی کنید چنین وعده‌هایي را گاه به گاه مصرف کنید.

 

۸. میوه‌ها و سبزیجات

این یکی هم از برترین درمان‌هاي خانگی نوروپاتی هست که می خواهم به آن دقت داشته باشید. میوه‌ها و سبزیجات منبع باارزشی از آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر رژیمی، مواد معدنی، و ویتامین‌ها را در اختبار ما می گذراند ـ مواد مغذی ضروری که به داشتن یک سیستم ایمنی سالم و تقویت آن کمک می کنند، و از بروز مریضی‌ها و عفونت‌ها پیش گیری میکنند.

 

کارشناسان توصیه میکنند افراد مبتلا به نوروپاتی یک رژیم خوراکی سرشار از سبزیجات و میوه‌هاي مغذی را دنبال کنند. میوه‌ها و سبزیجات مي‌توانند اثر کاهنده‌اي بر سطح قند خون نیز داشته باشند، که بخصوص برای کسانی خوب هست که در معرض خطر دیابت قرار دارند. باید انواع میوه‌ها و سبزیجات تازه و رنگارنگ را به رژیم خوراکی هرروز‌تان اضافه کنید

 

و به صورت هرروز و منظم مصرف کنید. سبزیجات و میوه‌ها بیش از هر خوراکی دیگری سیستم ایمنی را تقویت میکنند زیرا بیش‌ترین میزان آنتی‌اکسیدان را دارند.از منابع مهم ان‌ها می توان فلفل دلمه‌اي، کلم بروکسل، پرتقال، پیاز، بروکلی، کلم کالی، اسفناج، گوجه‌فرنگی، هندوانه، کیوی، انگور قرمز، گریپ‌فروت، توت‌ها، و گیلاس اشاره کرد.

 

اگر کرختی انتهای اندام‌هایتان شدید هست، باید برای رهایی از استرس و درد هنگام آماده سازی مواد خوراکی، میوه‌ها و سبزیجات خرد شده و آماده‌ي مصرفی را دم دست بگذارید.هم‌چنین می توانید از آب‌میوه‌هاي تهیه‌شده از میوه‌ها و سبزیجات نیز بهره گیری کنید زیرا آب‌میوه‌ها به تسکین التهاب و درد عصبی یا درد نوروپاتیک کمک می کنند.

 

۹. خوراکی هاي سرشار از ویتامین‌هاي ب

ویتامین‌هاي گروه ب محلول در آب میباشند و به تجزیه‌ي غذا حین گوارش کمک می کنند. طبق گفته‌ي کارشناسان سلامت، ویتامین‌هاي گروه ب برای عملکرد عصبی درست، ضروری میباشند و ممکن هست به افرادی کمک کند که با نوروپاتی بی رابطه با یک مریضی خاص، مثل دیابت زندگی میکنند. میتوانید

 

منابع غنی و ارزشمندی از ویتامین ب را در غلات سبوس‌دار و خوراکی‌هاي سرشار از پروتئین مثل گوشت قرمز، ماکیان، ماهی، مخمر آبجو، شیر، تخم‌مرغ، حبوبات، سیب‌زمینی و بادام زمینی بیابید. اگر از نوروپاتی محیطی رنج می برید، باید انواع خوراکی‌هاي سرشار از ویتامین‌هاي گروه ب را به طور منظم مصرف کنید تا برترین نتایج را کسب کنید.

 

هم چنین برای تسریع فرآیند درمان نوروپاتی باید انجام حرکات یوگا و روش‌هاي خواب آرام را نیز یاد بگیرید زیرا استراحت و انجام یوگا هم از برترین درمان‌هاي تسکین هر دردی مخصوصا درد عصبی یا درد نوروپاتیک میباشند.

 

۱۰. ویتامین ب۱۲

ویتامین ب۱۲، که به آن کوبالامین نیز می گویند، یک ویتامین محلول در آب ضروری هست. ویتامین ب۱۲ برای تشکیل گلبول‌هاي قرمز بسیار ضروری هست. ویتامین ب۱۲ را می توان به راحتی از منابع خوراکی حیوانی مثل گوشت قرمز و ماهی به دست آورد. این ماده خوراکی برای عملکرد عصبی و سلامت مغز نیز ضروری هست. طبق گفته‌ي کارشناسان سلامت،

 

حتی یک فقر ویتامین ب۱۲ متوسط هم میتواند باعث نوروپاتی محیطی شود البته فقر آن بسیار غیرمعمول هست و غالبا در سالمندان و افراد گیاهخوار دیده میشود.

 

۱۱. فلفل تند

فلفل‌هاي تند حاوی کپسایسین ـ ترکیب شیمیایی مهمی با خواص ضددرد و تحریک‌کننده ـ و رنگدانه‌ي گیاهی کاروتنوئید ، فلاونوئید گلیکوزیدهای اپین و لوتئولین، و ساپونین‌هاي استروئیدی میباشند. ویتامین‌هاي آنتی‌اکسیدان آ و سی و ترکیبات دیگری مثل: وایولاگزانتین، آلفا کاروتن، و کپسانتین در آن‌ها وجود دارد.

 

کپسایسین و آنتی اکسیدان‌ها در واقع یک تسکین سریع و موثر را به افراد می‌بخشند. به گفته‌ي یک زیست‌شیمیدان، کپسایسین فلفل‌هاي تند با زدودن ماده‌ي P از روی اعصاب، که یک انتقال‌دهنده‌ي عصبی سیگنال‌دهنده‌ي درد هست، و پیوستن به گیرنده‌هاي VR 1 میتواند درد را کاهش دهد. کپسایسین بیش از آن‌که برای دردهای شدید

 

و کوتاه‌مدت موثر باشد، برای دردهای مزمن مثل درد عصبی یا درد نوروپاتیک محیطی موثر هست. این ماده اخیرا به دلیل اثراتش بر دردهای مرتبط با نوروپاتی ایدز و دیابت در حال مطالعه هست.

 

۱۲. چربی‌هاي اشباع شده‌ي چندان نخورید

چربی اشباع شده، شکلی از چربی هست که بیش‌تر در محصولات لبنی و گوشت‌هاي چرب دیده میشود و ممکن هست منجر به افزایش خطر مریضی‌هاي قلبی، چاقی، دیابت نوع ۲، و التهاب شود. سیستم بهداشت دانشگاه ویرجینیا توصیه میکند برای کاهش خطر نوروپاتی از یک رژیم هرروز‌ي مغذی پیروی کنید که چربی‌هاي اشباع شده‌ي کمی داشته باشد. غنی‌ترین منابع چربی چربی اشباع شده بستنی و پنیرهای پرچرب، شیر کامل، کره،

 

خوراکی‌هاي سرخ شده، ماکیان گوشت تیره، گوشت گوسفتد، خوک، گوشت گاو، خامه‌ي پرچرب و گوشت احشاء هست. برای افزایش تندرستی باید منابع پروتئینی پرچرب را با منابع بدون چربی مثل عدس، سویا، و ماهی جایگزین کنید و مقادیر متعادلی از منابع چربی‌هاي سالم مثل روغن‌هاي گیاهی، دانه‌ها و مغزها را مصرف کنید.

 

۱۳. قندهای مصنوعی چندان مصرف نکنید

قندهای مصنوعی، مثل شربت ذردت عسلی و نیشکر شکر نیشکر، به غذاها مزه‌ي شیرینی میدهند اما در واقع مواد مغذی اندکی دارند. قندهای مصنوعی هم مثل غلات تصفیه شده شاخص گلیسمیک بالایی دارند و ممکن هست در بازرسی قند خون اختلال ایجاد کنند. هم‌چنین اگر از رژیمی با قندهای مصنوعی فراوان پیروی می کنید،

 

مصرف مواد مغذی‌تان را به شدت پایین می‌آورید. در واقع، فقر مواد مغذی میتواند منجر به ایجاد علائم درد عصبی یا درد نوروپاتیک شود. بنابراین، برای محافظت در برابر فقر مواد مغذی، باید به جای خوراکی‌هاي قندی مثل پای‌ها، شیرینی‌ها، کلوچه‌ها، کیک‌ها، ژله‌ها، دسرهای یخ‌زده، شیرکاکائو، شربت پنکیک،

 

غلات صبحانه‌ي شیرین، آبنبات، و نوشیدنی‌هاي غیرالکلی معمول، خوراکی‌هاي مغذی مثل غلات کامل، سبزیجات، و میوه، مصرف کنید.

 

۱۴. غلات تصفیه شده

غلات تصفیه شده شاخص گلیسمیک بالایی دارند، یعنی می توانند تاثیر به شدت قابل توجهی بر سطح قند خون‌تان داشته باشد. طبق گفته‌ي انجمن نوروپاتی، مدیریت گلیسمیک نخستین استراتژی هست که افراد باید برای پیش‌گیری از ایجاد نوروپاتی مرتبط به دیابت در پیش بگیرند، که یکی از متعارف‌ترین علل ایجاد نوروپاتی دیابتی هست.

 

برای بهبود مصرف گلیسمیک رژیم هرروز‌تان باید محصولات و غلات تصفیه شده مثل گندم و نان سفید، برنج فوری و سفید، پاستای غنی‌شده، میان‌وعده‌هاي فرآوری شده مثل کراکر «تردک»، چیپس سیب‌زمینی، و چوب شور، و غلات صبحانه‌ي کم‌فیبر را با غلات کامل جایگزین کرد. میتوانید به دنبال انتخاب‌هاي مغذی مثل ذرت بوداده بدون روغن، جو پرک، کینوآ، برنج قهوه‌اي و دانه‌ي جو باشید.

 

۱۵. مصرف کمتر خوراکی‌هایي که سرشار از گلوتن میباشند

آخرین درمان خانگی که می خواهم برای نوروپاتی به شما توصیه کنم، مصرف کمتر خوراکی هاي سرشار از از گلوتن هست.در واقع خوراکی‌ها می توانند بر افراد مبتلا به درد عصبی یا درد نوروپاتیک اثرات متفاوتی داشته باشند. اگر به گلوتن حساسیت دارید، که به آن مریضی سلیاک نیز می گویند، نباید گلوتن مصرف کنید زیرا می تواند باعث تحریک و تشدید اوضاع شما شود.

 

۵۰٪ بزرگسالانی که از مریضی سلیاک رنج می برند هیچ علائم گوارشی تجربه نمیکنند. در این موارد، ممکن هست مورمور شدن و کرختی تنها علائم قابل دقت شما باشد. گلوتن یک پروتئین ذخیره‌اي هست که در چاودار، جو، وگندم وجود دارد. بعضی از منابع متعارف گلوتن شامل بیش‌تر نان‌ها، کلوچه‌ها، کراکر، کیک‌ها، پاستا، غلات صبحانه، شیرینی‌ها، و همۀ‌ي خوراکی‌هایي هست که از آرد پخت و پز، آرد گندم یا آرد سفید تهیه شده‌اند.

 

جایگزین‌هاي مناسب ان شامل جو پرک و سیب‌زمینی، برنج، غلات سفید تهیه شده از برنج، و نان‌هایي هست که به وضوح برچسب ”بدون گلوتن“ دارند.

 

۱۶. مراقبت از پا

درد عصبی همراه با نوروپاتی محیطی دیابتی، کرختی پاها را به همراه می‌آورد و میتواند منجر به عفونت، زخم، و حتی قطع عضو شود. نکات زیر را برای مراقبت از پاهایتان در نظر داشته باشید:

 

هر روز پاهایتان را تمیز کنید و حواس‌تان به هر نوع زخم یا درد باشد
کفش‌هاي راحت یا کفش‌هایي بپوشید که برای افراد دارای دردهای نوروپاتیک طراحی شده‌اند
جوراب‌هاي بپوشید که در قسمت پاشنه پا دارای بالشتک میباشند
ناخن‌هاي انگشتان پایتان را درست کوتاه کنید

 

۱۷. پیاده‌روی

ورزش به بهبود جریان خوندر عصب‌هاي پاکمک می کند و اعصاب آسیب‌دیده را تغذیه میکند تا به اوضاع عادی برگردند. طی مطالعه‌اي مشخص شد که پیاده‌روی منظم در طول آن دوره از نوروپاتی در بیماران دیابتی پیشگیري کرده. یافته‌هاي این مطالعه نشان داد پیاده‌روی باعث کند شدن فرآیند نوروپاتی در افرادی میشود که از گذشته شرایط نوروپاتیک داشتند.

 

ورزش کردن میتواند به کاهش قند خون نیز کمک کند، و آستانه‌ي تحمل شما را در برابر درد عصبی یا درد نوروپاتیک افزایش دهد و دیابت شما را بازرسی کند.

 

۱۸. درمان آب گرم

بعنوان یک درمان خانگی ساده برای درد عصبی یا درد نوروپاتیک میتوانید حمام آب گرم بگیرید تا درد عصبی خفیف را تسکین دهد. در حقیقت، آب گرم به تقویت جریان خون در پوست پاها کمک میکند و به این ترتیب باعث می شود از استرس خلاص شوید احساس آرامش کنید. گذشته از حمام درجه‌ي حرارت آب را بررسی کنید. نباید خیلی سرد یا خیلی داغ باشد.

 

۱۹. حذف الکل

نوشیدن الکل با نوروپاتی دیابتی در رابطه هست. در حقیقت، الکل برای اعصاب ما سمی هست. برترین راه حل آن هست که الکل را از برنامه‌ي نوشیدنی‌هاي‌تان حذف کنید. طبق گفته‌ي پزشکان، باید خود را به ۴ نوشیدنی در هفته محدود کنید و از نوشیدن الکل خودداری کنید.

 

۲۰. مصرف روغن پامچال شب

گیاه پامچال شب سرشار از اسیدهای چرب امگا۶ هست که اجزای ساختاری مهم دیواره‌ي سلول‌ها میباشند. میتوانید مکمل‌هاي روغن پامچال شب را به صورت دارو در رژیم غذای‌تان بگنجانید و از نظر علمی اثبات شده هست که این روغن رشد مجدد سلول‌هاي عصبی آسیب‌دیده را افزایش میدهد.

 

۲۱. مصرف روغن‌هاي نباتی

مطالعات نشان داده هست روغن هاي نباتی مثل روغن شمعدانی میتواند درد نوراژی پس از هرپس را تسکین دهد. سایر روغن‌هاي گیاهی مثل روغن اسطوخودوس هم میتوانند به آرامش بدن و نگرانی درمورد‌ي درد عصبی یا درد نوروپاتیک را کاهش دهد.

 

۲۲. مصرف آلفا لیپوئیک اسیدها

آلفا لیپوئیک اسید یک آنتی‌اکسیدان بالقوه هست که می تواند رادیکال‌هاي آزاد را از بدن پاکسازی کند و آسیب عصبی را کاهش دهد. در کشور آلمان، این اسید برای تسکین درد عصبی ناشی از دیابت بهره گیری میشود.

 

۲۳. مصرف منیزیم

بدن برای ساخت سلول‌هاي اخیر، تشکیل اسیدهای چرب، انعقاد خون، عملکرد اعصاب حمایت کننده از ماهیچه‌ها و تقویت انرژی از منیزیم بهره گیری می کند. طبق یک مطالعه که توسط دانشگاه فلوریدا انجام شد، نوروپاتی محیطی دیابتی با کمبود منیزیم بیماران دیابتی حاضر در این مطالعه وخیم‌تر شد. دانشمندان توصیه می کنند مقدار توصیه شده ۴۰۰ میلی‌گرم منیزیم را مصرف کنید. آن را دو بار در روز بهره گیری کنید.

 

۲۴. ماساژ کایروپرکتیک

مدیکال‌نیوز‌تودی میگوید افراد نوروپاتیک زیادی از فواید ماساژ کایروپرکتیک بهره میبرند. در واقع ماساژ می تواند به شل شدن ماهیچه‌هاي سفت هم چنین رابطه اعصاب و جریان خون، کمک کند و بدن را آرام سازد. حتما ماساژ درمانگر درست را انتخاب کنید و از پزشک بپرسید که کدام ماساژها برای درد عصبی یا درد نوروپاتیک خوب هست.

 

تمام این درمان‌هاي خانگی درد عصبی یا درد نوروپاتیک برای تعداد زیادی از بیماران نوروپاتیک خوب بوده هست. من آن‌ها را مدت‌ها مورد مطالعه قرار دادم و حالا خوشحالم آن‌ها را کسانی شریک شوم که میخواهند از دست اوضاع نوروپاتی خلاص شوند.