پارس ناز پورتال

روش های بالا بردن اعتماد به نفس کودکان

روش های بالا بردن اعتماد به نفس کودکان

روش های بالا بردن اعتماد به نفس کودکان 

اگر فرزندمان را از کودکی با اعمتاد بـه نفس بالا تربیت کنیم واقعا کار مفیدی را در حق وی انجام داده ایم. اعتماد بـه نفس در زندگی فرد بسیار تاثیرگذار است. اعتماد بـه نفس یکی از بهترین هدایایی است که یک پدر و مادر می توانند بـه فرزند خود بدهند.دکتر کارل پیکارد یک روانشناس و نویسنده ۱۵ کتاب آموزشی برای والدین است

 

او میگوید کودکی که اعتماد بنفس نداشته باشد نسبت بـه امتحان چالش هـای جدید بی میل است چون از شکست و نا امید کردن دیگران میترسد.این ممکن است بعدها باعث عقب ماندنشان در زندگی و پیش گیری از داشتن شغلی موفق شود. دشمنان اعتماد بنفس دلسردی و ترس هستند.

 

پس بـه عنوان پدر و مادر این وظیفه شما است که برای بر عهده گرفتن وظایف جدید بـه کودکتان انگیزه دهید و او را حمایت کنید.در ادامه می خواهیم توصیه هایی را از زبان کارل پیکارد در اختیارتان قرار دهیم که کمک میکند فرزندی با اعتماد بنفس تربیت کنید:

 

۱- از تلاشش قدر دانی کنید حالا چه پیروز شد چه شکست خورد

روش های بالا بردن اعتماد به نفس کودکان

ماجراجویی برای کودک از هدف مهمتر است. بنابراین چه در بازی فوتبال گل زد چه موقعیت را از دست داد او را بـه خاطر تلاشی که کرده بستایید. انها هرگز نباید بـه خاطر تلاش کردن احساس شرمساری کنند.سخت تلاش کردن مداوم در بلند مدت از عملکرد خوب بـه صورت متناوب اعتماد بنفس بیشتری می سازد.

 

۲- تشویقشان کنید برای ساخت شایستگی تمرین کنند

روش های بالا بردن اعتماد به نفس کودکان

فرزندتان را بـه تمرین کردن در هر چیزی که بـه آن علاقه دارد تشویق کنید اما این کار را بدون این که فشار زیادی وارد نمایید انجام دهید.هارمونی شو، پدیده پیانو نوازی می گوید تمرین کردن را از وقتی ۳ سال داشته آغاز کرده است. تمرین و تلاش در واقع سرمایه گذاری روی بالا بردن اعتماد بنفس است.

 

۳- اجازه دهید خودشان مشکلات را حل کنند

روش های بالا بردن اعتماد به نفس کودکان

اگر کارهای سخت را خودتان بـه جای فرزندتان انجام دهید او دیگر هرگز این قابلیت را نخواهد داشت تا با اعتماد بنفس خودش مشکلاتش را حل کند.کمک والدین از ایجاد اعتماد بنفس پیش گیری می کند. برخی مشکلات هست که کودک خود باید از پس حلشان بربیاید.بـه عبارت دیگر بـه جای این که او را مستقیم در مسیر ساده قرار دهید بگذارید کمی خود درگیر شود و حتی گاهی اشتباه کند.

 

۴- اجازه دهید در حد سن خود عمل کند

روش های بالا بردن اعتماد به نفس کودکان

انتظار نداشته باشید کودکتان مانند یک فرد بالغ عمل کند. وقتی یک کودک حس کند تنها زمانی که عملکردش مانند والدین باشد کافی و مناسب است این استاندارد غیر واقع گرایانه باعث دلسرد شدنش برای تلاش می شود.انتظار بالاتر از سن باعث کاهش اعتماد بنفس در کودک میشود.

 

۵- حس کنجکاویش را تشویق کنید

روش های بالا بردن اعتماد به نفس کودکان

گاهی سوالات تمام نشدنی یک کودک میتواند خسته کننده باشد اما این چیزیست که باید در او تشویق شود.پل هریس از دانشگاه هاروارد بـه گاردین گفت: سوال پرسیدن یک تمرین مفید برای پرورش کودک است چون انها متوجه شده اند چیزهایی وجود دارد که نمی دانند … دانستنی هایی وجود دارد که هرگز قبلا با آنها آشنا نشده بودند.

 

وقتی کودکان بـه مدرسه میروند آنهایی که قبلا سوال پرسیدن را تمرین کرده اند نسبت بـه همسالان خود موفق تر هستند چون از پدر و مادر آموخته اند که چگونه از دیگران اطلاعات بگیرنند. بـه عبارت دیگر این کودکان می‌دانند چگونه میشود سریعتر و بهتر آموخت.

 

۶- بـه انها چالش هـای جدید بدهید

روش های بالا بردن اعتماد به نفس کودکان

بـه کودکتان نشان دهید که می تواند با رسیدن بـه اهداف کوچک بـه هدف هـای بزرگتر دست پیدا کند، مانند دوچرخه سواری بدون استفاده از چرخ هـای کمکی.والدین می توانند با افزایش مسئولیت هـای کودک باعث پرورش اعتماد بنفس در او شوند.

 

۷- هرگز عملکردشان را مورد انتقاد قرار ندهید

روش های بالا بردن اعتماد به نفس کودکان

هیچ چیز مانند انتقاد از عملکرد و تلاش نمیتواند کودک را دلسرد کند. ارائه یک بازخورد مفید و پیشنهاد دادن مشکلی ندارد اما هرگز بـه او نگویید که کار بدی انجام می‌دهد.اگر فرزندتان بـه خاطر این که شما عصبانی یا ناامید می‌شوید از شکست میترسد دیگر هرگز چیز جدیدی را امتحان نخواهد کرد.بدتر از همه ی ي چیز، انتقاد والدین باعث میشود کودک ارزشش نزد خود کم شود و انگیزه اش از بین برود.

 

۸- با مشکلات مانند آجرهایی برای ساخت یادگیری برخورد کنید

روش های بالا بردن اعتماد به نفس کودکان

درس گرفتن از اشتباهات اعتماد بنفس می سازد. اما این اتفاق تنها زمانی رخ می دهد که شما بـه عنوان والدین با مشکلات بـه عنوان فرصتی برای رشد و آموختن برخورد کنید.در حمایت از او زیاده روی نکنید. اجازه دهید گاهی خرابکاری کند و سپس بـه او بیاموزید دفعه بعد چگونه می تواند همین کار را بهتر انجام دهد.

 

پیکارد میگوید والدین باید از خرابکاری هـای کودک بـه عنوان فرصتی برای آموزش نترسیدن از تلاش استفاده کنند.

 

۹- راه را برای تجربه هـای جدید باز کنید

روش های بالا بردن اعتماد به نفس کودکان

پیکاد می گوید: شما بـه عنوان والدین مسئولید کودک را در معرض تجربیات جدید قرار دهید تا او بتواند با دنیایی بزرگ تر آشنا شود و از این راه اعتماد بنفسش افزایش بیابد.قرار دادن کودک در معرض چیزهای جدید بـه او می آموزد چیزهای جدید هرچقدر هم ترسناک و متفاوت باشند میتواند بدستشان بیاورد.

 

۱۰- نحوه انجام دادن چیزهایی که بلدید را بـه او بگویید

روش های بالا بردن اعتماد به نفس کودکان

شما قهرمان کودکتان هستید حداقل تا وقتی بـه دوره نوجوانی برسد چنین است. از این قدرت استفاده کنید تا چیزهایی که بلدید را بـه او آموزش دهید. این که چگونه فکر کند، عمل و صحبت کند. یک مدل مناسب تنظیم کنید و خودتان نیز در مقابلش خوب رفتار کنید.وقتی کودک موفقیت شما را می‌بینید اعتماد بـه نفسش نسبت بـه این که خودش نیز میتواند چنین کاری را تکرار کند افزایش می یابد.

 

۱۱- وقتی نگرانشان هستید در این مورد چیزی نگویید

روش های بالا بردن اعتماد به نفس کودکان

نگرانی والدین ممکن است توسط کودک بـه عنوان نبود اعتماد بـه نفس تفسیر شود. ابراز اعتماد والدین نسبت بـه کودک باعث افزایش حس اعتماد بـه نفس در کودک میشود. اگر هم چنین کاری نمی‌کنید حداقل دائم نگرانی خود را بروز ندهید.

 

۱۲- در مقابله با سختی ها ستایششان کنید

روش های بالا بردن اعتماد به نفس کودکان

زندگی منصفانه نیست و سختی هـای خودش را دارد و هر کودکی در یک نقطه از زندگی خود باید با این حقیقت روبرو شود. وقتی فرزند با مشکلی روبرو میشود، والدین باید اشاره کنند که چگونه پایداری در برابر این مشکل میتواند انعطاف پذیری او را افزایش دهد. بـه فرزند خود یادآور شوید تمام مسیر هـای منتهی بـه موفقیت سرشار است از دست انداز و مانع.

 

۱۳- پیشنهاد کمک و حمایت بدهید ولی نه خیلی بیش از حد

روش های بالا بردن اعتماد به نفس کودکان

اگر خیلی زود و بیش از حد بـه کودک کمک کنید قابلیت او برای کمک بـه خودش را کاهش میدهید. نحوه کمک کردنتان را طوری برنامه ریزی کنید که بـه این قابلیت فرزندتان ضربه نخورد یعنی با وجود کمک شما همچنان نیاز بـه تلاش وجود داشته باشد.

 

۱۴- تحسین شجاعتشان برای امتحان چیزهای جدید

روش های بالا بردن اعتماد به نفس کودکان

چه شرکت در یک مسابقه باشد یا امتحان ترن هوایی در پارک برای اولین بار، باید فرزندتان را بـه خاطر این که کار جدیدی را امتحان می کند تحسین کنید. می توانید از جملاتی شبیه این استفاده کنید: خیلی شجاعی که این کار را میکنی!راحت طلبی از چسبیدن بـه کارهای روزمره و معمولی می آید، اگر میخواهید فرزندی شجاع داشته باشید پس تشویقش کنید که جرات امتحان چیزهای جدید را داشته باشد.

 

۱۵- هیجان یادگیری را با او جشن بگیرید

روش های بالا بردن اعتماد به نفس کودکان

کودکان برای واکنش نشان دادن بـه امور مختلف بـه پدر و مادر خود نگاه می کنند. پس اگر برای شنا یادگرفتنش یا یادگیری زبانی جدید از خود هیجان نشان دهید، انها نیز درباره یادگیری چنین حسی خواهند داشت.یادگیری کاری دشوار است و زمانی که بدست می آید در فرد اعتماد بنفسی برای ادامه یادگیری ایجاد می کند بنابراین با ابراز شادی وجشن گرفتن این حس را در کودک خود تقویت کنید.

 

۱۶- با جذبه باشید اما نه خیلی سخت گیر

روش های بالا بردن اعتماد به نفس کودکان

وقتی والدین خیلی محکم و سخت گیر باشند اعتماد بنفس کودک نسبت بـه خود ممکن است کاهش پیدا کند. وقتی کودک دائما اسیر دستور گرفتن باشد دیگر قادر نخواهد بود کار برجسته ای انجام دهد.