پارس ناز پورتال

رکوردهای سینمای ایران در بهار سال 96

مجموعه : اخبار سینما
رکوردهای سینمای ایران در بهار سال 96

رکوردهای سینمای ایران در بهار سال 96 

سینمای ایران در بهار سال 96 واقعا اتفاقات دیدنی و مهیجی را پشت سرگذاشت. رکورد پی در پی فیلم ها و استقبال مفید مردم از سینماها خبرهای واقعا خوشی برای سینمای کشور ایران بود. یک گزارش درمورد ریز و درشت پخش 96 که گیشه آن با یکه تازی «گشت 2»، «مفید، بد، جلف» و «نهنگ عنبر 2» به رقم 62 میلیارد تومانی رسید. در این پرونده حاشیه ها، شکست خورده ها، ستاره ها و نکات دیگر پخش مرور شده.

 

62 میلیارد تومان در برابر 60 میلیارد تومان. سینماها در سه ماه اول سال 96 تنها دو میلیارد تومان بیش از نمونه سال پیش فروش داشته اند که با احتساب افزایش قیمت بلیت عددی ناچیز هست. یعنی همچنان گیشه بهار سال 95 پررونق تر از بهار 96 هست. همانگونه که فروش نوروزی سال پیش اکثر از نوروز امسال بود.

 

از نظر کیفی هم آثاری که در بازه زمانی سال قبل روی پرده رفتند بالاتر می‌ایستند. با این حساب آیا وضع بهار 96 سینما وخیم هست؟ در شرایط عادی بله اما در قیاس با سال هاي قبل از 95 و روزهایی که سالن ها سوت و کور بود به همین مقدار هم باید دلخوش کرد.

 

نگرانی جایی هست که بدانیم سه فیلم جور مابقی را میکشند: «گشت 2»، «مفید، بد، جلف» و «نهنگ عنبر؛ سلکشن رویا» مجموع 49 میلیارد تومان فروش داشته و به داد گیشه رسیده اند.نگرانی مضاعف وقتی هست که با رقم هاي پایین دیگر فیلم ها مواجه میشویم؛ ربطی هم ندارد که آیا مورد حمایت قرار گرفته اند یا نه.

 

«ویلایی ها» به اندازه کافی حمایت تلویزیون و سینماگران را داشت ولی فروش آن روی 800 میلیون تومان مانده. از آن سوی فیلمی مثل «آشوب» با تیزرهای خوشگل و تبلیغات متعدد زیر 500 میلیون تومان فروش دارد. در این شرایط باید فروش یک میلیارد و 400 میلیون تومانی «برادرم خسرو» را تحسین کرد؛ فیلمی که نسبتی با گیشه ندارد اما داستان یک انسان دوقطبی مورد دقت قرار میگیرد. یادمان نرود که فیلمهای کمدی پخش شده آثار تراز و باکیفیتی نیستند.

 

پیمان قاسمخانی در گام اولیه برای کارگردانی «مفید، بد، جلف» نمره قبولی میگیرد اما همۀ راضی از سالن خارج نشدند. «هنگ عنبر؛ سلکشن رویا» لحظات بامزه اي دارد اما نان «نهنگ عنبر» را میخورد. سامان مقدم در قصه گویی خست داشته و سخت پسندها را راضی نکرده

 

وضع برای «گشت 2» بدتر هست؛ کمدی سعید سهیلی روی چند شوخی منشوری بنا شده و در باقی موارد قصه اش گیرا نیست. اگر حاشیه هاي «گشت ارشاد» نبود فیلم به چنین فروشی میرسید؟سال پیش تعداد فیلم هایي که فروش شان از 5 میلیارد تومان گذشت صرفا کمدی نبودند اما تا همین حالا هیچ فیلمی این رقم را رد نکرده

 

و «ماجرای نیمروز» به پشتوانه کیفیت بالا و حمایت هاي معقول چهار میلیارد و 300 میلیون تومان فروش داشت. در این پرونده پخش بهار 96 را از هشت منظر بررسی کرده ایم: پرفروش ها، کم فروش ها، شکست خورده ها، ستاره هاي پخش، ستاره هاي سوخته، غافلگیرکننده ها، پرحاشیه ها و شرایط سیمرغی در پخش.

 

ستاره هاي پخش

رضا عطاران:

آقای گیشه امسال هم سهمی بالا از فروش دارد؛ «نهنگ عنبر؛ سلکشن رویا» تا هم اکنون بیش از 13 میلیارد تومان فروش داشته با باور کنیم ستاره بخت رضا عطاران همچنان پرفروغ هست. نمیتوان بخش عمدهای از موفقیت فیلم در گیشه را مرهون سابقه خوش «نهنگ عنبر» ندانست. اما این موفقیت مگر جز با درخشش عطاران و دیگر بازیگران به دست آمده؟

رکوردهای سینمای ایران در بهار سال 96

قسمت دوم فیلم سامان مقدم به اندازه قسمت اول درخشان نیست و می‌توان به آن ایرادهای فراوان وارد کرد اما مخاطبان سینما از آن استقبال می‌کنند و عطارانش را دوست دارند. او رد نقش ارژنگ همچنان بر مدار کم شانسی هست و در لحظه وصال باز هم بخت یارش نیست. سکانس رقص او در فصل بازگشت به دهه 60 بر ملاحت عطاران افزوده.

 

حمید فرخ نژاد:

پخش بهار 96 بیش از همۀ به کام حمید فرخ نژاد هست که گیشه فیلمهای او در مجموع نزدیک به 36 میلیارد تومان رسیده؛ «گشت 2» حدود 20 میلیارد تومان و «مفید، بد، جلف» 16 میلیارد تومان. فرخ نژاد در کنار سعید سهیلی، تهیه کننده «گشت 2» قرار گرفته و وضعیت بر وفق مراد اوست.

رکوردهای سینمای ایران در بهار سال 96

فرخ نژاد اصولا بازیگر گیشه نیست. این مسئله پاشنه آشیل کارنامه او شده بود و در سال هاي جدید به اوج رسید. مهمترین فیلمش یعنی «استرداد» در گیشه شکست خورد چه برسد به فیلم هایي مثل «مشکل گیتی»، «یاسین» و… وضع برای «به رنگ ارغوان» بدتر هست؛

 

فیلمی که بعد از سال ها توقیف و سوژه اي امنیتی آن شانس فروش داشت اما این مسئله حاشیه اي و نیز نام حاتمی کیا به داد فیلم نرسید تا فرخ نژاد عملا ستاره بی سو لقب بگیرد.در «مفید، بد، جلف» بازی بازرسی شده اي دارد. اما در «گشت 2» یکی از بدترین بازی هاي کارنامه اش را رقم زده.

 

پژمان جمشیدی:

خود ما هم خسته شده ایم از این که مدام میگوییم کی باور می‌کرد فوتبالیست دیروز، بازیگر محبوب این روزها باشد؟ پژمان جمشیدی در مدتی کوتاه، نقش هاي متنوعی نقش بازی کرده و استعدادش را در اساس هاي گوناگون به رخ کشیده. «مفید، بلد، جلف» ادامه نقش او در «پژمان» هست اما با تعریفی متفاوت.

رکوردهای سینمای ایران در بهار سال 96

او حالا بازیگری هست که میخواهد دایره نقش هایش را گسترش دهد و فیلم روشنفکری هم بازی کند. این موقعیت برای کاراکتر ساده لوح پژمان، ذهن را به سمت سریال «پژمان» می‌برد اما پیمان قاسمخانی مرزی باریک بین این دو کشیده و جمشیدی حواسش به تفاوت ها بوده. نتیجه آنکه اضافه بر بازی مفید، بده بستانش با سام درخشانی زیبا شده.

 

ده میلیاردی ها

مفید، بد، جلف:

رکوردهای سینمای ایران در بهار سال 96

پیش بینی ها در خصوص فیلم اول پیمان قاسم خانی درست از آب درآمد و «مفید، بد، جلف» طی یک روند اصولی به فروش بالای ده میلیارد تومان دست پیدا کرد. این فیلم بلافاصله بعد از پایان جشنواره و بعنوان اولین فیلم پخش نوروز روی پرده رفت تا قبل از تعطیلات و با دقت به شلوغی روزهای پایانی،

 

فروش فیلم به مرز پنج میلیارد رسید. این روند با آغاز تعطیلات سیر صعودی به خود گرفت و شروع پخش «گشت 2» تاثیری روی فروش آن نگذاشت، به نحوی که «مفید، بد، جلف» توانست پیش از پایان فروردین، وارد باشگاه ده میلیاردی ها شود. این فیلم در نهایت اکرانش را با فروشی نزدیک به 16 میلیارد و شکستن رکورد فروش «فروشنده» به اتمام رساند.

 

گشت 2:

رکوردهای سینمای ایران در بهار سال 96

سعید سهیلی با وجود مشکلاتی که برای «گشت ارشاد» به وجود آمد، دست به ریسک بزرگی زد و تصمیم گرفت تا قسمت دوم این فیلم را هم سازد. ریسکی که گرچه جواب هم داد و در نهایت فروشی نزدیک به 20 میلیارد تومان داشت. «گشت 2» بعد از پشت سر گذاشتن حواشی بسیار پیروز شد

 

مثل قسمت اولش، در پخش نوروز جایی برای خودش پیدا کند. فیلم در کمتر از سه روز فروش خود را از مرز یک میلیارد تومان گذراند تا نشان دهد آمده که رکورد فروش را بزند.بعد از پایان تعطیلات نوروز فروش این فیلم به 10 میلیارد تومان رسید، در همان ایام سهیلی طی گفت و گویی اعلام کرد که با این روند،

 

به راحتی فیلمش تمامی رکوردهای فروش را خواهدزد. در حالی‌که فروش گشت 2 به مرز 17 میلیارد رسیده بود و رکورد فروش را زد، نسخه قاچاق آن از پیاده روها سر درآورد و فروش فیلم را با افت محسوسی رو به رو کرد.

 

نهنگ عنبر 2:

رکوردهای سینمای ایران در بهار سال 96

سامان مقدم دو سال بعد از موفقیت فیلم «نهنگ عنبر» دست به کار شد و قسمت دوم آن را ساخت. فرمول او برای ساخت قسمت دو اتفاقا به خوبی جواب داد و فیلم با بهره گیری و تمرکز بر المان ها و نکاتی که منجر به موفقیت قسمت اول شده بود، توانست مخاطبان را در بدترین شرایط پخش به سالن هاي سینما بکشاند.

 

فیلم مقدم درست در اوج مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری در آستانه ماه رمضان روی پرده رفت. اما با این حال سالن هاي سینما پر شد و خیلی زودتر از حد تصور فیلم وارد باشگاه ده میلیاردی ها شد. فروش فیلم همچنان روی نمودار به روند صعودی اش ادامه می داد تا حملات تروریستی استان تهران به یکباره ترمزش را کشید و روند فروش حسابی کند شد.

 

ستاره هاي سوخته

محمدرضا فروتن:

رکوردهای سینمای ایران در بهار سال 96

اگر دیر بجنبد از او یک نام باقی میماند. خود ما هم دوست نداریم چنین بی پروا درمورد محمدرضا فروتن حرف بزنیم اما شما خودتان قاضی. او در سال هاي جدید چه نقش متفاوت یا چه فیلم پرفروشی داشته؟ از او در پخش بهار امسال «نقطه کور» پخش عمومی شد اما برای فروتن یک شکست تمام عیار هست.

 

فیلم کمتر از 300 میلیون تومان فروش داشت و این یعنی بازیگر محبوب ما نتوانسته تماشاچی به سالن بکشاند. تازه نقشی را نقش بازی کرده که در آن به شهرت رسید؛ مردی شکاک به همسر «هانیه توسلی» که در «قرمز» در حد اعلا از فروتن شاهد بودیم. این بار اما بازی اش سایه اي از «قرمز» هست و این زنگ خطر را بلندتر برایش به صدا در می آورد.

 

فرهاد اصلانی:

رکوردهای سینمای ایران در بهار سال 96

به یک باره اوج گرفت و در سال هاي جدید غالب نقش هایش به دل مخاطبان سینما نشسته. سهم او از پخش بهار 96 دو فیلم هست که یکی در گیشه شکست خورد و دیگری تازه به چرخه پخش اضافه شده. فرهاد اصلانی بازیگری باهوش هست و در فیلم ضعیف می‌داند چه کند که به چشم بیاید. «یک روز بخصوص» از جمله فیلم هایي هست که اصلانی خودش را سوار بر آن کرده و اسیر کلیشه هاي نقش و منطق غیرقابل باور فیلم نشده هست.

 

او در فیلم اسعدیان نقش بوفه چی یک بیمارستان را دارد که تدریجی وارد قاچاق قلب شده. اصلانی از موقعیتی غیرقابل باور نقشی باورپذیر می سازد. با حرکت بدن، میمیک صورت و لحن بیان. «یک روز بخصوص» با یک میلیارد فروش در گیشه شکست خورد. «زیر سقف دودی» فروش معقول تری دارد اما از خوش نقشی اصلانی در آن خبری نیست. مرد سرد و بی تفاوت داستان روی کلیشه ها حرکت میکند و درونیاتش را فریاد میزند.

 

مصطفی زمانی:

رکوردهای سینمای ایران در بهار سال 96

سهم او از پخش بهار دو فیلم هست اما هر دو در گیشه شکست خوردند. از مصطفی زمانی ابتدا «یک روز بخصوص» پخش عمومی شد و مدتی بعد «تیک آف». در اولی نقشی کلیشه اي برعهده داشت: خبرنگاری که خواهرش به قلب نیاز دارد اما پا روی وجدان نمی‌گذارد و خارج از نوبت اقدام نمی‌کند. شعارهای پررنگ فیلم همایون اسعدیان روی بازی او سایه انداخته و زمانی در حد تیپ باقی ماند.

 

در «تیک آف» اما بازی متفاوتی دارد؛ نقش یک جوان بوشهری که با دوستان به سیم آخر میزند. بر لهجه مسلط هست و نمونه باورپذیری هست از جوان هایي با آرزوهای فروخورده. «یک روز بخصوص» و «تیک آف» هر کدام یک میلیارد تومان فروش داشتند و این یعنی شکست.

 

فجایع فروش

دو عروس:

رکوردهای سینمای ایران در بهار سال 96

بعضی فیلم ها میباشند که به اسم سینمایی ساخته میشوند که چند روزی پخش بگیرند تا بتوانند قیمت رایتشان را در شبکه خانگی حداقل به قیمت کف یک فیلم سینمایی بفروشند. حکایت دو عروس هم از این قاعده مستثنا نیست.فیلم را داود موثقی ساخته که در ساخت فیلمهای بدنه تبحر زیادی دارد و همه ي کارهایش پرفروش بوده اند.

 

فیلم هایي که حالا یا مثل کلید ازدواج، بازیگران هیجان انگیزی داشت یا مثل بله برون و خواستگار محترم قصه شان کمی و فقط کمی قابل دقت بوده اند. اما «دو عروس» نه قصه خوبی دارد و نه بازیگران قابل توجهی. نتیجه چنین ترکیبی هم مشخص هست، رقم زدن یک فاجعه در گیشه با فروشی کمتر از 450 هزار تومان.

 

قلب سفید قاصدک:

رکوردهای سینمای ایران در بهار سال 96

در روزهایی که فیلمهای اسم و عرف دار خود را آماده میکردند تا به تدریج جایگزین فیلمهای نوروزی شوند، فیلمی بی نام و نشان خیلی بی سر و صدا روی پرده رفت. همانطوری که هیچ کس خبر نداشت که چنین فیلمی کی و کجا ساخت شده، هیچ کس هم متوجه نمایش آن نشد تا زمانی که «قلب سفید قاصدک» دست به یک رکوردشکنی عجیب زد.

 

این فیلم که از محصولات بنیاد فارابی هست، طی یک روز فقط سه تا بلیت فروخت، یعنی فروش هرروز آن در کلیه سانس هاي سنیماهای نمایش دهنده اش فقط و فقط 30 هزار تومان بود و نه اکثر. بعد از این رکوردشکنی عجیب و غریب بود که تازه خیلی ها متوجه شدند چنین فیلمی هم وجود خارجی دارد.

 

این فیلم با ثبت چنین رکورد فاجعه اي، به اکرانش ادامه داد تا در نهایت با فروش کمتر از 100 هزار تومان به کارش پایان دهد. فروشی که حتی به اندازه خرج دو روز میان وعده عوامل فیلم هم نمی‌شود.

 

آشوب:

رکوردهای سینمای ایران در بهار سال 96

359,063,000 تومان سهم فیلم «آشوب» از پخش بهار هست. فیلمی که از عنوان «پرستاره ترین فیلم سینمای کشور ایران» در شعارهای تبلیغی اش بهره گیری می‌کرد، حال آن که بازیگران پرتعداد فیلم هیچ کدام ستاره نیستند: کوروش تهامی، لیلا اوتادی، یکتا ناصر، شهره لرستانی، امیرحسین صدیق، داریوش فرهنگ و… فیلم راست گفتار از این عنوان تبلیغی عجیب و تیزرهای شاد که می‌گفت

 

با یک اثر موزیکال رو به رو هستیم، نفع نبرد و شکست بدی در پخش خورد.راست گفتار در فیلم آخرش یک گام جلو آمده بود و «چک» جبران فیلمهای نه عمده پیروز «عروس خوش قدم»، «نقاب»، «پسر تهرانی» و… را می‌کرد، اما «آشوب» برای او بازگشت به عقب هست.

 

سیمرغی ها

آباجان:

دومین فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران در جشنواره سی و پنجم فجر بود و برای جلوه هاي ویژه کامپیوتری و نقش دوم مکمل زن «شبنم مقدمی» نامزد شد. «آباجان» در جمع فیلمهای پخش نوروزی قرار گرفت اما با یک میلیارد و پانصد میلیون تومان از پخش خداحافظی کرد.

رکوردهای سینمای ایران در بهار سال 96

این رقم فروش برای فیلم شکستی سنگین به حساب می‌آید. فیلم هاتف علیمردانی مناسب پخش نوروز نیست و به دلیل سوژه اش می توانست در فصل دیگری روی پرده برود. با این حال پیش بینی چنین فروشی برای «آباجان» دور از ذهن بود و انتظار می رفت فروش بالاتری به دست بیاورد. به ویژه آن که فاطمه معتمدآریا در آن بازی قابل قبولی ارائه کرده هست.

 

ماجرای نیمروز:

برترین فیلم جشنواره سی و پنجم فجر در جمع پخش نوروز 96 قرار گرفت اما فروش بالایی به دست نیاورد. از فیلمی با مختصات «ماجرای نیمروز» توقع فروش نمیرود اما حاشیه هاي جشنواره فجر و حمایت هاي معنوی شانسش را بالا برده بود. در ستایش فیلم محمدحسین مهدویان هم سینمایی ها حرف زدند

 

و هم اصحاب رسانه. در فضای مجازی نیز غالب نظرها همسو با ساختار خوشگل فیلم بود تیزرهای تلویزیونی اش بالا اما فروش آن از چهار میلیارد و سیصد میلیون تومان عبور نکرد.

رکوردهای سینمای ایران در بهار سال 96

«ماجرای نیمروز» در جشنواره سه سیمرغ بلورین برترین فیلم، برترین طراحی صحنه و لباس و برترین فیلم از نگاه تماشاگران را به دست آورد و جایزه ویژه برترین فیلم از نگاه ملی به «ماجرای نیمروز» تعلق گرفت. در شش رشته دیگر هم نامزد بود. فیلم به ترورهای سال 1360 به دست منافقین می‌پردازد و شیوه مستندگونه و بازی هاي چشمگیر، بیش از اصل داستان مورد دقت قرار گرفت.

 

زیر سقف دودی:

سال پیش در جشنواره فیلم فجر در شش رشته نامزد دریافت سیمرغ شد و دو جایزه به دست آورد: مریلا زارعی سیمرغ نقش اول زن را گرفت و ایمان امیدواری سیمرغ برترین چهره پردازی. گرچه جایزه خانم زارعی از جوایز پربحث جشنواره فجر هست؛ چرا که به زعم کارشناسان سیمرغ برترین بازیگر زن، بدون چون و چرا باید به لیلا حاتمی برای «رگ خواب» تعلق می‌گرفت نه این که در لحظه آخر یکی دیگر هم به زارعی داده می شد.

رکوردهای سینمای ایران در بهار سال 96

فیلم «زیر سقف دودی» از 17 خرداد روی پرده آمده و نمایش آن ادامه دارد. فیلم پوران درخشنده تا هم اکنون فروش پایینی داشته و در آستانه 50 میلیون تومانی شدن هست و امیدی به فروش بالای آن نمیرود. فیلم به بحران طلاق عاطفی می‌پردازد.

 

غافلگیرکننده ها

امتحان نهایی:

عادل یراقی شاگرد زنده یاد عباس کیارستمی هست. او دو فیلم براساس ایده و فیلمنامه جناب کیارستمی ساخت که دومی یعنی «امتحان نهایی» بهار امسال پخش شد و مثل «آشنایی با لیلا» مورد دقت سخت پسندها قرار گرفت. به «امتحان نهایی» ایرادهایی وارد هست اما آنچه فیلم را واجد تحسین می‌کند وفاداری به سینمای کیارستمی و گرچه ردی هست که در چند جا کارگردان از خود به جا میگذارد.

رکوردهای سینمای ایران در بهار سال 96

پایان فیلم که به مرگ منتهی می‌شود و نیز نماهای هلی شات «امتحان نهایی» را از کارهای کیارستمی جدا می‌کند. فیلم یک سر و گردن بالاتر از تجربه اول یراقی یعنی «آشنایی با لیلا» هست و مهم تر این که ریتمش تندتر و قصه آن پرملات تر هست.

 

مادر قلب اتمی:

فیلم قبلی علی احمدزاده یعنی «مهمونی کامی» توقیف شد و کارگردان آن را از طریق اینترنت در اختیار علاقه مندان به سینما قرار داد. فیلم فرصت نقد و تحلیل پیدا نکرد اما اگر دیده باشید با ما هم نظر هستید که «مهمونی کامی» برای یک کارگردان کار اول نمره قبولی می‌گیرد.

رکوردهای سینمای ایران در بهار سال 96

براساس فیلم قبلی علی احمدزاده انتظار بالایی از «مادر قلب اتمی» نمی رفت به ویژه آنکه نظرات منفی در اولین روزهای پخش درمورد اش عمده شنیده می شد. تدریجی دیدگاه هاي دیگر درمورد فیلم به اشتراک گذاشته شد و تیزبین ترها متوجه ظرافت هاي فیلم شدند.

 

«مادر قلب اتمی» فضایی سورئال خلق کرده و در دل این فضا داستانش را روایت میکند: دو دختر «ترانه علیدوستی و پگاه آهنگرانی» بعد از یک مهمانی و زیاده روی در مصرف مواد از حال طبیعی خارج شده اند. پس هر انچه از اتفاقات در فیلم میبینید را باید با زاویه نگاه این دو کاراکتر محک بزنید تا درک قصه برای تان باورپذیر باشد.

 

مفت آباد:

در بین فیلمهای گروه هنر و تجربه «مفت آباد» بیش از دیگران به چشم آمد. فیلمی که پژمان تیمورتاش نوشته و کارگردانی کرده، هم قصه دارد و هم بازی هاي مفید و گرچه شخصیت پردازی هاي به قاعده. تیمورتاش دوربینش را در طول روایت داستان به جز سکانس ابتدایی و انتهایی از منزل خارج نمی‌کند.

 

یعنی الزام داستان و گیرافتادن آدم ها در منزل چاره اي جز ماندن در این چارچوب باقی نمیگذارد. فیلم در فضای بسته اما گرفتار حرافی و تکرار نمیشود و قصه لحظه به لحظه اوج میگیرد.

رکوردهای سینمای ایران در بهار سال 96

«مفت آباد» فیلم بی عیب و نقصی نیست اما داستان متفاوت و بازی مفید سجاد افشاریان شما را متقاعد میکند که از آن لذت ببرید و با قصه اش همراه شوید.

 

شکست خورده ها
ویلایی ها:

سال پیش از «ویلایی ها» بعنوان غافلگیری جشنواره سی و پنجم یاد می شد. فیلم منیر قیدی سوژه نابی دارد و برای اولین بار داستان همسران فرماندهان جنگ راکه در منطقه اي به نام ویلایی ها چشم انتظار میباشند، روایت می‌کند. ضعف هاي «ویلایی هاي» را میتوان به دلیل تجربه اول خانم قیدی و نیز سوژه جذابش نادیده گرفت و از فیلم لذت برد.

رکوردهای سینمای ایران در بهار سال 96

«ویلایی ها» در جشنواره در هشت رشته نامزد بود و سه سیمرغ به دست آورد؛ در زمان پخش نیز تبلیغات تلویزیونی کافی داشت و دارد و از آن سو سازمان اوج بلیت هاي رایگان در اختیار علاقه مندان قرار داد. فیلم بیش از نوبت بر پخش ماند اما فروشش به هشتصد میلیون تومان هم نرسیده هست.

 

یک روز بخصوص:

هم ویترین جذابی دارد، هم سوژه اش داغ هست، هم سابقه کارگردان قابل دفاع هست و مهم تر این که در نوروز پخش شد. «یک روز بخصوص» تبلیغات کافی هم داشت امابا یک میلیارد و صد میلیون تومان فروش جزو شکست خورده هاي پخش بهار لقب گرفت. خود کارگردان نیز به شکست اعتراف کرد: «یک روز بخصوص به آخر خط نزدیک میشه،

 

و ما تقریبا باختیم… زیبایی فیلمسازی و کلا زندگی به همینه، ذره اي از ساختن این فیلم پشیمان نیستم. به هر حال… خنک آن قماربازی، که بباخت هر چه بودش/ به نماند هچیش لا، هوس قمار دیگر… «مولوی»»

رکوردهای سینمای ایران در بهار سال 96

فرهاد اصلانی، پریناز ایزدیار، مصطفی زمانی و محسن کیایی بازیگران فیلمی میباشند که داستان آن درمورد خرید و فروش غیرقانونی قلب هست. روایت غیرقابل باور اسعدیان و عدم بهره گیری بهینه از توان بازیگران، پاشنه آشیل اصلی «یک روز بخصوص» هست. فیلمی که جزو بدترین ساخته هاي او لقب گرفته.

 

نقطه کور:

292,985,000؛ این عددی هست که در سایت سینماتیکت جلوی فروش فیلم «نقطه کور» مهدی گلستانه حک شده. باورش سخت هست فیلمی با داشتن بازیگرانی چون محمدرضا فروتن، هانیه توسلی و محسن کیایی نتواند بخش کوچکی از دارایی اش را برگرداند.

رکوردهای سینمای ایران در بهار سال 96

سیصد میلیون تومان دستمزد دو بازیگر فیلم هست، حالا حساب کنید «نقطه کور» چه شکست سنگینی خورده. فیلم اولین بار در جشنواره سی و چهارم فجر به نمایش درآمد و واکنش ها در برابرش عمده منفی نبود. سوژه شک را پیش از این در سینمای کشور ایران دیده بودیم اما گلستانه داستانی سرگرم کننده روایت کرد و امید داشت مورد دقت قرار گیرد.

 

پرحاشیه ها

حوزه هنری:

سیاست تحریم بعضی فیلم ها توسط حوزه هنری سال 91 کلید خورد؛ این نهاد بعد از ممانعت از ادامه نمایش «خصوصی» و «گشت ارشاد»، اعلام کرد اجازه پخش هر فیلمی را رد سینماهایش نمی‌دهد. از سال پیش این سیاست بار دیگر با سخت گیری اکثر در دستور کار حوزه هنری قرار گرفته که نتیجه اش تحریم «مادر قلب اتمی» و «اکسیدان» هست.

رکوردهای سینمای ایران در بهار سال 96

علی احمدزاده بعد از «مهمونی کامی» سراغ «مادر قلب اتمی» رفت اما سال 93 توقیف شد حالا هم حوزه هنری اجازه نمایش آن را در سینماهایش نمیدهد. «اکسیدان» تازه ترین فیلم تحریمی هست؛ حتی در آخرین لحظه امید به نمایش فیلم در سینماهای حوزه می رفت اما پوسترهای آن از سر در سینما آزادی جمع شد.

 

گشت 2:

 به گزارش پارس ناز استارت حاشیه هاي «گشت 2» را مسعود فراستی زد و گمان می رفت این فیلم مثل «گشت ارشاد» گرفتار اتفاقات فرامتن شود. سال پیش اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از فراستی دعوت کردند تا نظرش را درمورد فیلمهای جشنواره سی و پنجم فجر بیان کند. سید صادق طباطبایی،

 

نایب رییس کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی حرف هاي فراستی را رسانه اي کرد. با عمومی شدن این خبر، شایعه توقیف «گشت 2» و بیرون ماندنش از پخش نوروز 96 تقویت شد اما فیلم بدون ممیزی به نمایش درآمد.

رکوردهای سینمای ایران در بهار سال 96

کسی فکر نمیکرد کیفیت آن به مذاق مخاطبان خوش بیاید اما در فروش با پشت سر گذاشتن «فروشنده» به رقم 20 میلیاردی رسید. نسخه قاچاق فیلم در واپسین روزهای پخش حاشیه اي تازه رقم زد و سهیلی در اعتراض به منزل سینما، کارت عضویتش در کانون کارگردان ها را آتش زد و فیلمش را همزمان با پخش به شبکه نمایش خانگی فرستاد.

 

سه بیگانه:

«سه بیگانه» قرار بود آذرماه سال پیش به پرده سینماها بیاید اما به دلیل مهاجرت کارگردانش مهدی مظلومی به ترکیه و همکاری با شبکه جم این اجازه را نیافت. آن زمان توضیحی در این باره داده نشد و فقط یک خط خبر به رسانه ها راه یافت: «مشکل گیتی» جایگزین «سه بیگانه» ساخته مهدی مظلومی شد.»

رکوردهای سینمای ایران در بهار سال 96

مدتی بعد روابط عمومی فیلم اعلام کرد که این فیلم رفع توقیف شده. در تیتراژ اسم کارگردان حذف شد و مشکل فیلم از بین رفت. حواشی به کمک فیلم نیامد چرا که «سه بیگانه» حداقل هاي یک کمدی را هم رعایت نکرده بود «فروش نزدیک به دو میلیارد رسید.» چه تیزهوش بودند رضا عطاران و محسن تنابنده که در آخرین لحظه توصیه مظلومی را رد کردند.