در اینبخش زوج هـای معروف سینمای کشور ایران رابه شـما معرفی میکنیم. ازدواج هنرمندان و سلبریتی ها بیشتر از بقیه افراد یک جامعه پر رنگ و دیده می شود، مثلاً چندی پیش امیر حسین صدیق خبر از ازدواج خود داد و بـه دنبال آن، الهام حمیدی هم با انتشار پستی در اینستاگرام خبر ازدواج خودرا رسانه ای کرد، اما بین سلبریتی هـای ایرانی کدام زن و شوهرها معروف ترند؟ با پارس ناز همراه باشید.
علی مصفا و لیلا حاتمی، شناختهشده ترین زوج هنریاند كه هردو درخانواده هنری پرورش یافتهاند. علی مصفا فرزند مظاهر مصفا و دكتر امیربانو كریمی اسـت و لیلا حاتمی نیز تنها فرزند علی حاتمی و زری خوشگام اسـت. حاصل ازدواج این دو زوج هنری، مانی و عسل اسـت.
رامبد جوان، هنرپیشه، مجری و كارگردانی اسـت كه نامش همواره با شیطنتهـای خاص او همراه اسـت. جوان كه با نقش «فرید صباحی» در مجموعه خانه سبز شناخته شد، اینروزها با خندواه نام خود رابه یک برند در هنرهای تصویری ایران تبدیل کرده اسـت. ازدواج او با نگار جواهریان سال پیش علنی شد.
جواهریان بازیگری توانا و خوش سابقه در تئاتر و سینماست کـه آثار برجسته ای چون “قندون جهیزیه” و “حوض نقاشی” رادر کانامه خود دارد. رامبد جوان پیش از ازدواج با نگار جواهریان، همسر سحر دولتشاهی بازیگر سینما و تلویزیون بود کـه این زندگی مشترک دوام نیافت.
مهراب نویسنده مجموعه «پاورچین» بودو شقایق بازیگر این مجموعه. همین حضور باعث آشناییشان و زمینه ازدواجشان را فراهم كرد.
شقایق دهقان علاوه بر بازی دراین مجموعه، كارهای غالبا طنزی چون مسافران، دزد و پلیس، ساختمان پزشكان و باغ مظفر نیز در پرونده خود دارد. مهراب قاسمخانی نیز كه با نگارش فیلمنامه هـای طنز شناخته میشود و نگارش مجموعههـای بسیاری را در پرونده كاری خود ثبت كرده اسـت. حاصل این ازدواج پسری بنام «نویان» اسـت.
جعفری در كنار بازیگری، طرفداری از تیم محبوبش را فراموش نكرده و همواره ودر موقعیتهـای مختلف استقلالی بودنش رابه همه ی یادآوری میكند. او كه در كنار ریما رامینفر زوج محبوبی را تشكیل داده اسـت، در فیلمهایي چون قاعده تصادف، نفوذی، بیپولی و مكس نیز بازی كرده اسـت.
رامینفر نیز با بازی در مجموعه پایتخت طرفداران بسیاری بـه دست آورده و اینروزها همه ی منتظرند تا دومین مجموعه پایتخت را در ایام نوروز مشاهده كنند. رامینفر كه مادر یك پسر 10 ساله بنام آیین اسـت، برای حضور در مجموعه پایتخت فرزندش را برای مدتی تنها گذاشته و تلاش کرد تا بار دیگر اثری درخور از خود ارائه دهد کـه این تلاش ها در “ابد و یک روز” بـه ثمر نشست.
پژمان بازغی بیش از مستانه مهاجر شناخته شده اسـت. هر چـه باشد بازغی بازیگر اسـت و مهاجر در پشت صحنه و مسئول تدوین اسـت. كار مهاجر در فیلمهـای زندگی خصوصی، دختر شاهپریون، سوت پایان، آتش بس و سوپراستار ستودنی اسـت.
بازغی نیز با اینكه فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع از دانشكده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیركبیر اسـت اما در نقش هـای خود بـه خوبی درخشیده تا جایی كه آثاری چون ندارها، دولت مخفی، دوئل، سربازهای جمعه و بارکد را در پرونده كاری خود ثبت كرده اسـت.
زوجی هنری كه بش از آنكه بازیگر سینما و تلویزیون باشند، بازیگر تئاترند و برای این هنر صحنه زحمات بسیار كشیدهاند. البته رایگان در آثاری چون مدار صفر درجه، سقوط یك فرشته، سنتوری، خونبازی، گلچهره و بوسیدن روی ماه حاضر شده اسـت.
تیموریان نیز در فیلمهـای زندان زنان، گزارش یك جشن، سنتوری، شب دهم و كافه ستاره بازی كرده اسـت. این زوج در مجموعه شمسالعماره نقش زوج عاشقپیشهای را بازی میكردند كه در نوع خود، جالب و دیدنی بود.
الیكا عبدالرزاقی اگرچه لیسانس ادبیات نمایشی دارد ودر پرونده كاریاش آثار بسیاری ثبت كرد اسـت، اما حضورش در مجموعه قهوه تلخ چنان زیبا بود كه بسیاری وی را برای بازی در همین نقش میشناسند.
او كه هم چون تعداد زیادی از بازیگران فارغ التحصیل آموزشگاه هنری استاد سمندریان اسـت، در فیلمهـای فرزند صبح، ویلای مـن، میوه ممنوعه و مرد هزار چهره بازی كرده اسـت. امین زندگانی هم كه بازیگر سینما و تلویزیون اسـت در آثاری چون ملك سلیمان، مختارنامه، معصومیت از دست رفته و روزگار جوانی بازی كرده اسـت.
حدیث فولادوند کشف گلاب آدینه کـه در سال هـای پررنگ جوانان در سینمای دوران اصلاحات درخشید و دیده شد و بعد چند سالی بـه محاق رفت و حالا کمابیش فعالیت دارد ودر قیاس با همسرش فعالتر بنظر میرسد، دست هـای آلوده،غزل، کما، رز زرد از جمله کارهای فولادوند اسـت کـه وی را در بین مردم مطرح کرد.
او البته در تلویزیون هم چند تجربه نظیر مختارنامه داشته اسـت، اگر تله فیلم ها نبود میشد نام فولادوند را بعنوان یک بازیگر سابقاً فعال آورد، اما بـه لطف فیلمهای سوپر مارکتی او در دنیای تصویر ادامه حیات میدهد.
بابک حمیدیان بازیگر توانایی کـه عیار هنری خودرا با ایفای عالی نقش ها متنوع و بعضاً متضاد بار ها اثبات کرده، دو سال پیش با مینا ساداتی بازیگر توانا و بی حاشیه سینما و تئاتر ازدواج کرد.
اشکان خطیبی یکیدیگر از هنرمندان همه ی کاره ماست کـه جز بازیگری در ترانه سرایی، آهنگسازی و خوانندگی نیز تبحر دارد، با آناهیتا درگاهی بازیگر جوانی کـه پیش از این بـه صورت حرفه ای بـه هنر نقاشی میپرداخت، ازدواج کرده اسـت.
جواد عزتی بازیگر توانای طنز کشورمان نزدیک بـه یک دهه اسـت کـه یک زندگی آرام با مه لقا باقری بازیگر طنز تلویزیون و تئاتر دارد. جواد کـه درسال هـای اخیر با هنرنمایی هـای متنوع اش بسیار محبوب شده، در مسیر موفقیت بسیار سریعتر از همسرش حرکت میکند، مه لقا هم در فصل پیش دورهمی حضور موفق اما موقتی داشت.
اگر بخواهيم خيلي موشكافانه بـه مفهوم زوج در سينما بپردازيم، ميتوانيم بـه اين تعريف يك خطي بسنده كنيم كه زوج، بـه دو بازيگر روبروي هم گفته ميشود كه بتوانند هارموني خاصي ميان خلق نقشهـای يكديگر برقرار كنند و درضمن ايفاي فوقالعاده نقش شان، نقش قابل توجهي در فروش بسيار خوب فيلم داشته باشند.
توفاني كه فيلم «هامون» بپا كرد، فارغ از تمام ارزشهايي كه با خود بـه همراه داشت، يك ابر ستاره مرد و يك ستاره زن رابه سينماي ايران معرفي كرد.اين زوج، نخستين زوج سينماي ايران پس از انقلاب بودند كه بـه مردم معرفي شدند.«هامون» در زماني كه دوران سازندگي در ايران شروع شده بودو جو روشنفكري در ميان مردم عموميت يافته بود، ساخته و اكران شد.
داريوش مهرجويي با نگارش زندگي يك زوج روشنفكر، بهترين طريق همذات پنداري را براي مخاطب آن دوران فراهم آورد و بدين ترتيب «هامون»، بـه يكي از بهترين ساختههـای تمام عمر سينماي ايران تبديل شد. خسرو شكيبايي و بيتا فرهي علاوه بر «هامون»، در دو فيلم ديگر نيز با يكديگر همبازي شدند. بيتا فرهي پس از مرگ خسرو شكيبايي گفت: «بهترين خاطراتي كه مـن در سينما دارم با حضور خسرو شكيبايي بوده اسـت.»
پرستويي و معتمدآريا هردو جزو پيشكسوتان بازي در سينما هستند كه تجربه 5 فيلم سينمايي و دو سريال را در پرونده كاري خود دارند.نخستين همكاري اين زوج كاربلد سينماي ايران درسال 77 و با فيلم «مرد عوضي» رقم خورد. اين فيلم اگرچه ارزشهـای سينمايي زيادي نداشت اما يك بده بستان اعجاب انگيز از بازي كمدي دو بازيگر مطرح را براي مردم بـه ارمغان آورد.
دومين همكاري، يك سال بعد و با فيلم «شوخي» اتفاق افتاد؛ «شوخي» هم فيلم چندان ماندگاري نبود اما بازيهايش تحسين شده بود.در همان سال اين زوج بـه بازي در «موميايي 3» پرداختند كه بـه لحاظ مضمون، تابع دو فيلم قبلي اما در شكل بازي، نكات جديدتري از اين زوج در اختيار مخاطب قرار ميداد. «عزيزم مـن كوك نيستم» درسال 80، با همان ساختار 3 فيلم قبلي و بازيهايي درخور توجه روانه اكران شد.
شايد تعدد اين فيلمهـای كمدي در طول4 سال سبب شد تا اين زوج سينمايي براي مدت 6 سال در سينما آفتابي نشوند و پس ازآن هم با فيلم «صد سال بـه اين سالها» حضوري متفاوت در سينما داشته باشند كه متأسفانه اين فيلم تا بـه امروز اجازه اكران پيدا نكرده اسـت.ازآن سال تا بـه امروز، اين دو بازيگر در دو سريال شاخص شبكه اول سيما بـه بازي پرداختند كه «لبه تيغ» و «آشپزباشي» نام داشت.
شـما چـه طرفدار محمدرضا گلزار در سينما باشيد يا نباشيد، بايد بـه نقش و جايگاه ستاره بودن او در سينماي كشورمان ايمان داشته باشيد.گلزار درسالهـای نخست فعاليتش توانست با همبازي شدن با ستاره زن آن زمان يعني مهناز افشار، يك زوج سينمايي تجاري را تشكيل دهد كه بشدت مورد توجه تهيهكنندگان و كارگردانان بسياري قرار داشت بـه گونهای كه انها در فاصله 6 سال، در 6 فيلم با يكديگر همبازي شدند.
انها دو فيلم ميلياردي و چهار فيلم با فروشهـای بسيار قابل توجه رابه سينما تحويل دادند. «سم عسل» درسال 81، نخستين رويارويي اين دو بازيگر بود كه متأسفانه بـه دليل داستان نه چندان پركشش، اين فيلم نتوانست چندان بدرخشد و مورد توجه مردم قرار بگيرد. اما درسال 82، ورق براي اين بازيگران برگشت و كمپاني «پويا فيلم» از اين دو بازيگر براي فيلم «كما» بهره برد.
فروشي كه تأثيري كاملاً مستقيم بر جايگاه هردو بازيگر و انتخابهـای بعديشان داشت.در همان سال و قبل از اكران فيلم «كما»، اين زوج شناخته شده در فيلم پربازيگر «13 گربه روي شيرواني» نيز بـه بازي پرداختند كه اين فيلم پر از جلوههـای ويژه بصري و كامپيوتري نيز عملاً نتوانست در بين مردم جايگاه رفيعي داشته باشد.
چهارمين بازي اين دو بازيگر در مقابل يكديگر بـه فيلم «آتش بس» درسال 84 برگشت كه صفهـای طويل كنار هر سينما خبر از يك فيلم ميلياردي ميداد، همينطور هم شد و دو ستاره آن روزهاي سينماي ايران توانستند جايگاه تجاريای كه با فيلم «كما» براي خود دست و پا كرده بودند را تقويت بخشند.در همان سال، اين دو بازيگر، در فيلم بسيار ضعيف «تله» بـه ايفاي نقش پرداختند.
سابقه خوب انها سبب شد تا آن فيلم باوجود تمام ضعفهايي كه داشت، بيشتر از نيم ميليارد تومان فروش داشته باشد.«تله» حتي تا بـه امروز هم ضعيفترين فيلم كارنامه سيروس الوند بـه حساب ميآيد. و اما آخرين رودررويي اين دو بازيگر، بـه فيلم «كلاغ پر» برميگردد كه درسال 86 ساخته شد و عملاً شكست بزرگي براي اين دو بازيگر بـه حساب آمد.
جايگاه محمدرضا گلزار بعنوان ستاره بازيگري سينماي ايران درحدود يك دهه، تصميم تهيه كنندگان بسياري را در زمينه قرار دادن او در مقابل بازيگران مختلف تقويت نمود.بجز مهناز افشار كه پارتنر بسيار خوبي براي گلزار بـه حساب ميآمد، ستاره جديدي وارد سينما شده بود كه رويارويي او با گلزار ميتوانست ظاهرا بـه خلق فيلمهـای ماندگاري بينجامد.
اين رويارويي شكل گرفت و حاصل كار،4 فيلمي شد كه اگرچه ماندگار نيستند اما فروشهـای خوبي را براي گيشه بـه ارمغان آوردند. نخستين رويارويي محمدرضا گلزار و الناز شاكردوست بـه سال 83 بر ميگردد كه كيومرث پوراحمد تصميم گرفت با ساخت فيلم «گل يخ»، يك بازسازي از فيلم «پادشاهقلبها» انجام دهد.فيلم ساخته شد و فروش نسبتاً خوبي كرد اما اين زوج، راه طولاني براي جا افتادن داشتند.
دومين همكاري درسال 86 و با فيلم «مجنون ليلي» رقم خورد كه اين فيلم هم بـه دليل پر بازيگر بودن و داستان اپيزوديك خود، نتوانست كمك شايان توجهي بـه ديده شدن اين زوج بكند تا اينكه يك سال بعدش، برادران بانكي توانستند با بـه خدمت گرفتن اين زوج در فيلم «دو خواهر»، جهشي قابل توجه در شناخت آن ها داشته باشند.«دو خواهر» در كل كشور بالغ بر 2 ميليارد فروخت.
بدين ترتيب جايگاه گلزار پس از 3 سال دوباره تقويت شد و بازيگر گراني بنام الناز شاكردوست، اعلام موجوديت كرد. آخرين همكاري اين زوج هم بـه سال 90 و فيلم «تـو و مـن» باز ميگردد كه بـه دليل تشابه بسيار زياد فضاي اين فيلم با فيلم «دو خواهر» و همچنين شرايط اقتصادي خاصي كه درسال 91 دامن سينما را فرا گرفت، اين فيلم نتوانست بـه فروشي بيشتر از 700 ميليون در پايتخت برسد.
حميد گودرزي و نيوشا ضيغمي در آن سالها، جزو بازيگراني بودند كه كارهاي نسبتاً بفروشي انجام داده بودند اما نتوانسته بودند زوج مطابق با بازي خودرا پيدا كنند.اين اتفاق درسال86 و با فيلم «قرنطينه» رقم خورد.فيلم سالمي كه بازي اين زوج، بـه خوبي در آن بـه چشم آمد.
حاصل اين همكاري خوب در يك سال آتي ديگر، دو بار تكرار شد و انها در فيلمهايي چون «تلافي» و «گناه مـن» هم همبازي يكديگر بودند اما كناره گرفتن تدريجي حميد گودرزي از سينما و توجه بيشترش بـه زندگي خانوادگي سبب شد تا اين زوج نتوانند در فيلم ديگري بازي كنند.
حامد بهداد يكي از بهترين بازيگران مرد حال سينماي ايران اسـت و ليلا حاتمي هم جزو يكي از بهترين بازيگران زن سينماي مـا. بنابراين طبيعي اسـت كه وقتي پاي يك قصه خوب و كارگرداني هوشمند وسط باشد، مـا بايد شاهد بازيهايي استثنايي در آن فيلم باشيم. زوج حامد بهداد و ليلا حاتمي، تاكنون 4 فيلم با يكديگر بازي كردهاند.
آن ها در ابتدا در فيلم «هر شب تنهايي» رسول صدرعاملي بـه بازي پرداختند كه بـه دليل پرداخت فوقالعاده ضعيف داستاني، بازي نه چندان خاص آن ها نيز بـه چشم نيامد و بدين ترتيب همكاري اين دو بازيگر خوب با فيلمي بد شروع شد.«سعادت آباد» دومين فيلم انها بود كه حامد بهداد بهترين بازي عمرش را در آن فيلم انجام داد و ليلا حاتمي نقش قابل توجهي دراين بازي فوقالعاده او داشت.
«نارنجي پوش» مهرجويي كه اوج هنرنمايي اين زوج كاربلد سينماي ايران بود. البته اين دو در فيلم «پله آخر» نيز بازي كردهاند كه ديگر زوج روبهروي يكديگر نيستند؛ اين فيلم تا چند روز ديگر در سينماهاي كشور بـه اكران عمومي ميرسد.البته اگر حاتمي يك ماه پيش در ايران بودو پيشنهاد بازي در فيلم «چـه خوبه برگشتي» مهرجويي را ميپذيرفت، هماكنون بايد منتظر بازي جالب توجه ديگري از او در كنار حامد بهداد ميبوديم.
ليلا حاتمي در گفتوگوای، در زمينه همبازي شدن با حامد بهداد گفته بود: «مـن خودم هميشه از طرفداران اين بودهام كه با حامد بهداد همبازي باشم و هميشه از اين موضوع استقبال كردهام چون احساس ميكنم كارش برايش جدي اسـت، يعني هر دوي مـا هدف مشترك داريم كه آن ارتقاي فيلمي اسـت كه داريم بازي ميكنيم. واقعاً حضور دارد. آدم از كساني كه آن قدر حضور دارند و ميروند در بازي، خوشش ميآيد»
زوج محمدرضا متواضع و ميترا حجار، محصول سينماي نيمه دوم دهه هفتاد ايران اسـت. «فرياد»، درسال 77 فيلم كمتر ديده شده كيميايي، نخستين رويارويي اين دو بازيگر جوان و بااستعداد سينماي ايران بود.فيلم، ديده نشد و بالطبع اين زوج نيز بـه چشم نيامد.اما تمام كاستيهـای «فرياد»، با فيلم «متولد ماه مهر» درسال 78 جبران شد.
با سيمرغي شدن حجار در همان سال و متواضع درسال قبلش، توجه همگي بـه اين زوج جديد سينما جلب شد.دومين همكاري اين زوج با كيميايي، يكي از بهترين فيلمهـای تمام طول عمر سينمايي كيميايي بود؛ كيميايي «اعتراض» را ساخت و از ايران خارج شد. دوستداران سينما اين فيلم را چندين و چند بار ديدند و نه تنها ازآن لذت بردند بلكه بـه تثبيت جايگاه سينمايي زوج متواضع و حجار ايمان آوردند.
«بازنده» درسال 83، ديگر رويارويي اين زوج بود كه بـه دليل ضعفهـای داستاني براي زوجي كه در فيلمهـای كيميايي و درويش شناخته شده بودند، شكست خورد ودر نتيجه، بازي انها زياد بـه چشم نيامد. آخرين بازي اين زوج، رودرروي يكديگر بـه فيلم «دلتنگيهـای عاشقانه» باز ميگردد كه درسال 91 توليد شد و نخستين نمايشاش در سي و يكمين جشنواره فيلم فجر خواهد بود.
اين دو بازيگر نيز منتسب بـه جريان روشنفكري بازيگري در سينماي ايران هستند كه بازيهـای رودررويشان، خاطرات خوشايندي را براي آن ها و مخصوصاً مخاطبان سينماي ايران بـه همراه دارد.نخستين فعاليت اين زوج مقابل يكديگر، بـه فيلم «درباره الي» اصغر فرهادي باز ميگردد كه اين دو، نقش زوجي را ايفا ميكنند كه حتي يك پلان تصويري مقابل يكديگر ندارند!
هر چـه اين زوج در «درباره الي» مقابل يكديگر بازي نكردند اما در «انتهاي خيابان هشتم» تماماً در كنار يكديگر بودند و بازيهـای رواني از خود بـه نمايش گذاشتند.«پذيرايي ساده» ماني حقيقي كه هنوز بـه اكران درنيامده نيز رويارويي چند سكانس از اين زوج اسـت كه در نوع خود جالب توجه اسـت. آخرين همكاري اين زوج، بـه فيلم «آسمان زرد كم عمق» بهرام توكلي باز ميگردد.
رضا كيانيان پارتنر بازيگران بسياري بوده اسـت كه از ميان انها، رؤيا نونهالي، هم در دفعات بيشتري همراه او بودو هم در فيلم هـای مهم اين بازيگر، وی را ياري نمود.«بوي كافور، عطر ياس» درسال 78، «ماهيها عاشق ميشوند» درسال 83، «خاك آشنا» درسال 86 و «صداها» درسال 87، بازيهـای اين زوج كاربلد سينماي ايران اسـت.
البته ناگفته نماند كه اين زوج سينمايي در فيلمهـای خانهای روي آب «80» و يك تكه نان «83» نيز بازي كردهاند كه بازيهايشان دراين دو فيلم، در مقابل يكديگر نبوده اسـت. نكته جالب ديگر در مورد اين زوج سينمايي آن اسـت كه هردو آن ها، بازيگران مورد علاقه «بهمن فرمان آرا» بـه حساب ميآيند كه با نگاهي بـه ليست همكاريهـای اين دو، در مييابيم كه آن ها در بيشتر فيلمهـای چند سال اخير اين كارگردان حاضر بودهاند.
«زندگي خصوصي آقا و خانم ميم»، فارغ از تمام داشتههـای سينمايي قابل توجه خود، نخستين رويارويي حميد فرخنژاد، بازيگر صاحب سبك سينماي ايران با مهتاب كرامتي بـه حساب ميآيد.دو بازيگري كه با توجه بـه پتانسيلهـای خلقالساعه خود در ايفاي هر چـه بهتر نقشهايشان، ميتوانند يك زوج نیرومند در سينماي كشورمان محسوب شوند.
زندگي خصوصي آقا و خانم ميم با توجه بـه نرم بازي بيروني كرامتي و بازي بشدت درونگراي فرخنژاد، نويد شكوفايي و شناخته شدن اين زوج در سينماي كشورمان را ميدهد. نيوشا ضيغمي پيشتر در گفتوگوای اعلام كرده بود در تمرين بازي، 20 بار با آقاي فرخنژاد، 20 حالت مختلف از او ميبيني و وقتي جلوي دوربين ميروي، باز حالت بازي او تغيير ميكند.