پارس ناز پورتال

سفر به ایلام و معرفی جاذبه های گردشگری

سفر به ایلام و معرفی جاذبه های گردشگری

سفر به ایلام و معرفی جاذبه های گردشگری 

ایلام استان بسیار زیبای ایران واقع در منطقه غرب هست که مکان هاي تاریخی و همین طور طبیعی زیادی را در خود دارد که دقت هر شخصی را به خود جلب می‌کند. ایلام برای بسیاری ناشناخته هست. بعضی باید فکر کنند تا حتی به یاد بیاورند این استان کجای کشور واقع شده هست.

 

ایلام را اما بسیاری با جنگ تحمیلی به یاد می آورند و بسیاری دیگر با مرز مهران برای سفر به عتبات عالیات. این استان مرزی در غرب کشور با طبیعت بکرش هنوز به مقصد گردشگری شناخته شده اي تبدیل نشده اما جاذبه هاي طبیعی و تاریخی فراوانی دارد. جاذبه هاي طبیعی و تاریخی که هرکدام میتواند گردشگران برای سفر به این استان غربی باشد که به بعضی مواردش اشاره میشود.

 

تنگه رازیانه

اگر از علاقه مندان ماجراجویی میان رودخانه و طبیعت هستید، تنگه «رازیانه» میتواند تجربه جالبی باشد. زمانی که از ایلام به سمت دره شهر می‌روید پس از طی حدود 50 کیلومتر در سمت راست جاده، دره اي عمق خودنمایی می‌کند که عرض کمی دارد. تنگه رازیانه جایی هست که باید تن به آب زد و میان دیواره هاي سنگی بلندش راه رفت. منطقه اي که میان دشت سبز و بکری قرار گرفته و در دوردست، کوه ها احاطه اش کرده اند.

سفر به ایلام و معرفی جاذبه های گردشگری

جایی که تفریح گاه مردم شهر ایلام نیز هست. محل هاي مختلفی برای دسترسی به تنگه وجود دارد و برای رسیدن به عمق تنگه باید از سنگ هاي صعب العبوری پایین رفت. به همین علت توصیه می‌شود که همراه خود وسایلاضافی نبرید. اگرچه با گشتن در اطراف تنگه میتوان راه هاي ساده تری برای رسیدن به کف آن پیدا کرد اما قدم گذاشتن میان تنگه نیازمند آشنایی به اصول طبیعت گردی و آشنایی با مسیر آن هست.

 

طبیعت بکر اطراف خود جاذبه دیگری برای دوست داران کمپ کردن در طبیعت هست. تنگه رازیانه پدیده زمین شناسی اي ات که در سال 1388 در لیست آثار طبیعی ثبت شد. این تنگه در فاصله حدود 60 کیلومتری جنوب شهر ایلام قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از ایلام به سمت دره شهر بروید.

 

غار زینگان

«زینگان» یکی دیگر از عجایب طبیعی ایلام هست. اگرچه این عارضه طبیعی اکثر شبیه تنگه هست اما آن را غار زینگان نامیده اند و به غار بهشت نیز مشهور هست. مسیر دسترسی به آن از جاده اصلی ناهموار هست و فقط با اتومبیل هاي شاسی بلند یا تراکتور میشود به ورودی غار رسید. در تمام مسیر، آب جریان دارد و خنکی این محوطه برگرفته از آن هست.

سفر به ایلام و معرفی جاذبه های گردشگری

تا انتهای این تنگه می‌شود به راحتی رفت و از فضای عجیب و بکر آن لذت برد. همین طور انتهای زینگان آبشار زیبایی قرار دارد. برای رسیدن به زینگان باید به سمت صالح آباد بروید. پس از طی حدود 52 کیلومتر در نزدیکی امامزاده علی صالح، تابلوهای راهنما مسیر این غار را نشان می‌دهند.

 

دریاچه دوقلو

یکی دیگر از جاذبه هاي طبیعی ایلام، دریاچه دوقلو هست. دوقلوهای آبی ایلام به علت رنگ خاص شان مشهور شده اند. این دو دریاچه که به وسیله چشمه اي در عمبق زمین ایجاد شده اند با کانالی طبیعی به عرض هشت متر و عمق چهار متر به طول 70 متر به هم مرتبط میباشند.

 

آب این دریاچه ها زلال هست به طوری که می‌توان تا عمق 30 متری آن راکه شبیه آکواریوم پر از ماهی هست، دید. دریاچه دوقلوی «سیاه گاو» آبدانان شامل دو دریاچه یا چشمه بالادست و پایین دست هست که با عمقی بیش از 20 متر به وسیله یک کانال رودخانه اي 10 متری به هم متصل شده هست.

سفر به ایلام و معرفی جاذبه های گردشگری

رگه هاي رنگ به رنگ دریاچه نیز حاصل تغییر دماست. دریاچه بزرگ عمق زیادی دارد با این حال بعضی شناگران در آن تن به آب می‌زنند. دریاچه دوقلو تا شهر آبدانان 34 کیلومتر و تا ایلام حدود 290 کیلومتر فاصله دارد.

 

دره شهر

تاریخ ایلام با شهر تاریخی سیمره گره خورده هست. شهری عجیب که بقایای بناهای سنگی آن هنوز قابل تشخیص هست و می‌توان انها را دید. اگرچه به علت تولید سد سیمره و احتمال غرق شدن آثار باستانی، در سال هاي جدید بعضی از این بقایا به وسیله باستان شناسان از زیر خاک بیرون آورده شده اما تنها کافی هست به این محوطه پا بگذارید تا متوجه عظمت و گستردگی این شهر تاریخی شوید.

سفر به ایلام و معرفی جاذبه های گردشگری

تاریخ این شهر به دوره ساسانی بر می‌گردد و آثار زیادی از آن به دست آمده هست. در کنار این محوطه تاریخی، موزه اي نیز قرار دارد که میتوان بخشی از تاریخ سیمره و ایلام را در آن دید. همین طور این محوطه تاریخی در پهنه اي سبز و عالی قرار گرفته و کوه هاي اطراف آن جاذبه اي برای طبیعت گردهاست. دره شهر تا شهر ایلام حدود 242 کیلومتر فاصله دارد

 

پل تاریخی گاومیشان

تماشای این پل تماشای قدرت مهندسی و معماری در تاریخ ایران هست. پل گاومیشان قدمتی ساسانی دارد و هنوز از دور ابهتش چشم بازدیدکنندگان را میگیرد. گاومیشان روی رودخانه سیمره بنا شده و هنوز از بالادست این رودخانه میتوان عظمتش را نظاره کرد.

سفر به ایلام و معرفی جاذبه های گردشگری

گفته می‌شود که طاق اصلی پل در زلزله دهه 30 از بین رفته اما باقیمانده آن هنوز نشانه اي از مهندسی خاص دوره ساسانی دارد. پل گاومیشان در 20 کیلومتری جنوب دره شهر قرار دارد.

 

قلعه شیخ مکان و پوراشرف

نزدیک دره شهر، محوطه تاریخی دیگری وجود دارد که تلفیق تاریخ و طبیعت هست. روستای «شیخ مکان» نزدیک دره شهر قرار گرفته و انتهای روستا شکافی میان کوه قرار دارد که با ورود به آن می‌توان به دژ ساسانی رسید.

سفر به ایلام و معرفی جاذبه های گردشگری

این دژ که به قلعه شیخ نیز مشهور هست زیر سنگی بزرگ قرار گرفته و برای روستای پایین دست کاربری نظامی و نقش حفاظتی داشته هست. همین طور قلعه «پوراشرف» در این روستاست که یکی از آثار تاریخی این منطقه به شمار میرود. از بالای قلعه پوراشرف در یک سو کوه روستا را در بر گرفته و در سوی دیگر تا افق دشت سبز دل انگیزی قرار دارد. روستای شیخ مکان در 6 کیلومتری جنوب شرقی دره شهر قرار گرفته هست.

 

خوردنی ها

نان هاي محلی همۀ وقت} و همه ي جا مشتری هاي خود را دارند. ایلام نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ایلام اما کباب بین غذایی ها حرف اول را می‌زند. همۀ از مزه متفاوت کباب هاي این منطقه میگویند و علت ان تنها پرورش دام در شرایط طبیعی و زمین هاي بکر هست. برای همین گوشت کباب ایلام مزه متفاوتی دارد. کبابی هاي نزدیک شهر ایلام نیز به همین علت شناخته شده اند. «جگروز» اما شهرت بیشتری دارد.

سفر به ایلام و معرفی جاذبه های گردشگری

جگروز یکی از غذا هاي استان ایلام هست که برای درست کردنش جگر تازه را خرد میکنند و به سیخ میکشند و سپس پیه نازکی راکه اطراف شکمبه گوسفند قرار دارد بدون این که خرد شود به صورت لایه اي نازک و توری روی سیخ ها میکشند و با حرارت ملایم زغال کباب می‌کنند.

 

خریدنی ها

گلیم مشهور ترین صنایع دستی ایلام هست. سفالگری، قالیبافی، معرق، قلم زنی و غیره نیز ز گرایش هاي شناخته شده صنایع دستی در ایلام هست اما گلیم این منطقه شهرت بسیاری دارد و هنوز تعداد زیادی از محلی ها در تزیینات منزل ها از آن بهره گیری می‌کنند

سفر به ایلام و معرفی جاذبه های گردشگریمسیر

فاصله استان تهران تا شهر ایلام نزدیک 700 کیلومتر هست و طی آن با سرعت مطمئن هشت ساعت و 30 دقیقه طول میکشد. هرچند توصیه این هست اگر با خودروی شخصی به این سفر می‌روید، تماشای جاذبه هاي مسیر از جمله جاذبه هاي همدان و کرمانشاه را از دست ندهید. قیمت بلیت اتوبوس به ایلام از استان تهران به صورت وی آی پی 59 هزار تومان هست، همین طور بلیت هواپیما برای هر مسیر نیز در حدود 250 هزار تومان هزینه دارد.

 

سرپناه

ایلام با کمبود هتل مواجه هست. در شهر ایلام که مرکز استان هست، فقط دو هتل وجود دارد. هتل «دالاهو» دو ستاره با قیمت هاي بین 80 تا 140 هزار تومان در هر شب در مرکز شهر قرار گرفته هست. هتل «زاگرس» سه ستاره اما برفراز کوهی مشرف به شهر واقع شده هست. اتاق هاي این هتل با قیمت 150 هزار تومان برای اتاق هاي دو تخته شروع میشود و به 295 هزار تومان روی اتاق شش تخت می‌رسد.
سفر به ایلام و معرفی جاذبه های گردشگری

اگر به سمت جنوب استان میروید در آبدانان اقامتگاه هاي بوم گردی برای اقامت ساخته شده هست. مهمترین امکان اقامت در استان ایلام، کمپ زدن در محوطه هاي بکر و طبیعت جالب آن هست. اما برای کمپ زدن همه ي وقت خطرات منطقه را در نظر بگیرید و پیش از برپا کردن کمپ، محلی ها را با خبر کنید و از انها کمک بگیرید.