پارس ناز پورتال

سفر به جزیره رویایی قشم و معرفی جاذبه های گردشگری

سفر به جزیره رویایی قشم و معرفی جاذبه های گردشگری

سفر به جزیره رویایی قشم و معرفی جاذبه های گردشگری 

جزیره زیبای قشم در جنوب کشور ایران محل گردشگری از نوع لوکس است که امکانات بسیاری را در اختیار گردشگران قرار می دهد. قشم، سرزمین عجیب حاشیه خلیج همیشه فارس است و بزرگ ترین جزیره این منطقه به شمار می رود. سفر به قشم، دیدار از اقلیمی با خاک های رنگارنگ و طبیعتی بکر و بی نظیر به شمار می رود که در کمتر نقطه ای از سرزمین هزار رنگ و چهار فصل ایران، می توان چنین چیزی را مشاهده کرد.

 

قشم را سرزمین انرژی، تجارت و سیاحت می نامند. این مکان بزرگترین جزیره غیر مستقل جهان بوده و مساحت ۱۵۰۰ کیلومتر مربعی آن از ۲۲ کشور جهان بیشتر است. سرزمین طلایی گردشگری و مهد عجایب طبیعی ایران را می توان در ایام نوروز باستانی دیدن کرد و از شگفتی های آن لذت برد.

 

قشم کجاست؟

قشم یکی از مقصدهای فوق العاده شگفت انگیز سرزمین ایران است که همچون بندر چابهار، بوشهر، لرستان و حتی سیستان و بلوچستان، آنطور که باید و شاید مورد توجه گردشگران داخلی و بین المللی قرار نگرفته است.

سفر به جزیره رویایی قشم و معرفی جاذبه های گردشگری

همان طور که گفتیم قشم بزرگترین جزیره ایران است. برای عاشقان گردشگری دریایی و جزیره گردی، این جزیره یک انتخاب بی نظیر به شمار می آید؛ به خصوص اگر علاقمند به دنیای جذاب و رویایی دلفین ها باشید. در قشم امکان دیدار این آبزیان باهوش را خواهید داشت.

 

قشم در نزدیکی تنگه هرمز – یکی از راهبردی ترین مناطق دریایی جهان – قرار دارد. این جزیره در دوران ساسانیان، ایرکاوان نام داشت و در حل حاضر بخشی از استان دیدنی هرمزگان به شمار می رود؛ استانی که با دهکده گردشگری دریایی پازارگاد، شهره خاص و عام است.

 

این جزیره از شمال به شهر بندرعباس، مرکز بخش خمیر و قسمتی از شهرستان بندر لنگه، از شمال خاوری به جزیرهٔ هرمز، از شرق به جزیرهٔ لارک، از جنوب به جزیرهٔ هنگام و از جنوب باختری به جزایر تنب بزرگ، کوچک و ابوموسی محدود می‌ گردد. فاصله جزیره قشم (از بندر قشم) تا بندرعباس ۲۰ کیلومتر، تا بندر هرمز ۱۸ کیلومتر، جزیره لارک (تا مرکز دهستان لارک) ۹ کیلومتر ، تا جزیره ابوموسی ۱۶۳ کیلومتر و جزیره تنب بزرگ ۱۱۴ کیلومتر برآورد می شود.

 

مساحت قشم حدود ۲/۵ برابر دومین جزیره بزرگ خلیج پارس یعنی بحرین است. منابع مختلف طول جزیره از بندر قشم تا بندر باسعید و در انتهای جزیره را بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ کیلومتر تخمین زده‌ اند.قشم یکی از مراکز مهم اقتصادی در حاشیه خلیج فارس محسوب می شود و مراودات بسیاری از طریق آن انجام می گیرد.

 

بنادر مهم و صیادی جزیره که می توانند شما را با دنیای حمل و نقل بین المللی و کشتی های غول پیکر آشنا کنند، عبارتند از: بهمن، شهید ذاکری، سوزا، مسن، سلخ، کاوه، لافت، درگهان و فجر.

 

جزیره های بزرگ اطراف قشم

هنگام، هرمز و لارک، از جمله جزایر بزرگ قشم هستند که فاصله کمی با ساحل دارند. عمده فعالیت های اقتصادی در این جزایر، صیادی است. البته جزیره هنگام به دلیل آنکه مقصد دلفین گردی نیز به شمار می رود، با استقبال علاقه مندان مواجه شده است.

 

حیات جانوری قشم

جزیره شگفت انگیز قشم ایران، حیات جانوری مخصوص به خود را دارد. همان طور که می دانید، در آب‌ ها و خشکی‌ های جهان سه سیستم حیاتی از نظر تنوع زیستی، بیشترین تنوع جانوری و گیاهی را در اختیار دارند.این سه اکو سیستم عبارتند از: جزایر مرجانی، جنگل‌ های حرا و جنگل‌ های بارانی. در جزیره قشم و آب‌ های پیرامونی آن، اکو سیستم‌ های اول و دوم مشاهده می شود.

 

 

۴ گونه خفاش از جمله نوع میوه‌ خوار، از جمله پستانداران شناسایی شده در این جزیره به شمار می روند. خفاش میوه‌ خوار بزرگ‌ترین خفاش کشور بوده و بیشتر در قشم دیده می شود

 

تنگه چاهکوه قشم

سفر به جزیره رویایی قشم و معرفی جاذبه های گردشگری

یکی از بی نظیر ترین مقصدهای گردشگری قشم، تنگه چاهکوه نام دارد. ایران پهناور، دره ها و تنگه های شگفت انگیز بسیاری را درون خود جای داده که از آن جمله می توان کال جنی در طبس، تنگ رازیانه تماشایی ایلام و تنگه شیرز لرستان که از دره های شگفت انگیز کوهدشت محسوب می شود را نام برد.

 

تنگه چاهکوه را باید به فهرست تنگه های رویایی کشور اضافه کرد. این مکان را یکی از عجایب هفت گانه جزیره قشم می دانند. تنگه مذکور مملو از صخره ها و تندیس هایی است که به صورت طبیعی و بر اثر گذشت زمان شکل گرفته اند.تنگه چاهکوه، یکی از مقصدهای رصد ستارگان برای فعالان نجوم آماتوری در خطه جنوب است چرا که آسمان شب صاف و بسیار زیبایی دارد.

 

قسمت شرقی جزیره قشم، میزبان دره ای شگفت انگیز است که با جلوه های خاص خود، حیرت گردشگران را به دنبال دارد؛ دره ای به عمق یک صد متر که دنیای عجیبی را پیش روی گردشگران و رهگذران قرار می دهد و در کمتر نقطه ای در ایران می توان چنین مناظری را شاهد بود.

سفر به جزیره رویایی قشم و معرفی جاذبه های گردشگری

خوشبخت ترین گردشگران قشم، افرادی هستند که هنگام بارش باران در تنگه چاهکوه حضور دارند. در سازمان منطقه آزاد قشم، این تنگه به عنوان دره مقدس ثبت شده، زیرا در دوران بسیار دور، تقدس گاه پیشینیان بوده و محلی برای ذخیره آب به شمار می رفته.

سفر به جزیره رویایی قشم و معرفی جاذبه های گردشگری

در تنگه دیدنی چاهکوه و در ورودی آن، تندیسی طبیعی را مشاهده خواهید کرد که به آن “سه سر نگهبان” می گویند. تندیس “ چهار چاه” از جمله دیگر نماد های معروف تنگه مقدس قشم است. این تندیس توسط ساکنان حفر شده تا بتوانند توسط آن آب شیرین را ذخیره نمایند.

سفر به جزیره رویایی قشم و معرفی جاذبه های گردشگری

اگر گذرتان به این منطقه شگفت انگیز افتاد، به حجم ها، کاسه ها و طاقچه های دره توجه کنید. دیواره های عمودی نسبتا بلند، شما را از فضای بیرونی جدا نموده فضای خاصی را حاکم می کنند. در این مقصد گردشگری طبیعی، شیارها و خطوط فرسایش موازی و عمیق، شما را به تماشای جشنواره ای از رنگ و اشکال هندسی می برند.

سفر به جزیره رویایی قشم و معرفی جاذبه های گردشگری

جشنواره ای از اشکال هندسی در تنگه شاهکوه جزیره قشم ایران.

 

برخی از اشکال و منحنی هایی که در قندیل ها و دیواره های غارهای شگفت انگیز ایران شاهد هستیم را می توان در این منطقه مشاهده نمود. تنگه چاهکوه زیبایی های خیره کننده ای دارد و به همین خاطر گردشگران را ترغیب می کند تا به تکاپو در داخل آن بپردازند. عکاس ها نیز می توانند در این مکان سوژه های نابی شکار کنند و تصاویری شگفت انگیز ثبت نمایند.

سفر به جزیره رویایی قشم و معرفی جاذبه های گردشگری

منظره ای دیدنی در دره اسرار آمیز قشم.

 

علاقه مندان به صخره نوردی می توانند در تنگه چاهکوه به ورزش بپردازند. دسترسی به بخشی از مناطق تنگه، تنها با صخره نوردی امکان پذیر است و نمی توان با پیاده روی معمولی به آن ها دسترسی یافت.

سفر به جزیره رویایی قشم و معرفی جاذبه های گردشگری

اگر به تنگه رفتید، حتما شب را در آنجا اقامت داشته باشید تا طبیعت زیبای قشم را با رصد شبانه ستارگان تماشا نمایید. درخشش ستارگان در شب، جلوه خاصی به تنگه مقدس می دهد. وقتی از داخل تنگه رو به آسمان می شوید، چلچراغی را در بر فراز آسمان مشاهده می کنید که وصف ناشدنی است.

سفر به جزیره رویایی قشم و معرفی جاذبه های گردشگری

گرچه مناظر شبانه تنگه شگفت انگیز است، اما در روز هم دیواره ها از دو طرف شما را احاطه می کنند و فضای عجیبی به وجود می آورند. به همین دلیل، شاهد نور کمی در تنگه چاهکوه هستیم. در برخی از مکان ها، عرض دو دیواره تنگه به کم تر از نیم متر می رسد و رد شدن دو نفر در کنار یکدیگر به سختی امکان پذیر است.

 

توصیه می شود با یک راهنما و وسایل کامل به تنگه سر بزنید. معمولا آنتن دهی موبایل هم در این منطقه به خوبی صورت نمی گیرد.اگر از سمت شمال وارد تنگه شوید، با دره ای عریض تر و کم شیب تر به شکل U مواجه خواهید بود. با حرکت به سمت جنوب، عرض کاهش یافته و شیب افزایش می یابد؛ تا حدی که در انتهای دره، شکل V بوجود آمده و تقریبا امکان عبور از آن از دست می رود.

سفر به جزیره رویایی قشم و معرفی جاذبه های گردشگری

در این دره مرموز، چاله ها و حفره های زیادی در دیواره ها و کف به چشم می خورند. یکی از شاخص ترین آن ها، حلقه چاهی هست که به صورت طبیعی شکل گرفته. همین امر سبب شده که برای تنگه نام چاهکوه در نظر گرفته شود.

 

اگر درباره جنس دیواره های این تنگه زیبا کنجکاو هستید، باید اشاره کنیم که سنگ های چاهکوه، از سنگ های رسوبی مربوط به رشته کوه زاگرس هستند که بر اثر تغییرات فرسایشی به شکل امروزی در آمده اند.دیواره های رسوبی چاهکوه، از ماسه، سنگ آهکی سست، مارن قرمز، سیلت و آهک تشکیل شده اند و این مساله، احتمال فرسایش و انحلال را افزایش داده است. به همین دلیل در سراسر دره شاهد حفره های متعدد و زیاد هستیم.

سفر به جزیره رویایی قشم و معرفی جاذبه های گردشگری

باید اضافه کنیم که دلیل اصلی به وجود آمدن این دره و دره های مشابه اطراف آن، شکستگی های ایجاد شده در یک طاقدیس بزرگ است. طاقدیس ها چین‌خوردگی‌ هایی طاق‌ مانند هستند که در ایجاد گنبد نمکی نمکدان (طولانی‌ترین غار نمکی جهان در قشم ) نیز تاثیر داشته اند.

 

نیروهای طبیعی باعث شده اند تا یک گسل، یک کوه سنگی یکپارچه را به صورت ضربدری برش دهد و چهار تنگه را ایجاد نماید. آن ها در یک نقطه به یکدیگر برخورد می کنند. آنچه که در تنگه چاهکوه مشاهده می شود، در نتیجه ی سالها فرسایش سنگ های رسوبی به وسیله باد، آب باران، بارش های سیل آسا و نور آفتاب شکل گرفته است.

سفر به جزیره رویایی قشم و معرفی جاذبه های گردشگری

از طرفی، آهک یا بی کربنات کلسیم موجود در دیواره ی تنگه، نسبت به اسید آب باران واکنش نشان داده و در آن حل می شود و شکاف ها و حفره های کوچکی را به وجود می آورد. آب به این سنگ ها نفوذ نمی کند و به همین دلیل، فرسایش به صورت لایه لایه رخ می دهد و آب پس از چرخیدن در حفره ها دوباره به بیرون ریخته و یا تبخیر می شود.

 

ژئو پارک جهانی قشم، امکاناتی برای رفاه حال گردشگران دارد که از آن جمله می توان به سرویس بهداشتی، تابلوهای آموزشی، پارکینگ و کیوسک نگهبانی اشاره کرد.بهترین فصل سفر به تنگه چاهکوه، نیمه دوم سال و نهایت تا اواسط فروردین است. پس از این مدت، هوا بسیار گرم شده و تردد را برای اهالی غیر جنوبی کشور، سخت می کند.

 

اما باید توجه داشت که دیواره های دره، از تابش آفتاب به درون آن جلوگیری می کنند و گرمای خیلی آزار دهنده ای انتظار شما را نمی کشد.

 

چگونه به ژئو پارک قشم برویم؟

برای رفتن به این منطقه شگفت انگیز طبیعی، می توان از مرکز قشم راهی بخش غربی ساحل شد و از آنجا به سمت روستای چاهوی شرقی عزیمت نمود. شما می توانید از میدان درگهان قشم وارد جاده غربی شده و پس از طی هجده کیلومتر، به سمت دوراهی دیرستان حرکت کنید.

 

در چهل کیلومتری روستای چاهوی شرقی، تنگه چاهکوه قرار دارد. راه دسترسی، کاملا آسفالته و تنها کیلومترهای پایانی، خاکی خواهد بود. در طول مسیر، آب و غذای کافی تهیه کنید، زیرا در آن مکان امکانات فروشگاهی در دسترس نیست.تنگه از بندر عباس، حدود صد و هشتاد کیلومتر و از مرکز قشم نیز کمتر از هفتاد کیلومتر فاصله دارد. البته اگر از بندر لافت به سمت این منطقه جذاب حرکت کنید، به کمتر از نیم ساعت رانندگی نیاز خواهید داشت.

 

دیدنی های اطراف دره اسرار آمیز

در اطراف این منطقه جذاب، ظرفیت های گردشگری متنوعی وجود دارد که از آن جمله می توان به دره ستارگان قشم، غار نمکدان، دلفین های جزیره هنگام، جزایر ناز و جنگل دریایی حرا اشاره کرد.

 

گشتی در دره ستارگان قشم

پس از تنگه چاهکوه، دره ستارگان را باید یکی از دیدنی های قشم دانست که نمایشگاهی از تندیس های مرتفع و ستون های تراشیده با فرم هایی بدیع به شمار می رود.

سفر به جزیره رویایی قشم و معرفی جاذبه های گردشگری

روستایی به نام برکه خلف در ۵ کیلومتری ساحل جنوبی جزیره نیز قرار دارد که با تندیس های غول پیکر طبیعی، مناظر زیبایی را خلق کرده است. مخروط های نوک تیز، ستون ها و ستونک های فرسایشی، آرک ها و جشنواره های دیواره های نواری از جنس ماسه در این مکان به چشم می خورند.

 

 

برای رفتن به دره ستارگان، از قشم به سمت ساحل جنوبی حرکت کنید تا به روستای برکه خلف (۱۵کیلومتری قشم) برسید. دره ستاره ها در شمال این روستا و در فاصله ۵ کیلومتری آن قرار دارد. مسیر تا روستا آسفالت است و از آنجا تا دره ستاره ها مسیر خاکی به طول تقریبی ۵۰۰ متر برآورد می شود.

 

در این منطقه، سوراخ های بزرگ و کوچکی در دیواره ها مشاهده گردد. آن ها به گونه ای جلوه می کنند که گویی موجودات افسانه ای در آنجا قرار دارد. مردم منطقه به این اقلیم، استار اوتیده می گویند و بر این باور هستند که اینجا، محل برخورد ستاره ای از آسمان به زمین بوده که باعث خلق چنین مناظر دیدنی در قشم شده است.

سفر به جزیره رویایی قشم و معرفی جاذبه های گردشگری

در گوشه و کنار ستون ها و دره ستاره ها، راه هاى تنگ، باریک و گاه پهن و وسیعی به چشم می خورد که با نظم خاص خود گردشگر را مبهوت خود می کند.این دره تماشایی که در شمال روستای خلف قرار گرفته، دارای قدمتی در حدود دو میلیون سال مربوط به دوره زمین شناسى سنوزوئیک بوده و بر اثر فرسایش، به چنین شاهکاری بدل گشته است.منظره های این دره آنقدر تماشایی و جالب بود که جزء آثار طبیعی در سازمان یونسکو به ثبت رسید.

سفر به جزیره رویایی قشم و معرفی جاذبه های گردشگری

بابد توجه داشت که دره ستارگان در واقع بخشی فرسایش یافته بر اثر آب‌های سطحی، رگبارهای فصلی و تندبادها است. قسمت هایی از جنس زمین سخت تر بوده در برابر فرسایش مقاومت بیشتری داشته و بخش های سست و ضعیف تر، در مقابل عوامل فرسایشی به سرعت واکنش نشان داده و از بین رفته اند. دو جنس متفاوت در دیواره های دره ستاره وجود دارد، لایه ای ضخیم و لایه ای نازک.

سفر به جزیره رویایی قشم و معرفی جاذبه های گردشگری

علاوه بر موارد گفته شده ،لایه ضخیم با جنسی نرم و طیف رنگی از کرم تا خاکستری روشن در زیر لایه نازک که به نسبت سخت و دارای طیف رنگی سفید تا خاکستری تیره است، قرار دارد. لایه زیرین (لایه ضخیم) سست و در برابر فرسایش سریع تخریب می شود ولی لایه نازک رویی مقاوم است و مثل یک سپر از لایه زیرین محافظت می کند. سختی و مقاومت این لایه به خاطر وجود نوعی سیمان طبیعی(آهکی) در ترکیبات خاک این لایه است.

سفر به جزیره رویایی قشم و معرفی جاذبه های گردشگری

اگر قسمتی از لایه روی از بین برود و یا شکافی داشته باشد، لایه زیرین به سرعت فرسایش یافته و دره های کوچک و شکاف های مختلف به وجود می آید.

 

روستای لافت

یکی از مقصدهای دیدنی روستا گردی در جنوب کشور، بی شک روستای لافت جزیره زیبای قشم است. این روستا، از جمله قدیمی ترین سکونت گاه های هرمزگان بوده و در کرانه خلیج همیشه فارس قرار گرفته است.. معماری کویری آن، مخاطبان بسیاری را هر ساله روانه لافت می کند.

 

لافت در جایی قرار گرفته که راه دریایی و جنگل های حرا در کنار دسترسی به آب شیرین و وزش بادهای موسمی، زمینه را برای شکل گیری سکونت گاهی ایده آل فراهم کرده است. معماری این روستا، نخستین چیزی است که چشمان هر رهگذری را خیره زیبایی های خود می کند.

سفر به جزیره رویایی قشم و معرفی جاذبه های گردشگری

بادگیرهای فراوانی که در استان یزد شاهد هستیم، در لافت نیز قابل مشاهده است. این روستا به بندر بادگیرهای ایران شهرت دارد. خانه های روستا بسیار به هم نزدیک بوده و کوچه های تنگ و باریکی دارد.

 

ساختار کوچه های روستا به گونه ای است که معمولا به بن بست نمی رسند و به محله های دیگر راه دارند. تنگ بودن آن ها نیز سبب می شود که خانه های دو سوی کوچه، سایه ساری را برای رهگذران فراهم کرده تا از گزند تابش آفتاب جنوب در امان بمانند.

سفر به جزیره رویایی قشم و معرفی جاذبه های گردشگری

در اطراف روستا، جنگل های حفاطت شده حرا قرار دارد که از شاهکارهای طبیعی سواحل جنوبی کشور به شمار می روند. این جنگل ها، میزبان درختان مانگرو هستند که با آب شور و شرایط اقلیمی خاص، گیاهی استثنایی به شمار می رود.

سفر به جزیره رویایی قشم و معرفی جاذبه های گردشگری

پرواز مرغان دریایی و مرغ ماهیخوار و لک لک و مرغابی، بخشی از ظرفیت های طبیعی منطقه است. برای سفر به حرا، باید سوار بر قایق با همراهی یک از اهالی، به دیدن شگفتی های منطقه بروید.

سفر به جزیره رویایی قشم و معرفی جاذبه های گردشگری

از جمله مقصدهای گردشگری دیدنی در اطراف روستای تاریخی لافت، می توان به قلعه نادری اشاره کرد. در جنوب روستای لافت قلعه ی مخروبه ای قرار دارد که نزد اهالی با عنوان قلعه نادری یا نادرشاهی شناخته می شود.

سفر به جزیره رویایی قشم و معرفی جاذبه های گردشگری

قلعه نادری بر اساس یک نقشه مربع شکل احداث گردیده و آثاری از باروی قلعه، ۳۰ حلقه آب شیرین، ۳ برکه آب، ۲ آب انبار قدیمی و آثار ۴ برج، تمام آن چیزی است که از آن بر جای مانده. تاریخ دقیق ساخت بنا مشخص نیست اما بسیاری بر این عقیده اند که قلعه بر روى پایه‌ هاى دژهاى کهن و باستانى قبل از اسلام قرار دارد و ساخت آن به سال های دور باز می گردد.

سفر به جزیره رویایی قشم و معرفی جاذبه های گردشگری

یکی دیگر از دیدنی های روستای لافت، همانند آنچه در بندر عباس شاهد هستیم، قلعه پرتغالی ها است که در کنار گورستان قدیمی روستا قرار دارد. این قلعه به دستور آلفونسو آلبرکرک، دریانورد پرتغالی در سال ۱۵۰۷ میلادی ساخته شد.

 

این دریانورد، جزایر دهانه خلیج فارس را تصرف کرد و پرتغال از این طریق به مدت ۱۱۰ سال بر راه بازرگانی دریایی بین هند و اروپا تسلط یافت. در این مدت سازه های زیادی در جنوب ایران ساخته شد که هم اکنون آثار آنها در قسمت های مختلف جزایر خلیج فارس به چشم می خورد.

 

از جمله دیگر ظرفیت های جذاب منطقه، چاه های تلا است.

سفر به جزیره رویایی قشم و معرفی جاذبه های گردشگری

تعداد زیادی چاه با عمق ۳ تا ۶ متر در روستا قرار دارد که آب های آنها شیرین، شور، گرم یا سرد است. بر طبق نظر ساکنان، سازنده ی این چاه ها شخصی به نام خواجه کریم بوده و در گذشته تعداد آنها به نشان روزهای سال های کبیسه به ۳۶۶ عدد می رسیده است.

 

در فصول پر بارش، این چاه ها پر از آب می شده و ساکنان روستا در آنها را می پوشانده اند تا در طول سال هر روز در یکی از آنها را باز و از آب آن استفاده کنند. امروزه تنها ۳۳ عدد از این چاه ها باقی مانده است که هر کدام بر اساس شکل چاه و نوع آب دارای نام های متفاوتی هستند.

سفر به جزیره رویایی قشم و معرفی جاذبه های گردشگری

برخی از این نام ها عبارتند از: سردو، لوبنی، درجلایی، دومارون، ستبی (سگی)، ریگی، تلخو، عاشوری، کنتی، کناری، میون طلایی، پا سقی(پاسگی)، لوفراعونی، کمی زیارتی، گروی(گربه)، لو فرانی، لوهنگامی، کربی، لوری کنیزون، بورکی، بورکی، غرابو و زی دل غرابو.

سفر به جزیره رویایی قشم و معرفی جاذبه های گردشگری

باید اشاره کنیم که جایابی این چاه ها بسیار زیرکانه انجام گرفته و به گونه ای بوده که پس از بارش های رگباری به عنوان تنها منبع آب شیرین مردم استفاده می شده اند. تپه مشرف بر این چاه ها سطح سنگیِ مرجانی دارد و آب باران را به چاه ها هدایت می کند. کف چاه ها به لایه های گچی می رسد و به همین دلیل آب را برای مدتی طولانی، سالم و خنک نگه می دارند.

 

آب انبارهایی با سقف گنبدی، از جمله دیگر ظرفیت های گردشگری لافت بوده که همچون مساجد زیبایش، گردشگران را به سمت خود جلب می کند.آب انبارها نقش مهمی در تامین آب شیرین بازی می کنند و در سواحل جنوبی ایران، آنها را با عنوان برکه، به معنای محل ذخیره آب باران، می شناسند. در لافت و اطراف آن حدود ۳۴ برکه وجود دارد که با سقف های گنبدی شکل و سفید رنگشان شناخته می شوند.

 

این نوع سقف در برابر گرمای جنوب ایستادگی کرده و مانع تبخیر آب می شود. برکه سنگی لافت یکی از دیدنی ترین نمونه ها در جنوب ایران است که در کنار چاه های تلا و قلعه نادری قرار گرفته و تاریخ ساخت آن به ۴۰۰ سال پیش باز می گردد. عمق این برکه ۱۰ متر است و دهانه ای به قطر ۱۲ متر دارد.آب باران پس از سرازیر شدن به این برکه به سمت چاه ها هدایت می شود و آنها را پر می کند.

 

چه کارهایی می توان در لافت انجام داد؟

در لافت، پس از گشت در داخل روستای تاریخی و دیدنی و مشاهده سبک زندگی اهالی، می توانید به قایق سواری بپردازید که حس و حال فوق العاده ای دارد.طبیعت خاص لافت، فرصت خوبی برای شکار (عکاسی) دیدنی های طبیعت است. خوردن قلیه ماهی خوشمزه اهالی لافت را هرگز فراموش نکنید.

 

 به گزارش پارس ناز مردمان روستا مشاغلی مانند لنج سازی، نج داری، صیادی، تولید صنایع دستی، باغداری، کشاورزی و علف چینی دارند که می توانید این ظرفیت های کسب و کار جذاب را در طول روستا شاهد باشید.

 

توصیه های قشم گردی

۱- پیش از سفر به جزیره قشم، اطلاعات سفر را با اداره گردشگری هرمزگان بررسی کنید.

 

۲- قشم، یکی از مقصدهای گردشگری دیدنی و شلوغ کشور به خصوص در ایام نوروز است. رزرو بلیط هواپیما و رزرو مکان های اقامتی قشم را مثل همیشه، از سایت های گردشگری پین تا پین و زورق انجام دهید.

 

۳- فرصت های گردشگری و اقامتی قشم را با آرمان سفر نیز می توانید بررسی کنید.

 

۴- توصیه های وب سایت های معتبر گردشگری را برای سفر به قشم در نظر داشته باشید.

 

۵- خرید صنایع دستی قشم، کمک به توسعه گردشگری و رونق اقتصاد منطقه است. البته گفته شده که صدف های قشم چینی هستند.

 

۶- گردشگری دریایی  قشم – لارک را می توان از طریق موسسات گردشگری مرکز شهر و همچنین راهنمایی اهالی، تجربه کرد.

 

۷- از قشم می توان با سفر دریایی، به مناطق مختلفی از جمله کیش و بندر چابهار عزیمت کرد.