پارس ناز پورتال

سودآوری بازیگران مشهور ایرانی برای گیشه سینما

مجموعه : اخبار سینما
سودآوری بازیگران مشهور ایرانی برای گیشه سینما

سودآوری بازیگران مشهور ایرانی برای گیشه سینما 

امروز می‌پردازیم به درآمدزایی بازیگران معروف ایرانی برای گیشه هاي سینما که میتواند زیان ده و یا بی نظیر دارای سود باشد. در هیاهویی که در چند سال جدید درمورد جایزه بازیگران مطرح میشود، میزان فروش هر بازیگر و کمکی که به گیشه فیلم می‌کنند یکی از مسائل مغفول هست.

 

برای این که به شمایی روشن برسیم کارنامه 9 بازیگر را بررسی کردیم تا ببینیم چه آورده در گیشه داشته اند. برای این منظور دست روی چهره هاي شاخص گذاشتیم که دستمزدشان در هر پروژه چشمگیر هست. نتیجه نهایی می‌گوید همه ي شان به کمک گیشه فیلم نمی‌آیند و به اصطلاح نام شان کار نمیکند.

 

مخالفان میگویند در چنین شرایطی چرا باید حجم اکثر بودجه فیلم به بازیگران اختصاص یابد. از آن سو فراموش نمی‌کنیم کارگردان ها برای رسیدن به فیلم دلخواه شان گاهی به این نام ها نیاز دارند. ذکر این نکته هم ضروری هست که وضع برای بازیگران درجه دو که پول زیادی می‌گیرند ولی فروش فیلم شان نصف جایزه یکی از آنها هم نمیشود فاجعه هست.

 

شهاب حسینی

میزان فروش فیلم ها: 29میلیارد تومان

چند فیلم داشته: 16 فیلم

سودآوری بازیگران مشهور ایرانی برای گیشه سینما

پرفروش و کم فروش ترین: «فروشنده» که سال پیش روی پرده رفت بیش از 15 میلیارد تومان فروش داشته هست. کم فروش ترین فیلم او «من و جذاب» هست که حدود 270 میلیون تومان فروش کرد. فیلم «چهارشنبه» در گروه هنر و تجربه توزیع شده و آمار رسمی از آن به دست نیاوردیم بنابراین در جمع بندی نهایی لحاظ نشده هست.

 

میانگین فروش: 1 میلیارد و 8 میلیون تومان

 

تحلیل فروش: کارشناسان وی را برترین بازیگر سینمای کشور ایران می‌دانند. گفته میشود او جایزه بالایی برای پروژه ها میگیرد اما حواسش هم به فیلمهای لوباجت هست و به انها تخفیف می‌دهد. با این حال پول دادن بابت شهاب حسینی اصلا دورریختن سرمایه نیست؛

 

حضورش باعث میشود یک فیلم معمولی تبدیل به اثری ویژه شود. جنس بازی حسینی و نیز تاثیری که روی دیگر بازیگران دارد عامل اصلی این رخداد هست. از آن سو در سال هاي جدید تبدیل به بازیگری پرطرفدار شده و خیلی ها برای مشاهده فیلم هایش صف می بندند همانگونه که «آزمون نهایی» به رغم این که ظاهراً نباید گیشه داشته باشد، به فروش 500 میلیونی رسید.

 

رضا عطاران

میزان فروش فیلم ها: 63 میلیارد

چند فیلم داشته: 14 فیلم
سودآوری بازیگران مشهور ایرانی برای گیشه سینماپرفروش و کم فروش ترین: «نهنگ عنبر» با فروش بیش از 20 میلیارد تومان پیروز ترین فیلم عطاران در گیشه هست. « چه خوبه که برگشتی» هم یک میلیارد و 240 میلیون تومان فروش داشته. گرچه با احتساب قیمت بلیت وضع برای این فیلم بهتر هست؛ سال پیش «آب نبات چوبی» یک میلیارد و 350 میلیون تومان فروش کرد که برای عطاران شکست به حساب می‌آید.

 

میانگین فروش: 4 میلیارد و 600 میلیون تومان

 

تحلیل فروش: رقم تقریبی 63 میلیارد تومان خیلی خیلی چشمگیر هست. رضا عطاران اما توانسته یک تنه این میزان پول را به گیشه ها تزریق کند. او از معدود بازیگرانی هست که مردم برای تماشای فیلم او صف می بندند و به سینما میروند. همین «نهنگ 2» که به قصه اش کلی ایراد وارد بود

 

به دلیل نام عطاران فروش بیش از 20 میلیارد تومان را تجربه کرد. نکته دیدنی این که نام عطاران در فیلمهای جدی مانند «استراحت مطلق» و «کلاشینکف» هم پول آوری داشته هست. فیلم دوم که خیلی تلخ هست ولی خب این جادوی نام عطا هست. یا «آب نبات چوبی» که به واسطه نام او فروش کرد.

 

محمدرضا گلزار

میزان فروش فیلم ها: 17 میلیارد و 500 میلیون تومان

چند فیلم داشته: 3 فیل

سودآوری بازیگران مشهور ایرانی برای گیشه سینما

پرفروش و کم فروش ترین: «درود بمبئی» با 13 میلیارد و 700 میلیون تومان پرفروش ترین و «مادر قلب اتمی» با یک میلیارد و سیصد میلیون تومان کم فروش ترین فیلم اوست.

 

میانگین فروش: 5 میلیارد و900 میلیون

 

تحلیل فروش: سهم محمدرضا گلزار از توزیع در سال هاي جدید خیلی خیلی پایین هست. او اضافه بر سریالهای شبکه خانگی، «دلم می خواد» بهمن دستور آرا را هم بازی کرد که هنوز توزیع نشده. گلزار به زعم غالب کارشناسان سینمای کشور ایران تنها سوپراستار کشورمون هست که نامش می‌تواند

 

به فروش بالای فیلم ها کمک کند. همه ي وقت هم درمورد رقم جایزه او شایعه هاي زیادی به گوش می‌رسد و اتفاقا رقم 90 میلیونی برای سه روز بازی بود که چند سال پیش ماجرای دستمزدها را پیش کید و تا مدت ها موضوع رسانه ها بود. گلزار هر چقدر هم جایزه بگیرد می‌تواند به گواه آمار ادعا کند که در گیشه پیروز بوده. برای ثابت آن فیلمهای درود بمبئی، خشکسالی و دروغ و مادر قلب اتمی کافی هست. تازه دوتای پایان فیلم گیشه نیستند.

 

لیلا حاتمی

میزان فروش فیلم ها: 12 میلیارد تومان

چند فیلم داشته: 9 فیلم

سودآوری بازیگران مشهور ایرانی برای گیشه سینما

پرفروش و کم فروش ترین: از نظر رقمی «رگ خواب» با نزدیک به پنج میلیارد تومان پرفروش ترین فیلم لیلا حاتمی هست که سال جاری روی پرده بود، «پله پایان» هم حدود 300 میلیون تومان فروش داشته هست.

 

میانگین فروش: 1 میلیارد و 330 میلیون تومان

 

تحلیل فروش: لیلا حاتمی بازیگر توانمندی هست که حضور در فیلم احتمالاً به گیشه کمک کنند اما می‌توان مطمئن بود با یک اثر مفید رو به رو هستیم. این را جوایز گوناگونی که حاتمی گرفته نشان میدهد. بازی او تحسین منتقدان را همۀ وقت} به همراه داشته و گرچه نامش باعث ترغیب سخت پسندها برای رفتن به سینما شده هست؛ همانند متاخرش «رگ خواب» که بخش بالایی از فروش را باید به حساب او گذاشت.

 

در کارنامه سال هاي جدید حاتمی «جدایی کمیاب از سیمین» هم دیده می‌شود. این فیلم با فروش سه میلیارد و 200 میلیون تومان در ایران، سومین فیلم پرفروش سال 1390 پس از فیلمهای اخراجی ها 3 و ورود آقایان ممنوع بود. گرچه میدانیم که نباید از حواشی توزیع و نام اصغر فرهادی گذر کنیم ولی سهم حاتمی هم بالا هست.

 

نیکی کریمی

میزان فروش فیلم ها: پنج میلیارد تومان

چند فیلم داشته: 11 فیلم

سودآوری بازیگران مشهور ایرانی برای گیشه سینما

پرفروش و کم فروش ترین: «جرم» مسعود کیمیایی پیروز ترین فیلم نیکی کریمی در گیشه هست که خرداد سال 1390 توزیع شد و به فروش 800 میلیونی دست یافت. «در امتداد شهر» علی عطشانی با 115 میلیون تومان فروش شکست خورده ترین فیلم نیکی کریمی هست.

 

میانگین فروش: 450 میلیون تومان

 

تحلیل فروش: نیکی کریمی ستاره دیرپای سینمای ما هست اما در سال هاي جدید فیلم هایش گیشه نداشته اند. او هم چنان در دسته معروف ترین بازیگران سینمای کشور ایران جای می‌گیرد اما نکته عجیب این که طی شش سال قبل نه تنها هیچ سهمی در بین فیلمهای پرفروش سال ندارد بلکه حتی یک فیلم با فروش بالای یک میلیارد تومان هم در کارنامه کاری اش دیده نمیشود.

 

یک نکته دیگر این که حتی در اگر بازی زمانی را طولانی تر هم میگرفتیم در کارنامه بانو کریمی به فیلمهای پرفروش مقداری می رسیدیم. یکی از دلایلش هم جنس انتخاب اوست؛ با این حال کریمی جزو بازیگرانی هست که دستمزدشان چشمگیر هست و سهم زیادی از بودجه یک پروژه باید صرف آن شود.

 

ترانه علیدوستی

میزان فروش فیلم ها: 21 میلیارد تومان

چند فیلم داشته: 7 فیلم

سودآوری بازیگران مشهور ایرانی برای گیشه سینماپرفروش و کم فروش ترین: «فروشنده» سال پیش توزیع شد و بیش از 15 میلیارد تومان فروش داشت. «آسمان زرد کم گودی » هم با 700 میلیون تومان کمترین فروش را در بین فیلمهای ترانه علیدوستی داشته هست.

 

میانگین فروش: 3 میلیارد تومان

 

تحلیل فروش: ترانه علیدوستی جزو بازیگران گران سینمای کشور ایران طبقه بندی می‌شود. از آن سو پرطرفدار طیف زیادی از منتقدان هم هست و جمع این دو خصوصیت به او موقعیتی خاص بخشیده هست. در کارنامه سال هاي جدید او که نگاه می‌کنیم فیلم شکست خورده نداشته.

 

دیدنی آنکه این فیلم ها نسبت مستقیم با گیشه ندارند ولی خب فروش شان در برخی موارد از فیلمهای گیشه پسند اکثر بوده. مجموع 21 میلیارد تومان رقم چشمگیری برای یک بازیگر هست که جزو بازیگر تجاری هم به حساب نمی‌آید، اما فراموش نکنیم اکثر آن به دلیل یک فیلم هست: «فروشنده».

 

این فیلم نام اصغر فرهادی را کنار خود داشت؛ در کن درخشیده بود و شهاب حسینی در آن بازی میکند. از آن سو برخی حواشی باعث شد حرف و حدیث درمورد اش چندان باشد و همه ي این‌ها به فروش بالایش کمک کرد.

 

پرویز پرستویی

میزان فروش فیلم ها: هشت میلیارد و 800 میلیون تومان

چند فیلم داشته: فیلم

سودآوری بازیگران مشهور ایرانی برای گیشه سینما

پرفروش و کم فروش ترین: «بادیگارد» پیروز ترین فیلم پرستویی در گیشه هست که سال پیش توزیع شد و بیش از هفت میلیارد تومان فروش داشت. در برابر فیلم «بیداری برای سه روز» او فقط 16 میلیون تومان فروش کرد.

 

میانگین فروش: 1 میلیارد و 100میلیون تومان

 

تحلیل فروش: نگاهی به کارنامه پرویز پرستویی نشان می‌دهد، او یکی از پولسازترین بازیگران سینمای کشور ایران از نیمه دوم دهه هفتاد تا نیمه دوم هشتاد هست. با این حال در سال هاي جدید علاقه مندی اش به سمت فیلم هایي بوده که گیشه نداشته اند. در برابر اما روایت هست که این بازیگر جایزه بالایی میگیرد

 

و برایش تفاوتی ندارد که فیلم گیشه خواهدداشت یا نه. گرچه این را هم فراموش نکنیم که پرستویی بازیگر توانمندی هست و حضورش برای کارگردان ها غنیمت هست اما خب نامش فعلاً گیشه ندارد. کافی هست فروش هفت میلیارد تومانی بادیگارد را از کارنامه کاری پرستویی حذف کنیم. تصور میکنید میانگین فروش هفت فیلم دیگری که در دهه 90 از او توزیع شده روی هم چقدر میشود؟ چیزی کمتر از 250 میلیون تومان.

 

حمید فرخ نژاد

میزان فروش فیلم ها: 43 میلیارد و 341 میلیون

چند فیلم داشته: 14 فیلم

سودآوری بازیگران مشهور ایرانی برای گیشه سینما

پرفروش و کم فروش ترین: جدید ترین فیلم توزیع شده با بازی حمید فرخ نژاد «گشت 2» هست که بیش از 20 میلیارد تومان فروش داشت. کمترین فیلم او در گیشه هم «یاسین» هست که تنها 25 میلیون تومان فروش کرد.

 

میانگین فروش: 3 میلیارد تومان

 

تحلیل فروش: نخستین نکته درمورد گیشه فیلمهای حمید فرخ نژاد، دو فیلمی هست که سال جاری با بازی او روی پرده رفت. یعنی «گشت 2 » سعید سهیلی و «مفید، بد، جلف» پیمان قاسم خانی. فرخ نژاد اگر این دو فیلم را نمی داشت اکنون با یک کارنامه کاملا شکست خورده مواجه بود. همانطور که تا پیش از این فقط یک فیلم

 

در بین 10 فیلم پرفروش سال داشت و آن هم «گشت ارشاد» هست. به عبارت دیگر اگر فیلمهای «گشت 2» و «مفید، بد، جلف» را از کارنامه حمید فرخ نژاد کنار بگذاریم می‌ماند هفت میلیارد تومان فروش برای 12 فیلم. یعنی تقریباً هر فیلم 580 میلیون تومان که خب برای بازیگر گران و گرچه توانایی به نام حمید فرخ نژاد رقم بسیار پایینی هست.

 

حامد بهداد

میزان فروش فیلم ها: 13 میلیارد تومان

چند فیلم داشته: 16 فیلم

سودآوری بازیگران مشهور ایرانی برای گیشه سینما

پرفروش و کم فروش ترین: «نیمه شب رخداد افتاد» با یک میلیارد و 700 میلیون تومان فروش، برترین فیلم حامد بهداد در گیشه هست. از آنسو فیلم «فرزند چهارم» فقط 95 میلیون تومان فروش داشته هست. گرچه این فیلم سال 92 روی پرده رفت که قیمت بلیت سه هزار تومان بود.

 

میانگین فروش: 820 میلیون تومان

 

تحلیل فروش: حامد بهداد بازیگر توانا و محبوبی هست اما گیشه فیلم هایش فروش معقولی نداشته هست. گرچه فروش «منزل دختر» فعلاً مفید هست و بخشی از آن را باید به حساب بهداد گذاشت اما در کارنامه اش فیلم شکست خورده کم پیدا نمی‌شود. حامد بهداد به قول شمار زیادی از تهیه کنندگان

 

جزو گرانترین بازیگران سینمای کشور ایران هست اما پرفروش ترین فیلم او در شش سال جدید حتی به فروشی دو میلیاردی هم نرسیده. او در این سال ها فقط دو فیلم میان 10 فیلم برتر سال داشته هست که برای بازیگری در اندازه بهداد آمار ناموفقی به حساب می‌آید. یکی از انها «خوشبختی آباد» هست که به جز او کلی بازیگر ستاره دیگر هم داشت.