پارس ناز پورتال

علائم اولیه مسمومیت دوران بارداری را بشناسید

علائم اولیه مسمومیت دوران بارداری را بشناسید

علائم اولیه مسمومیت دوران بارداری را بشناسید 

مسمومیت دوران بارداری خانمها امری شایع است که باید با دکتر در بین گذاشته شود تا آثار آن از بین برود و رفع گردد. افزیش فشارخون در اثر بارداری «که طبق معمول بعد از هفته بیستم بارداری اتفاق میوفتد»، در مادرانی که قبلا هیچ گونه سابقه فشارخون نداشته اند را مسمومیت بارداری یا پراکلامپسی مینامند.

 

در حالت طبیعی در فرد بارداری که در سه ماهه‌ي دوم حاملگی قرار دارد، فشار‌خون کمی ‌کمتر از حد طبیعی است و بتدریج در باقی مانده‌ي دوران بارداری، به حالت طبیعی باز میگردد. با این وجود، در 10% زنان باردار بعد از هفته‌ي بیستم بارداری، فشار خون شروع به افزایش می کند. به این افزایش فشار خون در اثر بارداری مسمومیت بارداری گفته میشود.

علائم اولیه مسمومیت دوران بارداری را بشناسید

در موارد نادری این اتفاق در اولین روزهای پس از تولد نوزاد رخ می دهد. ممکن است علت این فشار بالا، بارداری باشد که دراین صورت گذرا خواهد بودو یا این که فرد قبلاً فشار بالا داشته و ازآن مطلع نبوده‌است ودر این صورت در دوران پس از بارداری نیز فشار خون فرد بالا خواهد بود.

 

علائم مسمومیت بارداری کدامند؟

بالا بودن فشار خون
تورم پاها، رانها و دست ها
وجود پروتئین در ادرار
افزایش سریع وزن در اثر افزایش مایع در بدن
درد شکمی
سردرد شدید و یا سر گیجه
کاهش میزان ادرار یا قطع شدن ادرار
وجود خون در ادرار
تهوع و استفراغ مفرط

 

لازم است مادران باردار هر زمان که با این علائم روبه‌رو شدند منتظر زمان بعدی ویزیت خود نشده و هرچه سریع تر به متخصص زنان و مامایی خود یا مراکز و بیمارستان هاي مجهز مراجعه کنند.

 

آیا وجود تورم اندامها نشان دهندۀ مسمومیت بارداری است؟

برخی موارد تورم اندامها طی حاملگی طبیعی است. اما اگر تورم با استراحت برطرف نشود و یا همراه با علائم گفته‌شده نیز باشد باید بلافاصله با دکتر خود مشورت کنید.به گفته متخصص زنان و زایمان بعد از خون ریزی‌ها و عفونت‌هاي دوران بارداری، مسمومیت باداری سومین علت مرگ مادران در دوران بارداری است که ۵ تا ۱۰ درصد زنان باردار ممکن است در طی دوره‌ بارداری‌ خود مبتلا به آن شوند.

 

بیشتر از سه کیلو اضافه وزن مادر در ماه خطرناک استخانم باردار بطور طبیعی هرماه اضافه وزنی بین ۱٫۵ تا ۲ کیلو دارد، ولی اگر بیشتر از ۳ کیلو در ماه اضافه وزن پیدا کند، احتمال ورم یا اِدِم بارداری وجوددارد ودر صورتی‌که فشارخون او نیز بالا رود، بایستی حتما از جهت دفع پروتئین چک شود.

 

کارشناس مسوول مادران و مامایی مرکز بهداشت استان یزد با توصیه به این که مادر باردار درصورت داشتن مسمویت بارداری باید بیشتر مواقع‌ استراحت‌ کند تصریح کرد: این‌ امر در بازرسی‌ مسمومیت‌ مهم‌ است‌. همچنین برای‌ کمک‌ به‌ جریان‌ خون‌ بیمار بهتر است‌ به‌ پهلوی‌ چپ‌ بخوابد.

 

صدیقه علیشاهی اظهار کرد: پره اکلامپسی یا مسمومیت‌ بارداری اختلال پیچیده اي است که حدود 5 تا 8 درصد زنان باردار را درگیر می کند و عبارت از یک اختلال‌ خطرناک در فشار خون‌، عملکرد کلیه‌ و دستگاه‌ عصبی‌ مرکزی می‌باشد.وی ادامه داد: مسمومیت‌ بارداری از طریق فشار خون بالا و وجود پروتئین در ادرار «بطور طبیعی پروتئین در ادرار دیده نمی‌شود» و بعد از هفته بیستم بارداری تشخیص داده می شود.

 

این اختلال در بیشتر موارد بعد از هفته 37 حاملگی شروع می شود ولی در هر زمانی از نیمه دوم حاملگی و همچنین در زمان زایمان و یا حتی بعد از زایمان طبق معمول در 24 تا 48 ساعت اول بعد از زایمان ممکن است دیده شود.علیشاهی گفت:

 

بروز این اختلال قبل از هفته بیستم بارداری نیز در موارد نادری مانند حاملگی مولار امکان دارد. پره اکلامپسی می‌تواند خفیف یا شدید باشد و پیشرفت آن نیز ممکن است آهسته یا سریع باشد و تنها راه التیام بیمار زایمان است.

 

وی گفت: مسمومیت‌ بارداری باعت انقباض عروق ودر نتیجه افزایش فشار خون و کاهش جریان خون می شود. کاهش جریان خون، تعداد زیادی از اندام ها نظیر کبد، کلیه ها و مغز را تحت تأثیر قرار می دهد. کاهش جریان خون رحم میتواند سبب مشکلاتی نظیر کاهش رشد جنین، کاهش مایع آمنیوتیک و پارگی جفت شود. علاوه بر این در صورتی که نیاز به زایمان زودرس باشد، جنین ممکن است نارس بدنیا بیاید.

 

علیشاهی افزود: تغییرات عروق خونی ناشی از مسمومیت‌ بارداری ممکن است سبب نشت مایع از مویرگ ها شده ودر نتیجه باعث تورم یا ادم شود. همچنین نشت مایع از عروق کوچک کلیه ها سبب ورود پروتئین از جریان خون به ادرار می شود. وجود مقادیر بسیار اندک پروتئین در ادرار طبیعی است ولی اگر ازآن بیشتر شود نشان دهنده مشکل است.

 

این کارشناس مسوول مامایی، افزایش‌ قابل‌ توجه‌ فشار خون‌، حتی‌ اگر هنوز در محدوده‌ طبیعی‌ قرار داشته‌ باشد، ورم‌ صورت، دست‌ها و پاها که‌ هنگام‌ صبح‌ شدیدتر است‌، افزایش‌ وزن‌ بیش‌ از حد معمول‌ «نیم‌ کیلو گرم‌ یا بیشتر در هفته‌ در سه‌ ماهه‌ آخر بارداری‌» و وجود پروتئین در ادرار را از علایم‌ شایع‌ مسمومیت‌ بارداری خفیف‌ دانست.

 

وی همچنین افزایش‌ مداوم فشار خون‌، ورم‌ صورت‌ و اندام‌ها به‌صورت مداوم، تغییرات بینایی شامل دوبینی، تاری دید، دیدن نقاط شناور یا جرقه، حساسیت به نور یا از دست دادن موقتی دید، سردرد شدید یا مستمر، تحریک‌پذیری، درد یا حساسیت شدید در قسمت بالای شکم و تهوع و استفراغ را از علایم‌ شایع‌ مسمومیت‌ بارداری شدید عنوان کرد.

 

این کارشناس گفت: علل‌ بروز مسمومیت بارداری‌ ناشناخته‌ است‌ و اعتقاد بر این‌ است‌ که‌ این‌ عارضه‌ ناشی‌ از ماده‌ یا سمی‌ است‌ که‌ توسط‌ جفت‌ تولید می شود.وی همچنین تغذیه‌ نامناسب، دیابت‌ شیرین، بالا بودن‌ فشار خون‌ قبل‌ از بارداری، بیماری‌هاي‌ مزمن‌ کلیه، اختلالات‌ ایمنی نظیر لوپوس‌، سیگار کشیدن‌، سوء مصرف‌ الکل‌،

 

استفاده‌ از داروهای‌ روانگردان، چاقی‌ «اندکس جرم بدن 30 یا بیشتر»، بارداری‌ دوقلو یا چندقلو، سابقه‌ خانوادگی‌ پره‌اکلامپسی‌ یا اکلامپسی «مادر، خواهر، مادر بزرگ، خاله، عمه» و سن کمتر از 20 سال یا بیشتر از 40 سال را از عوامل تشدید کننده بیماری ذکر کرد.

 

وی به بارداری‌ اول‌ در بروز این اختلال اشاره کرد و افزود: بروز پره‌ آکلامپسی‌ مسمومیت بارداری‌ طی‌ یک‌ بارداری‌ الزاماً به‌ معنی‌ تکرار آن‌ در بارداری‌هاي‌ بعدی‌ نیست‌، ولی‌ با یک‌ بار بروز، خطر عود آن‌ در بارداری‌هاي‌ بعدی‌ افزایش‌ می یابد.