پارس ناز پورتال

علت عذاب وجدان گرفتن بعد از رابطه جنسی (نکات مهم روابط زناشویی)

مجموعه : حذف شده است
علت عذاب وجدان گرفتن بعد از رابطه جنسی (نکات مهم روابط زناشویی)

علت عذاب وجدان گرفتن بعد از رابطه جنسی 

شاید تیتر ما کمی عجیب بنظر برسد، اما این اتفاق پیش می‌آید و یکسری از آدم ها خصوصا آقایان بعد از رابطه جنسی عذاب وجدان میگیرند، این پدیده علل مختلفی دارد که در ادامه انها را بیان میکنیم. عذاب‌ و جدان جنسی یا احساس شرم به احساس مسئولیت شدید و پشیمانی عمیق به‌خاطر انجام یا حتی فکر کردن به فعالیت‌هاي جنسی گفته می شود.

 

کسانی که در روابط زناشویی بخاطر انجام رابطه‌ي‌ جنسی مشروع یا یک فعالیت‌ جنسی خاص دچار عذاب‌ و جدان می شوند عموما باور دارند که رابطه‌‌ي جنسی، کاری غیراخلاقی، ناپاک و گناه‌ آلود است. درک احساس گناه مربوط به فعالیت هاي جنسی با آثار روانکاو برجسته، زیگموند فروید آغاز شد. بااینکه افراد بسیاری، ازجمله روانشناسان و روانکاوان، رویکرد فروید را رد میکنند اما تفکرات او برای شروع بررسی عذاب‌ و جدان جنسی قابل‌ ملاحظه هستند.

علت عذاب وجدان گرفتن بعد از رابطه جنسی (نکات مهم روابط زناشویی)

شرمساری جنسی

 

پیامی از بدو تولد

از همان ابتدای تولد، کودک پیام‌ هایي را از والدین خود درمورد روش‌هاي قابل‌ قبول و غیر قابل‌ قبول ابراز میل‌جنسی و همچنین پیام‌هایي درمورد گرایشات تایید شده و تایید نشده نسبت‌ به مسائل جنسی دریافت میکند. طبق نظریات فروید، این موانع اجتماعی که بر سر راه ابراز آزادانۀ امیال اولیه قراردارند با ایجاد سه جنبه‌ي مشخص از شخصیت انسان در ارتباط هستند.

 

اول، بخشی از ذهن است که فروید آنرا «نهاد» «id» می‌نامد و ترکیبی از اصلی‌ترین امیال و انرژی روانی لازم برای اقدام به ارضای این امیال میباشد. دوم، «خود» «ego» است که عملکردی اجرایی در ذهن انسان است که اطلاعات را از اندام‌هاي حسی بدن دررابطه با دنیای بیرون دریافت کرده و اجرای روزانۀ امیال جنسی و سایر امیال رابه روش‌هایي که از نظر اجتماعی قابل قبول و تاییدشده هستند، هدایت می کند.

علت عذاب وجدان گرفتن بعد از رابطه جنسی (نکات مهم روابط زناشویی)

سوم، «فراخود» «superego» که متشکل از استانداردهای اجتماعی اکتسابی از رفتار است که از والدین و دیگران آموخته‌ایم، که درک رفتارهای ممنوع و قابل مجازات را هم شامل میشود. فراخود خودآگاه ماست، دربرگیرندۀ ارزش‌ هاي درونی درمورد رفتارهای درست و قابل ستایش و ازآن طرف رفتارهای غلط و قابل‌مجازات. تجاوز از استانداردهای فراخود موجب احساس گناه و عذاب‌ و جدان و همچنین حس پشیمانی، عصبانیت نسبت بخود و از بین رفتن اعتمادبه‌نفس میشود.

 

نیازی نیست که این تخطی‌ها حتما رفتارهای واقعی مثل انجام فعالیت‌هاي جنسی ممنوع باشد. حتی خیال و تصور کردن چنین فعالیت‌هایي را هم شامل میشود. به‌عنوان مثال کلیسا مسیحیت در ابتدای کار خود، رابطه‌ي جنسی را حتی برای زوج‌ هاي متاهل در ایام خاصی از سال ممنوع اعلام کرده بود «مثلا 4۰ روز قبل از عیدپاک و کریسمس یا از زمان شروع بارداری زن تا 40 روزبعد از تولد نوزادش».

 

علاوه بر این، رابطه‌ي جنسی به منظور لذت و به هدفی جز تولیدمثل محکوم میشد «البته نه همه ی‌ي مسیحی‌ها». بعضی پیروان این دین عقیده دارند که اعمال محدودیت‌هاي شدید بر رابطه‌ي‌ جنسی و تاکید مداوم به‌عنوان یک قصور اخلاقی در فرهنگ غربی فقط موفق به ایجاد عقده‌هاي درونی نسبت به فعالیت‌هاي جنسی شده است. بعضی روانشناسان احساس گناه جنسی رابه دو دسته تقسیم می کنند:

علت عذاب وجدان گرفتن بعد از رابطه جنسی (نکات مهم روابط زناشویی)

اولی صبح بعد از گناه نام دارد که به تشخیص خودآگاه احساس گناه بعد از نقض یکی از ارزش‌هاي درونی مثل داشتن روابط‌جنسی خارج از ازدواج و خیانت، گفته میشود. نوع دوم «گناه پنهان» نام دارد که از باوری فراگیر ناشی میشود که رابطه‌ي‌ جنسی بطور کل به‌ذات خود اشتباه و کاری کثیف است. افرادی که این نوع احساس گناه را دارند طبق معمولً تصور میکنند که رابطه‌ي جنسی موجب خفت و خواری است.

 

در چنین مواردی فرد ممکن است حتی بدون انجام واقعی فعالیت‌هاي جنسی دچار آن احساس گناه شود. طبق معمولً گفته میشود که چنین شخصی شخصیت گناه پنهان دارد. این نوع شخصیت طبق معمولً دچار ناتوانی از لذت بردن از رابطۀ جنسی یا تمایل خودآگاه به آن، فقدان هوشیاری از احساسات جنسی، ناتوانی در پذیرش تحریک جنسی و ناتوانی در تجربه‌ي ارگاسم می باشد که درمقابل میتواند دلایل اصلی مشکلات در ازدواج‌ها باشد.

 

علاوه‌براین، گناه پنهان به میزان بالایی با تشخیص ناکارایی جنسی، افسردگی یا انواع مختلف بیماری‌هاي روانشناختی مرتبط دانسته می شود. احساس گناه و عذاب‌ و جدان جنسی نتایج دیگری هم دارد. متخصص رابطه‌ي جنسی و روابط، دکتر درو پینسکی می گوید، «احساس گناه و شرمساری می تواند بر توانایی فرد در آماده شدن برای رفتارهای جنسی، به‌ویژه در جوانان، تاثیر منفی بگذارد.

علت عذاب وجدان گرفتن بعد از رابطه جنسی (نکات مهم روابط زناشویی)

اگر جوانان به‌خاطر فعالیت‌جنسی در زندگی زناشویی، خودرا گناهکار بدانند و احساس شرمساری کنند، ممکن است نتوانند از خود دربرابر بیماری‌هاي مقاربتی به‌خوبی محافظت کنند.

 

او اضافه میکند، هنوز هم احساس گناه و شرمساری از رابطه‌ جنسی در افراد زیادی وجوددارد. من افراد متاهل زیادی را می بینم که به‌خاطر تخیلات و تجسمات جنسی احساس گناه میکنند که البته در نسل‌هاي قدیمی‌تر بیشتر دیده میشود تا نسل جوان.

 

دکتر پینسکی همچنین این احساس گناه رابا رفتارهای عجیب و اعتیاد آور جنسی مرتبط میداند. «حتی دراین شرایط هم احساس گناه حس غالب نیست. این احساس به‌خاطر این است که تصور می کنند اگر کس دیگری پی به داستان انها ببرد، باعث ناامیدی و خجالت آن ها خواهد شد. انها تصور می کنند که به‌خاطر این رفتارها و فعالیت‌ها مشکل خاصی در انها وجوددارد.

 

نکته جالب اینجاست که در اکثر موارد این باعث می شود که آن رفتار راکه باعث خجالتشان است، بیشتر و بیشتر تکرار کنند. این همان مارپیچ خجالتی است که افراد معتاد به رابطه‌ي جنسی یا متجاوزان جنسی در آن گرفتار می شوند.» درنتیجه آنهایی که درجه‌ي بالایی حس عذاب‌ و جدان جنسی دارند بیشتر در معرض خطرات مربوط به سلامتی هستند زیرا از نظر احساسی قادر به داشتن رفتارهای جنسی سالم و ایمن نیستند.

 

به‌علاوه افراد مبتلا به گناه پنهان که قربانیان تجاوزهای جنسی هستند ممکن است خودشان را مقصر ببینند و درنتیجه نتوانند این جنایت‌ رابه پلیس گزارش دهند یا به دنبال مشاوره‌هاي روانشناسی بروند و حمایت احساسی بگیرند. علاوه‌ بر این، سر درگمی درمورد جنسیت خودِ فرد و درست بودن داشتن تماس جنسی ممکن است باعث شود افراد مبتلا به گناه پنهان پیام‌هاي درهم و برهمی به پارتنرهای احتمالی خود بدهند.

علت عذاب وجدان گرفتن بعد از رابطه جنسی (نکات مهم روابط زناشویی)

این افراد به صورت ناخودآگاه در نوعی فریب‌جنسی متناقض گرفتار میشوند. آن ها برای بیرون ریختن امیال جنسی درونی خود به دنبال جذب کردن دیگران هستند و وقتی طرف‌مقابل شروع به ابراز علاقه میکند انها سرد میشوند و دیگر واکنشی نمی دهند. اگر رابطه‌ي جنسی بین انها اتفاق بیفتد، فرد به آن به‌عنوان یک شکست اخلاقی بزرگ نگاه می کند و احساس کينه شدید نسبت به فرد اغواشده خواهد کرد.

 

نتیجه این اتفاق‌ها، که برای بعضی در طول زندگی مرتب تکرار می شوند، احساس گناه و عذاب‌ و جدان جنسی بسیار شدید است. اگر رفتاری توسط بزرگسالان نهی شده باشد، این احتمال وجوددارد که کسانی که آن رفتار را انجام داده‌اند یا تجربه‌ي مشابهی داشته‌اند، احساس عذاب‌ و جدان کنند. به‌عنوان مثال:

 

اگر والدین بازی‌هاي جنسی با همسالان که فعالیتی بسیار متداول میان کودکان است را نهی کرده باشد، بچه‌هایي که در چنین بازی‌هایي شرکت می کنند احساس عذاب‌ و جدان خواهند کرد.

علت عذاب وجدان گرفتن بعد از رابطه جنسی (نکات مهم روابط زناشویی)

نعوظ در مردان یا ترشح واژینال در زنان، فرآیندهای بیولوژیکی کاملاً طبیعی‌ که دلایل دیگری بجز تحریک جنسی دارند هم از دیگر عوامل مرتبط با عذاب‌ و جدان جنسی در نوجوانان هستند. خودارضایی که عملی متداول درمیان مردان و زنان است، یکیدیگر از مواردی است که موجب احساس عذاب‌ و جدان در جوانان میشود.

 

تحقیقات جدید نشان میدهند که افراد مسن نیز به‌خاطر خودارضایی میزان بالایی عذاب‌ و جدان احساس میکنند. خودارضایی، چه در جوانان و چه افراد مسن ایجاد حس گناه می کند زیرا به‌عنوان رفتاری غلط توسط بزرگ ترها و جامعه به فرد معرفی شده است. بعضی انسان‌شناسان مثل راث بندیکت عنوان کرده‌اند که احساس گناه و عذاب‌ و جدان ویژگی غالب شخصیتی در همه ی‌ي جوامع نیست.

 

در جامعه‌اي ممکن است عذاب‌ و جدان وسیله‌اي برای بازرسی اجتماع باشد ودر جامعه‌ي دیگر تاکید بیشتر بر احساس خجالت و شرمساری است. بااینکه این دو وضعیت احساسی تقریبا یکسان هستند، ولی یک تفاوت مهم دارند: شرمساری خجالت‌زدگی در چشم دیگران است درحالی‌که عذاب‌ و جدان از تجاوز به ارزش‌هاي درونی فرد ایجاد میشود، حتی اگر کس دیگری از این تخطی باخبر نباشد.

 

بندیکت میگوید بعضی فرهنگ‌ها فرهنگ عذاب‌ و جدان و بعضی فرهنگ‌ها فرهنگ شرمساری هستند. گفته می شود که بعضی روش‌هاي تربیتی برای کودکان در مواجهه با تخطی از انتظارات جامعه حس عذاب‌ و جدان را در افراد ایجاد می کنند و بعضی روش‌ها حس شرمساری را.

 

و در ادامه: علت سستی کمر بعد از رابطه جنسی چیست؟

ناتوانی جنسی یا اصطلاح سست شدن کمر، اغلب بر زندگی جنسی، تاثیرات منفی میگذارد و ممکن است سبب اضطراب، افسردگی و کاهش اعتماد به نفس شود. تشخیص و شناخت علل بالفعل این نوع اختلال، می تواند کمک موثری در التیام این وضعیت باشد. عوامل متعددی ممکن است بر ناتوانی جنسی تاثیر بگذارند.

 

این عوامل شامل اختلالات احساسی و فیزیکی است. طبق آمار و تحقیقات، حدود 50 درصد از مردان 40 تا 70 ساله دریک زمان مشخص و یا به صورت مداوم، دچار اختلال ناتوانی جنسی هستند. همچنین، خطر ناتوانی جنسی با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد.

علت عذاب وجدان گرفتن بعد از رابطه جنسی (نکات مهم روابط زناشویی)

علت سستی کمر بعد از رابطه جنسی چیست؟

 

ناتوانی جنسی در مردان

عده اي از علل مربوط به سستی کمر و ناتوانی جنسی عبارتند از:

 

1- بیماری هاي غدد درون ریز: سیستم غدد درون ریز بدن شامل هورمون هایي است که باعث تنظیم متابولیسم، عملکرد جنسی، تولید مثل، خلق و خو و بسیاری موارد دیگر در بدن می شود. دیابت، نمونه اي از یک بیماری مربوط به غدد درون ریز است که می تواند موجب ناتوانی جنسی در فرد شود.دیابت بر توانایی بدن برای استفاده از هورمون انسولین تاثیر می‌گذارد.

 

یکی از عوارض جانبی مرتبط با دیابت مزمن، آسیب عصبی است. این احساسات، آلت تناسلی را تحت تاثیر قرار میدهد. سایر عوارض مرتبط با دیابت هم، موجب کاهش جریان خون و سطح هورمون ها می شود. هردو این عوامل می‌توانند موجب ناتوانی جنسی و سستی کمر شوند.

 

2-اختلالات عصبی: عده اي از بیماری هاي عصبی می تواند خطر ابتلا به ناتوانی جنسی را افزایش دهد. شرایط بد عصبی بر توانایی مغز برای ارتباط برقرار کردن با سیستم تولید مثل تاثیر می‌گذارد. این مشکل می تواند باعث اختلال نعوظ در فرد شود.

علت عذاب وجدان گرفتن بعد از رابطه جنسی (نکات مهم روابط زناشویی)

اختلالات عصبی مرتبط با ناتوانی جنسی عبارتند از:

 

* بیماری آلزایمر
* بیماری پارکینسون
* تومورهای مغزی و مشکلات ستون فقرات
* بیماری ام اس
* سکته مغزی
* صرع

 

همچنین، افرادی که عمل جراحی پروستات انجام داده اند ممکن است دچار آسیب عصبی ودر نتیجه ناتوانی جنسی شوند. دوچرخه سواران هم ممکن است دچار ناتوانی جنسی موقت شوند. در واقع فشار مکرر روی نشیمنگاه و اندام تناسلی بر عملکرد اعصاب تاثیر بگذارد.

 

3-مصرف دارو: مصرف عده اي از داروها می تواند جریان خون را تحت تاثیر قرار داده و باعث سستی کمر و ناتوانی جنسی شود. پیش از مصرف هر نوع دارویی توصیه می شود که با دکتر متخصص مشورت کنید.

 

داروی کلسترول خون

نمونه هایي از داروهایی که باعث سستی کمر و ناتوانی جنسی می شوند عبارتند از:

 

* مسدود کننده هاي آلفا آدرنرژیک، از جمله تامسولوسین
* بتا بلوکرها، مانند کارودیلول و متوپرولول
* داروهای شیمی درمانی سرطان مانند سایمتیدین
* داروهای ضد افسردگی سیستم عصبی مرکزی، از قبیل آلپرازولام، دیازپام «والیم» و کدئین
* داروهای محرک هاي سیستم عصبی مرکزی، مانند کوکائین یا آمفتامین
* دیورتیک ها، مانند فوروزماید و اسپیرونولاکتون
* مهار کننده هاي بازجذب سروتونین
* داروهای هورمونی مصنوعی مانند لوپرولید

 

4- مشکلات قلبی: شرایطی که قلب را تحت تأثیر قرار میدهد و باعث مشکلاتی در پمپاژ خون می شود، می تواند باعث ناتوانی جنسی شود. درصورت عدم گردش خون مناسب به ناحیه آلت تناسلی، فرد ممکن است در نعوظ دچار مشکل شود. آترواسکلروز، نوعی بیماری است که بر عروق خونی تاثیر گذاشته و می تواند باعث ناتوانی جنسی شود. همچنین، کلسترول بالا و فشار خون بالا با افزایش خطر ابتلا به ناتوانی جنسی همراه است.

 

5- شیوه زندگی و اختلالات احساسی: برای رسیدن به نعوظ، ابتدا باید فرد در مورد احساسات و هیجانات مشکلی نداشته باشد. این مرحله می تواند نوعی واکنش عاطفی باشد. اگر فرد دارای اختلال احساسی باشد، این امر بر توانایی او در جذب جنس مخالف تاثیر می‌گذارد. افسردگی و اضطراب با افزایش خطر ابتلا به ناتوانی جنسی همراه است. افسردگی، شامل احساس غم و اندوه، از دست دادن امید یا بی نظمی در روحیات است.

علت عذاب وجدان گرفتن بعد از رابطه جنسی (نکات مهم روابط زناشویی)

خستگی مرتبط با افسردگی هم می تواند باعث ناتوانی جنسی شود. اضطراب هم می تواند یکیدیگر از علل ناتوانی جنسی باشد. اگر فردی در نعوظ دچار مشکل باشد، ممکن است این ترس در آینده هم با او همراه باشد. کسیکه مبتلا به اضطراب عملکردی مرتبط با ناتوانی جنسی است، ممکن است قادر به نعوظ کامل در هنگام خودارضایی یا خواب باشد، اما قادر به حفظ نعوظ در طی مقاربت نیست.

 

مصرف مواد مخدری مانند کوکائین و آمفتامین می تواند موجب ناتوانی جنسی شود. همچنین، سوء مصرف الکل ممکن است بر توانایی فرد در نعوظ، تاثیر بگذارد. در اینگونه موارد، بهتر است به دکتر متخصص مراجعه کنید.درمان خالی شدن و سستی کمر روشهای درمانی مختلفی برای ناتوانی جنسی در معرض است، از جمله داروهای تجویزی، درمان هاي طبیعی و تغییر شیوه زندگی.

 

داروهای تجویزی

انواع درمان هاي دکتری وجوددارد که می تواند راه درمان مناسبی برای مشکل سستی کمر و ناتوانی جنسی باشد. درمان هاي دارویی و سایر مداخلات دکتری برای کمک به درمان ناتوانی جنسی عبارتند از:

 

* سیلدنافیل «ویاگرا»
* تادالافیل
* واردنافیل «استاکسین، لویترا»
* داروهای جایگزینی تستوسترون
* جراحی
* مشاوره و روانشناسی
* درمان هاي طبیعی ناتوانی جنسی

 

افرادی که می‌خواهند از درمان هاي خانگی و یا گیاهی استفاده کنند، انواع مختلفی از داروهای طبیعی شناخته شده برای کمک به درمان ناتوانی جنسی وجوددارد. عده اي از داروهای طبیعی یا جای گزین برای ناتوانی جنسی عبارتند از:

 

* طب سوزنی
* گیاه جنسینگ
* آب انار
* قبل از استفاده از هرگونه داروی طبیعی، ابتدا با دکتر خود مشورت کنید.

 

تغییر در شیوه زندگی

بسته بعلت ناتوانی جنسی که ممکن است جسمی یا عاطفی باشد، شما می‌توانید با تغییر شیوه زندگی خود، از مشکل ناتوانی جنسی، پیشگیری کنید. تغییر سبک زندگی و رفتار عبارتند از:

 

* ترک سیگار و نوشیدنی هاي الکلی
* تقویت ارتباط روابط عاشقانه
* کاهش اضطراب
* ورزش بیشتر و پیروی از یک رژیم غذایی سالم
* پیشگیری از سستی شدن کمر و ناتوانی جنسی

 

ناتوانی جنسی می تواند علل مختلفی داشته باشد، اما شما می‌توانید با برخی اقدامات از بروز این مشکل پیشگیري کنید. روشهای پیشگیری احتمالی عبارتند از:

 

* شرکت در تمرینات ورزشی، که خطر ابتلا به ناتوانی جنسی را کاهش می‌دهد.
* اجتناب از مصرف سیگار، مواد مخدر یا سوء مصرف الکل
* خواب و استراحت کافی
* پیگیری یک رژیم غذایی سالم
* کاهش استرس، اضطراب و افسردگی