پارس ناز پورتال

غفلت زوج ها در انجام آزمایش های پیش از ازدواج

غفلت زوج ها در انجام آزمایش های پیش از ازدواج

غفلت زوج ها در انجام آزمایش های پیش از ازدواج 

زوج ها قبل از ازدواج باید به خاطر داشته باشند که انجام آزمایش هاي مختلف قبل از این‌که زیر یک سقف بروند واقعا لازم است. برگه اي که از طرف محضر به عروس و داماد داده میشود تا بعد از آزمایش هاي اولیه برای عقد اقدام کنند را یک هزینه اضافی برای ازدواج میبینند، در حالیکه اگر به این آزمایش ها توجه بیشتری شود، مشکلات بارداری و خطرات ناشی از ایدز را تا میزان قابل توجهی می‌تواند کاهش دهد.

 

دختر و پسری که تصمیم آنها مبنی بر ازدواج می‌شود، پیش از آنکه بعنوان زن و شوهر رسمی هم دیگر قرار بگیرند، باید مراحل دکتری تحت آزمایش هاي ازدواج انجام دهند.دو فردی که هم دیگر ار برای ازدواج انتخاب می‌کنند، قبل از مراجعه به آزمایشگاه ها که یک اجبار قبل از عقد کردن می باشد، در ابتدا باید اگر دچار بیماری یا مشکلی در سلامت خود هستند،

 

صادقانه آنرا برای هم بازگو کنند، در غیر این صورت این آزمایش ها تا حدودی می‌تواند وضعیت جسمانی افراد را مشخص کند.چنانچه زن و شوهر جوان بخواهند آزمایش HIV بدهند برای کاهش هزینه می‌توانند به کلینیک هاي مثلثی که زیر نظر مستقیم مراکز بهداشت فعالیت می‌کنند بروند. این مراکز به صورت رایگان، بدون پرسیدن مشخصات فردی و تنها با دادن یک کد به فرد، آزمایش HIV و سایر آزمایش هاي مقاربتی را انجام میدهند.

 

وقتی زوجین به دفترخانه برای تعیین زمان عقد مراجعه می‌کنند به انها یک معرفی نامه داده می‌شود تا با در دست داشتن آن به آزمایشگاه هاي مخصوص و معتبری که فهرست آنها در دفترخانه موجود است مراجعه کنند. این آزمایش ها شامل بررسی اعتیاد و تالاسمی می‌شود ودر کنار آن تزریق واکسن کزاز برای خانم هم انجام میشود.

 

چنانچه مسئولان آزمایشگاه تشخیص بدهند که فرد نیاز به انجام آزمایش هاي دیگری دارد، وی را به مراکز دیگری ارجاع میدهند تا بررسی هاي تخصصی تر انجام شود.این آزمایش ها از زمان صدور تنها یک ماه اعتبار دارند ودر صورتی که زوجین بعد از گذشت یک ماه برای انجام عقد مراجعه کنند باید دوباره این آزمایش ها را انجام بدهند.

 

گروه خونی عروس و داماد چه میگوید؟

گروه خونی هیچ ربطی به ازدواج ندارد اما ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که منظور از این‌که میگویند “گروه خون عروس و داماد به هم نخورده” چیست؟ باید گفت این اصطلاح، اشاره به برخی نتایج که در آزمایشات قبل از عقد مشخص می‌شود، دارد.

 

وقتی یکی از طرفین در سوابق خود و یا اقوام خود یکی از بیماری هایي که از طریق ژن منتقل می‌شود«مثل تالاسمی» وجود داشته باشد با انجام آزمایشات خونی بررسی می‌کنند که چقدر احتمال ابتلای فرزند آنها به آن بیماری ها وجوددارد چنانچه این احتمال بالا باشد به آنها توصیه میشود که عقد نکنند و به آنها درباره عواقب بچه دار شدنشان هشدار می‌دهند.

 

علاوه براین کسانی که دارای تالاسمی مینور هستند چنانچه با فرد دیگری که او هم مبتلا به تالاسمی مینور است عروسی کنند ۲۵ درصد احتمال دارد که فرزندان آنها مبتلا به تالاسمی ماژور بشود. تالاسمی مینور دارای هیچ علامت خاصی نیست و نیاز به درمان ندارد فرد مبتلا به تالاسمی مینور نیز از نظر ظاهری

 

کاملا سالم است و وصلت او با افراد سالم هیچ عواقبی ندارد اما تالاسمی ماژور یک بیماری حاد است و نیاز به درمان دارد و مشکلات و هزینه هاي زیادی رابه دنبال خواهد داشت. لذا چنانچه در آزمایش خون قبل از عقد معلوم شود که هر دو طرف تالاسمی مینور دارند، آزمایشات تکمیلی دیگر به همراه مشاوره ژنتیکی برای آنها انجام خواهد شد و به آنها درباره عواقب بچه دار شدنشان هشدار داده میشود.

 

آزمایش هاي دلهره آور

علاوه بر این آزمایش ها، دو آزمایشی که تعداد زیادی از زوجین در اول مسیر ازآن سر باز می‌زنند، آزمایش ژنتیک برای افرادی که دچار مشکل هستند و همچنین ازدواج هاي فامیلی و آن هم بعلت هزینه ي بالایی که دارد و همچنین آزمایش ایدز در پیش از ازدواج که اگر صورت بگیرد یک توهین به دو طرف محسوب می‌شود.

 

صداقت رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت اظهار داشت:بیماری ایدز دارای یک دوره اي بوده که ممکن است افراد آزمایش دهند ولی نتیجه آزمایش آنها حکایتی از ابتلایشان نداشته باشد، بنابر این آزمایش اجباری ایدز هیچ تاثیری در نظارت ویروس اچ.آی.وی ندارد و افرادی که احساس میکنند بدلیل شرایط خاص یا انجام رفتارهای پر خطر احتمال ابتلا به ایدز را دارند، باید نسبت به آزمایش به صورت داوطلبانه اقدام کنند.

 

وی همچنین اشاره میکند که: تاكید ما در مورد ایدز، اطلاع‌ رسانی و آموزش است ،بنابر این مشاوره قبل از ازدواج برای آگاهی و جلوگیری از رفتارهای پرخطر بسیار موثر است.» رییس اداره ایدز با اشاره به توصیه‌هاي سازمان جهانی بهداشت درباره آزمایش ایدز، تصریح می‌كند: «بنابر دستور سازمان جهانی بهداشت، آزمایش ایدز باید داوطلبانه و محرمانه باشد و برای جلوگیری از این بیماری مهم ترین اقدام اطلاع‌ رسانی است.»

 

گرچه انجام آزمایش HIV گرچه کار خوبی بنظر می‌رسد ولی نمی‌تواند دلیلی برای تضمین 100 در صدی عدم ابتلای فرد باشد چرا که این ویروس وقتی وارد بدن میشود تا چندین ماه می‌تواند به حالت مخفی در بدن باقی بماند بدون این‌که چیزی در آزمایش مشخص شود به چنین حالتی دوره پنجره اي میگویند.

 

آزمایش هاي HIV میتوانند تنها وضعیت حدود 3 تا 6 ماه قبل فرد را نشان بدهند ودر صورت انجام رفتار پر خطر قبل از آزمایش، مثلاً یک روز قبل از آزمایش طبق معمول هیچ چیزی در آزمایش مشخص نمی‌شود و نتیجه آزمایش منفی کاذب خواهد بود. بهمین دلیل برای این‌که خیال تان آسان شود باید به شناخت کافی از فرد برسید و تحقیقات لازم را در رابطه با پیشینه فرد انجام بدهید.

 

چنانچه زن و شوهر جوان بخواهند آزمایش HIV بدهند برای کاهش هزینه می‌توانند به کلینیک هاي مثلثی که زیر نظر مستقیم مراکز بهداشت فعالیت می‌کنند بروند. این مراکز به صورت رایگان، بدون پرسیدن مشخصات فردی و تنها با دادن یک کد به فرد، آزمایش HIV و سایر آزمایش هاي مقاربتی را انجام میدهند.

 

مانند تمام مشاوره هاي ازدواجی که توصیه میشود جوانان قبل از ازدواج استفاده کنند، آزمایش ایدز نیز پیشنهاد می‌شود که در کمال احترام و بدون توهین و ایجاد سوظن در طرف مقابل از او خواسته شود تا به صورت محرمانه این آزمایش را نیز انجام دهد. فرهنگ چنین اینکار برای اچیدمی شدن در جامعه نیاز به زمان زیادی دارد

 

که علاوه بر مردم، رسانه ها نقش بسیار مهمی دراین امر خواند داشت. رسانه و سلبریتی ها بعنوان الگوهای فرهنگ ساز در کشور بسیار نسبت به این موضوع بی تفاوت بوده اند و شاید جدای از فیلم هایي چون آخرین ستاره شب، قصه ها، پابرهنه اي در بهشت با محوریت ایدز که برای مخاطبان دور از ذهن و فراموش شده است، تنها دو سریال خط قرمز که به موضوع ایدز و جوانان، و پریا که در ارتباط با ایدز و ازدواج بوده است، میتوان بعنوان یک الگوی فرهنگ ساز اشاره کرد.

 

علاوه بر آزمایش هاي پیش از ازدواج، یک کلاس آموزش هاي جنسی زناشویی برای همسران برگزار می‌شود، که در عده اي از مراکز به صورت جداسازی شده ودر مراکزی به صورت مختلط این آموزش ها را در نیم ساعت به زوجین آموزش می‌دهند. اما آیا دختر و پسری که تا کنون رابطه جنسی نداشته اند

 

با صرف نیم ساعت زمان همه ی اطلاعات را کسب می‌کنند؟ و آیا در چنین فضاهایی میتوانند سوالات نادانسته خودرا بپرسند؟ بهتر است در ارتباط با این آموزش هاي پیش از ادواج کلاس هاي مفید تری برای زوجین برگزار شود تا آنها با آگاهی بیشتر وارد زندگی زناشویی خود شوند ودر نتیجه اختلافات ناشی از مسائل جنسی در زندگی کاهش یابد.