پارس ناز پورتال

غول های تکنولوژی در سال 2016 را بشناسید

غول های تکنولوژی در سال 2016 را بشناسید

غول های تکنولوژی در سال 2016 را بشناسید 

امسال هم تکنولوژی های زیادی به بازار عرضه شدند و جهان گامی رو به جلو در جهت فناوری را برداشت.شرکت های شاخص در بحث تکنولوژی را به شما معرفی خواهیم کرد. هفته ای نیست که شرکتی ناشناخته محصولی «انقلابی» معرفی نکند و مدعی نشود این محصول دنیای تکنولوژی را متحول خواهدکرد.

 

بسیاری از این گجت ها و اپ های تازه وارد کارشان را با سر و صدا و توفانی رسانه ای آغاز می کنند اما کمی بعد همه چیز آرام می شود و خبرهای مربوط به «محصول انقلابی» زیر خروارها خبر معمولی دیگر ناپدید می شود.اگر خوش اقبال باشند در مرورهای آخر سال ممکن است کسی پیدا شود و بگوید: «محصول خوبی بود، کمی مانده بود تا موفق شود.» اما همیشه این طور نیست.

 

گاهی بعضی شرکت ها و استارتاپ ها ما را واقعا به عصری جدید وارد می کنند. اکنون در سال 2016 (1395) نشانه هایی دیده می شود که این شرکت ها و محصولات شان رفته رفته به نامی آشنا برای همه تبدیل خواهندشد. در ادامه با مجموعه ای از مهم ترین شرکت های نوظهور و تازه نفس آشنا خواهیم شد.

 

تسلاموتورز؛ Tesla Motors

غول های تکنولوژی در سال 2016 را بشناسید

شرکت تولیدکننده خودروهای الکتریکی تسلا یکی دیگر از پروژه های بزرگ ایلان ماسک (مخترع و کارآفرین در زمینه تکنولوژی) در کنار شرکت خصوصی کاوشگر فضایی ایش است. البته خودروهای الکتریکی دیگری هم در گذشته وجود داشته اند اما هیچ کدام مانند خودروهای تسلا نبوده اند.

 

رویای ایلان ماسک این است که خودرویی کاملا برقی با قیمتی مناسب در اختیار خریداران بگذارد. مدل های قبلی بسیار گران بودند چون بیشتر به صورت تجملاتی ساخته می شدند و روی ویژگی های پیشرفته فنی تمرکز داشتند. اما تسلا می کوشد خودروهایی با فناوری معمولی و قابلیت های کاربردی تولید کند.

 

آخرین خودروی تسلا «مدل 3» نام دارد که انتظار می رود اواخر سال 2017 (1396) وارد چرخه تولید شود. نشانه روشنی از اینکه تسلا کارش را درست انجام می دهد؛ این خودرو با قیمت نسبتا مناسب 35 هزاردلار برای پیش فروش عرضه شد و در هفته اول 325 هزار دستگاه پیش خرید شد.

 

عده ای به خاطر مدل فروش و شیوه تولید نامتعارف این خودرو به سرعت آن را نادیده گرفتند اما بیشتر خریداران شیوه کار و تلاش تسلا را می پسندند. انتظار می رود تسلا در سال جاری فروشی 14 میلیارد دلاری تجربه کند و سال موفقیت آمیز را پشت سر بگذارد.

 

هایپرلوپ وان؛ Hyperloop One

غول های تکنولوژی در سال 2016 را بشناسید

اگر فکر می کنید پروژه بلندپروازانه بعدی ایلان ماسک ساخت کپسول های حمل و نقل با سرعت بالاست، باید بگوییم درست حدس زده اید. ایلان ماسک با ایده های بلندپروازانه ای که تبدیل آنها به واقعیت غیرممکن به نظر می رسد، غریبه نیست و حتی نشانه هایی وجود دارد از اینکه مفهوم مسافرت در کپسول با سرعت بالا امکان پذیر باشد.

 

چند ماه پیش، هایپرلوپ وان که مورد حمایت ماسک است، آزمایشی درباره این طرح مفهومی انجام داد که طی آن کپسول حمل و نقل توانست فقط ظرف 1.1 ثانیه به سرعت 186 کیلومتر برسد. هرچند هنوز مانع هایی سر راه هایپرلوپ وان هست- که پیش از خارج شدن از حالت علمی- تخیلی باید بر آنها غلبه کند- ولی ایلان ماسک نشان داده که می تواند

 

از عهده چنین دشواری هایی بربیاید. شاید در آینده ای نه چندان دور بتوانیم با هایپرلوپ به لس آنجلس سفر کنیم، با ماشین تسلا خودمان را به سکوی پرتاب اسپیس ایکس برسانیم و با موشک به مریخ برویم.

 

ویو؛ Viv

غول های تکنولوژی در سال 2016 را بشناسید

در حالی که تجربه کار با دستیاران هوشمند شخصی از قبیل سیری، کورتنا و گول ناو را داریم، هیچ کدام از اینها توقعمان از رفتار و کار یک هوش مصنوعی را برآورده نمی کنند. اما تلاش برای ساختن هوش مصنوعی بهتر هیچ گاه متوقف نشده است. سازندگان سیری ادعا می کنند با هوش مصنوعی جدید و بهبود یافته ای بازگشته اند.

 

آنها ادعا می کنند مدل جدید که «ویو» نام دارد، جایگزین مناسبی با دستیاران قبلی خواهدبود.اگرچه تاکنون فقط پیش نمایشی از ویو در کنفرانسی به نام «تک کرانچ دیسراپت» دیده ایم، می توان گفت خوبی اصلی این دستیار هوشمند در مقایسه با رقیبان، توانایی همگام سازی با سرویس هایی مانند اوبر Uber و همچنین قابلیت درک زبان محاوره است.

 

به نظر می رسد گروه سازنده ویو آماده اند در پایان سال این محصول را عرضه کنند. طراحان معروف ترین دستیار هوش مصنوعی، یعنی سیری، مشغول کار روی پروژه دیگری هستند. پس باید حواسمان به آن ها باشد.

 

اسلک؛ Slack

غول های تکنولوژی در سال 2016 را بشناسید

هرچند سال یک بار صحبت هایی از پایان کار ای میل به گوش می رسد. اما در سال 2016 و با گذشت 25 سال از فرستادن نخستین ای میل، بیشتر از همیشه از ای میل استفاده می کنیم: روزانه بیش از 200 میلیارد ای میل ارسال و دریافت می شود. اما شاید در مواردی جایگزین بهتری برای ای میل وجود داشته باشد.

 

این جایگزین «اسلک» نام دارد و پیام رسانی برای اداره های فیزیکی یا مجازی است که به کاربر اجازه می دهد بدون اینکه دریافت مداوم ای میل، روند کارش را مختل کند، به گفت و گوی خود با طرف مقابل ادامه دهد.گزارش اسلک نشان می دهد گروه هایی که از این سرویس استفاده می کنند

 

با کاهش شگفت آور 48.6 درصدی در استفاده از ای میل های داخلی مواجه شده اند. این یکی از دلایل بزرگی است که ارزش اسلک به 3.8 میلیارد دلار رسیده است. به نظر بسیاری از کارشناسان در پایان سال 2016 اسلک همچنان به رشد ادامه خواهدداد.

 

سولار سیتی؛ Solar City

غول های تکنولوژی در سال 2016 را بشناسید

شرکت «سولار سیتی» یا «شهر خورشیدی» بزرگ ترین تولید کننده پنل های خورشیدی در آمریکاست که به تازگی برای تولید پنل های خورشیدی، ساخت کارخانه جدیدی را شروع کرده است. سولار سیتی اخیرا نیز یک تولیدکننده کوچک تر پنل های خورشیدی به نام «سیلوئو» (Silveo) و سیستم پیشرفته تولید پنل های خورشیدی آن را خرید.

 

اکنون سولار سیتی آماده است با به کار گرفتن دستاوردهای خودش در کنار فناوری های سیلوئو، سالانه پنل هایی تولید کند که قدرت تولید برق شان به یک گیگاوات برسد.سولار سیتی معتقد است چنین حجمی از تولید پنل های خورشیدی، می تواند هزینه انرژی خورشیدی را به 2.5 دلار به ازای هر وات برساند. رقمی که در مقایسه با سال 2012 (1391) نصف شده است.

 

ارزان تر شدن انرژی خورشیدی نه فقط استفاده از پنل های خورشیدی را برای خانواده ها جذاب تر می کند، بلکه می تواند انرژی پاک خورشیدی را بیشتر از همیشه به یکی از منابع اصلی تامین انرژی تبدیل کند.

 

اوکولوس وی آر؛ Oculus VR

غول های تکنولوژی در سال 2016 را بشناسید

شرکت «اوکولوس وی آر» بخشی از سرمایه لازم برای توسعه هدست های «اوکولوس ریفت» را از طریق وب سایت «کیک استارتر» (Kickstarter) جذب کرد. موفقیت این هدست واقعیت مجازی به قدری دیوانه کننده و موفق بود که فیس بوک درسال 2014 (1392 شمسی) و حتی قبل از عرضه رسمی هدست های اوکولوس ریفت،

 

آن را به سرعت قاپید. اوکولوس ریفت یکی از بهترین هدست های واقعیت مجازی موجود است که شوربختانه د رمیان نمونه های مشابه، بالاترین قیمت را دارد (بیش از 1000 دلار).البته اگر اهل بازی های ویدئویی باشید. از طرف این هزینه پشیمان نخواهید شد. سال گذشته هدست های اوکولوس ریفت برای نخستین بار وارد بازار شد

 

و واکنش های بسیار مثبتی دریافت کرد. اگرچه یشتر دستگاه ها به دلیل کمبود بعضی اجزا با تاخیر به دست خریداران رسید، اما ریفت به سرعتی در تولید رسید تا در طول سال های بعد مقابل چشمان بیشتری قرار گیرد.

 

فلمینگ؛ نمای نزدیک

آلدبران؛ Aldebaran

غول های تکنولوژی در سال 2016 را بشناسید

شرکت رباتیک آلدبران برنامه های بزرگی برای سال 2016 دارد. ربات معروف آنها «پِپِر» (Pepper) رباتی است که می تواند احساسات انسانی را درک کند. پپر هیچ ربطی به ربات های ترسناک در فیلم های آخرالزمانی ندارد و بیشتر به حیوانات خانگی می ماند.

 

پپر برای تعامل با انسان و درک احساسات و نشانه های عاطفی طراحی شده است. الدبران قصد دارد در سال جاری پپر را در آمریکا عرضه کند. تاکنون ده هزار پپر در ژاپن فروخته شده و از آنها برای کارهایی مانند خوشامدگویی به مشتری ها، راهنمایی مسافران در ایستگاه قطار و همچنین به عنوان دستیاران خانگی استفاده شده است.

 

بعید نیست به زودی پپر به منطقه شما هم بیاید و امروز یا فردا یکی از همین ربات های دوست داشتنی در رستورانی به شما خواشمد بگوید.

 

کامپیوتر کوانتومی ابری آی بی ام؛ IBM Quantum Cloud

غول های تکنولوژی در سال 2016 را بشناسید

پردازش کوانتومی یکی از پیچیده ترین سرفصل های موجود است که به نوعی بزرگ ترین مانع تکنولوژیک بعدی به شمار می آید. در حالی که کامپیوترهای استاندارد اطلاعات را به شکل بیت هایی با مقدار صفر یا یک رمزگذاری می کنند، بیت های کوانتومی (یا کیوبیت ها) قادرند به طور همزمان، مقدار صفر یا یک داشته باشند. به طور خلاصه، محاسبات کوانتومی موفقیت بزرگی در افزایش قدرت پردازش نصیب ما می کند.

 

محاسبات کوانتوم و مکانیک آن به نظر گیج کننده می آیند اما آی بی ام موفق شده است با کامپیوتر پنج کیوبیتی خود بزرگ ترین رقیبش «گوگل» را پشت سر بگذارد. اکنون این امکان وجود دارد که از طریق رابطی ابری به این کامپیوتر دسترسی داشته باشید اما برای استفاده از آن نخست باید محاسبات کوانتوم را بلد باشید.

 

این نخستین بار است که یک کامپیوتر کوانتومی به این شیوه معرفی شده و به پژوهشگران علاقه مند اجازه می دهد هر کجا که هستند امکان کار با این دستگاه را داشته باشند.