پارس ناز پورتال

فیلم های نوید محمدزاده که باعث موفقیت وی شد

مجموعه : اخبار سینما
فیلم های نوید محمدزاده که باعث موفقیت وی شد

فیلم های نوید محمدزاده که باعث موفقیت وی شد 

نوید محمدزاده الان یکی از برترین بازیگران مرد سینمای کشور ایران هست, وی با درخشش در چندین اثر سینمای در طی سال هاي جدید به سرعت هنر بازیگری اش را نمایان تولید. نوید محمدزاده مدت زمان زیادی نیست که به سینما وارد شده و اسمش را بعنوان بازیگر سینما به ثبت رسانده هست.

 

او نخستین بار در سال 1392 با فیلم “خشمگین نیستم” رضا درمیشیان مطرح شد و بی درنگ اسمش در لیست نامزدهای سیمرغ به ثبت رسید. گرچه سیمرغ خشمگین نیستم بنا به دلایلی هیچ وقت به دست محمدزاده نرسید اما دقت همه ي راه به خودش جلب کرد. او بعد از این فیلم, در عرض سه سال, شش فیلم مهم نقش بازی کرده و دو سیمرغ گرفت. درواقع به لحاظ هیاهویی که در سینمای کشور ایران به راه انداخت, میشود وی را یک رکورددار به حساب آورد.

 

نوید محمدزاده

* فیلم; لرزاننده چربی, در بین ابرها, خشمگین نیستم, سیزده, ناهید, خشم و هیاهو, ابد و یک روز, لانتوری, خفگی, بدون تاریخ بدون امضا, مغزهای کوچک یخ زده

 

* مهمترین تئاترها; خدای کشتار, یک دقیقه سکوت, مرد بالشی, زمستان 66, دکلره, دیابولیک, شکلک, دل سگ, آخرین نامه, پچ پچ هاي پشت خط نبرد

 

* جوایز; سیمرغ بلورین برترین نقش مکمل مرد در دوره جشنواره برای فیلمهای ابد و یک روز و بدون تاریخ بدون امضا, تندیس برترین بازیگر مرد از انجمن منتقدان برای فیلمهای خشمگین نیستم و ابد و یک روز, تندیس برترین بازیگر مرد از جشن منزل سینما برای فیلم ابد و یک روز

 

* پاداش جهانی; برترین بازیگر مرد بخش افق هاي هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم ونیز

 

خشمگین نیستم

رضا درمیشیان; 1392

کاراکتر; نوید

فیلم های نوید محمدزاده که باعث موفقیت وی شد

اهمیت نقش; نوید محمدزاده در خشمگین نیستم برای نخستین بار دیده شد. او نقش یک دانشجوی خشمگین را داشت که مدام تلاش میکرد در مقابل رخداد هاي بدی که در جامعه با آن ها مواجه بود, به اعصاب خود مسلط باشد و به هم نریزد. نقش بسیار سخت بود و اگر مفید ایفا نمی شد, فیلم کلا فیلم خوبی از آب در نمی آمد. درواقع می‌شود گفت بخش مهمی از موفقیت این فیلم به جنس بازی محمدزاده بر می گشت.

 

موفقیت; نام محمدزاده در لیست نامزدهای دریافت سیمرغ برترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره سی و دوم قرار گرفت و حتی آن طور که شنیده می شد, سیمرغ تا صبح روز اختتامیه هم به نام او بود اما نهایتا همه ي چیز تغییر کرد. درمیشیان مجبور شود فیلمش را از بخش رقابت خارج کند و سیمرغ به رضا عطاران رسید.

 

نظر محمدزاده; من از نوجوانی جلوی آینه تمرین سیمرغ گرفتن میکردم و در بیست و هفت سالگی به من گفتند سیمرغی راکه با هفت رای از هفت داور گرفته اي, نباید بخواهی. آن روز تلخ ترین روز زندگی کاری من بود. پیراهن و کت اتو شده ام برای رفتن روی سن و گرفتن پاداش بر در منزل ماند و اشک هاي من بی اختیار سرازیر بود.

 

ساعت شش آن روز همه ي چیز به اتمام رسید و بدون امضا کردن, رضایت ما را گرفتند و گروه فیلم انصرافی تحمیلی داد. سیمرغ برای ما نبود چه امضا می‌کردیم و چه امضا نمی‌کردیم.

 

ناهید

آیدا پناهنده; 1393

کاراکتر; احمد

فیلم های نوید محمدزاده که باعث موفقیت وی شد

اهمیت نقش; در “ناهید” محمدزاده از قالب یک پسر دانشجوی جوان خارج شد و نقش مردی معتاد و آس و پاس را بازی کرد که به دلیل اعتیاد از همسرش جدا شده و اکنون دلش میخواهد هر طور شده پسرش را از او بگیرد. محمدزاده اینجا هم عصبی و نامتعادل بازی کرد اما با دقت به معتادبودن این کاراکتر, بازی اش شباهتی به خشمگین نیستم نداشت.

 

موفقیت; این فیلم در جشنواره هاي گوناگون جهانی, مورد دقت داوران قرار گرفت و جوایز زیادی را به دست آورد. از بین همه ي این جوایز, نوید محمدزاده, پاداش برترین بازیگر مرد را از جشنواره بین المللی فیلم براتیسلاو گرفت. با این حال فیلم در ایران آن طور که باید دیده نشد و گفتگویی از بازی محمدزاده در این فیلم به میان نیامد.

 

ابد و یک روز

سعید روستایی; 1394

کاراکتر; محسن

فیلم های نوید محمدزاده که باعث موفقیت وی شد

اهمیت نقش; شاه نقش نوید محمدزاده بود. با اینکه اینجا نقش مکمل را داشت اما تمام دقت ها را به خودش جلب کرد. او در نقش یک معتاد از ریخت و قیافه افتاده ظاهر شد که با وجود اوضاع بدی که دارد, احساساتی و مهربان هست و برای دفاع از خانواده اش هر کاری میکند.

 

او این بار هم نمونه فیلمهای قبل, چند سکانس درگیری و دعوا داشت اما مرز میان یک مرد معتاد و عصبی را به خوبی حفظ کرد. محمدزاده در این فیلم چند سکانس طلایی داشت که طبیعتا در سینمای کشور ایران ماندگار میشود.

 

موفقیت; سیمرغ بلورین برترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای این فیلم گرفت. در جشن منزل سینما هم برترین بازیگر نقش مکمل مرد شناخته شد و تندیس این جشنواره را به دست آورد.

 

نظر محمدزاده; سعید روستایی از اول آن نقش را برای من نوشته بود. من با روستایی رفاقت زیادی دارم و از فیلمسازانی هست که خط فکری مان یکی هست. او کسی هست که کم کم زمان تغییر مثبت و آگاهانه اي را وارد سینما کرد. ما در “ابد و یک روز” مانند یک خانواده حقیقی در کنار هم زندگی می‌کردیم

 

و هنوز هم ارتباطمان حفظ شده هست. در سکانسی که من را برای بردن به کپ از پله ها پایین می آوردند, همه ي عوامل و پشت صحنه گریه می‌کردند.

 

خفگی

فریدون جیرانی; 1395

کاراکتر; مسعود

فیلم های نوید محمدزاده که باعث موفقیت وی شد

اهمیت نقش; با همه نقش هاي قبلی محمدزاده فرق می‌کند. کلا فیلم خفگی فضای عجیبی دارد و همه ي چیز به آرام ترین حالت ممکن در آن پیش می‌رود. همسر مسعود برای اینکه از دست او خلاص شود, خودش را به دیوانگی میزند و در دیوانه منزل بستری میشود. مسعود با پرستار تیمارستان طرح رفاقت می ریزد

 

تا بتواند به واسطه او همسرش را از سر راه بردارد. مسعود یک روانپریش هست اما در ظاهر هیچ نشانی از روانی بودن ندارد. محمدزاده در این نقش داد و هوار راه نمی اندازد. کتک نمیزند اما نقش یک روانپریش را به خوبی ایفا میکند.

 

موفقیت; بازی محمدزاده در خفگی با پیشباز خاصی از جانب داوران جشنواره فجر رو به رو نشد. اما در جشن انجمن منتقدان اسمش در لیست نامزدهای برترین بازیگر نقش اول مرد به ثبت رسید.

 

خشم و هیاهو

هومن سیدی; 1394

کاراکتر; خسرو پارسا

فیلم های نوید محمدزاده که باعث موفقیت وی شد

اهمیت نقش; خسرو پارسا با بازی نوید محمدزاده یک خواننده سلبریتی متاهل هست که با همدستی یکی از طرفدارانش همسرش را به قتل می‌رساند. فیلم ساختاری پیچیده دارد و محمدزاده باید در موقعیت هاي گوناگون, یک روایت را به شکلهای گوناگون بازی کند. او جزییات و ظرافت هاي رفتاری خسرو در هر سه حالت را خیلی مفید از آب درآورد. برخلاف بقیه نقش هایي که تا ان موقع داشت, یک جور کمدی خاص هم در کاراکتر خسرو وجود داشت.

 

موفقیت; در جشنواره سی و چهارم, نوید محمدزاده هم زمان برای دو فیلم خشم و هیاهو و ابد و یک روز نامزد دریافت سیمرغ شد اما نهایتا پاداش برترین بازیگر نقش مکمل را برای ابد و یک روز گرفت و سیمرغ برترین بازیگر نقش اول مرد به پرویز پرستویی رسید.

 

نظر محمدزاده; هومن سیدی سینمای خاص خودش را دارد که طبیعتا با نگاه دیگر کارگردانان متفاوت هست. من هم کوشش میکنم در فیلم او همان چیزی را بازی کنم که به نگاه او نزدیک هست. شباهت خسروی خشم و هیاهو به پرونده قتل غوغایی کشور برای من زیبا بود. گرچه این رخداد قبلا و در دنیای تئاتر هم برایم افتاده بود

 

که نقش هایي را بازی کنم که چند سال قبل از آن توسط بزرگترین بازیگران تئاتر کشور بازی شده بود و خیلی ها من را از ایفای چنین نقش هایي می ترساندند.

 

بدون تاریخ بدون امضا

وحید جلیلوند; 1395

کاراکتر; موسی

فیلم های نوید محمدزاده که باعث موفقیت وی شد

اهمیت نقش; محمدزاده در این فیلم نقش مکمل اما بسیار مهم و حساسی را نقش بازی کرده هست. موسی در طول فیلم دو بعد کاملا متفاوت دارد. از یکسو به دلیل اهمال کاری اش مدام عذاب وجدان دارد و سرش پیش همسرش پایین هست و از سوی دیگر برای خونخواهی از مگر فرزندش با همه ي درگیر می‌شود و زمین و زمان را به هم می ریزد. موسی یکی از متفاوت ترین کاراکترهای محمدزاده هست و یک جورهایی بار احساسی فیلم را به دوش می‌کشد.

 

موفقیت; سیمرغ برترین بازیگر نقش مکمل مرد برای دومین سال پیاپی به نوید محمدزاده رسید. همین هفته قبل هم پاداش برترین بازیگری را از بخش “افق هاي نو” جشنواره ونیز برای این نقش گرفت و سربلندی زیادی نصیبش شد.

 

لانتوری

رضا درمیشیان; 1394

کاراکتر; پاشا

فیلم های نوید محمدزاده که باعث موفقیت وی شد

اهمیت نقش; نوید محمدزاده این بار هم نقش جوانی بی قرار و عصبی را بازی کرد. این بار اما میزان این بی قراری و عصبانیت به اندازه اي بالا بود که وی را به یک اغتشاشگر و برهم زننده نظم اجتماعی تبدیل کرد. پاشا به علت کمبود محبت خانوادگی, وابستگی عمیقی به یک مددکار اجتماعی پیدا کرده بود

 

و حتی تا پاشیدن اسید به صورت او هم پیش رفت. پاشا هم به لحاظ گریم و هم به لحاظ تعریف کاراکتر, متفاوت از دو نقش قبلی بود. درواقع پاشا یک اغتشاشگر کاملا احساساتی بود که با محبت حرف می زد, به بچه ها کمک می‌کرد, عشق می ورزید و در عشق مغرور بود.

 

موفقیت; نوید محمدزاده در جشن انجمن منتقدان سال قبل برای فیلم لانتوری نامزد دریافت پاداش شد اما آن را دریافت نکرد.

 

نظر محمدزاده; در “لانتوری” نقش فردی را بازی میکنم که بخش دردناکی از جامعه هست و ما با هدف کمک به این جامعه و رفع آن خشونت فیلم را ساختیم. گرچه خشونت در جامعه به گروه خاصی تعلق ندارد و حتی در فرهنگی ترین جایگاه مملکت دیده میشود; جاییکه قلم به دست می‌گیرند

 

و به سینما توهین میکنند. من برای رفع این خشونت ها تلاش می‌کنم فیلم هایي بازی کنم که مسائل اجتماعی را مطرح میکند. دوست دارم لانتوری آن‌قدر بفروشد که پول “خشمگین نیستم” و “لانتوری” و حتی پول فیلمهای بعدی رضا درمیشیان هم دربیاید.

 

جشنواره ونیز معمولاً به لحاظ اهمیت در کنار جشنواره هاي کن و برلین قرار می‌گیرد و این سه تا با هم, مهمترین جشنواره هاي سینمایی اروپا را تشکیل می‌دهند. قدمت ونیز از دیگران اکثر هست اما به لحاظ شیوه برگزاری نمونه آن هاست. به لحاظ قدمت این جشنواره به سال 1932 بر می‌گردد; یعنی 75 سال پیش. درواقع آن را قدیمی ترین جشنواره سینمایی جهان میدانند و از این نظر اهمیت خیلی زیادی برای فیلمسازها دارد.

 

پاداش هاي اصلی; مهم‌ترین پاداش جشنواره ونیز, شیر طلایی هست که به برترین فیلم تعلق میگیرد و شیر نقره اي پاداش اي هست که برای برترین کارگردانی در نظر گرفته شده. یکی از نکات جالبی که درمورد سلیقه داوران این جشنواره میگویند این هست که معمولاً اکثر پاداش ها به مردها تعلق می‌گیرد و زنها جای زیادی در این جشنواره ندارند.

فیلم های نوید محمدزاده که باعث موفقیت وی شد

رمزگشایی از بخش افق نو; همانگونه که حتماً بارها و بارها در خبرهای گوناگون خوانده اید, نوید محمدزاده پاداش برترین بازیگر نقش مکمل مرد را از بخش “افق نو”ي جشنواره ونیز گرفته هست. این بخش افق نو چه جور بخشی هست؟ آن طور که فهمیده ایم به طور کلی حداکثر 21 فیلم میتوانند

 

به این بخش راه پیدا کنند و در بخش فیلمهای بلند و نیمه بلند و کوتاه با هم رقابت داشته باشند. افق نو در واقع به این معنی هست که فیلمهای راه پیدا کرده به این بخش, رشته هاي جدیدی دارند و هنر سینما را مجدد تعریف کرده اند.

 

حرف هاي نوید در ونیز; خیلی خوشحالم که این پاداش را برای کشور جمهوری اسلامی ایران می‌گیرم. خیلی خوشحالم که مهمترین کارگردان تاریخ سینمای کشور ایران جز هیئت داوران بود. مهمترین چیزی که در زندگی دارم خانواده ام هست و اینکه من یک ایرانی ام.

 

* عباس کیارستمی, سال 1999 به دلیل فیلم “باد ما را خواهدبرد” نامزد پاداش شیر طلایی ونیز شد. سال قبل در هفتاد و سومین جشنواره بین المللی فیلم ونیز, پاداش بخش دستاورد به امیر نادری سینماگر ایرانی رسید. سال جاری هم در بخش افق نو, نوید محمدزاده پاداش بازیگری و وحید جلیلوند پاداش کارگردانی را برای فیلم “بدون تاریخ بدون امضا” گرفتند.