پارس ناز پورتال

لباس نوزادان را بی دردسر عوض کنید

لباس نوزادان را بی دردسر عوض کنید

بهترین روش برای تعویض بی دردسر لباس نوزادان

عوض کردن لباس نوزاد برای خیلی از مادر و پدرها کار سختی به نظر میرسد. آن‌ها باید با احتیاط کامل، لباس‌های ظریف‌ترین دردانه زندگی‌شان را عوض کنند؛ کاری کـه ممکن اسـت به خصوص در روزهای اول باعث استرسشان شود.

 

خبر خوب این‌کـه لازم نیست نگران عوض کردن لباس نوزاد باشید، راه‌های سهولت برای پوشاندن لباس هست کـه به شما خواهیم گفت. ضمن این‌کـه با بعضی نکات مهم درباره لباس نوزادان هم آشنا خواهید شد.

 

مهمترین ویژگی‌ های لباس نوزادی

لباس یکی از مهمترین اجزای سیسمونی‌ نوزادی دخترانه و پسرانه اسـت. کافی اسـت قصد خرید داشته باشید تا با دنیایی از بانمک‌ترین و کوچک‌ ترین لباس‌های ممکن آشنا شوید و دل تان برای داشتن هر کدامشان ضعف برود. اما قبل از خرید حتماً به نکات زیر دقت داشته باشید:

 

پرهیز از قطعات کوچک: کمتر برند معتبری پیدا میشود کـه استانداردهای لازم درباره لباس نوزادی را رعایت نکند؛ باوجود این وقتی می خواهید لباس بخرید صرف نظر از این‌کـه به کدام برند ایرانی یا خارجی تعلق دارد؛ مراقب قطعات کوچک باشید. وجود قطعات تزئینی روی لباس نوزاد علاوه بر این‌کـه باعث اذیت شدن او میشود، خطرناک هم هست؛ چون ممکن اسـت از جا دربیاید و نوزاد آنرا در دهانش بگذارد.

 

پرهیز از بند و روبان: بندهای رنگی و روبان‌های بانمک، وسایل خطرناکی هستند کـه نباید در دوخت لباس نوزادی به کار روند؛ به خصوص در ناحیه بالاتنه و گردن. این بندها ممکن اسـت دور گردن نوزاد بپیچند و باعث خفگی شوند.

 

پرهیز از لباس پشمی: پوشاندن لباس پشمی به نوزادان در فصل‌های سرد سال کار خوبی به نظر می‌رسد؛ اما مهم اسـت کـه این لباس‌ها را روی یک لایه لباس نخی بپوشانید. نکته مهم دیگر این اسـت کـه حتی اگر اینکار را انجام دهید، بازهم ممکن اسـت فرزندتان نسبت به پشم حساسیت داشته باشد. پس تا جای ممکن روش بهتری برای گرم نگه داشتنش درنظر بگیرید.

 

پارچه بدون پرز: ممکن اسـت یک لباس نوزادی بامزه دیده باشید کـه کرکی اسـت یا پرز دارد. این لباس با ظاهر گرم و نرمش یکی از بدترین انتخاب‌‌ها برای نوزادان اسـت. لباس نوزاد باید کاملا ساده باشد؛ چون کوچک‌ ترین پرزها میتوانند باعث حساسیت پوستی یا تنفسی او شوند.

 

شناسایی پارچه‌های مجاز: بهترین پارچه برای لباس نوزادی پارچه نخی یا نخ پنبه اسـت کـه هیچگونه حساسیتی ایجاد نمیکند، کاملا طبیعی و سازگار با پوست نوزاد اسـت.

 

پرهیز از پوشاندن لباس تنگ: هیچوقت لباس چسبان را به تن فرزندتان نپوشانید. سعی کنید لباس‌هایش همیشه کمی آزاد باشند، به خصوص در قسمت آستین، زیر بغل و از همه ی ی ی مهم‌تر گردن. در عین حال مراقب لباس‌های کشی هم باشید. کش لباس به هیچ عنوان نباید روی بدن نوزاد جا بیندازد. اگر این طور بود یا کش را دربیاورید یا کلا آن لباس را کنار بگذارید.

 

تعویض لباس نوزاد را چطور شروع کنیم؟

لباس نوزادان را بی دردسر عوض کنید

فرقی نمی کند کدام مدل لباس نوزاد پسر و دختر را انتخاب کرده باشید؛ لباس نوزادی طبق معمولً شامل زیرپوش، شلوار، لباس سرهمی، دستکش، جوراب، کلاه و روپوش «کت یا ژاکت» میشود. برای تعویض سه مورد اول یعنی سرهمی، شلوار و بلوز سرعت عمل شما اهمیت زیادی دارد؛ چون بدن نوزاد نسبت به تغییر دما حساس اسـت و شما باید بتوانید با آرامش اما سرعت لازم به موقع لباس را عوض کنید تا به اصطلاح «لرز به تن بچه نرود» و خدای نکرده سرما نخورد.

 

در مورد تعویض هر کدام از لباس‌های نوزادی شش مورد زیر را درنظر بگیرید:

 

شستن دست‌ها: به هیچ عنوان با دستی کـه آلوده اسـت، لباس نوزادتان را عوض نکنید. قبل از تعویض لباس دست‌هایتان رابا آب ولرم و صابون بشویید.

 

سرد نبودن محیط: سعی کنید چـه قبل از تعویض لباس نوزاد و چـه در هر شرایط دیگری مثل غذا دادن یا نوازش کردن او، دستتان را گرم کنید تا نوزاد احساس سرما نکند. مراقب دمای اتاق هم باشید.

 

تسلط بیشتر روی زمین: بهتر اسـت به خصوص در روزهای اول برای تعویض لباس، نوزاد را روی زمین بگذارید تا بتوانید با تسلط بیشتری لباسش را عوض کنید. بعداً می توانید وی را روی تخت هم بگذارید؛ البته در شرایطی کـه دور او حفاظ قرار داشته باشد. هیچوقت نوزاد رابا فکر این‌کـه از جایش تکان نمیخورد، بدون مراقبت رها نکنید.

 

استفاده از زیر انداز: نوزاد را روی یک پتو یا زیرانداز نرم و تمیز بخوابانید و سپس لباسش را عوض کنید.

 

مراقبت از سر نوزاد: موقع تعویض لباس نوزاد به شدت از سر و گردن او مراقبت کنید.

 

برای عوض کردن لباس‌های بالاتنه می‌توانید وی را روی پاهایتان قرار دهید و برای پوشاندن شلوار بهتر اسـت نوزاد را روی زمین یا تخت بخوابانید. به طور کلی عوض کردن لباس نوزاد به سه دسته تقسیم میشود کـه در ادامه درباره‌شان توضیح داده‌ایم.

 

پوشاندن سرهمی نوزادی

لباس نوزادان را بی دردسر عوض کنید

استفاده از لباس‌های سرهمی برای نوزادان بسیار متداول اسـت. اگر شما هم برای فرزندتان سرهمی تهیه کرده اید، برای پوشاندن این لباس ابتدا با رعایت نکات مرحله قبل دکمه‌های لباس را باز کرده و آنرا روی زیرانداز پهن کنید. سپس نوزاد را به آرامی روی لباس بگذارید.

 

ابتدا پاهایش را وارد شلوار کنید و سپس آستین‌‎ها را جمع کنید، دستتان را داخل آستین کرده و دست فرزندتان را بگیرید از آستین رد کنید.. بعد دکمه‌های لباس را ببندید. پیشنهاد میکنیم لباس‌هایي با شلوار دکمه‌دار برایش تهیه کنید کـه پوشاندنشان به مراتب راحت‌تر از شلوار معمولی اسـت.

 

نکته: در حین اینکار مراقب وضعیت گردن نوزاد باشید. در عین حال همیشه از شل نبودن دوخت دکمه‌های لباس نوزادی مطمئن شوید و دقت کنید دکمه‌های لباس در قسمت جلو قرار گرفته باشند.

 

پوشاندن بلوز نوزادی

دلایل متفاوتی وجود دارد که باعث گریه نوزاد می‌شود؛ اما یکی از این دلایل پوشاندن بلوز اسـت! برای پیشگیری از گریه نوزاد موقع انجام اینکار، ابتدا یقه را تا حد ممکن باز کنید و سپس با دستتان آنرا گشاد کنید و بادقت سر فرزندتان را وارد یقه کنید.

 

سعی کنید یقه با چشم‌ها، دهان و چانه برخورد نکند. سپس یکی از آستین‌ها را بگیرید و کمی جمع کنید تا کوتاه شود. بعد دستتان را از لبه آستین وارد کنید، دست نوزادتان را بگیرید و از داخل آستین رد کنید. اینکار را برای دست دیگر هم انجام دهید.

 

نکته: اگر در اینکار تسلط لازم ندارید، حتماً از همسر یا اطرافیان مطمئنتان کمک بگیرید.

 

پوشاندن شلوار نوزادی

در مورد شلوار نوزادی هم کاری شبیه مرحله قبل را انجام دهید. یعنی ابتدا دستتان را از قسمت پایین یکی از پاچه‌ها رد کنید، پاچه را کمی جمع کنید و سپس پای نوزاد را بگیرید و شلوار را تا نیمه پایش کنید. سپس برای پای بعد همین مرحله را تکرار کنید. بعد کش شلوار با دست گرفته و بکشید تا گشاد شود. در انتها شلوار را بالا ببرید.

 

درآوردن لباس نوزاد

برای درآوردن لباس نوزاد می‌توانید برعکس مراحل بالا عمل کنید؛ در مورد بلوز ابتدا دستتان را روی دست نوزاد بگذارید و سپس سر آستین را گشاد کنید و آستین را دربیاورید. بعد یقه را گشاد کنید و بدون این‌کـه روی صورت یا گوش‌هایش کشیده شود، از سرش خارج کنید. در مورد شلوار هم ابتدا کمر لباس را گشاد کرده و تا نیمه روی زانوها بیاورید.

 

سپس پایین پاچه شلوار رابا دستتان گشاد کرده و ابتدا یکی از پاها و سپس دیگری را بیرون بیاورید. اگر نیاز به راهنمایی بیشتر دارید ویدئوهای مربوط به تعویض لباس نوزاد را بادقت ببینید و با سایر دوستان یا آشنایانی کـه تجربه دارند، مشورت کنید.

 

به خاطر داشته باشید ممکن اسـت روش شما با روش‌هایي کـه دراین مقاله خواندید، متفاوت باشد؛ تا زمانی کـه نوزاد احساس اسانی کند و روشتان امن باشد، مشکلی در استفاده از روش خودتان نخواهد بود. برای خاطرجمعی بیشتر  می توانید با دکتر اطفال هم مشورت کنید.