پارس ناز پورتال

لزوم استفاده از مواد غذایی کلسیم دار برای کودکان

لزوم استفاده از مواد غذایی کلسیم دار برای کودکان

لزوم استفاده از مواد غذایی کلسیم دار برای کودکان 

کودکان برای رشد و تقویت استخوان ها باید کلسیم کافی مصرف کنند تا در آینده استخوان هاي سالمی داشته باشند و به پوکی استخوان مبتلا نشوند. کلسیم از مهمترین مواد معدنی موجود در بدن هست که به‌طـور طبیـعی می توان آن را از انـواع مختـلف غذاها، نوشیدنی‌ها و… دریافت کرد.

 

مشخص شده در بچه‌هاي ۱۲ ساله، تنها یک دختر از هر ۱۰ تا و یک پسر از هر سه تا مقدار کافی ‏کلسیم هرروز را دریافت میکنند.‏منابع اصلی کلسیم عبارتند از: شیر، ماست، پنیر و… اما لبنیات نباید تنها منبع دریافت مواد مغذی باشد که با انها چاله‌هاي رژیم خوراکی هرروز‌مان را پر می کنیم.

 

به عبارت دیگر با مصرف این مواد نباید خود را از خوردن مواد مغذی دیگر منع کنیم؛ زیرا منابع دیگری از غذاها و نوشیدنی‌ها نیز وجود دارند که حاوی مقدار زیادی از کلسیم و همین طور غنی از مواد معدنی میباشند که سبزیجات، غذا هاي دریایی، حبوبات و میوه‌ها از سردسته‌هاي اصلی حاوی این موادهستند. هر کدام از پیشنهادهای زیر میتواند نیاز هرروز ما را به کلسیم فراهم سازی کند

 

در این جا بعضی مواد خوراکی که جایگزین شیر معرفی شده‌اند که با مصرف آن‌ها می توان از ‏دریافت کلسیم کافی در بچه‌ها مطمئن شد.

 

شیرسویا
هر فنجان شیرسویا حاوی ۱۰ میلی گرم کلسیم هست. هر چند که جذب این کلسیم کمی برای بدن مشکل هست، ‏اما به هر حال سویا و محصولات خوراکی که از آن تهیه میشوند، پس از شیر و مشتقات آن، از برترین منابع کلسیم ‏برای ما به حساب می آیند.‏

 

ماهی ساردین:
نکته مهمی كه در ارتباط با ماهی سـاردین وجود دارد اينكه این ماهی یکی از سالـم‌ترین انواع ماهی‌هاست که اضافه بر کلسیم فراوان، دارای میزان بسیار زیادی از امگا3 و ویتامین D هست. پیشـنهاد ما به شما این هست که این ماهی را به سـالاد یونانی اضافه کرده یا آن را به تنهایی و بدون هیچ افزودنی‌ای میل کنید و از طعم خوشایند آن لذت ببرید.

 

مکمل‌هاي کلسیم در آبمیوه‌ها
افزودن یک مکمل می تواند به یک فنجان آبمیوه تا ۵۰۰ میلی گرم کلسیم بی‌افزاید.‏

 

کلم پیچ:
این گیاه فوق‌العاده، غنی از کلسیم و آنتی‌اکسیدان هست و بعنوان پایه‌ای برای هر سالاد، یک مکمل بی‌نظیر هست. میتوان آن را به صورت نوارهای باریک خرد کرده و با قطعاتی از زردآلو و آوکادو مخلوط کنید تا کودکتان از خوردن این سالاد خوش‌طعم و رنگ در فصل تابستان لذت ببرد.

 

بادام:
اگر تا به حال از میان آجیل‌ها هیچ‌وقت سراغ بادام نمی‌رفتید و مشت‌تان را با این دانه خوب پر نمی کردید، از این لحظه بدانید که آن ها از مغذی‌ترین دانه‌هاي آجیل میباشند که به غیر از کلسیم، حاوی پتاسیم، ویتامین E و آهن نیز میباشند. می توانید آن را آسیاب کنید و به کودکتان بدهید و یا به صورت خلالی روی سالاد بریزید.

 

شلغم :
این گیاه، شامل یک پیاز در زیر زمین و برگ‌هاي سبزی هست که از زیر خاک بیرون آمده و از همین بابت معدنی از کلسیم، آنتی‌اکسیدان‌ها و فولات‌ها به شمار می آید. خوردن آن در بهبود خلق و خو هم تاثیر بسزایی دارد. شما می توانید آن را هم به صورت آبپز و هم به روش تنوری طبخ کرده و در کنار بشقاب غذای کودکتان بگذارید

 

حبوبات
مصرف یک پیاله از یک کنسرو لوبیا، حدود ۱۹۰ میلی‌گرم کلسیم به بدن میرساند. مصرف غذاهایی مثل لوبیاگرم، ‏عدسی و خوردنی‌هاي حاوی حبوبات، میتواند به تأمین کلسیم بدن بچه‌ها کمک کند.

 

نخودسبز
این ماده خوراکی اضافه بر تأمین کلسیم بدن به تأمین ویتامین کا نیز کمک می کند.‏

 

کنجد :
این دانه‌هاي بسیار کوچک و بی‌ادعا، حتی اکثر از یک ساندویچ همبرگر بزرگ خاصیت دارند! کنجد به تنهایی می تواند به کاهش فشارخون و کاهش التهابات گوناگون در بدن کمک کند و حتی گاهی سدی برابر سرطان‌هاي خاص باشد! این دانه‌هاي ریز و خوشمزه را درون سالاد کودکتان بریزید تا هنگام خوردن از صدای خردشدن انها در زیر دندان‌هایشان لذت ببرند.

 

یک توصیه ویژه: کنجد را روی اسفناج سرخ کرده بریزید و طعم ویژه آن را امتحان کنید.