پارس ناز پورتال

10 دلیل برای مضر بودن شکر برای سلامت

مجموعه : رژیم و تغذیه
10 دلیل برای مضر بودن شکر برای سلامت

10 علت برای زیان آور بودن شکر برای سلامت 

شکر ماده خوراکی پرمصرف در میان مردم هست که در صورت زیاده روی در مصرف کردن آن،ضررهای بسیاری خواهد داشت در این مقاله به ضررها شکر خواهیم پرداخت. شکری که ما اکنون مصرف می کنیم ماده‌ تصفیه‌ شده‌ هست که در کارخانه تمام ویتامین‌ ها پروتئین و آنزیم‌ هاي آن جدا میشود وبه‌ صورت ماده‌ غلیظ پودری در می‌ آید که مصرف آن نه تنها سودی ندارد بلکه زیان آور هم خواهد بود.

 

به‌طور عامیانه به تمام مواد شیرین شکر گفته میشود. این ماده‌ي کریستالی معروف از گلوکز فروکتوز و گالاکتوز تشکیل شده هست که در ابتدای کشف آن در جنوب آسیا و ایالات امریکا چون به‌ صورت شربت از نیشکر عصاره‌ گیری می‌شد زیاد قابل حمل‌ و‌نقل گسترده نبود. تا این که هندیها توانستند آن را به‌‌صورت دانه‌هاي کریستالی دربیاورند و به شهرت جهانی برسانند

 

مفید هست بدانید شکر تا قرن هجدهم در اروپا جزو کالاهای خوراکی لوکس محسوب می‌شد و در واقع عامه‌ي مردم همچنان از عسل به عنوان شیرین‌کننده بهره گیری میکردند. شکری که ما اکنون مصرف می کنیم ماده‌ي تصفیه‌ شده‌ای هست که در کارخانه تمام ویتامین‌ها، پروتئین و آنزیم‌هاي آن جدا می‌ شود و به‌ صورت ماده‌ غلیظ پودری درمی‌آید که مصرف آن نه تنها سودی ندارد بلکه زیان آور هم خواهد بود.

 

در حال حاضر شکر بدترین ماده‌ای هست که در رژیم خوراکی مدرن وجود دارد. این ماده تأثیرات مخربی روی سوخت‌وساز بدن دارد و باعث بروز مریضی‌هاي گوناگون می‌ شود.

 

۱. شکر نه تنها مواد مغذی به رژیم خوراکی اضافه نمی‌ کند بلکه برای دندان‌ها هم زیان آور هست
می‌ دانم که درمورد‌ي ضررها شکر و خراب شدن دندان‌ها میلیون‌ها بار شنیده‌اید، اما این موضوع آن‌قدر مهم هست که ارزش تکرار کردن را دارد. شکر و قند اضافی (مثل ساکاروز و شیره‌ي ذرت حاوی فروکتوز بالا) در واقع یک بسته‌بندی کامل از کالری بدون هیچ مواد مغذی هست، یعنی مصرف آن فقط و فقط کالری وارد بدن میکند، همین و بس! چیزی که مخصوصا برای کاهش وزن همه ي وقت به دنبال کم کردن آن هستیم.

 

هیچ پروتئینی، حتی هیچ چربی ضروری و ویتامین یا مواد معدنی در شکر وجود ندارد. تصور کنید وقتی ۱۰ تا ۲۰ درصد (شاید هم اکثر) کالری دریافتی بدن از مصرف شکر باشد دچار مشکلات زیاد‌ای از جمله کمبود مواد مغذی خواهیم شد. از طرفی شکر برای دندان‌ها بسیار زیان آور هست، چون انرژی لازم برای رشدونمو باکتری‌هاي بد دهان را فراهم میکند و محیط را آماده میکند تا به راحتی در دهان ما گشت‌وگذار کنند.

 

۲. مصرف شکر سرشار از فروکتوز، منجر به پری کبد میشود
برای آنکه به خوبی درک کنید مصرف شکر چقدر می‌ تواند بد باشد، باید ابتدا بفهمیم این خوراکی زیان آور از چه عناصری تشکیل شده هست. گذشته از این که شکر یا همان قند موجود در شکر از دستگاه گوارش وارد جریان خون شود، ساختار آن شکسته میشود و به دو نوع قند ساده‌ي گلوکوز و فروکتوز تبدیل میشود.

 

گلوکوز در هر سلول‌ زنده‌ای وجود دارد و حتی اگر ما آن را به رژیم غذای‌مان اضافه نکنیم بدن آن را می‌سازد. فروکتوز متفاوت هست و چون بدن به لحاظ فیزیولوژیکی به آن نیاز ندارد، معمولا آن را ساخت نمی‌ کند.موضوع قابل دقت درمورد‌ي فروکتوز این هست که این ماده به مقدار قابل توجهی توسط کبد متابولیزه دچار سوخت‌ و ساز میشود.

 

گرچه در صورتی‌که مقدار کمی مواد خوراکی مثل انواع میوه‌، مخصوصا بعد از ورزش مصرف کنیم، مشکلی در این رابطه نخواهیم داشت. فروکتوزی که توسط میوه‌ها دریافت میشود به کلیکوژن تبدیل می‌ شود و تا زمانی‌که بدن به آن نیاز پیدا کند در کبد ذخیره میشود. در این حالت اگر گلیکوژن اضافی در کبد ذخیره شود (این نارسایی بسیار شایع هست) فروکتوز اضافی ناگزیر به چربی تبدیل می‌ شود.

 

در واقع خوردن مقادیر زیاد شکر به کبد چرب و اقسام مشکلات جدی منجر میشود. مطمئن باشید این فروکتوز اضافی نتیجه‌ي خوردن میوه‌ي زیاد نیست و در اثر خوردن شیرینی‌هاي مصنوعی حاوی شکر به‌وجود می‌ آید. دوستان عزیزم در این‌باره به یک تغییر بزرگ در رژیم غذای‌مان احتیاج داریم، چون افرادی که سالم و فعال میباشند

 

بیش از افراد غیرفعال که رژیم خوراکی بدی دارند و کربوهیدرات و کالری بیشتری دریافت میکنند قند می‌سوزانند و بدن‌شان ظرفیت دریافت قند بیشتری دارد. پس باید سبک زندگی‌مان را تغییر دهیم و فعالیت بیشتری داشته باشیم.

 

۳. ازدیاد فروکتوز در کبد به مریضی کبد چرب منجر می‌ شود
یکی از ضررها شکر ازدیاد فروکتوز در کبد هست. هنگامی‌که فروکتوز در کبد به چربی تبدیل شد، به صورت ذرات کلسترول (VLDL) وارد بدن میشود. اما تمام چربی به این صورت از کبد خارج نمیشود، بلکه مقداری از آن در کبد باقی می‌ ماند. این اتفاق می توانید علائمی شبیه به کبد چرب ایجاد کند. متاسفانه این یکی از مشکلات رو به رشد،

 

به‌ ویژه در کشورهای غربی هست که با علائم متابولیک همراه هست. مطالعات نشان می‌ دهد افراد مبتلا به کبد چرب حدودا ۲ تا ۳ مرتبه اکثر از متوسط افراد جامعه فروکتوز مصرف میکنند.

 

۴. شکر باعث مقاومت به انسولین میشود و بدن را به سمت سندرم متابلیک و دیابت پیش می‌ برد
انسولین هورمون بسیار مهمی در بدن هست که اجازه میدهد گلوکوز (قندخون) از طریق جریان خون وارد سلول‌هاي بدن شود تا سلول‌ها به جای سوزاندن چربی، گلوکوز بسوزانند، چون ازدیاد بیش از حد گلوکوز در خون بدن را مسموم می کند. علت از دست رفتن بینایی در افراد دیابتی هم همین مسمومیت با گلوکوز هست.

 

یکی از دلایل اختلال در سوخت‌وساز بدن که توسط رژیم خوراکی نامناسب ایجاد می‌ شود، توقف فعالیت انسولین هست. در این حالت سلول‌ها به سمت مقاومت در برابر انسولین پیش میروند. این مسئله بدن را به سمت انواع مریضی‌ها از جمله سندرم متابولیک، چاقی، مریضی‌هاي قلبی و عروقی و به‌ویژه دیابت هدایت می کند. تعداد زیادی از مطالعات نشان‌ میدهد که مصرف شکر به‌ویژه مصرف زیاد آن با مقاومت به انسولین همراه هست.

 

۵. مقاومت به انسولین ممکن هست به دیابت نوع ۲ منجر شود
هنگامی‌که سلول‌هاي بدن نسبت به تأثیرات انسولین مقاومت نشان می‌ دهند، سلول‌هاي بتا در لوزالمعده مقدار بیشتری از آن را ساخت می‌ کنند و این خیلی مهم هست زیرا قندخون بالای مزمن، آسیب‌هاي شدیدی به بدن میزند. در نهایت با زیاد شدن به مرور مقاومت به انسولین، لوزالمعده نمیتواند به تقاضای بدن نسبت به ساخت انسولین کافی پاسخ دهد. بنابراین نمی‌ تواند سطح قند خون را به اندازه‌ي کافی پایین نگه دارد.

 

در این مرحله سطح قندخون به سرعت برق‌وباد بالا میرود و دیابت نوع ۲ در فرد تشخیص داده می‌ شود. با دقت به این که شکر میتواند باعث مقاومت به انسولین شود، هیچ تعجب‌آور نیست که خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در افرادی که به خوردن نوشیدنی‌هاي سرشار از شکر علاقه دارند، ۸۳ درصد بالاتر از دیگران باشد.

 

۶. شکر میتواند سرطان‌زا باشد
سرطان یکی از علل اصلی مرگ‌و‌میر در سراسر دنیا شناخته میشود که به علت تکثیر سلول‌ها و رشد نظارت‌نشده‌ي انها به‌وجود می‌ آید. انسولین یکی از هورمون‌هاي کلیدی در تنظیم این نوع رشد سلولی هست. به همین علت تعداد زیادی از محققان بر این باورند که بالارفتن مداوم سطح انسولین (که یکی از نتایج مصرف شکر هست) می‌ تواند در بروز سرطان نقش داشته باشد.

 

علاوه براین، مشکلات متابولیکی مرتبط با مصرف شکر که محرک التهابات گوناگون شناخته می شوند یکی دیگر از علل بالقوه‌ي ابتلا به سرطان شناخته می‌ شود. مطالعات نشان می‌ دهد افرادی که مقدار زیادی شکر مصرف می کنند اکثر از سایرین دچار التهابات گوناگون میشوند و در معرض ابتلا به سرطان میباشند.

 

۷. باتوجه به تأثیر قند روی هورمون‌ها و مغز، شکر می‌ تواند باعث چاقی شود
تمام کالری‌ها یکسان ساخت نمی‌شوند. غذا هاي گوناگون تأثیرات مختلفی روی مغز و هورمون‌ها‌ي بازرسی‌کننده‌ي مصرف مواد خوراکی دارند. مطالعات نشان می‌ دهد که فروکتوز تأثیرات نمونه گلوکوز روی حس سیری ندارد. در یک پروژه‌ي تحقیقاتی تعدادی از افراد مورد پژوهش، نوشیدنی حاوی فروکتوز و عده‌ ای دیگر نوشیدنی گلوکوزدار مصرف کردند.

 

پس از مطالعات مشخص شد مراکز سیری در مغز مصرف‌کنندگان فروکتوز فعالیت بسیار کمتری داشتند و اکثر احساس گرسنگی میکردند. از طرفی فروکتوز فعالیت هورمون گرسنگی (گرلین) را به اندازه‌ي گلوکوز پایین نمی‌آورد. از آنجا که کالری دریافتی از شکر کافی نیست، بدن کم کم زمان نیاز به دریافت کالری بیشتری پیدا میکند، در نتیجه فرد اکثر می‌ خورد و چاق‌ می‌ شود.

 

۸. شکر دوپامین زیادی در مغز آزاد می‌ کند، بنابراین اعتیادآور هست
شکر می توانید برای تعداد زیادی از مردم اعتیادآور باشد، چون مثل تأثیر سوء مصرف مواد مخدر، شکر هم به‌عنوان پاداش در مرکز مغز دوپامین آزاد میکند.مشکلی که شکر و سایر تنقلات دارند این هست که خیلی اکثر از سایر مواد خوراکی موجود در طبیعت باعث ترشح دوپامین میشوند. به همین علت هست که افراد مستعد ابتلا به اعتیاد ممکن هست

 

به شدت به شکر و سایر تنقلات وابسته شوند. بهتر هست «همه ي‌ چیز در حد اعتدال» باشد. هرچند ممکن هست این پیام به مذاق عاشقان هله‌هوله خوش نیاید، اما دوستان عزیزم متأسفانه تنها راه‌حل ترک اعتیاد، ترک اعتیاد هست.

 

۹. شکر یکی از عوامل مؤثر در چاقی بزرگ‌سالان و کودکان هست
شکر روی هورمون‌ها تأثیر میگذارد و باعث می‌ شود مغز برای فاجعه‌ای به‌نام چاقی نسخه‌‌ي ویژه‌ای بپیچد. مغز روند ایجاد سیری را کاهش میدهد،در نتیجه فرد نظارت خود را از دست می‌ دهد و در خوردن افراط میکند و مسلما افرادی که اکثر می‌ خورند، مستعد چاقی و اضافه‌وزن میباشند.

 

 به گزارش پارس ناز مهم هست بدانید که این امر درمورد‌ي تمام گروه‌هاي سنی صدق میکند. مطالعات نشان میدهد بین مصرف شکر و چاقی رابطه‌ي قوی وجود دارد که گرچه همه ي از آن مطلع هستیم. این موضوع به‌خصوص درمورد‌ي کودکانی که همراه وعد‌ه‌هاي غذای‌شان عادت به نوشیدن نوشابه‌هاي شیرین‌شده با شکر دارند، نگران‌کننده به نظر می‌رسد

 

چون خطر چاقی در این کودکان 60 درصد اکثر از سایرین هست. اگر واقعا نیاز به کاهش وزن دارید یا تصمیم گرفته‌اید لاغرتر شوید بهتر هست با شکر خداحافظی کنید.

 

ده . این چربی نیست که کلسترول را بالا می‌ برد و باعث افزایش مریضی‌هاي قلبی می‌ شود، همه ي‌چیز تقصیر شکر استبرای چندین دهه، افراد چربی‌هاي اشباع‌شده را قاتل شماره‌ یک قلب می‌دانستند. اما مطالعات اخیر نشان میدهند که چربی‌هاي اشباع‌شده بی‌ضرر میباشند و در واقع این شکر هست که به خاطر تأثیرات زیان آور فروکتوز روی سوخت‌وساز، بدن را به سمت مریضی‌هاي قلبی هدایت میکند.

 

مطالعات نشان میدهد که ازدیاد فروکتوز منجر به افزایش تریگلیسیرید، کلسترول بد (LDL) متراکم و LDL اکسیدشده (کلسترول بسیار بسیار بد) می‌ شود. بالا رفتن سطح گلوکوز و انسولین خون چاقی شکمی را در کمتر از ده هفته افزایش می‌ دهد و همه ي‌ي این‌ها عوامل زیاد و خطرناک بروز مریضی‌هاي قلبی هست. پس عجیب نیست که مطالعات ارتباط آماری قوی‌ بین مصرف شکر و خطر ابتلا به مریضی‌هاي قلبی پیدا کرده باشند.

 

دوستان عزیزم باید سعی کنید در مقابل مصرف شکر مقاومت کنید، چون اضافه کردن شکر یا مصرف خوراکی‌هاي شیرین می توانید فوق‌العاده زیان آور باشد. یادتان باشد جذب کالری‌هاي کاذب (کالری شکر) مثل این هست که نوک یک کوه یخ نشسته باشید.