پارس ناز پورتال

مواد خوراکی که آلرژی فصلی را دوچندان می کنند

مواد خوراکی که آلرژی فصلی را دوچندان می کنند

مواد خوراکی که آلرژی فصلی را دوچندان می کنند 

آلرژی فصلی،مشکلی ژنتیکی و ارثی که تعداد زیادی از افراد دنیا به آن مبتلا میباشند و در فصل بهار و تابستان با آن مواجه می‌گردند. فصل آلرژی فرا رسیده و تعداد زیادی از ما به دنبال هر چیزی هستیم تا سردرد، خارش چشم ها، سرفه و خستگی دائمی مان را تسکین دهد. به همین علت صحبتی داشتیم با پزشک کلیفرد باست، نویسنده کتاب The New Allergy Solution: Supercharge Resistance, SlashMedication, Stop Suffering.

 

پزشک کلیفرد درمورد چیزهایی که آلرژی را بدتر میکنند برایمان توضیح داد و همین طور گفت برای بدست آوردن احساس بهتر دقیقا چه کار کنیم.تعداد زیادی از افرادی که حساسیت فصلی دارند، ممکن هست از این که در فصل آلرژی به بعضی غذاها حساس میباشند تعجب کنند. به این پدیده سندرم آلرژی دهانی میگویند و شایع ترین آلرژی خوراکی هست

 

که در بزرگسالان مبتلا به آلرژی فصلی دیده می‌شود. از مشخصه هاي سندرم آلرژی دهانی، خارش دهان و گلو بعد از خوردن بعضی غذا هاي خاص و اکثر در افرادی شایع هست که از آلرژی به گرده ها رنج میبرند.سندروم آلرژی دهانی توسط بعضی از آلرژن هاي خاص موجود در این غذاها تحریک می‌شود که با پروتئین هاي موجود در گرده ها یکسان هست.

 

سندروم آلرژی دهانی در کودکان نیز ممکن هست اتفاق بیفتد اما در بزرگسالان خیلی شایع تر هست، چون ابتدا باید آلرژی به گرده ها در فرد گسترش پیدا کند.در تعداد زیادی از مبتلایان به سندروم آلرژی دهانی، واکنش خفیف هست و به محض هضم غذا از بین میرود. اما با این حال باز هم می‌تواند اذیت کننده باشد، مخصوصا اگر ندانید عامل تحریک کننده چیست. در ادامه غذاهایی را به شما معرفی خواهم کرد که سندروم آلرژی دهانی را تحریک میکنند.

 

میوه ها

اگر دچار آلرژی فصلی هستید، وقتی میوه هایي مثل سیب، هلو، شلیل، گیلاس، گلابی و زرد آلو را می‌خورید مواظب باشید دچار سندروم آلرژی دهانی نباشید. همین طور شاید بهتر باشد از گروه ملون ها مثل طالبی، هندوانه و عسلک هم دوری کنید. میوه هاي گرمسیری مثل موز و کیوی نیز همین اوضاع را دارند. این میوه ها بیشترین نقش را در این سندروم ایفا می‌کنند.

 

سبزیجات

میوه ها تنها غذاهایی نیستند که می‌توانند علائم آلرژی را تشدید کنند، سبزیجات نیز می‌توانند در این میان مقصر باشند. سبزیجاتی که مشکوک به تحریک سندروم آلرژی دهانی میباشند عبارتند از هویج، کرفس، کدوسبز، فلفل دلمه اي، خیار، پیاز، سیب زمینی سفید و برگ چغندر.

 

ادویه ها و دانه ها

گذشته از این که به سراغ ادویه جات بروید، باید این را بدانید که چگونه بعضی ادویه جات، گیاهان و دانه ها میتوانند به حساسیت فصلی تان واکنش نشان دهند. جعفری، گشنیز، رازیانه، آفتابگردان، زیره سیاه، خردل، زیره سبز و شوید میتواند باعث احساس خارش ناراحت کننده اي در گلو و دهان شود.

 

حبوبات و آجیل

بادام زمینی و دانه هاي سویا دو مورد از تحریک کننده هاي اصلی سندروم آلرژی دهانی میباشند. اگر به بادام زمینی واکنش نشان دادید بهتر هست با یک متخصص مشورت کنید و تحت معاینه قرار بگیرید تا مطمئن شوید واکنشتان نسبت به بادام زمینی و دیگر آجیل ها و حبوبات خیلی شدید نباشد.

 

راه حل؟

 به گزارش پارس ناز اگر میبینید که در فصل بهار و تابستان نمی‌توانید چندان به سمت غذاهایی که دوست دارید بروید ناراحت نشوید، مجبور نیستید کاملا بدون میوه، سبزیجات، ادویه جات و آجیل ها سر کنید. در بسیاری موارد پختن یا مایکروفر کردن غذای تحریک کننده آلرژی به شکستن پروتئین هاي غذا که عامل خارش دهان و گلو میباشند کمک میکند.

 

اضافه بر این، گرفتن پوست میوه اي که میخورید « مثل سیب و هلو » میتواند قرار گرفتن در معرض این پروتئین ها را کاهش دهد و در نتیجه واکنش هاي آلرژیک کمتری را تجربه کنید.