پارس ناز پورتال

معرفی مواد خوراکی تنظیم کننده غده تیروئید

معرفی مواد خوراکی تنظیم کننده غده تیروئید

معرفی مواد خوراکی تنظیم کننده غده تیروئید 

غده تیروئید و کاهش و افزایش کارکرد آن میتوانند روی بدن انسان بسیار تاثیرگذار باشند, امروز به معرفی مواد خوراکی خوب برای تیروئید می‌پردازیم. تیروئید یکی از مهمترین بخش هاي بدن انسان هست که گرچه کمتر مورد دقت قرار می‌گیرد. این غده کوچک پروانه اي شکل در گردن قرار دارد

 

و یک نیروگاه حقیقی برای تمام بدن هست. هر سلول بدن دارای گیرنده اي برای هورمون تیروئید هست که امثال سوخت در باک بنزین ماشین عمل می‌کند و شما به جریان پایدار آن برای فراهم سازی سوخت مورد نیاز هر سلول نیاز دارید.هنگامی که غده تیروئید عملکرد دلخواه خود را ارائه می‌کند, انسان احساسی بی نظیر دارد.

 

اما زمانی که اختلالی در عملکرد آن وجود داشته باشد, آن احساس سر زندگی, انرژی و خوش بینی به طور کامل از بین می‌رود. سلول ها بدون مقدار درست از هورمون تیروئید قادر به بازتولید مناسب نیستند و اندام هاي بدن انسان نیز نمیتوانند به طور کارساز کار کنند.

 

هر سلول بدن به مقدار درست از هورمون تیروئید نیاز دارد. مقدار بیش از اندازه کم آن موجب افت سوخت و ساز میشود, که به اسم کم کاری تیروئید شناخته میشود. در این شرایط احساس سرما, افسردگی, بی تابی و یبوست در انسان شکل میگیرد و با مغز مه آلود مواجه خواهید شد. کم کاری تیروئید باعث می‌شود تا به راحتی وزن اضافه کنید و تاثیر منفی روی هورمونهای جنسی دارد.

 

مقدار بیش از اندازه چندان هورمون تیروئید, آهنگ سوخت و ساز را بسیار سریع می سازد و به اسم پرکاری تیروئید شناخته می‌شود. در این شرایط فرد دچار اختلال, پریشانی, و تکرر اجابت مزاج میشود. پرکاری تیروئید کاهش وزن را به همراه دارد, حتی در شرایطی که به طور مرتب غذا میخورید. هم‌چنین, در این شرایط عضلات ضعیف میشوند و فرد دچار لرزش دست میشود.

 

برخی مواد مغذی از اهمیت ویژه اي برای بیماران مبتلا به تیروئید برخوردار میباشند. در ادامه با برخی از این مواد مغذی کلیدی اکثر آشنا میشویم.

 

ویتامین D
سطوح پایین ویتامین D با مریضی هاي خودایمنی تیروئید پیوند خورده هست. در شرایطی که اکثر ما می‌توانیم با قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت 15 تا 20 دقیقه توانایی بدن در فرآوری این ویتامین را تقویت کنیم, شمار زیادی از مردم نیز از مزایای مصرف مکمل ویتامین D بهره‌مند میشوند.

 

ید
ید برای فرآوری هورمون تیروئید از اهمیت ویژه اي برخوردار هست. ید توسط بدن بعنوان یک ماده خام برای فرآوری هورمون تیروئید بهره گیری می‌شود. از این جهت, کمبود ید می‌تواند عملکرد تیروئید را مختل سازد, زیرا بدن به اندازه کافی مواد خام برای ساخت هورمون تیروئید در اختیار ندارد. این در شرایطی هست

 

که میزان بیش از اندازه چندان ید نیز می‌تواند دشوار باریکلا باشد و به گواتر یا بزرگ شدن تیروئید منجر شود و به طور بالقوه اساس ساز شعله‌ور شدن و ناگوار‌تر شدن مریضی خودایمنی تیروئید شود.

 

سلنیم
سطوح پایین ماده معدنی سلنیم با خطر افزایش یافته ابتلا به مریضی تیروئید, تبدیل بی اثر T4 به T3, و خطر افزایش یافته مریضی هاي خودایمنی تیروئید پیوند خورده هست.آجیل برزیلی یکی از برترین منابع برای فراهم سازی سلنیم هست, اما به طور معمول دریافت سلنیم به اندازه کافی دشوار هست و ممکن هست

 

به مصرف مکمل نیاز باشد. اما این نکته را به دلیل داشته باشید که مقدار بیش از اندازه چندان سلنیم میتواند سمی باشد. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند بیش از 400 میکروگرم سلنیم در روز مصرف نشود. پیش از مصرف مکمل با دکتر خود در این اساس مشورت کنید.

 

روی
روی یکی از مواد معدنی مورد نیاز برای ساخت و پردازش هورمون تیروئید هست. سطوح پایین روی میتواند اساس ساز کم کاری تیروئید شود. با اضافه کردن مواد خوراکی حاوی روی به رژیم خوراکی یا مصرف مکمل ها می‌توانید نیاز هرروز خود به این ماده معدنی را فراهم سازی کنید.

 

پروبیوتیک ها
پروبیوتیک ها غذاها و مکمل هایي سرشار از باکتری هاي خوب میباشند که به حفظ تعادل جمعیت باکتریایی روده کمک می‌کنند. پروبیوتیک هاي درست می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی, بهبود گوارش, مبارزه با اسهال و یبوست, و رویارویی با عفونت ها کمک کنند.

 

فریتین
فریتین شاخص پیش ماده ذخیره شده برای آهن بدن شما هست. سطوح فریتین باید مناسب باشند تا سلول ها توانایی جذب و پردازش درست هورمون تیروئید را داشته باشند. برای جبران سطوح پایین, باید مواد خوراکی حاوی آهن را به رژیم خوراکی خود اضافه کرده یا از مکمل ها بهره گیری کنید.