پارس ناز پورتال

موفق ها و ناموفق های تلویزیون در عید 96

مجموعه : اخبار سینما
موفق ها و ناموفق های تلویزیون در عید 96

موفق ها و ناموفق های تلویزیون در عید 96 

به سراغ فیلمهای عید نوروز می رویم که در عید 96 از تلویزیون ایران اکران شدند و می توان از پیروز ترین ها و غیرموفق ترین هاي آنان نام برد. 

 

برنده ها معرفی هشت برنده اصلی نوروز 96 که به هر لحاظ از سطح استاندارد فراتر بودند و حال مخاطبان را خوش کردند.

اوضاع تلویزیونی در نوروز 96 به حد متوسط استاندارد نزدیک تر بود. خیلی راحت می توانستیم دست روی چند گزینش بگذاریم و درمورد این که آثار موفقی میباشند با صراحت صحبت کنیم. در حالی‌که دو سال قبل عملا چنین امکانی نداشتیم. با این حال اما کماکان تعداد برنامه ها، سریال ها، بازیگران و مواردی که حالمان را مفید کردند و می توانیم

 

برنده اعلامشان کنیم، چندان نیست و همچنان با تعداد بازنده ها برابری نمی کند. دیوار به دیوار، محسن تنابنده محمد صالح علا، احسان علیخانی پژمان جمشیدی و… برنده هاي نوروز امسال تلویزیون به ما میباشند

 

سریال دیوار به دیوار

زمانی که اعلام شد قرار هست دیوار به دیوار سامان مقدم در نوروز امسال رقیب اصلی سریال علی البدل باشد فهمیدیم امسال کار سیروس مقدم خیلی سخت شده هست. با این حال تجربه «پایتخت ها» نشان داده بود که مردم سلیقه این کارگردان را دوست دارند و از این جا به بعد بود که رقابت پیچیده تر به نظر رسید. دیدنی این جا بود که در هر دو سریال اسم خشایار الوند بعنوان نویسنده به چشم می خورد و رقابت از این جهت هم تنگاتنگ بود.

موفق ها و ناموفق های تلویزیون در عید 96

بعد از چند قسمت دیوار به دیوار از آنجایی که گزینش ساده تر و خودمانی تری برای تعطیلات نوروز بود و چندان نیاز به تحلیل و واکاوی نداشت دقت هاي بیشتری را جلب کرد. سامان مقدم از فرمول پیروز روابط میان همسایه ها بهره گیری کرد. قصه هاي کوتاه و جالبی تعریف کرد شخصیت هاي درست و متفاوتی خلق کرد و به خاطر دست گذاشتن

 

روی بازیگران درجه یک توانست حال خوشی در مخاطبانش ایجاد کند. او سال ها پیش در «شمس العماره»، چنین تجربه جذابی را پشت سر گذاشته بود.

 

همۀ کاره، محسن تنابنده

موفق ها و ناموفق های تلویزیون در عید 96

شاید «علی البدل» در نگاه بعضی از مخاطبان، از کار محبوب محسن تنابنده، یعنی سری آلبوم پایتخت، عقب تر باشد، اما حقیقت ماجرا این هست که محصول جدید سیروس مقدم و تنابنده سریال بسیار رو به جلوتری از همۀ کارهای قبلی آنها هست. او سال ها مترصد فرصت مناسب بود تا این طرح توسط سیروس مقدم به عکس کشیده بشود تا این که سال قبل، این امکان مهیا شد.

 

با تیزهوشی تمام و با روایت قصه اش در روستایی که روی گنجی چون آب درمانی بنا شده و اهالی با بهره برداری از آن روزگار می گذرانند. او با روایت قصه اش در این روستا نقبی زده به مسائل روز جامعه و تمام مناسبات سیاسی و اجتماعی را به چالش کشیده هست. اضافه بر این در بخش بازیگری هم با ایفای نقش «آغاسی»

 

وجه دیگری از توانایی هاي خود را در خلق کاراکتری بدیع نشان داد. یک آدم شارلاتان که تنابنده توانسته جزییات رفتاری وی را به درستی به عکس بکشد.

 

مجری؛ محمد صالح علا

موفق ها و ناموفق های تلویزیون در عید 96

اسم محمد صالح علا یک جورهایی با آرامش گره خورده. داستان ها، یادداشت ها، اشعار و متون ادبی اش منحصر به فردند. مخصوصا وقتی خودش برای خواندن آنها دست به کار می شود که دیگر نور علی نور هست. صالح علا در ویژه برنامه نوروز «چشم شب روشن»، به جای گفت و گوهای پیچیده ادبی و هنری، فضایی بسیار آرام تدارک دید.

 

خودش داستان و شعرهایش را خواند و از ترانه سراها و هنرمندان عرصه هاي گوناگون خواست که در آیتم هایي کوتاه، فضای برنامه را عیدانه کنند. برای آنهایی که اهل ادب و شعر بودند، «چشم شب روشن»، یکی از برترین برنامه هاي عید امسال بود.

 

مجری؛ احسان علیخانی

موفق ها و ناموفق های تلویزیون در عید 96

احسان علیخانی آن قدر در سری برنامه هاي ماه عسل و ویژه برنامه هاي سال تحویل در سال هاي گوناگون مفید کار کرده که خودش در برنامه سازی در این عرصه به بزرگترین رقیبش تبدیل شده هست. از همین روست که مخاطبان همه ي وقت از او انتظار دارند که در هر فصل از برنامه اش برای آنها کار شگفت انگیزی انجام دهد.

 

او نوروز امسال برنامه استاندارد و قابل قبولی را برای ساعات تحویل سال روی آنتن شبکه سه فرستاد، برنامه اي که هر چند در ظاهر به مثل کارهای قبلی بود، اما انجام همین کار یعنی حضور آن تعداد خواننده معتبر در استودیو و اجرای زنده و ضبطی اصلا کار آسانی نیست.

 

مسابقه؛ ادابازی

موفق ها و ناموفق های تلویزیون در عید 96

رامبد جوان می توانست مثل تمام پانتومیم هایي که در خندوانه اجرا می کرد، مسابقه ادابازی یا همان پانتومیم را هم به ساده ترین شکل ممکن برگزار کند اما برای آن برنامه ریزی دقیقی انجام داد و نهایتا مسابقه اي پیچیده با قوانین محکم و درجه یک روی آنتن برد. این رقابت برخلاف سایر رقابت هاي قبلی، نیازی به آرای مردم نداشت

 

و حتی بدون این که بحث رای دهی مطرح باشد، مخاطبان را تا آخر پای برنامه نگه داشت. نکته قابل دقت دیگر این بود که خود رامبد و نیما شعبان نژاد هم در رقابت شرکت کردند و بدون کمترین ابهامی آن را تا آخر ادامه دادند و نهایتا حذف شدند.

 

شبکه؛ شبکه ورزش

موفق ها و ناموفق های تلویزیون در عید 96

شبکه ورزش از زمان آغاز به کار رسمی اش همه ي وقت جزو شبکه هایي بوده که در ایام نوروز توانسته با کنداکتوری پر و پیمان مخاطبانش را راضی نگه دارد. گرچه اگر بدسلیقگی مسئولان این شبکه در انتخاب فرشید نوابی برای اجرای «نوروز فوتبالی » را فاکتور بگیریم، در بقیه موارد توانستند در نوروز 96 کارنامه خوبی از خودشان به جا بگذارند.

 

اکران مستندهای زیبا ورزشی یکی از برنامه هاي اثبات کنداکتور نوروزی این شبکه بود. این شبکه همین طور اکران فیلمهای سینمایی ورزشی را هم با انتخاب یکسری فیلمهای هیجان انگیز این ژانر در نوروز امسال ادامه داد و در کنار این ها دربی هاي خاطره انگیز را هم روی آنتن فرستاد.

 

بازیگر؛ حسن زارعی فرد

موفق ها و ناموفق های تلویزیون در عید 96

سامان مقدم در «دیوار به دیوار» یک چهره تازه رو کرده که توانسته در میان همه ي ستاره هاي شناخته شده این سریال خودی نشان دهد و به نوعی بدرخشد. صحبت از حسن زارعی فرد هست، بازیگر میانسالی که در سریال «دیوار به دیوار» نقش همسر گوهر خیراندیش را بازی میکند. او در این سریال نقش پیرمرد زحمتکشی راکه اهل خانواده هست

 

و کمی هم دست و پاچلفتی هست، آن قدر درست و با جزییات نقش بازی کرده، که خیلی از مخاطبان با مشاهده او بلافاصله آدم هایي از این دست راکه در اطرافشان دیده اند به یاد می آورند. نکته اصلی در بازی او دقت در جزییات رفتار آدم هاي این چنینی هست که موجب شده بازی اش به چشم بیاید.

 

بازیگر؛ پژمان جمشیدی

موفق ها و ناموفق های تلویزیون در عید 96

پژمان جمشیدی یکی از مهم ترین چهره هاي عید امسال بود. او همزمان فیلم «مفید، بد، جلف» را در ارکان سینماها داشت و در سریال «دیوار به دیوار» هم بازیگر یکی از نقش هاي اصلی بود. او توانست استعدادش را در اساس بازیگری به خوبی نشان دهد و اثبات کند که در کارهای کمدی به یک استاندارد خاصی رسیده هست.

 

جمشیدی برای نقش بهرام، از بلاهت پژمان جمشیدی سریال «پژمان» و «مفید، بد و جلف» فاصله گرفت و در قالب یک آدم کاملا معمولی ظاهر شد و ظرافت هاي این نقش را خیلی کامل منتقل کرد. در حال حاضر در نظرسنجی سایت تی وی پلاس که روز قبل منتشر شده، با اختلاف برترین بازیگر نوروز شناخته می شود.

 

بازنده ها

مروری بر یازده بازنده تلویزیون در نوروز 96؛ برنامه ها، چهره ها، سریال ها و شبکه هایي که انتظارات را برآورده نکردند.

در دو سال جدید، پیدا کردن بازنده از میان برنامه هاي نوروزی تلویزیون، آنقدرها سخت نبود. از میان فهرستی بلند و بالا که از بازنده ها در اختیار داشتیم راحتی می توانستیم دست به انتخاب بزنیم و بازنده ترها را گزینش کنیم. امسال اما یک قمدار ماجرا فرق می کرد. غیر از چند مشابه خاص، سایر بازنده ها، با اغماض انتخاب شدند.

 

یعنی با وجود این که ایرادهای زیادی داشتند و انتظاراتمان را برآورده نمی کردند اما باز هم برایشان زحمت کشیده شده بود و درجایگاه خودشان آثار استانداردی به نظر می رسیدند.

 

برنامه ساز؛ حمید مدرسی

نمی خواهیم سر ماجرای جنجال کلاه قرمزی و حذف این برنامه از کنداکتور نوروزی شبکه دو، صرفا تقصیر را گردن برنامه سازان بیندازیم اما معتقدیم که بخش قابل توجهی از تقصیرها متوجه بنرامه سازان این برنامه عروسکی هست. مشکل حمید مدرسی با تلویزوین ارتباطی به مدیران جدید این رسانه ندارد. عوامل این برنامه از اوایل دهه نود،

 

برای تولید هرکدام از ویژه برنامه هاي نوروزی، بارها قهر کردند و بارها شرط و شروط گذاشتند. هر سال چند روز مانده به عید، در رسانه ها اعلام کردند که کلاه قرمزی را به تلویزیون نمیدهند یا قراردادشان را لغو کرده اند. تلویزیون هر زمان با آنها تعامل کرد و شرط و شروطشان را پذیرفت اما سال بعد باز آش همان بود کاسه همان.

موفق ها و ناموفق های تلویزیون در عید 96

تنها حرکت مدیران جدید این بود که ناز عوامل کلاه قرمزی را نخریدند. حالا حمید مدرسی و ایرج طهماسب می خواهند با آلبوم عروسکی تولیدشده چه کنند؟ آنها فقط در صورتی اجازه دارند آلبوم را در شبکه نمایش خانگی توزیع کنند که مجوز تلویزیون را داشته باشند. حالا که چنین مجوزی ندارند تکلیف این همه ي قسمت چه می شود؟

 

بازیگر؛ امیرحسین آرمان

«مرز خوشبختی» کلا سریال خوبی از کار درنیامد، وقتی کلیت یک سریال خراب باشد، متعاقبا جزییات آن مثل کاراکترها و بازی ها هم مفید درنیامده هست. باز امیرحسین آرمان و کاراکتری که او در این سریال نقشش را بازی میکند هم از این قاعده مستثنا نیست. آرمان که چند ماه قبل تر از این سریال، همکاری نسبتا موفقی با حسین سهیلی زاده

 

در سریال «پریا» داشت و توانسته بود از پس نقشش به خوبی بربیاید، در این جا از خلق کاراکتر یک مهندس مثلا باسواد که دست و پاچلفتی و در عین حال ساده دل هست بربیاید.

موفق ها و ناموفق های تلویزیون در عید 96

آرمان برای خلق این کاراکتر به ابتدایی ترین و دم دست ترین اکت ها که برای عکس کردن چنین کاراکترهایی به ذهن می رسد بهره گیری کرده و همین هم موجب شده تا بازی اش تصنعی و حتی در جاهایی آزاردهنده از کار دربیاید. پلک زدن هاي دایمی او، بازی با عینک و نوع راه رفتن و حرف زدنش همه ي از جمله همین اکت هاي دم دستی میباشند که اصلا درست هم اجرا نشده اند.

 

داور؛ علیرضا خمسه

موفق ها و ناموفق های تلویزیون در عید 96

علیرضا خمسه ساز ناکوک مسابقه «ادابازی» بود. او قطعا به علت کمدین بودنش و همین طور تخصص اش در عرصه پانتومیم توسط رامبد جوان برای داوری و کارشناسی این مسابقه انتخاب شده بود، منتها ماحصل این انتخاب اصلا با کلیت فضای مسابقه و شرکت کننده هایش جور درنیامده بود.

 

اصرار بیش از حد خمسه برای نمکین کردن اجرایش موجب شده بود تا او در هر فرصتی که برای حرف زدن پیدا میکند، به زعم خودش نکته بامزه اي را خطاب به شرکت کنندگان بگوید که در بیشتر مواقع این نکات نابجا و در عین حال بی مزه از کار دربیاید، تا جایی که حتی می توان گفت در جاهایی او مرزهای بی مزگی را هم جا به جا کرد.

 

شبکه؛ شبکه دو

موفق ها و ناموفق های تلویزیون در عید 96

ضعیف ترین سریال نوروزی امسال «مرز خوشبختی» حسین سهیلی زاده بود که در شبکه دو به نمایش درآمد. این شبکه ویژه برنامه خاصی برای این ایام نداشت و حتی بعد از عدم تعامل با عوامل کلاه قرمزی، نتوانست هیچ جایگزین خاصی روی آنتن بفرستد. برای همین هم خیلی زود به فکر اکران یک آلبوم تکراری در باکس اصلی ساعت 20 افتاد.

 

درمورد ویژه برنامه تحویل سال شبکه دو، انتخاب جالبی صورت گرفته بود. گمان می کردیم داریوش فرضیایی فضای برنامه را جذابتر از سال هاي قبل پیش ببرد اما عملا موفقیت خاصی در انتظارش نبود و پژمان باغزی و فرضیایی ترکیب جالبی برای اجرا نبودند.

 

سریال؛ مرز خوشبختی

موفق ها و ناموفق های تلویزیون در عید 96

دوره سریالهای شعاری که آدم بدهای داستان یک شبه متحول می‌ شوند و به راه راست بر می گردند خیلی وقت هست که قبل. درست هست که تلویزیون گهگاه چنین آثاری را می سازد و روانه آنتن میکند اما حسین سهیلی زاده چرا؟ این کارگردان مطرح و پرکار تلویزیونی که باید بداند مردم دیگر حال و حوصله چنین برنامه هایي را ندارند.

 

واقعا چگونه انتظار دارد مردم باور کنند یک آدم خلافکار یک شبه با شنیدن صدای دعا اشک توی چشم هایش جمع شود و تحول پیدا کند؟ سریال «مرز خوشبختی» به سطحی ترین حالت ممکن پیش رفت و گره گشایی کاملا کودکانه اي داشت.

 

مسئول؛ فضل الله شریعت پناهی

موفق ها و ناموفق های تلویزیون در عید 96

در میان مدیران سیما، افراد زیادی میباشند که می توان نامشان را در میان بازنده ها گذاشت، اما در این بین شاید مدیر گروه اجتماعی شبکه یک، یعنی فضل الله شریعت پناهی اولویت بیشتری دارد. گروه تحت مدیریت او در ایام نوروز دو برنامه شاخص روی آنتن داشت، یکی ویژه برنامه سال تحویل و دیگری برنامه «بوی عیدی» که هیچکدام نتوانستند

 

نه تنها موفقیتی برای شبکه به ارمغان بیاورند که حتی به واسطه کیفیت ضعیفشان عملکردهای شبکه را زیر سوال بردند. انتخاب مجریان ناهمگون برای برنامه سال تحویل و روی آنتن فرستادن برنامه اي بی محتوا به نام «بوی عیدی» که فقط عرصه اي بود برای تبلیغ اسپانسر و…

 

برنامه؛ دورهمی

موفق ها و ناموفق های تلویزیون در عید 96

انتخاب برنامه «دورهمی» در لیست بازنده هاي نوروز، به این معنی نیست که سایر برنامه هاي ویژه نوروز در تلویزیون درجه یک بودند و صرفا برنامه مهران مدیری ناموفق به نظر می رسید. اصلا اینجور نیست. سایر برنامه هاي ویژه غیر از «خندوانه»، عیار چندانی برای رقابت نداشتند و برای همین بود که اصلا اسمشان را در جمع بازندگان نیاوردیم.

 

«دورهمی» سال قبل برترین برنامه نروزی بود و امسال برگ برنده اي نداشت. نه مهان هاي قابل قبولی به برنامه دعوت شدند و نه اتفاق اثرگذاری افتاد. حتی آیتم هاي نمایشی هم افت داشتند. اگر پلاتوی مهران مدیری درمورد انتخابات و صحبت هاي حمید گودرزی نبود، عملا برنامه هیجانی نداشت.

 

بازیگر زن؛ مجموع بازیگران زن علی البدل

موفق ها و ناموفق های تلویزیون در عید 96

سیروس مقدم همان اندازه اي که روی انتخاب بازیگران مرد آلبوم «علی البدل» حساسیت ویژه نشان داده، نسبت به انتخاب بازیگران زن این سریال، بی تفاوت بوده. گرچه نباید از حق بگذریم که «علی البدل»، سریالی مردانه هست و شاید اصلا نیازی به انتخاب بازیگر زن درجه یک برای آن وجود نداشته. اما با این حال بازی ضعیف بازیگران زن آلبوم،

 

کاملا توی ذوق می زند و این اتفاق از سیروس مقدم بعید هست. گرچه آنطور که شنیده می شود ابتدا قرار بوده یکی از خان ها زن باشد و گوهر خیراندیش نقش آن را بازی کند اما با مخالفت تلویزیون رو به رو شده و برای همین هم فضای سریال یک مرتبه شدیدا مردانه شده هست.

 

مسابقه؛ زمانی برای خندیدن

موفق ها و ناموفق های تلویزیون در عید 96

روز قبل درمورد انتخاب عجیب داوران برنامه «زمانی برای خندیدن» نوشتیم اما مسئله اینجاست که مشکل اصلی این برنامه فقط داوران آن نبودند. ایراد اصلی، کپی برداری جزء به جزء از روی برنامه شمابه ماهواره اي بود. از یک طرف عبدالله روا، مجری «زماین برای خندیدن»، در پوشش، حرکات و لحن صحبت کردن سعی می کرد

 

به مجری برنامه ماهواره اي شباهت داشته باشد و از طرف دیگر، گروه بندی ها درست مثل همان مسابقه انجام شده بود و شیوه داوری ها تفاوت خاصی با آن نداشت. نهایتا این مشکلات در کنار این داوران عجیب، آلبوم اي نامفوق پدید آورد که کسی نه هدفش را می دانست و نه با آن سرگرم می شد.

 

تیتراژ؛ موسیقی هاي تیتراژ سریال ها

موفق ها و ناموفق های تلویزیون در عید 96

در نوروز امسال عملا هیچ رقابتی میان تیتراژ هاي سریال ها و برنامه هاي گوناگون وجود نداشت. هیچ خواننده درجه یکی به میدان نیامد و هیچ موسیقی زیبا و ماندگاری خلق نشد. تیتراژ سریال «علی البدل» آن قدر معمولی بود که تا همین اواخر خیلی ها حتی نمی دانستند که حجت اشرف زاده آن را خوانده. علی لهراسبی

 

که در موسیقی تیتراژ سریال ها جایگاه خاصی دارد هم برای «مرز خوشبختی» کار ویژه اي نکرد. موسیقی تیتراژ دیوار به دیوار هم آنطور که باید مورد دقت قرار نگرفت. این در حالی هست که سال قبل موسیقی تیتراژ سریال «زعفرانی» و «دورهمی» با صدای مهران مدیری، شدیدا مورد دقت قرار گرفت.

 

مجری؛ فرشید نوابی

موفق ها و ناموفق های تلویزیون در عید 96

 به گزارش پارس ناز فرشید نوابی هم برای خودش عالمی دارد و هر زمان در حال طبع آزمایی در یک عرصه هست. یک روز بازیگری، روز دیگر تهیه کنندگی، بعد از آن اجرای برنامه سینمایی و حالا هم مجری گری یک برنامه تخصصی فوتبال. نکته دیدنی هم اینجاست که او در هیچ اساس اي هم به توفیقی دست نیافته، از جمله همین کار آخری یعنی اجرای برنامه فوتبالی.

 

او در نوروز 96 با بی سلیقگی هرچه تمام تر برای اجرای «نوروز فوتبالی» انتخاب شد که ماحصل آن یک فاجعه تمام عیار بود. ارائه اطلاعات دم دستی درمورد فوتبال و جذابیت هاي آن و عدم تسلطش در مصاف با مهمانان نشان داد که در این عرصه هم طرفی نخواهدبست و باید بی خیال اینکار شود.