پارس ناز پورتال

نشانه های بیماری ایدز در بدن مردان

نشانه های بیماری ایدز در بدن مردان

نشانه های بیماری ایدز در بدن مردان 

بیماری ایدز می تواند سال ها در بدن بصورت خاموش و پنهان باقی بماند. اما در بدن فرد وجود دارد و می تواند به دیگران هم منتقل گردد. ویروس نقص ایمنی انسانی که بنام ایدز نیز شناخته می شود به علت سندروم نقص ایمنی اکتسابی ، توسط آسیب رساندن به سلول های سفید خون که نقش حیاتی در مکانیسم دفاعی بدن ایفا می کنند ،بروز پیدا می کند.

 

عفونت HIV در مردان با برخی از علائم نظیر تب ، گلودرد ، سردرد ، خارش پوست و تورم غدد لنفاوی همراه است که به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.علائم اولیه HIV در مردان شبیه علائم آنفلونزا و پامونونوکلئوز است. این علائم معمولا ظرف ۲ تا ۴ هفته پس از عفونت اولیه مشاهده می شوند.

 

اما گاهی اوقات عفونت اولیه ممکن است نشانه یا علامتی را در فرد نداشته باشد. گزارش می شود که حدود ۴۰% تا ۶۰% از افراد مبتلا به HIV علائم اولیه شبیه سرماخوردگی را در یک یا دوماه تجربه خواهند کرد. برخی از علائم عفونت اچ آی وی را در قسمت زیر مورد اشاره قرار خواهیم داد.

 

تب و سردرد

تب خفبف تا متوسط معمولا یکی از رایج ترین علائم اولیه عفونت HIV هم در مردان و هم در زنان است. در عرض ۲ تا ۴ هفته این علائم بروز می کنند و دمای بدن تا حدود ۱۰۰ یا ۱۰۱ درجه فارنهایت بالا می رود که با لرز ، سردرد و تعریق همراه خواهد بود.

 

جوش های پوستی

جوش های پوستی ناشی از عفونت HIV ممکن است برای مدت یک هفته باقی بمانند. جوش ها معمولا به شکل لکه های قرمز رنگ و یا تغییر رنگ پوست ظاهر می شوند. در افراد با پوست های تیره ، جوش ها می توانند قهوه ای تیره و یا سیاه و سفید باشند. همچنین ناحیه آسیب دیده می تواند بسیار خشک و با خارش همراه باشد.

 

مردان مبتلا به HIV می توانند با خارش پوست این عفونت را به هر قسمت از بدن از جمله بازوها ، دست ها ، قفسه سینه ، پا ، کشاله ران و آلت تناسلی انتقال دهند.

 

زخم های باز

مردان مبتلا به اچ آی وی می توانند در مراحل اولیه عفونت زخم های باز و یا زخم هایی در معده ، گلو و دهان داشته باشند.این زخم ها کاملا دردناک بوده و می توانند در مقعد و آلت تناسلی مردان نیز ظاهر شوند.

 

تورم غدد لنفاوی

غدد لنفاوی به تولید و ذخیره سلول های ایمنی و لنفوسیت ها می پردازند از این رو آنها بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن را تشکیل می دهند. بزرگ شدن غدد لنفاوی زمانی رخ می دهد که بدن در مبارزه با عفونت موضعی یا سیستمیک باشد. غدد لنفاوی که به علت ابتلا به عفونت HIV نیز متورم می شوند در نواحی گردن ، کشاله ران و زیربغل وجود دارند که این نواحی می توانند برای چند هفته متورم باقی بمانند.

 

خستگی مفرط

این عفونت بگونه ای چشم گیر می تواند سطح انرژی یا استقامت بدن را کاهش دهد و در نتیجه فرد مبتلا در طول روز به چندین بار چرت زدن نیاز پیدا می کند. افراد آلوده به اچ آی وی ممکن است در طول انجام فعالیت های ساده روزانه خستگی شدید داشته باشند.

 

درد عضلات و مفاصل

درد عضلانی و مفاصل برخی از ناراحتی های شایع است که در مراحل اولیه عفونت مشاهده می شود. درد عضلانی می تواند در پاها ، بازوها و پشت پا یا حتی گاهی اوقات در سراسر بدن احساس شود.

 

گلودرد

در مراحل اولیه عفونت اچ آی وی می توان گلودرد و التهاب گلو را در مردان مشاهده کرد که گاهی اوقات در بلع فرد مشکل ایجاد می کند.

 

علائم گوارشی

از جمله علائمی که در رابطه با این عفونت در سیستم گوارشی بروز پیدا می کند می توان به از دست دادن اشتها ، اسهال ، تهوع و استفراغ اشاره کرد.

 

تعریق شبانه

تعریق بیش از حد در طول شب گاهی اوقات به دمای اتاق مربوط نمی باشد بلکه می تواند یکی از علائم ابتدایی ابتلا به این نوع عفونت بشمار آید.

 

علائم ثانویه عفونت HIV

عفونت اچ آی وی یا سندروم حاد ویروسی معمولا بدون علامت بروز پیدا می کند. همانگوه که از نام آن پیداست این ویروس در طی یک دوره معمولا بدون علامت است با این حال در برخی از افراد در این دوره غدد لنفاوی متورم هستند. مرحله تاخیر بالینی می تواند ۳ تا ۲۰ سال بطول انجامد.

 

اما معمولا این مرحله حدود ۱۰ سال طول می کشد و در نهایت علائم اولیه عفونت HIV بروز پیدا کرده و ویروس شروع به حمله به سیستم ایمنی بدن می کند. در این مرحله می توان با این علائم مواجه بود :

 

ـ تب ـ سرفه و تنگی نفس ـ خستگی ـ اسهال ـ تورم غدد لنفاوی ـ کاهش وزن

 

علائم اولیه عفونت اچ آی وی که در نهایت به ایدز ( سندروم نقص ایمنی اکتسابی ) منجر می شود. بطور متوسط یک فرد آلوده به HIV اگر در عرض ۱۰ سال پس از بروز علائم اولیه درمان نگردد ، به ایدز مبتلا می شود. برخی از علائم و نشانه های بیماری ایدز که ناتوان کننده هستند عبارتند از :

 

ـ کاهش وزن سریع ـ اسهال مزمن ـ ذات الریه ـ سرفه خشک ـ بزرگ شدن طحال و کبد ـ سردرد مداوم ـ عفونت های قارچی ناخن ـ تورم غدد لنفاوی ـ خستگی مداوم و بیش از حد ـ تعریق شبانه فراوان ـ تاری دید ـ تب و لرز مداوم ـ عفونت دستگاه تنفسی ـ کاندیدیاز (نوعی عفونت قارچی) ـ اختلالات عصبی ـ پیدایش لکه های قهوه ای مایل به قرمز یا بنفش در زیر پوست بخصوص در مناطقی نظیر بینی و دهان