پارس ناز پورتال

نقش معنویت در سلامت روان افراد

نقش معنویت در سلامت روان افراد

نقش معنویت در سلامت روان افراد 

گرایش به معنویت همیشه می تواند در آرامش ذهنی و سلامت روان در افراد تاثیرگذار باشد. افراد معنوی همیشه به آرام بودن معروف هستند. ارتباط با خدا در سختی‌ها و مشكلات و بحران‌های زندگی، به انسان آرامش می ‌دهد.متاسفانه با وجود تحولات علمی و صنعتی در قرن حاضر و پیشرفت های مهم پزشكی در دهه‌های اخیر،

 

استرس و مشكلات روحی و روانی در جامعه بشری رو به افزایش است و اختلالات عاطفی، معضل اعتیاد، آمار طلاق و ناسازگاری های فردی و اجتماعی، زیاد شده است.تحقیقاتی كه اخیرا در ایران انجام شد، نشان داد ۲۰ تا ۲۵ درصد مردم دچار اختلالات عصبی و روانی هستند و نیاز به مشاوره و درمان های روان شناسی دارند.

 

بنابراین به نظر می رسد موضوع سلامت روان از اهمیت بسزایی برخوردار است، طوری كه جسم و روح مانند تار و پود یك پارچه به هم تنیده شده اند و اگر یكی از این دو آسیب ببیند، دیگری هم آسیب خواهد دید.سلامت روان چیزی فراتر از نداشتن علائم بیماری روانی است.

 

سلامت روان یعنی اینکه فرد بتواند عملكرد موفق و عالی از نظر تفكر، خلق و خو، و رفتار داشته باشد. همچنین فعالیت‌ های مفیدی در جامعه داشته باشد، روابط مثبت با دیگران برقرار كند، با مشكلات و استرس ها و ناملایمات زندگیكنار آید و توانایی كمك به دیگران را هم داشته باشد.

 

راه رسیدن به سلامت روان، راه دشواری است و یك امر تصادفی نیست كه یك شبه اتفاق بیفتد. نیاز به پشتكار و زحمت فراوان دارد.هسته اولیه بهداشت و سلامت روان در خانواده گذاشته می ‌شود، بنابراین پدر و مادر با تربیت سازنده و صحیح خود و ایجاد فضای گرم و صمیمی، می‌ توانند فرزندانی سالم از نظر سلامت روان تربیت كنند.

 

خصوصیاتی که سبب افزایش سلامت روان می‌ شوند

دارا بودن یا پرورش ویژگی های شخصیتی زیر سبب افزایش سلامت روان می‌ شود:

 

۱- واقع بینی: یعنی فرد بتواند نقص ‌ها،‌ كاستی ‌ها و ضعف ‌های خود را بپذیرد و از ایده‌آل گرایی و كمال گرایی پرهیز كرده و اهداف زندگی را واقع بینانه ترسیم كند.

 

۲– توانایی لذت بردن از زندگی: یعنی به جای نگران بودن برای آینده و ایجاد اضطراب در خود و یا حسرت خوردن برای گذشته و ایجاد افسردگی در خود، بكوشد در زمان حال زندگی كند.

 

۳- اصل تعادل در زندگی: یعنی افراد بین تمام ابعاد زندگی خود، یك نظم و هارمونی ایجاد كنند، به عبارتی در ابعادی چون كار و تفریح، استراحت و ورزش، تنهایی و معاشرت و عبادت، تعادل برقرار نمایند.

 

۴- داشتن انعطاف پذیری: یعنی فرد بدون تعصب و ژرف اندیشی، آرا و نظریات دیگران را تحمل کند و برای رسیدن به موفقیت، راه های مختلف را بررسی نماید.

 

۵- توانایی مُدارا با استرس‌ها: انسان باید از این توانایی برخوردار باشد كه استرس‌ ها را به عنوان یكی از واقعیت‌ های زندگی بپذیرد و بدون فرار از مشكلات، با آنها مقابله کند.

 

۶- مسئولیت پذیری:‌ فرد با دارا بودن این خصیصه، می تواند مسئولیت اعمال، رفتار و گفتار خود را بپذیرد و بدون هیچ گونه دلیل تراشی و توجیه، خطاها و اشتباهات خود را به گردن دیگران نیندازد.

 

۷- داشتن ارتباطات سالم با دیگران: در دنیای صنعتی امروز، افراد به دلیل مشغله مادی زیاد، فرصت در كنار هم قرار گرفتن را ندارند که آن ها را از نظر عاطفی از همدیگر دورتر می‌ كند.به گزارش پارس ناز یكی از راه‌های رسیدن به سلامت روان این است كه افراد، ارتباطات خود را بیشتر كرده و مهارت همدلی را در خود تقویت كنند، یعنی دنیا را از دید دیگران نگاه كنند و خود را در غم‌ ها و شادی‌ های دیگران شریك نمایند.

 

معنویت و ارتباط با خدا، مهم ترین اصل برای تامین سلامت روان

ارتباط با خدا در سختی ‌ها، مشكلات و بحران‌ های زندگی به انسان آرامش می دهد و توكل و توسل به او باعث كنترل استرس ها و تنش های فرد می شود.اگر بتوانیم مجموع ویژگی های بالا را در خود تقویت كنیم، با افزایش ظرفیت های شناختی خود، توانایی مواجهه و مقابله با استرس ‌های زندگی را پیدا خواهیم کرد و در دنیای پر استرس امروز، كمتر دچار مشكلات روحی و روانی خواهیم شد.