پارس ناز پورتال

نکات سلامت و تندرستی افراد سالمند | 10 نکته مهم برای افراد سالمند

نکات سلامت و تندرستی افراد سالمند | 10 نکته مهم برای افراد سالمند

نکات سلامت و تندرستی افراد سالمند 

افراد سالمند نیاز به مراقبت دارند، بیماری هاي شایع جسمی هستند که سالمندان را در دسترس خطر قرار میدهند و باید نکات مهم دراین زمینه را فرا گیرید. سالخوردگی غم انگیز بنظر می‌رسد؛ موی سفید، چین و چروک و البته فراموشی. پیشبینی می‌شود تا سال 2050 میلادی جمعیت سالخوردگان به میزان 22 درصد افزایش خواهد یافت. بنابر این بسیار مهم است که بدانیم آن ها چه چالش هاي سلامتی را پیش روی خود دارند تابه انها کمک کنیم سالخوردگی سالمی را طی کنند.

نکات سلامت و تندرستی افراد سالمند | 10 نکته مهم برای افراد سالمند

1. بیماری هاي مزمن

92 درصد سالخوردگان از حداقل یک بیماری مزمن رنج میبرند و 77 درصد از دو بیماری. همه ی ساله علت دو سوم مرگ افراد سال خورده بیماری هاي قلبی، سکته مغزی، سرطان و دیابت است. مرکز ملی پیشگیري از بیماری هاي مزمن توصیه میکند افراد سال خورده برای جلوگیری از ابتلا به بیماری هاي مزمن باید سالیانه مورد معاینه دکتری قرار بگیرند

 

و تغذیه مناسب و فعالیت فیزیکی منظم داشته باشند. چاقی یکی از مشکلات متداول این سن است ولی با داشتن شیوه زندگی مناسب می‌توان جلوی بروز چاقی و متعاقب آن بیماری هاي مزمن را گرفت.

 

2. مشکلات شناختی

سلامت شناختی بر توانایی تفکر، یادگیری و حافظه تمرکز دارد. دمانس یا زوال عقل که عملکرد شناختی فردرا نشانه می‌گیرد، مهم ترین چالشی است که با آن مواجه هستند. در سراسر دنیا تقریباً 47.4 میلیون نفر مبتلا به دمانس هستند که پیشبینی میشود تا سال 2050 میلادی 3 برابر شوند. متداول ترین شکل دمانس، آلزایمر است و تنها در کشور ایالات امریکا 5 میلیون فرد در سنین 65 سال یا بیشتر از این بیماری در رنج هستند. دیابت، سوءمصرف مواد، فشار خون بالا، افسردگی، ایدز و سیگار ز عوامل مستعد کننده دمانس هستند. تا کنون درمانی برای دمانس پیدا نشده است.

 

3. اختلالات روانی

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از 15 درصد افراد بالای 60 سال از یک اختلال روانی رنج میبرند. افسردگی یکی از متداول ترین اختلالاتی است که اغلب تشخیص داده نمیشود و مورد درمان قرار نمی‌گیرد. در کشور آمریکا 18 درصد افراد سال خورده بهمین دلیل اقدام به خودکشی می‌کنند. افسردگی میتواند یکی از عوارض جانبی یک بیماری مزمن باشد و با مدیریت بیماری میتوان به التیام بیماران کمک کرد.

 

به علاوه شیوه زندگی و دریافت حمایت هاي عاطفی از سوی خانواده و جامعه میتواند به درمان افسردگی این افراد کمک موثری کند.

 

4. صدمات فیزیکی

زمین افتادن، هر 15 ثانیه یک فرد سال خورده را راهی بیمارستان می‌کند و هر 29 دقیقه یک فرد مسن رابه کام مرگ می فرستد زیرا استخوان هاي افراد سال خورده ضعیف میشود، عضلات قدرت خودرا از دست میدهند و حفظ تعادل بدنی برای شان دشوار است. دو بیماری مهم که موجب افزایش صدمات میشوند، استئوپروز و استئوآتزیت هستند. با آموزش مناسب و افزایش فعالیت هاي فیزیکی می‌توان تا حدی جلوی بروز این مشکل را گرفت.

 

5. ایدز

درسال 2013 میلادی در کشور ایالات امریکا 21 درصد موارد ابتلا به ایدز مربوط به افراد 50 ساله بوده و 37 درصد مرگ هاي ناشی از ایدز را در همین سال افراد 55 ساله تشکیل می دادند. در حالی‌که با افزایش سن تمایلات و توانایی هاي جنسی تغییر میکند اما کاملا از بین نمی‌رود. متاسفانه تشخیص ایدز در افراد سال خورده کمی دشوار است زیرا علائم آن خیلی شبیه علائم ناشی از سن بالاست.

 

6. سوءتغذیه

سوءتغذیه افراد 65 ساله اغلب تشخیص داده نمی‌شود و می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی از قبیل ضعف سیستم ایمنی و ضعف عضلانی شود. علت سوءتغذیه میتواند دمانس، افسردگی، اعتیاد به الکل، عدم ارتباط اجتماعی یا وضعیت اقتصادی نامناسب باشد. بهترین شیوه اصلاح تغذیه بیمار، افزودن مصرف سبزیجات و میوه و محدود کردن مصرف نمک و چربی هاي اشباع است.

 

7. ضعف حواس پنجگانه

کاهش بینایی و شنوایی یکی از رایجترین مشکلاتی است که این افراد با آن مواجه هستند. در ایالات امریکا از هر 6 فرد سال خورده یک نفر مشکل بینایی و از هر 4 نفر یک نفر مشکل شنوایی دارد. خوشبختانه هردوی این‌ها به اسانی قابل درمان هستند.

 

8. سلامت دهانی

یکی از مشکلات مهم سالخوردگان نداشتن دندان طبیعی است که همین مشکل موجب سوءتغعذیه و عدم اعتماد به نفس این افراد می‌شود. خشکی دهان، بیماری هاي لثه یا سرطان هاي دهان از دیگر مشکلاتی است که افراد سال خورده با آن دست به گریبان هستند. با معاینات منظم میتوان جلوی تعداد زیادی از این مشکلات را گرفت.

 

9. مصرف نابجای دارو

مصرف الکل و دارو بین سالخوردگان رواج دارد. بر اساس پیشبینی انجمن ملی سالخوردگان تا سال 2020 میلادی تعداد افراد سال خورده 2 برابر می‌شود. یکی از علل آن این است که اغلب این افراد اختلال ذهنی دارند یا نمیتوانند خودشان دارو تهیه کنند و از داروی بیماران دیگر استفاده می‌کنند یا دکتر برای اغلب آن ها داروی بسیار و برای مدت طولانی تجویز می‌کند.

 

10. یبوست و نظارت ادرار

هر دوی این مشکلات کیفیت زندگی افراد سالمند را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. به غیر از عامل کهولت سن، این مشکلات میتواند ناشی از سوءتغذیه و وجود یک بیماری مزمن باشد. پزشکان حفظ وزن مناسب، تغذیه سالم و فعالیت هاي فیزیکی را راه حل مشکل میدانند. البته راه هاي درمانی مناسبی هم وجوددارد و سالمندان نباید از این‌که موضوع رابا دکتر خود در بین می گذارند، شرمنده باشند.

 

تغذیه در سالمندی اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا عامل مهمی در تا مین سلامتی بدن است .بدن ما نیاز به تغذیه غذایی خاصی دارد.این نیازها شامل انرژی، پروتئین، چربی وویتامین ها و موادمعدنی هستند .یكی از بهترین راه هاي خاطرجمعی از تامین این نیازها ،مصرف روزانه از هر یك از چهار گروه مواد غذایی یعنی: شیر و لبنیات، گوشت، وحبوبات، نان و غلات و میوها و سبزی ها ست.

 

درمصرف گروه هاي مواد غذایی یاد شده، سعی كنید تنوع غذایی داشته باشیدو و در هر وعده غذایی حداقل از 03گروه غذایی» بالا استفاده نمایید. توجه بیشتر به سبزیجات تازه و میوه ها، خصوصا در فصل هاي مربوطه از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

مصرف روزانه 6 تا 8 لیوان آب را فراموش نكنید .
نوع تغذیه در دوره ي سالمندی بسیار مهم است زیرا چنانچه رعایت نگردد موجب بیماری «اضافه وزن، فشار خون بالا، چربی خون بالاوقند خون بالا» خواهد شد .چنانكه می‌دانیم این بیماریهای شایع در دوره ي سالمندی هستند كه تغذیه صحیح یكی از راههای كنترل انها است.

 

درصورت كنترل نكردن این مشكلات، میزان ابتلا به بیماری هاي مانند سكته قلبی ومغزی، دیابت، پوكی استخوان و سرطان ها دراین دوره بیشتر می‌شود.

 

سوء هاضمه در دوران سالمندی:
در یك سوم افراد بالای 70 سال،آنزیم هاي گوارشی واسیدمعده كاهش می‌یابد و در این صورت ظرفیت هضم و جذب غذا، ویتامین ها و املاح كلسیم، آهن و روی نیز كمتر میشود.تولید ویتامین ها از جمله ویتامین D در بدن كاهش مییابد و سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و خطر ابتلا به انواع بیماری ها افزایش مییابد.

 

ابتلابه این بیماری ها، تغییر در احساس طعم، مزه و بو ، كاهش ترشح بزاق، عدم تحرك، واكنش متقابل غذا و داروهای مصرفی، نگرانی هاي روحی و تنهایی، همگی می‌توانند اشتها را كم می كنند.

 

برنامه ریزی غذایی:
برنامه غذایی سالمندی شامل انواع مختلفی از مواد غذایی است بگونه اي كه بتواند حدود 30 در صد كالری «انرژی» را از چربیها، 15 در صد از پروتئین ها و 55 در صد از كربو هیدراتهارا تامین كند و چربی ها ترجیحا از منابع گیاهی و مصرف كلسترول كمتر از 300 میلی گرم در روز باشد.

 

مهم ترین راهنمای تغذیه اي، تهیه غذای ساده و كم حجم می باشد كه تمامی نیازهای فرد به مواد مغذی راتامین كرده و در عین حال متناسب با فرهنگ فرد باشد.

 

گروه اصلی و مواد غذایی دوران سالمندی:
1-گروه نان و غلات:
2-گروه شیر و لبنیات :
3-گروه گوشت، حبوبات و مغزها:
4-گروه میوه ها و سبزی ها:

 

فعالیت بد نی و ورزش در دوره ساالمندی:
با افزایش سن تغییرات متعددی در قسمت هاي مختلف بدن ایجاد می‌شود، قلب، ریه ها، سیستم عصبی، عضلات و استخوان ها دچار تغییرات ناشی از افزایش سن می‌شوند. ورزش باعث افزایش حجم اكسیژن در قلب و ریه ها، افزایش استحكام عضلانی، تنظیم قندخون و فشار خون و نیزكاهش توده هاي چربی می‌شود.

 

به ایجاد آرامش، كاهش اضطراب و افزایش اعتماد به نفس كمك می كند و حس شادابی و رضایت را در شما بوجود می آورد .
سن بالا و ضعف قوای جسمانی، مانعی برای ورزش كردن نیست. پیاده روی، ساده‌ترین ورزش برای دوره سالمندی است.

 

بیماری هاي دوران سالمندی:
1- كمر درد
2- درد زانو
3- مراقبت از پا ها

 

4-پوكی استخوان چیست؟
كلمه استخوان، محكم بودن رابه یاد ما می آورد . ماده اصلی كه سختی و شكل استخوان رابه وجود می آورد، كلسیم است .ذخیره شدن كلسیم در استخوان، قبل از تولد آغاز میشود و تا سن 30 سالگی ادامه مییابد. در 30 سالگی، استخوان هاي یك فرد سالم به بیشترین سختی خود میرسد. اگر فعالیت بدنی وجود نداشته باشد یا غذای حاوی كلسیم كم مصرف شود بتدریج كلسیم استخوان هاي كم شده و استخوان ها شكننده می‌شوند.

 

به این حالت«پوكی استخوان »می‌گویند.. پوكی استخوان را گاهی بیماری خاموش مینامند ، زیرا بدون هیچ علامتی، كم كمبوجود می‌آید.

 

بهداشت دهان و دندان:
دندان ها در اثر رعایت نكردن بهداشت از جمله مسواك نزدن در سنین پایین تر ومراقبت نشدن در سنین بالا، باعث پوسیدگی آن میشود. دندان ها حالت شكنندگی بخود میگیرند وبه مرور زمان ریز می‌شوند.
دراین حالت ، افراد مسن حتماً باید با مراجعه به دندان پزشك اقدام به ترمیم یا كشیدن دندان ها نمایند .چون باعث عفونت لثه ها شده و انسان را مبتلا به بیماری هاي گوناگون می كند.

 

بی اختیاری ادراری:
یكی از مشكلات شایع در زنان، بی اختیاری ادراری می‌باشد كه به علت عفونت هاي ادراری، تغییرات مجرای ادرار، افزایش سن وزایمان هاي متعدد می‌باشد كه حالت هاي مختلف دارد.«حالت اول بی اختیاری ادراری» دراین حالت هنگام عطسه،سرفه، خنده،و برخاستن از زمین، بی اختیار چند قطره ادرار خارج میشود.

 

«حالت دوم بی اختیاری»
دراین حالت احساس ناگهانی و موقعیت شدید برای ادرار كردن ایجاد می‌شود اما قبل از رسیدن به دستشویی ادرار می ریزد، به جز توصیه هاي مورد اشاره در حالت اول، از ورزش هاي سخت اجتناب كنید. قهوه، نوشابه هاي گاز دار و غذاهای پر ادویه میل نكنید.

 

بهداشت روان در سالمندی
در فرهنگ ما همواره كلمه«پیر شدن» زیاد بكار گرفته میشود و حتی دعای خیری است كه بدرقه راه كودكان و جوانان می باشد. امروزه وقتی به سالمندی فكر می كنیم، بجای نا توانی،سالمندی، موفق را درنظر می آوریم. حال كه طول عمر آدمیان نسبت به نسل هاي گذشته افزایش یافته، بایستی تلاش شود كه سالمندان زندگی سالمتری را نجربه كنند.

 

عشق ورزیدن به سالمندان
1- در كنار خانواده بودن
2- نیاز به گردش و تفریح
3- نیاز به شركت در فعالیت هاي اجتماعی
4- نیاز به عزت نفس و احترام
5- نیاز به معنویت

 

آرتروز چیست؟یك بیماری اسكلتی است كه مشخصه ي آن تورم، التهاب، سفتی محدود شدن حركات مفصلی و درد می‌باشد
بیماری آرتروز می‌تواند هر یك از 150 مفصل بدن را مبتلا كند، در انواع خفیف این بیماری فقط دردهای كمی وجوددارد، اما در موارد شدید آن دردهای عذاب آور بهمراه صدمات شدیدی كه به مفاصل وارد میشود، میتواند باعث تغییر در زندگی عادی بیمار شود.

 

نحوه ي صحیح خوابیدن
*استفاده از بالش كوتاه زیر سر برای خوابیدن.
*استفاده از تشك سفت یا چند لایه پتو بجای تشك
*خوابیدن در حالت طاقباز یا به پهلو
*در حالت خوابیدن به پهلو، جمع كردن پایی كه بالا قرار گرفته است به داخل شكم
نحوه ي صحیح به رخت خواب رفتن و بلند شدن
*برای بلند شدن از رخت خواب ابتدا به یك پهلو بچرخید
*سپس ازطریق سفت كردن عضلات شكم، و با كمك دستها در لبه ي تخت بنشنیدو بعد بایستید.
*درهنگام دراز كشیدن این مراحل را بر عكس انجام دهید.

 

نشستن:
*نشستن بر روی زمین
*به مدت طولانی در یك جا ننشنید «هر 20 دقیقه یكبار بلند شوید و حداقل یك دقیقه راه بروید»
*صاف بنشنید و به جایی تكیه كنید.
*عضلات شكم را بدون حبس كردن نفس، منقبض كنید.
*شانه ها رابه عقب برده وبه جلو نگاه كنید.
*برای اسانی بیشتر،یك بالش كوچك پشت كمر قرار دهید.
درصورت داشتن درد در زانو یا كمر بهتر است،روی زمین ننشنیدو روی صندلی بنشینید .

 

نحوه صحیح ایستادن
*صاف بایستید،و شانه ها راصاف نگهدارید.
عضلات شكم را منقبض كنی، تا شكم تو برود و گودی كمر كمتر شود.
اگر برای انجام كار هاي روزانه مثل اتو كردن لباس و شست و شوی ظرف ها وادار به ایستادن در یكجا هستید، چهار پایه اي به بلندی 30 سانتی متر را زیر یك پا قرار دهید وپس از هر 10 دقیقه جای پا را عوض كنید.

 

نکات سلامت و تندرستی افراد سالمند | 10 نکته مهم برای افراد سالمند