پارس ناز پورتال

نگاهی به جشنواره مد و لباس فجر 95

نگاهی به جشنواره مد و لباس فجر 95

نگاهی به جشنواره مد و لباس فجر 95 

جشنواره مد و لباس جشنواره فجر برگزار شد در حالی‌کـه نسبت بـه سال هـای گذشته لباس ها و مد انها تغییرات چشمگیری داشتند. ششمین جشنواره مد و لباس فجر درحالی کـه آثار نمایش داده‌شده در آن، از نظر طراحی نسبت بـه سال‌هـای قبل رشد کرده بود، در سه نقطه تهران برگزار و در برج میلاد با قیمت‌هـای بالا برای فروش ارائه شد.

 

ابوالقاسم شیرازی – رئیس اتحادیه پوشاک – در نشست خبری جشنواره مد و لباس دلیل عرضه لباس‌هـای ایرانی با قیمت بالا در فروشگاه‌ها را این‌طور توضیح داد: «شاید قیمت لباس‌هـای ایرانی در مقایسه با برخی لباس‌هـای وارداتی از جمله چینی کـه کیفیت پایینی دارند، بالا بـه نظر بیاید؛ اما دولت در تلاش است تا در بخش مالیات

 

و بیمه از تولیدکنندگان حمایت کند تا قیمت تمام‌شده محصول کمتر شود. همچنین تولیدکنندگان از پارچه و ملزوماتی کـه در کشور تولید می شود، استفاده کنند تا در قیمت آن‌ها تأثیر بگذارد. ضمن آن‌کـه با هماهنگی بخش صنعت، معدن و تجارت در تلاشیم تا جلوی ورود کالاهای خارجی را بگیریم و واردات پوشاک از طریق نمایندگی‌هـای حقوقی ثبت سفارش شود».
نگاهی به جشنواره مد و لباس فجر 95

با این حال، قیمت لباس‌هـای عرضه‌شده در نمایشگاه مد و لباس جشنواره فجر، بویژه در بخش عرضه و فروش برندها در برج میلاد بالا بود.برج میلاد در ششمین دوره جشنواره مد و لباس فجر، محل عرضه و فروش ۲۵ برند ایرانی بود. هر برندی برای اجاره یک غرفه حدود هفت میلیون تومان پرداخت کرده بود. ارزان‌ترین لباس‌ ارائه‌شده

 

در این بخش نیز ۱۸۰ هزار تومان و گران‌ترین آن‌ها دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده بودند؛ این لباس با طرح فرش، بـه یکی از مزون‌هـای معروف تعلق دارد کـه در نمایشگاه اکسپوی حلال اسپانیا بـه‌نمایش درآمد و گواهی‌نامه اکسپوی ۲۰۱۶ لباس حلال اسپانیا را نیز در افتتاحیه بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس گرفت.

 

البته در بخش پوشاک اسلامی و عفاف و حجاب، لباس‌هایی فقط بـه‌ صورت دکوری عرضه شده بودند و روی آن‌ها نمی‌شد قیمت گذاشت. همچنین برخی لباس‌ها مانند روسری‌ و دامن در برج میلاد بـه‌فروش می‌رسیدند کـه مشابه آن‌ها را در شهر می‌شد با قیمت‌هـای کمتر خرید.

 

با وجود آن‌کـه اعلام شده بود در برج میلاد برندها برای فروش عرضه میشوند، عده ای ازآن‌ها فقط لباس‌هـای‌شان را بـه‌نمایش گذاشته بودند و اظهار می کردند، فروش نداریم و برای بستن قرارداد در این نمایشگاه شرکت کرده‌ایم. مثلا یک کت مردانه در یکی از این غرفه‌ها حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود.
نگاهی به جشنواره مد و لباس فجر 95

استقبال چشمگیر طراحان از پارچه‌هـای سنتی در این دوره از جشنواره

 

در بخش کیف و کفش نیز چند مدل محدود و فقط در چند سایز عرضه شده بود، البته در این بخش، قیمت‌هـای متفاوت بود، مثلا قیمت یک جفت کفش زنانه‌ی چرم ۱۵۰ هزار تومان بود کـه فروشنده آن اظهار می کرد این قیمت مخصوص نمایشگاه جشنواره مد و لباس است و اگر برای خرید بـه فروشگاه مراجعه کنید،

 

باید حدود ۲۵۰ هزار تومان برای همین کفش بپردازید. همچنین قیمت هر کمربند در غرفه‌هـای برج میلاد از ۳۰ هزار تومان شروع و گفته می ‌شد کـه همان جنس در مغازه و خارج از نمایشگاه ۱۵۰ هزار تومان است.البته قیمت برندها در برج میلاد برای مهمانان بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس کـه عده ای از آن ها از فرانسه آمده بودند معقول بـه‌نظر می رسید و هر قیمتی را کـه بـه یورو می‌شنیدند، سرشان را بـه نشانه رضایت تکان می‌دادند.

 

در بخش نمایش لباس‌ها در تالار وحدت نیز اگر چـه آثار نسبت بـه دوره‌هـای گذشته رشد قابل توجهی داشتند، اما هر بازدیدکننده‌ای کـه یک لباس را نشانه میگرفت، ترجیح می‌داد قیمت آن را نپرسد.

 

استفاده چند منظوره از تالار وحدت

بـه نظر می‌رسد مدیریت تالار وحدت برای همکاری با کارگروه مد و لباس و برگزاری جشنواره سنگ تمام گذاشته؛ زیرا در حالی‌کـه روی پله‌هـای تالار وحدت کچ‌هـای دیوار حاصل از جابه‌جایی صفحه‌هـای چوبی و مانکن‌ها برای ساخت دکور ریخته و جشنواره برای دکوربندی و نمایش لباس‌ها آماده می ‌شد،

 

در عین حال، در سالن اصلی کنسرت اجرا می ‌شد. استفاده چند منظوره از تالار وحدت بـه‌دلیل نبودن فضای کافی برای برپایی چنین جشنواره‌هایی موجب شد کـه ساعت بازدید در دومین روز نمایشگاه نیز کوتاه‌تر شود تا کنسرت دیگری روی صحنه برود. اگر چـه فرصتی فراهم شد تا شرکت‌کنندگان در این کنسرت بعد از اجرا، از نمایشگاه جشنواره هم دیدن کنند.

 

از سوی دیگر، همزمان با روزهای نخست جشنواره، کارگران در حال شست‌وشوی بنای تالار وحدت بودند و برخی مراجعه‌کنندگان زمانی کـه از تالار خارج می شدند،‌ احساس می‌کردند باران می‌بارد! نمایشگاه جشنواره مد و لباس فجر در تالار وحدت در روز آخر بـه‌دلیل اجرای برنامه دیگری، جمع شد و فقط برخی لباس‌ها در طبقه سوم بـه‌نمایش گذاشته شدند
نگاهی به جشنواره مد و لباس فجر 95شست‌وشوی بنای تالار

 

در این دوره از جشنواره،‌ لباس‌هایی کـه از دوره قبل و از ۴۰۰ دست تا ۳ هزار دست بـه تولید رسیده و بـه‌نمایش گذاشته شده بودند، بیشتر محدود بـه لباس مشاغل بودند.طراحان در بخش ویترین ملی و لباس کودکان نیز کار خاصی انجام نداده بودند و فقط بـه تی‌شرت و لباس‌هایی با برچسب‌هـای مناسبتی با دفاع مقدس و کارتون اکتفا کرده بودند، البته در بین لباس‌هـای مربوط بـه کودک و نوجوان، کارهای معدود قابل توجهی بـه چشم می‌خورند.

 

کارهای ارائه‌شده در بخش کیف و کفش هم نسبت بـه سال گذشته پیشرفت بهتری داشتند و تعداد آثار بـه‌نمایش گذاشته نیز قابل توجه بود.از جمله آثار نمایش داده‌شده در ششمین جشنواره مد و لباس فجر، زیورآلات با اِلمان‌هـای سنتی و سوزن‌دوزی بلوچی بود. همچنین طراحان لباس در آثار ارائه‌شده در جشنواره بـه دوخت‌هـای سنتی مثل سوزن‌دوزی و استفاده از پارچه‌هـای سنتی تمایل نشان داده بودند.

 

بخشی از جشنواره نیز بـه نمایش پارچه‌هـای تولیدشده در داخل اختصاص پیدا کرده کـه در طراحی عده ای ازآن‌ها از اِلمان‌هـای آثار تاریخی استفاده شده بود. از این پارچه‌ها در بخش مسابقه طراحی زنده لباس نیز استفاده شد.لباسی کـه طراحان در مراسم افتتاحیه بر تن داشتند نیز لباس‌هـای قابل قبولی بودند کـه معمولاً در جشنواره‌ها یا فروشگاه‌ها دیده یا عرضه نمی‌شوند،

 

این موضوع واکنش یکی از حاضران در جشنواره را دربرداشت کـه خطاب بـه یکی از طراحان گفت: «چرا از همین لباس‌هـای شیکی کـه برای خودتان طراحی میکنید، برای جشنواره و عموم مردم طراحی نمی کنید؟!»
نگاهی به جشنواره مد و لباس فجر 95

لباس یکی از طراحان در جشنواره مد و لباس

 

عرضه کارهای درجه یک در برج میلاد

رئیس ششمین جشنواره مد و لباس فجر درباره عرضه لباس‌ها با قیمت بالا در برج میلاد و تفاوت عرضه این قیمت‌ها در فروشگاه‌ها بـه ایسنا، گفت: لباسی کـه قیمت آن را بـه شما دو میلیون و نیم اعلام کرده‌اند، اصلا جنبه فروش ندارد و پوشیدنی نیست. اما در بسیاری از غرفه‌ها لباس‌هایی با قیمت‌هـای ۱۵۰ تا ۴۰۰ تومان هم داشته‌ایم و من تک‌تک قیمت انها را چک کرده‌ام. در برج میلاد کارهای درجه یک عرضه شده است.

 

حمید قبادی ادامه داد: در بخش کیف و کفش چرم کسانی در برج میلاد حضور دارند کـه تولیدکننده هستند و با عده ای از برندهای درجه یک تهران همکاری می‌کنند و چون فروشگاه عرضه ندارند، تفاوت قیمت تا بـه دست مصرف‌کننده برسد فرق می کند، اما فکر نمی کنم یک محصول ۳۰ هزار تومانی تا بـه دست مصرف‌کننده برسد، ۱۵۰ هزار تومان شود.

 

او اظهار کرد: نمایش محصولات برندها بـه بخشی از سلیقه مخاطب پاسخ داده و این اتفاق مهمی است؛ از طرفی، این کـه تعداد قابل توجهی از برندهای ایرانی موفق شدند در کنار هم محصولات‌شان کـه قابل رقابت با تولیدات کشور هـای دیگر است عرضه کنند، نکته مهمی است.

 

قبادی همچنین درباره هزینه‌ای کـه هر برند برای کرایه غرفه پرداخت کرده گفت: حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از این هزینه مربوط بـه کرایه محل برج میلاد و مابقی آن هم برای دکور گرفته شده است. از طرفی ما درخواست کردیم این بخش تا آخر اسفندماه تمدید شود. البته من درخواست کردم تا هزینه‌ای از غرفه‌داران برای تمدید دریافت نکنند و اگر هم مبلغی اضافه بگیرند، فکر نمی کنم هزینه سنگینی باشد.

 

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس همچنین درباره جمع شدن ویترین ملی و بخش نمایش لباس جشنواره و انتقال عده ای از لباس‌ها بـه طبقه سوم تالار وحدت اظهار کرد: بـه دلیل برگزاری همایش فرهنگی وزارت ارشاد در تالار وحدت، بخش نمایش از سالن ورودی جمع و با بخش بین‌الملل تجمیع شد. در هر صورت باید بین نبودن و بودن در این شرایط، یک گزینه‌ را انتخاب می کردیم. از طرفی مدیریت تالار وحدت هم این امکان را فراهم کرد تا این نمایشگاه را برگزار کنیم.

نگاهی به جشنواره مد و لباس فجر 95

جمع‌آوری ویترین ملی پیش از پایان جشنواره
نگاهی به جشنواره مد و لباس فجر 95زیورآلات نمایش داده شده در جشنواره