پارس ناز پورتال

نگاهی به پدیده خرید و فروش کودکان در ایران

نگاهی به پدیده خرید و فروش کودکان در ایران

نگاهی به پدیده خرید و فروش کودکان در ایران

خرید و فروش کودکان در ایران به معضلی تبدیل شده است که روز به روز هم در حال افزایش می باشد و نگاه مسئولین را طلب ی کند. حتماً در طول روز در پایتخت و مراکز استان ها، گدا نماهایی را مشاهده کرده اید که نوزادی را بغل کرده اند و مشغول تکدی گری هستند. بعضی از گدا نماها، درآمد های میلیونی در ماه دارند

 

و برخی از آنها را می توان به طور ثابت، در مترو تهران و برخی از مراکز پر رفت و آمد شهر مشاهده کرد. ۸۰ درصد متکدیان تهران، گدا نما هستند.

نگاهی به پدیده خرید و فروش کودکان در ایران

کودک فروشی در برخی بیمارستان های تهران به روایت روزنامه آرمان : ۵ دی ۹۵

 

بارها، رسانه ها خبر از افرادی می دهند که با لباس تکدی گری، میلیون ها تومان درآمد کسب کرده و بعضاً با فریب هموطنان، پول های زیادی از آنان گرفته یا کالاهای تقلبی و تاریخ مصرف گذشته به آنان فروخته اند. همه این ها، چهره شهر ها را تخریب کرده و در منظر عمومی، جلوه زیبایی ندارند.

 

تکدی گری، افیونی در جوامع شهری به خصوص در پایتخت ۲۳۰ ساله ایران است که تهدیدی گسترده برای توسعه گردشگری رو به رشد آن به شمار می رود. موج تکدی گری در پایتخت، امروزه هم سر چهار راه و هم داخل ترافیک بزرگراه تا مترو شهری تهران و حومه کشیده شده است و به نظر نمی رسد که مسئولان، برای رفع این معضل، اقدامات گسترده ای را در دستور کار داشته باشند.

نگاهی به پدیده خرید و فروش کودکان در ایران

آگهی خرید و فروش نوزاد و کودکان در شهرهای مختلف کشور مشاهده می شود

 

فرمانده نیروی انتظامی تهران قبلاً گفته بود که ظرف ۴ سال اخیر، شمار زنان معتاد شناسایی شده در تهران، ۱۵ برابر افزایش یافته است. این یعنی، افزایش شمار خرید و فروش نوزادان و کودکان در سطح شهر برای باندهای خلافکار و رواج تکدی گری تضمینی.

 

همین چند هفته پیش، در پی گزارشات مردمی مبنی بر فعالیت باندی در زمینه خرید و فروش نوزادان در شهرستان آمل، مشخص شد که ۲۲ کارشناس مامایی در محلی غیر قانونی به سقط جنین و کورتاژ، زایمان های غیر قانونی و غیر بهداشتی اقدام کرده و همچنین با اعطای وجوه برای اجاره رحم و شناسایی خانواده های بی بضاعت، فعالیت هایی در زمینه خرید و فروش نوزادان انجام می دهند.

نگاهی به پدیده خرید و فروش کودکان در ایران

اعضای این باند در بازجویی ها، از خرید و فروش ۱۵ تا ۴۰ میلیون تومانی نوزادان سخن گفتند.

 

با این حال، چند ماه پیش، مشاور مرکز امور فرهنگی و اجتماعی وزارت کشور گفت: موضوع فروش نوزادان با حوزه زایشگاه ها و بیمارستان ها و حوزه سلامت در ارتباط مستقیم است بنابراین براساس تفکیک وظایف دستگاهی شورای اجتماعی وزارت کشور، رسیدگی به این موضوع به صورت تخصصی به وزارت بهداشت واگذار شده است.وی اعلام کرد: وزارت بهداشت باید اقدامات لازم را درخصوص فروش کودکان با شناسایی واحدهای غیرمجاز به انجام برساند.

 

خرید و فروشی کاملا غیر قانونی

به موجب نظریه ٢١٩٧/٧ -١/٤/١٣٨٤ اداره‌کل امور حقوقی قوه قضائیه، منظور قانون‌گذار از وضع و تصویب ماده ٣ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب ۱۳۸۱/١/۲۵ این است که خرید، فروش و بهره‌کشی کودکان هرکدام به تنهایی از عناوین مجرمانه مستقلی هستند و بکارگیری کودکان به منظور ارتکاب خلاف مثل قاچاق نیز عنوان مجرمانه مستقلی از دیگر عناوین مذکور در این ماده از قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان است.

نگاهی به پدیده خرید و فروش کودکان در ایران

کاریکاتوری درباره خرید و فروش نوزادان

 

لذا صرف خرید و فروش اطفال به هر منظوری از نظر قانون‌گذار جرم تلقی شده است. بنابراین خرید و فروش کودک، حتی به مقاصد انسان‌ دوستانه‌ای چون به سرپرستی گرفتن نیز طبق قانون جرم است و مرتکبان آن اعم از خریدار و فروشنده مستوجب کیفر خواهند بود.

 

شمار متکدیان و گدا نماها به خصوص افرادی که با کودکان و نوزادان، مشغول تکدی گری هستند، روز به روز در حال افزایش است و این مقوله، آسیب های اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی را در پی دارد. مدتی است که خرید و فروش نوزادان در شهر تهران، به یکی از سوژه های خبر ساز تبدیل شده که هم حاشیه های پر رنگ تر از متن دارد و هم پای خیلی از حوزه ها را به وسط کشیده است.

 

این همه نوازد از کجا می آید؟

نگاهی به پدیده خرید و فروش کودکان در ایران

ماداران کارتن خواب و معتاد و همچنین والدینی که توانایی بزرگ کردن فرزند خود را ندارند یا کودکانی که ماحصل روابط نامشروع هستند، بازار خرید و فروش نوزادان را داغ و داغ تر کرده اند. بعضاً در برخی از نقاط شهر، برخی از هموطنان آگهی هایی را مشاهده می کنند که در آن، هم از خرید و فروش کلیه صحبت می کند هم رحم جایگزین و هم فروش نوزاد.

 

کودکانی که ماحصل روابط نامشروع هستند و در پارک ها و کارتن ها رها می شوند و دست تقدیر، آن ها را در اختیار مراکز بهزیستی یا مراکز زیر زمینی پرورش و سوء استفاده از کودکان قرار می دهند، بازار پر رونق خرید و فروش انسان را به ارمغان می آورد.

 

در این بل بشو، باید دختران فراری هم به جرگه افرادی که به هر دلیلی، تن به روابط جنسی محافظت نشده می دهند و پس از بارداری، کودک خود را رها کرده یا با چند صد هزار تومان می فروشند را نیز باید به تراژدی کودک فروشی اضافه کرد.

نگاهی به پدیده خرید و فروش کودکان در ایران

خرید و فروش نوزاد و هزینه های بیمارستانی

برخی، هزینه های بالای بیمارستانی در مراکز بهداشتی خصوصی را از جمله دیگر دلایل پایین بودن آمار خرید و فروش نوزادان در این مراکز می داند. هزینه وضع حمل در بیمارستان های خصوصی بین سه تا پنج میلیون تومان است در حالی که این قیمت در مراکز دولتی در صورت بیمه بودن اشخاص رایگان و در صورت نبود بیمه حدود ۵۰۰ هزار تومان است.

 

از این رو خرید و فروش نوزادان در این مراکز با توجه به هزینه بالای وضع حمل به ندرت صورت می گیرد. در برخی بیمارستان ها دلالان با پرداخت مخارج بیمارستان به زنان باردار، به عنوان پیش قسط، نوزادان را پیش خرید کرده و سپس نوزادان خریداری شده را با قیمت کلان به زوج های نابارور می فروشند.

 

برخی از دختران جوان فریب خورده چون برای سقط جنین به پزشک دسترسی ندارند و با راه های سقط جنین نیز آشنا نیستند، روزهای نزدیک به زایمان به بیمارستان مراجعه می کنند. دلالان به این دختران پیشنهاد می کنند به ازای پرداخت هزینه های بیمارستان آنان را از دردسرهای ناشی از بچه دار شدن خلاص کنند.

 

نوزادانی با HIV مثبت: ۲۰۰ هزار تومان

نگاهی به پدیده خرید و فروش کودکان در ایران

این داستان قدیمی را روزهای نخست پاییز ۹۴، فاطمه دانشور رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران یادآوری کرد. او می گوید: «گزارشات نشان می دهد خانم های کارتن خواب و زنان روسپی به هنگام زایمان در برخی از بیمارستان های جنوب و مرکز شهر مراجعه و پس از به دنیا آمدن نوزاد با دریافت ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بچه خود را می فروشند. اکثر نوزادان متولد شده مبتلا به HIV هستند.»

 

او ادامه می دهد: «خرید و فروش این بچه ها هم اکنون در اطراف چند بیمارستان انجام می شود که البته این نکته حائز اهمیت است که مسئولان بیمارستان هیچ تقصیری در این زمینه ندارند. نوزادانی که توسط مادران معتاد و کارتن خواب متولد می شوند توسط باندهای مختلف اعم از متکدیان خریداری می گردند که به دلیل بیماری های بسیار این کودکان و عدم نگهداری صحیح این بچه ها هم عمر زیادی ندارند.»

 

موضوع دیگری که در شهر در حال گسترش است ورود دختران فراری به تهران و باردار شدن آنها است به طوری که برخی از افراد، نوزادان متولد شده از سوی این دختران را نیز با قیمت های بالاتری می خرند. او از شهروندان تهران یک تقاضای ساده دارد، تقاضایی که می تواند بازار بچه فروشی را کساد کند.

 

او می گوید: «از همه شهروندان تهرانی درخواست می کنم مطلقا به متکدیان و به ویژه آنهایی که نوزاد به همراه دارند کمک نکنند چون کمک به این افراد باعث رونق گرفتن کارشان می شود.»

 

قیمت خرید و فروش نوزدان برای تکدی گری

احتمال دریافت پول نقد از مردم در زمانی که نوزادی همراه متکدی باشد، بسیار بیشتر از زمانی است که وی دست خالی مشغول تکدی گری یا فروش دستمال کاغذی یا گل می شود. این واقعیت سیاه روزگار امروز تهران و مراکز استانها بوده که موجی از متکدین نوزاد گرد، به ترکیب گردشگران روزانه اش اضافه شده است.

 

قیمت خرید و فروش نوزاد در شهرها متفاوت است و بعضی از قیمت های ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار و بعضاً چند میلیونی خبر می دهند. قبلاً یک متکدی گفته بود که ۱۰۰ هزار تومان بابت اجاره نوزاد برای تکدی گری پرداخت می کند. خوب مشخص است که درآمد تکدی گری با نوزادان، قابل ملاحظه است که چنین اجاره بهایی به باندها، پرداخت می شود.

 

چه باید کرد؟

نگاهی به پدیده خرید و فروش کودکان در ایران

۱- یکی از مسئولان سازمان بهزیستی گفته بود که به ازای هر ۱ کودک، ۷ خانواده در لیست انتظار سرپرستی کودک هستند که بعضاً این فرآیند، ۲ سال به طول می انجامد. مطلوب است این فرآیند و شیوه هایش، تسریع و تسهیل شود تا زوج های نابارور، بتوانند کودکانی را در اسرع وقت با طی مراحل قانونی به سرپرستی بگیرند.

 

۲- حمایت مالی از بانوانی که توانایی سرپرستی از نوزاد خود را به هر دلیلی ندارند، در دستور کار وزارت بهداشت و رفاه قرار بگیرد و صندوق خاصی برای این کار با هدف دریافت کمک های مردم نیکوکار ایران در این عرصه، در نظر گرفته شود.

 

۳- اصلی ترین عامل خرید و فروش نوزادان، فقر خانواده ها است که هم در مناطق محروم و هم در کلانشهر ها مشاهده می شود. حمایت از چنین خانواده هایی به خصوص زوج های جوان و بانوان جوان، در دستور کار انجمن های مدد کاری اجتماعی و هم چنین سازمان های مردم نهاد در شهرهای قرار بگیرد.

 

۴- معاونت زنان ریاست محترم جمهوری با همیاری ارگان های مسئول، تلاش کند در لایحه ای به دولت، برای حمایت از بانوان جوانی که توانایی وضع حمل و نگهداری کودک خود را ندارند، در نهایت اصل محرمانگی اطلاعات و پشتیبانی فراگیر، اقداماتی حمایتی را در دستور کار قرار دهند.

 

۵- بخشی از بازار خرید و فروش نوازادان در سراسر کشور، از سوی خانواده های ناباروری که نتوانسته اند از راه قانونی حضانت بچه ای را بر عهده بگیرند رونق گرفته. دولت برای رفع این معضل بیشتر بکوشد.

نگاهی به پدیده خرید و فروش کودکان در ایران

ما چه کنیم؟

۱- عدم پرداخت پول به زنان و مردانی که با نوزادان تکدی گری می کنند را فراموش نکنیم.

 

۲- معرفی فوری مکان و زمان تکدی افراد با نوزادان را فوراً به بهزیستی و پلیس اطلاع دهیم.

 

۳- در صورت مشاهده اقدامات مشکوک مرتبط با خرید و فروش نوزادان و فعالیت های زیر زمینی در این عرصه، مراتب را به پلیس اطلاع دهیم.

 

۴- تلاش کنیم فرهنگ نیکوکاری خود را از خیابان، به مراکز رسمی و شناخته شده حمایت از نیازمندان واقعی هدایت کنیم.

 

۵- بپذیریم که بسیاری از افرادی که چه با کودک و چه بدون کودک، تکدی گری می کنند، افرادی مجرم هستند. از اعطای کمک نقدی و غیر نقدی به آن ها خودداری کنیم.

 

۶- از انجمن های حمایت از حقوق کودکان و بانوان و نیازمند های واقعی، به صورت نقدی و غیر نقدی هر ماه، حمایت کنیم.

 

به امید آنکه هیچ نوزاد ایرانی، توسط باندهای تبهکاری مورد سوءاستفاده قرار نگیرد و هیچ زن ایرانی برای وضع حمل، با مشکلات مالی و اجتماعی مواجه نشود.